Projekti modifioitu rengintupa

Ilmoita omasi tai naapurin rintamamiestalo-projekti. Laita myös linkki kuviin tai kotisivulle mikäli sellaiset on.
turhake
Jäsen
Jäsen

Re: Projekti modifioitu rengintupa

Viesti Kirjoittaja turhake »

Mä ajattelin tosiaan, et puretaan nuo uudet ulkoverhoukset pois, ja vanha saa jäädä mikäli se on niin ok kuin miltä näyttää. Kokeillaan yksi talvi miltä homma tuntuu, ja sit mietitään uusiksi.
Toki lisätään seiniin purua, sillä se ehdottomasti on tarpeen. Ainakin keittiön seinän purut on painuneet ihan hurjasti!
Sisälle ajattelin laittaa puukuitulevyä nykyisten hapankorppu-lastulevyjen tilalle, ja tapetoida ainakin nuo ulkoseinät. Mä voisin uskoa, että tällä tavoin talo pysyisi kohtuu vedottomana ja meidän ns. tavoitelämpötilassa eli 18 asteen tienoolla. Tähän avittamaan ollaan hankkimassa pikkusta kaminaa olkkarin puolelle, ja keittiöön uutta puuhellaa joka vähän kierrättäis lämpöä. Mahdollisesti asennutetaan myös ilp tohon päätyyn pöhisemään.

Yläkerran joutuu tosiaan viimeistään ensivuonna varmaan miettimään uusiksi. Mä en -juuri nyt- tahdo ajatella talvea täällä. Seinien lämmön pitävyys on vielä huonompi, kun alhaalla.
Näissä on 10cm villaa ja tuulensuojana tervapaperi. Mä voisin melkein epäillä, että joko tervapaperi on hajalla, tai sit sitä ei oikeasti ole, sillä tuulisella säällä täällä yläkerrassa vois vaikka kuivata hiukset. Voi toki myös olla, että tuo tee-se-itse-mies on kikkaillut tännekin ulkoseiniin samanlaiset "lisäeriste"- viritelmät, kun alakerran seiniin. Itseasiassa nyt ajateltuna se olisi varsin loogista, ja selittäisi pitkälti sen miksi täällä on vielä vetoisampaa ja kylmempää kun alhaalla.
Osasyyllinen tietty on myös toi (purkuun menevän :evil: ) partsin ovi, joka muodostuu kahdesta tuplaoveksi fiksatusta itse viilutetusta sisäovesta... :roll:
Oon vähän mietiskellyt tätä yläkertaakin, ja musta olis ihan hyvä ratkaisu käyttää täälläkin seinissä purua, koska sitä on jo valmiiksi ja se tuntuu toimivalta.
Kattoon ajateltiin ulkokautta puhalluttaa ekovillaa sit kun se joskus remontoidaan. Näin ei menis ainakaan huonekorkeutta... Katossahan on varmaan tän talon törkeimmäit sössimiset, mutta onneks toi alsupelti pelittää ainakin toistaiseksi *kop kop*.

Jos nyt ihan tarkkaan muistan, niin entinen omistaja sanoi että ainakin eteisen osuudella oli ollut purua. Itse voisin veikata jalkatuntumalla, että eristettä ei olis (kylmät ja aikamoinen kopo jos tömistelee). Mutta mene ja tiedä... Selviihän se sit kun avataan.

Mut niinkuin sanoin, niin talo on täydellinen. Sitä vuosien varrella remontoineet ihmiset ehkä ei :lol: . Mutta ei se vähennä sitä fiilistä, että asuinpaikkana ja eritoten kotina tämä on parempi kuin mikään muu ikinä. En mä pois vaihtais vaikka lattiat lahois alta (mies kyllä ehkä saattais siinä vaiheessa nostaa kytkintä smiley_074 ) .

