Kantava seinä vai ei?

Kaipaatko vinkkiä ikkunoiden kunnostukseen? Mitä tehdä pinkopahveille?
Vastaa Viestiin
joonak
Jäsen
Jäsen
Viestit: 198
Liittynyt: Pe Loka 13, 2006 18:24
Paikkakunta: Kotka

Kantava seinä vai ei?

Viesti Kirjoittaja joonak »

Talona hieman vanhempi hirsirunkoinen talo jossa yläkerta rankarakenteinen. Talon toisella lappeella on täyspitkä kylmä sivuvintti. Toisella lappeella oli yhdessä huoneessa kuvien mukainen lautarakenteinen väliseinä, nyt jäljellä vain pystypuut. Muualla samalla lappeella ei ole mitään pitkittäisiä seiniä, kaksi poikittaista on, toinen näkyy ensimmäisessä kuvassa vasemmalla. Mitä mieltä olette, pitäisikö tämän seinän olla kantava? Kattotuolit on kakkosnelosta ja seinän pituus 2,4 metriä.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Email
Jäsen
Jäsen
Viestit: 222
Liittynyt: La Syys 22, 2012 19:21
Paikkakunta: Etelä-Savo
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Kantava seinä vai ei?

Viesti Kirjoittaja Email »

kyllähän ne kantavaks on tehty tai vaikkei olis tehty niin ottaavat jonkin verran katon lumikuormaa vastaan. kylhän ne voi pois napsia jos kattovasat on tarkoitus vahvistaa. jokatapauksessa jos menaa lämpimäksi tehä ni joutuu sen 20-30cm koolaamaan alas tai ylöspäin. ni vahvistus on helppo tehdä samalla.
joonak
Jäsen
Jäsen
Viestit: 198
Liittynyt: Pe Loka 13, 2006 18:24
Paikkakunta: Kotka

Re: Kantava seinä vai ei?

Viesti Kirjoittaja joonak »

Email kirjoitti:kyllähän ne kantavaks on tehty tai vaikkei olis tehty niin ottaavat jonkin verran katon lumikuormaa vastaan. kylhän ne voi pois napsia jos kattovasat on tarkoitus vahvistaa. jokatapauksessa jos menaa lämpimäksi tehä ni joutuu sen 20-30cm koolaamaan alas tai ylöspäin. ni vahvistus on helppo tehdä samalla.
Ajattelin alustavasti että laittaisi noiden alkuperäisten vasojen kylkeen vanerilla kiinni toiset kakkosneloset. Sitten laittaisi 150 mm ekovillaa jolloin tuuletusraoksi jäisi 50 mm. Sitten ilmansulkupaperi ja pinnaksi kattopaneeli.
Email
Jäsen
Jäsen
Viestit: 222
Liittynyt: La Syys 22, 2012 19:21
Paikkakunta: Etelä-Savo
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Kantava seinä vai ei?

Viesti Kirjoittaja Email »

150mm puh.villaa vinossa yläpohjassa on kyllä turhan vähän. uretaanilevyllä vois päästä tolla eristepaksuudella mut ei villalla.
joonak
Jäsen
Jäsen
Viestit: 198
Liittynyt: Pe Loka 13, 2006 18:24
Paikkakunta: Kotka

Re: Kantava seinä vai ei?

Viesti Kirjoittaja joonak »

joonak kirjoitti:
Email kirjoitti:kyllähän ne kantavaks on tehty tai vaikkei olis tehty niin ottaavat jonkin verran katon lumikuormaa vastaan. kylhän ne voi pois napsia jos kattovasat on tarkoitus vahvistaa. jokatapauksessa jos menaa lämpimäksi tehä ni joutuu sen 20-30cm koolaamaan alas tai ylöspäin. ni vahvistus on helppo tehdä samalla.
Ajattelin alustavasti että laittaisi noiden alkuperäisten vasojen kylkeen vanerilla kiinni toiset kakkosneloset. Sitten laittaisi 150 mm ekovillaa jolloin tuuletusraoksi jäisi 50 mm. Sitten ilmansulkupaperi ja pinnaksi kattopaneeli.
Toisaalta olisi fiksumpi laittaa 2x5" jolloin saisi viiden sentin ilmaraon ja tilan tuulensuojalevylle. Eli ulkoa sisälle päin:

-saumapeltikatto
-aluskate (umpilaudoitus)
-ilmarako 50mm
-tuulensuoja 22 mm
-ekovilla 150 mm
-ilmasulkupaperi
-panelointi
MarkusT
Jäsen
Jäsen
Viestit: 93
Liittynyt: Pe Marras 06, 2009 21:22
Paikkakunta: Oma tupa

Re: Kantava seinä vai ei?

Viesti Kirjoittaja MarkusT »

Kyllähän nuo kuormaa itselleen hiukan ottavat ja ilman vahvistusta en purkaisi. Onko tuo ollut aikaisemmin kylmää tilaa ? jos näin niin luvatkinhan tuo tarvitsee. myös tuo 15cm villaa on kyllä aika hilkunkilkun ja tuulensuojaksi tosiaan se runkoleijona 25mm. 30cm villaa olisi jo buenompi. siitäkin kaikaa sateenropina jonkinverran läpi ja esim. suoraan alla nukkuminen voipi olla tiukassa herkempiunisilla. ;)
Kirjoitusten oikeellisuudesta niin tiedä, mutta parhaani mukaan arvailen.
warixenjalka
Jäsen
Jäsen
Viestit: 1485
Liittynyt: Pe Syys 04, 2009 18:26
Paikkakunta: Kotka

Re: Kantava seinä vai ei?