Meillähän on nyt vasta ollut hirveän pieniä ylläreitä tässä. Oikeastaan oon odottanut paljon pahempia asioita. Kiva fiilis silti huomata että itse ainakin osaa löytää näistä pikkujutuista ne positiiviset ja iloiset puolet, eikä vaan jää märehtimään sitä työn ja vaivan määrää. Mä iloitsen jo etukäteen että saan ikkunat pois syvältä seinistä, ja oikein odotan sitä että päästään purkuhommiin.
Myös partsin tilalle ajateltiin rakentaa sit joskus uusi, ja entistä ehompi. Alle mietittiin pientä terassia tai patiota... Kyllä tää tästä hahmottuu ja muotoutuu eteenpäin samalla, kun korjauskohteita hyppii silmille :cool: .

Kesällä olis myös vuorossa ton kovan lämpötilaeron rasittama lasiveranta. Sormet ihan syyhyy... :lol:

Mä laitan kuvia hetken kuluttua mun eilisillan kaivuuoperaatiosta, ja sokkelin anturasta (tai jostain sen esiasteesta), mikä mua vähän mietityttää. Talon toisessa päädyssä on ihan normaali betoninen antura, mutta toisessa päädyssä sokkeli lepää niinko n. 30-40cm päässä toisistaan olevien isojen luonnonkivien päällä tavallaan betoni"pilareilla" (siis alla on luonnonkivet, niitten päältä näyttäs lähtevän valettu betonikakku sokkeliin, ja sit välissä on sokkelin alareuna tavallaan "ilmassa", mut alareunan sisäpuolella on näppituntumalla lisää isoja kiviä).
Lähinnä tuli itselleni mieleen, että toi toinen puoli talosta olis vanhempi luonnonkivisokkelilla varustettu, ja siihen kylkeen olis tehty jälkikäteen isompi laajennos ja muurattu luonnonkivisokkeli piiloon.
Pahoittelen puutteellista termistöä ja epäselvää selontekoa :oops: . Kuvat puhukoon puolestaan, lähden metsästämään kameran piuhaa.
turhake
Jäsen
Jäsen

Tässä olis nyt kuva poikineen:
http://s123.photobucket.com/albums/o282 ... /kaivuuta/

Jos toimii... :?
piippo
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja piippo »

Jotenkin tuntus että fuskaa talo jostain muualta kuin noista seinistä. Jos siellä on peruspurueristeseinät lisäeristysten alla niin ei kai se lisäeristys voi huonontaakkaan tilannetta vaikka ois tehty miten sattuu. Hurjaa lukee noita huhtikuun sisälämpötiloja, kun asutte kuitenkin vielä etelässä :).
turhake
Jäsen
Jäsen

No hei, tätä menoa meillä ei ainakaan oo kesällä kuuma :mrgreen: ! Ei vaan... Onhan tää vähän kummallista, mut olkoon. Kyllähän tän varmaan sais päräytettyä oikeestikin kunnolla lämpimäks jos ei olis niin nuuka, ja huudattais noita kasarisähköpattereita siellä kahdessakympissä 24/7.
Mua vaan hirvittää jo valmiiks sähkölaskut ihan meidän minimikäytölläkin, joten pihtaillaan sähkössä ja jupistaan kun on kylmä :lol: .

Oon tässä koko päivän vähän tehnyt luovaa ajattelua pelargonioiden ja orvokkien istutuksen parissa. Pääsin siihen lopputulokseen, että epäilen vähän noiden lasiverannan vastaisten sisäseinien, sekä portaikon seinän eristepitoisuutta.
Nuo (portaikko+pikkueteinen+wc) ovat aikaisemmin olleet kylmää tilaa ja muistaakseni -98 tehty "lämpimiksi". Ei harmainta havaintoa miten, mutta epäilys on kova että ne söis meidän lämmöt. Talvella ainakin muistelisin niiden olleen hyvinkin vilpoisia oleskella.
Toisaalta myös lisäeristetyt seinät todella ovat käden tuntoaistiin luottaen kylmempiä kun toi yks jossa on vaan purut. Ihan ehkä toimiva selitys tälle voisi olla se, että tuohon keittiön seinään (lisäeristämätön) pääsee lisäämään aika helpohkosti puruja kylmältä vintiltä. Muihin ei. Voisi siis olla mahdollista, että noissa muissa on purut pahasti vajonneet?

Tämä yläkerta on kyllä tosi mystinen. Istun nyt laverilla, ja muuten tässä on ihan hyvä, mutta jalkoihin kyllä todella vetää tosta lattianrajasta.

Lasiveranta on tarkoitus eristää kesällä, saranoida sen ikkunat ja harkita jos ikkunan karmeja saisi levennettyä sen verran, että siihen saisi teetettyä toiset ikkunat (asap- listalla, lasiverannalla on alkavaa kosteusvauriota koska se on jatkuvasti huomattavien lämpötilaerojen välimaastossa). Voisin kuvitella, että tääkin osaltaan auttais talon lämpimänä pysymistä.

Ei tänne kyllä mitenkään jäädy, mutta lähinnä arkiaamuisin jurppii nosta lämpimästä sängystä ylös :lol: .

Sokkeli alkaa näyttämään jo kuivalta ja muurahaisetkin on ottaneet ritolat! Eiköhän tää taas tästä pala palalta :)!! Kiitos paljon vinkeistä ja muusta pikku herättelystä!
turhake
Jäsen
Jäsen

Jaahasta...

Ei nyt silleen varsinaisesti kiroiluta, mut aiheuttaa ylimääräistä pientä jupinaa:
Meidän katetun verannan takana oleva ulkoseinä on niin ikään toteutettu vastaavalla Pelle Peloton- fiiliksellä, miinus styrox ja kivi(/kipsi?)levy, plus uretaani ja joku muu toistaiseksi tunnistamaton tarveaine.

Suomeksi sanottuna koko pahuksen verannan katto+osittain sisääntulon katto+osittain veranta itse pitäis purkaa poies jotta ton ylimääräisen ulkoverhouksen saisi purettua.
Mut sitä mä vaan ihmettelen, et miks meidän portaikko (verannan vastainen tila) on niin järisyttävän kylmä, vaikka on villat ja pelit ja pensselit seinässä. Jos talossa muutoin on se +15, niin tuolla on reippaasti kylmempi (max +12 kai), ja sieltä pukkaa kylmää tänne ylös.

Jännää, tosi jännää...

Alan vibastella, et entinen asukki on huudattanut täällä jotain piilopattereita ja huudattanut hellan levyt halki (ne siis on halki). Käytiin katsomassa tätä pahimmilla pakkasilla, ja oikeesti oli sisällä tosi lämmin.
turhake
Jäsen
Jäsen

No tittidii. Eipähän vituta purkaa parveketta, koska purkaa se pitäs muutenkin kun kantavat tolpat lahoaa ja toimii muurahaisten pesäpaikkoina! Voi jumankauta tätä Suomalaista rakennustaitoa. Ei pal muuta voi sanoa... Huoh.
Tolpat on tosiaan raudoilla kiinni kevytbetoniharkoissa, tolppien raudoissa kiinni olevaa päätyä ei oo käsitelty mitenkään, mutta muuten tolppa on maalattu paksulla kerroksella lateksimaalia...
Ei ainakaan kosteus pääse karkaamaan. Paitsi nyt, kun lateksi alkoi kupruamaan irti, mä menin ihmettelemään hommaa ja mulle jäi käteen 3/4 tolpan sivusta :lol: .

Pitäisköhän perustaa joku "Vihdin paskin talo"- nähtävyys? Vois kerätä pääsylippumaksuja, ja kustantaa niillä tätä remonttia :mrgreen: .

Tämä olkoon hatunnosto ja kunnianosoitus kaikille "tee-se-itse-ja-tyri"- miehille sekä naisille. Love ya people! viini
turhake
Jäsen
Jäsen

Jatkanpahan yksinpuheluani.

Remonttihuuruissa höyryävän avomiehen, muuttolaatikosta löytyneen Talotohtorin, sokkelista purettujen levyjen siivouksen ja kukkien istutuksen siivittämänä allekirjoittanut on harrastanut luovaa pohdintaa taloparkamme suhteen.