Viesti Kirjoittaja warixenjalka »

Tervetuloa naapuriin katsomaan miten meillä ratkaistiin. :wink:
- Puolihullu varttisavolainen -
Avatar
lmfmis
Jäsen
Jäsen
Viestit: 3553
Liittynyt: Pe Huhti 17, 2009 10:49
Paikkakunta: Espoo
Kotisivu: http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic.php?f=9&t=8430

Re: Kantava seinä vai ei?

Viesti Kirjoittaja lmfmis »

Älä pura miettimättä, muuten notkahtaa koko katto...


Sen lisäksi että pitää vahvistaa noita vasoja (kakkosnelonen on sitten ihan tulitikku) myös se (lumi)kuorma pitää johtaa johonkin alas, yleensä alakerran seinien päälle. Tuossa tuon kannatuksen poistamalla lisäät jännepituutta ihan huimasti. Ilman välikannattajaa ulkoseiniin kuorman johtaminen on myös vaikeaa, koska sitten se vasan yläpää pitäisi olla jossain kiinni (ja se ei ole). Eli kurkihirsi olisi kiva - jos olisi.

Yksi konsti jota´meillä käytettiin oli kahdet talon mittaiset 2x3500x50 kertopuupalkit - molempiin talon päätyseiniin tukien - ja keskeltä kahdesta kohtaa alakerran seinien päälle. Noin pääsi eroon noista kannattajista. Vasat kelpasi sellaisenaan mutta ne olikin 2x6 alunperin...

Rakennesuunnittelija on ystäväsi.
SaLexi
Jäsen
Jäsen
Viestit: 150
Liittynyt: Ma Joulu 14, 2009 22:50
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Kantava seinä vai ei?

Viesti Kirjoittaja SaLexi »

Itselläni kävi vähän kuin aloittajalla. Purin sivuseinät ja oletin niistä löytyvän kunnon tuennat kattovasoille. No väärin luulin, sivuseinä oli käytännössä jäykistävä rakenne ilman kunnollista tuentaa. Laitan tähän pari kuvaa urakan eri vaiheista.


Tässä kuvassa sivuseinä on purettu rungolleen. Tuo sivuseinän yläjuoksu (tms) ottaa kattovasoihin kiinni vaan yhdellä kulmallaan! Mitään loveusta tai muuta ei ollut! Sivuseinä siirtyi noin metrillä taaksepäin, takana jo uutta tuentaa: http://3.bp.blogspot.com/-hrIqqJWSMkY/T ... 0/yk05.jpg

Lisäsin tuohon 125mm paksuun kattovasaan kakkosnelosen alhaalta ylös asti. Uretaaniliimaa väliin ja kiinni pitkillä ruuveilla. Purin vanhan seinän varmuuden vuoksi pois asteittain homman edetessä: http://1.bp.blogspot.com/-wLOblFTj0dw/T ... 00/005.jpg

Räystään alla ei ollut kunnon tuuletusrakoa. Ne avattiin ja yläkolmioihin leikeltiin 200x200mm aukot. Tuuletusraoksi tuli tuli 60mm. Uuden sivuseinän taakse jäävä kolmio täytettiin sahanpurulla: http://3.bp.blogspot.com/-ZZOm9i6vydw/T ... sivu02.jpg

Tuolla rakenteella saatiin tuulensuojalevyn lisäksi villaa mahtumaan vasta 150mm. Päälle tuli vielä 48x48 ristikoolaus levytystä ajatellen. Ja ilmansulkupaperi tottakai: http://3.bp.blogspot.com/-dB0Qn8-T9L4/T ... 00/002.jpg


On rakenne ainakin alkuperäistä parempi. Ainakin omissa kuvitelmissani :cool: Mutta sitä en kyllä tahdo käsittää, että alunperin talossa on ollut painava tiilikatto (+sen päällä ajoittainen lumikuorma), silti tuo vanha rakenne oli kestänyt jo päälle 60 vuotta varsin hyvässä kuosissa.
joonak
Jäsen
Jäsen
Viestit: 198
Liittynyt: Pe Loka 13, 2006 18:24
Paikkakunta: Kotka

Re: Kantava seinä vai ei?

Viesti Kirjoittaja joonak »

warixenjalka kirjoitti:Tervetuloa naapuriin katsomaan miten meillä ratkaistiin. :wink:
Pitääpä tulla joku ilta piipahtamaan.
Avatar
pvalila
Jäsen
Jäsen
Viestit: 18270
Liittynyt: Ke Joulu 06, 2006 16:54
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kantava seinä vai ei?

Viesti Kirjoittaja pvalila »

Aika hennon näköinen on tuo rakenne jo alkujaan. Kattotuolit on tehty tosi kevyestä materiaalista ja harvassakin nuo näyttävät vielä olevan; nipussa tuo lienee pysynyt jyrkän kattokulman ja oletettavasti verraten lyhyen jännevälin ansiosta.

Lämpövuoto ja kunnon jääkuorma, niin tuolla alla ei ole kiva olla.

Kun nyt kerran lisäeristät niin eristä nyt saman tien kunnolla, 150 mm villaa oli kova juttu 40 v sitten kun vuoden öljyt maksoivat tuskin mitään.
Vastaa Viestiin