Seuraavanlaisia mietteitä ja kysymyksiä on herännyt mielen syövereissä:
-Talon suurimmat lämpöhukat tuntuvat kohdistuvan yläkerran (yläpohjan) sekä lasiverannan kohdille. Nämäkään eivät ole pahoja näin kesällä. Talvi hieman hirvittää. Olisikohan viisainta selvittää yläkerran rakennetta tarkemmin, ja miettiä mistä lämpö oikeasti hupenee?
*Mahdollisia lämpöhukkia yläkerran osalta: Kylmä tila ja sen vastainen sisäseinä, parvekkeen ovi (vanha sisäovi joka on viilutettu "vähän sinne päin"), haljennut ikkunaruutu (jonka äskettäin huomasin, ja pikakorjasin teipinpätkällä), vaatehuone (olevinaan eristetty kyllä, mutta miten? Huomattavan kolea verrattuna muuhun asuintilaan, asuintilan ja vaatehuoneen väliset seinät pelkkää panelia)

-Lasiverannan silminnähtävä ikkunoihin tiivistyvä kosteus on häipynyt kosteudensyöjän avittamana. Kosteus kuitenkin tuntuu edelleen "raskaana hengitysilmana", sekä sormipanelien pullisteluna ja lattian kupruiluna. Oletan, että tämä vaatii tarkempaa tutkimista. Kosteudensyöjä on horinut itseensä vettä yllättävän paljon lyhyessä ajassa (jo ensimmäisen illan aikana pisaroita). Mistä kosteus tulee? Onko sille muuta syytä kun lämpötilaerot?
*Lasiveranta olisi eristettävä niin, että lämpötila pysyy kohtalaisena verrattuna muihin asuintiloihin. Ensitilassa ajattelin kuitenkin huoltaa (kitata ja huoltomaalata) ikkunat. Tuplaikkunoita sekä ikkunoiden saranointia suositeltiin, sillä tilassa on ainoastaan kesäikkunat. Täydellisestä ikkunoiden vaihdosta oli myös puhetta, mutta mielestäni tämä on täysin tarpeetonta. Eristeenä olen ajatellut käytettäväksi ekovillaa. Sikäli myös purueriste houkuttaisi, että sitä on muualla talossa. Miten se toimisi lasiverannan kaltaisessa tilassa? Lasiverannan ulkokatto on vino, mutta sisäkatto suora. Mua houkuttaisi nostaa sisäkatto niin ikään vinoksi. Onkohan tämä kovinkin typerä ajatus? Sisäkattoon kurkistamiselle on kuitenkin syytä yhden elävän jäljen, ja muutaman vanhan kosteusjäljen takia.

-Salaojituksesta on ollut puhetta. Maa viettää talolta pois päin, ja nyt kun sokkelin levytkin on purettu se on täysin kuiva. En tiedä onko salaojitus tarpeen. En ainakaan usko, mikä sille olisi nyt yhtäkkiä voinut luoda niin suuren tarpeen? Toisaalta, tämä ehkä selviäsi jos tietäisimme missä kunnossa alapohja on. Olisi ehkä tarpeen selvittää, vai?
Sokkelissa on yksi halkeama, joka on ilmestynyt vanhan korjauksen päälle. Ajattelin laittaa tämän päälle "vahtikoirat". Sokkelin ympärystä oli multaista hiekkamaata. Mietin tässä kohtaa olisiko typerä idea korvata vanha maa esimerkiksi soralla?

Sitten yksi mua suuresti askarruttava kysymys. Antaako toimettoman lisäeristyksen vielä levätä talon seinissä? Tämä siis tiedostaen riskit sen suhteen, että lisäeristys kerännee kosteutta ajan kanssa itseensä, ei pääse tuulettumaan ja saattaa pahentaa alla olevan, kauniin vanhan, ulkovuorauksen tilaa. Vai purkaako ja laittaa talon sisäpuolelle esimerkiksi puukuitulevytys seiniin ja toivoa, että talven tullen talo ei jäähdy lumilinnaksi?
-Purkaako vaiko eikö purkaa, siinä vasta pulma-

Kakslahkeista painaa kovasti kiihtyvä purku ja remontointi-innostus. Kaikki pitäis mielellään tehdä nyt heti yhdellä rysäyksellä, ja vähintäänkin alkaa budjetoimaan ja miettimään rahoitusta heti nyt paikalla.
Talo on kuitenkin tällaisenaan asuttava ja lähes täydellinen, vähän vetoisana ja säätilojen mukaan lämpiävänä pikku loukkona. Toisaalta kyllä haluaisin itsekin suorittaa tiettyjä korjaustoimenpiteitä, mutta samalla haluan välttää tekemästä virheitä, joiden korjaaminen on monin kerroin vaikeampaa sekä välttää ylikorjaamista ja turhanpäiväistä purkua.

Lasiveranta on kuitenkin pienoinen pakkorako, ainakin sen verran, että tiedämme missä mennään sen suhteen. Luulenpa, että myös parveke saa tulla alas, sillä tuollaisenaan (lahojen tukipuiden varassa eikä mitenkään taloon itseensä kiinnitettynä) se on hengenvaarallinen eikä sitäpaitsi edes kovin käytännöllinen saatika kaunis.

Tässäpä taas tätä. Ei varsinaisesti mitään uutta. :lol:
petej
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja petej »

Tuon vetoisuuden kun saa kuriin,niin vähempikin eristekerros riittää... :mrgreen:
Itsellä ohuet puruseinät ja vähän puruja yläpohjassa mutta kyllä tuol viime talvenkin pärjäs,energiaa kulunee tietysti hiukka enemmin.
Tosin tämä hökkeli on melko tiivis? ,en ainakaan ole ihmeemmin huomannut et tuulis muualta kuin tuloilmalle tehtyistä aukoista.
turhake
Jäsen
Jäsen

Mä olen samaa mieltä. Ei se kylmyys, vaan se veto!
Nyt tosin meidän yläkerta on vuorostaan kun pätsi näiden helteiden jäljiltä... Kylmenee ja kuumenee ihan ennennäkemätöntä vauhtia. Liekö normaalia?

Avasin katossa olevat tuuletusventtiilit kokonaan.

Olis vaikka edes kylmä, kunhan olis kokoajan kylmä. Kuumuus on oikeestaan vielä inhottavampaa kun kylmyys. Kylmässä sentään pystyy nukkumaan. Nää isot lämpötilavaihtelut on kaikkein eniten persiistä. Reilu tunti sitten (puoli yhdeksän aikaan) mittasin täällä +19 astetta, pari minuuttia sitten jo +23. Meidän yläkerran normilämpötila on ollut tähän asti +15.
Alakerrassa on nyt paljon kylmempi, ennen on yläkerta ollut viileämpi mut näköjään tää yläkerta on vaan tosi alttiina säämuutoksille..

Huuh, meen alas viilentyyn. smiley_074

*muok*
Nyt klo 10:56 yläkerrassa on 28*c :shock: . Jos tää ei lämpöö pidä, niin ei kyllä kylmääkään.
Osasyy varmasti on toi alsakatto, mutta ei sekään nyt ihan yksin tämmöstä pätsiä kehittele...
Niin tai näin, aina väärin päin.
piippo
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja piippo »

Eihän se talo näillä keleillä pysy kylmänä ilman ilmastointilaitteita. Ikkunata auki varjonpuolelta :)
turhake
Jäsen
Jäsen

Juu tämmösen ratkaisun mäkin tein :lol: . Nyt on kaikki luukut niin levällään kun ne vaan koirien puolesta (*ettei piskit juokse kohta pitkin kyliä) voip olla.
Alhaalla on edelleen kyllä ihan luksus- viileetä... Onkohan siellä joku piiloilmastointilaite :cool: ? Just tällä hetkellä arvostan kyllä ihan täysillä kylmiä lattioita! Kerkeehän niitä taas sit talvella kiroamaan... Kaikella on aikansa ja paikkansa.

Uusia iloisia löytöjä:
Pressuverannan ja sisääntulon osalta laitettu uus ulkoverhous lisäerityksineen on auki (!) uuden ulkoverhouksen yläreunasta siitä kohdasta, missä verannan valokate loppuu, ja sisääntulon+lasiverannan katto alkaa. Päällä on "sateensuojana" yks käsittelemätön vähän vettä haukannut kakkoskakkonen, alla tod. näk. sama lasivilla+voimapaperi sätös mikä muuallakin.
Eli siis seinä on vesikaton puolelta (niinko sisääntulon+itse talon saumakohdasta) käytännössäkatsoen auki sateelle...
Vaikea selittää, mut käytännössä siis seinän sisään pääsee satamaan aika suoraan.
Että semmosta... Mitenkähän päin tässä pitäis oikein olla, kun kokoajan löytyy jotain pientä ylläriä?

Taidetaan kohta lopettaa talon uusien rakenteiden tutkiminen ja pistää päät vaikka ruusupuskaan hetkeksi. Ääh.
Tää on niin tajuttoman kiva talo, ja ympäristökin on tosi nättiä nyt kun kaikki jo vihertää. Mut alkaa oikeesti vähän hiki nouseen, kun tää alkaa oleen aika päivittäistä tää pikkusten yllärien löytyminen.
Mutta onneksi talo itsessään on edelleen ihana. Ja just nyt onneksi lattiat on viileät :lol: !

Rakennusapteekkikäynti tänään nosti fiiliksiä paljon. Enskerralla pitää ottaa shekkivihko mukaan :lol: :lol: .
turhake
Jäsen
Jäsen

Jurputijurputi.
Ny menee sit kuulemma eteisen lattiakin uusiks. Siis lattia, josta entinen omistaja oli moottorisahalla vedellyt vanhat lankut irti ja lätkinyt tilalle lastulevyä ja muovimattoa.
Lattiassa ei oo päällisin puolin vikaa (paitsi muovimatto, ajatus irti moottoroiduista lankuista ja rakenne ylipäätänsä :roll: ), mutta kun homman nimi on se, että uudelleen valettuun betonilaattaan kiinni :roll: on lätkitty 22" koolingit, koolinkien väliin purua ja mineraalivillaa, ja koko hommaan ilmatiiviisti kiinni lastulevy ja päälle vielä muovimatto lattiapinnaksi, niin syytä kuulemma avata jossain välissä ja muuttaa rakenne ns. oikeaoppiseksi...

Että jurputijurputi. Vielä kun vessan joutuis tekeen uusiksi, niin oltaiskin sitten uusittu oikeestaan kaikki entisen omistajan peukaloimat nurkat. Ottaen huomioon, että sauna- ja pesutiloissakin on tekemistä kun ilmanvaihto on totaalipuutteellinen ja kallistukset ihan jotain omaa luokkaansa ja mitähän vielä...

Osaako kukaan muuten sanoa, että mikshän meidän seinät pullistelee? Lähinnä eteisen, ja lasiverannan sekä portaikon osalta? Lasiveranta&portaikko on panelia, eteinen lastulevyä+lasikuitu(yök)tapettia.
Talvella eivät olleet pätkääkään pulleat, joten allekirjoittanut epäilee vuodenaikoijen ja säätilan vaihteluiden vaikuttavan seiniin. Mutta onko paha vai hyvä vai normaali homma? Oma järki sanoo ettei olisi kovin hyvästä kertova juttu. Silmään myöskin aika ikävä juttu. Lasiverannalla (eristämätön) pidettiin vielä ihan ok hommana, mutta nyt naulakkoa asentaessa huomattiin että tosiaan eteisenkin seinä on reippaasti pullistunut yhdestä kohtaa, ja laajemmin tutkimalla näin myös portaikon paneloinnit siis.
Onneks en oo kauheen hysteerinen tapaus. Ärsyttää vaan vähäsen.
Limes
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Limes »

Seinät pullistelee varmaankin kun on kosteus korkea,puu kun laajenee kostuessaan.
On kyllä sinänsä puulle normaalia mutta ei asuinrakennuksessa hyväksyttävää silmin nähtävissä määrin.
Eli jostain syystä on seinässä kosteutta liian paljon...onko ne niillä seudun kun on se kuistin kohta josta
ehkä satanut vettä seinään ?

Sit muistutuksena että jos puruja lisäätte seiniin niin ikkunan aluset olis hyvä tarkistaa erityisesti.
Jotkut vaihtaa ikkunoiden alle painumattomat levymäiset eristeet.
turhake
Jäsen
Jäsen

Piti ihan oikeen käydä kartottamassa... Eteisen ja portaikon seinässä vois hyvinkin olla kyse tosta että vettä on satanut seinään. Nythän siinä seinän yläreunassa katolla on väliaikaisfiksaus, mut luonnollisesti se on jonninverran varmaan hörppinyt vuosien saatossa :roll: .
Sehän on niinko tossa itse talon ja lasiverannan liitoskohdassa se reikä. Niinkun siis ulomman ja sisemmän ulkovuorauksen väliin, jossa mineraalivillaa ja voimapaperia :roll: . Hyvin tiiviisti, kuinkas muuten.
Ei kummiskaan sisällä vielä haise mikään asiaankuulumaton... Täytyy vissiin kurkkia tonkin seinän sisälle et mikä on homman nimi. Kai. Tai tehdä joku pien poraus, tai jotain.

Joo mä oon miettinyt, et ikkunoiden alle vaihtaisi eristeeksi esim. puhallusvillan (ekovilla). Sitä kun näillä näkymin tulee tohon lasiverannallekkin. Ja henk. koht. muutenkin mieluummin vähän uusavuttomana turvaudun suhtalaisen samantyylisiin eristeisiin kun olemassaolevat ja seiniin jäävät purut.
Ikkunat täällä on vaihdettu abouttiarallaa 50-60 lukujen taitteessa, ja siinä samalla tietty myös karmit niin että ikkunan allaoleviin puruihin ei pääse kauheen helpolla käsiksi. Että ne saattaa olla ties kuinka painuneet, jos jo keittiön seinän purut (siltä osalta mitä niitä nyt pääsee katsomaan) on puolisen metriä painuneet...
Ja ikkunoista tosiaan vetää. Mutta ne vaatis muutenkin täyshuollon.

Mut joo, tekeminen ei ainakaan lopu kesken. Ja tekemistähän me haluttiin :lol: .
tintu
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja tintu »

Olen lukenut tänään pienissä pätkissä tämän teidän projektin sivut ja täytyy todeta, että ihailtavan energisesti siellä suhtaudutaan havaintoihin, jotka toimenpiteitä vaativat :-D Teillä on ehkä vielä enemmän ja akuutimpia remontinpaikkoja kuin meillä, mutta varmaankin myös enemmän siihen tarvittavaa vitaliteettia ja aikaa kuin meillä.

Mutta tuo pienen eteisen kylmyys mistutti kovasti meidän eteisen tilaa ja kuistin vierekkäisyyttä. Olen ajatellut että ainoan ikkunattoman tilan kylmyys (kylppärin lisäksi, joka myös jäätävä ellei lattialämpö hohkaa koko ajan puolella tehollaan tai enemmällä) johtuisi juuri tuosta ikkunattomuudesta ja kellarin/ laatan kylmyyden ylöspäin hönkäämisestä. Eli se on kylmä niin kuin maakellari. lattia pitäsi saada ersitettyä paremmin, vaan eihän sitä yksin voi nostaa.. Tuo kuistin puolilämpimänä pitäminen ja seinän korjaaminen varmaan auttaa paljon.

En päässyt katsomaan talon kuvia kun olen täällä hitaistakin hitaimpien yhteyksien päässä, mutta olisi tosiaan myös kiva nähdä miltä siellä näyttää ennen kuin pääsette vauhtiin :) Meilläkin autonvaihtorahat näyttää menevän remontteihin, mutta millä aikataululla kun tuo lapsien lomakausi alkoi.. Jos vain uskaltaisi tehdä edes jotain ihan itte ja omilla käsillä (mies kyllä sitä mieltä, että hän on tuottavampi ihan omassa hommassaan ja palkkaa mieluummin mökkitalkkarinkin mitä talon kunnossapitoon tulee).
Vastaa Viestiin