Toki lisätään seiniin purua, sillä se ehdottomasti on tarpeen. Ainakin keittiön seinän purut on painuneet ihan hurjasti!
Sisälle ajattelin laittaa puukuitulevyä nykyisten hapankorppu-lastulevyjen tilalle, ja tapetoida ainakin nuo ulkoseinät. Mä voisin uskoa, että tällä tavoin talo pysyisi kohtuu vedottomana ja meidän ns. tavoitelämpötilassa eli 18 asteen tienoolla. Tähän avittamaan ollaan hankkimassa pikkusta kaminaa olkkarin puolelle, ja keittiöön uutta puuhellaa joka vähän kierrättäis lämpöä. Mahdollisesti asennutetaan myös ilp tohon päätyyn pöhisemään.
Yläkerran joutuu tosiaan viimeistään ensivuonna varmaan miettimään uusiksi. Mä en -juuri nyt- tahdo ajatella talvea täällä. Seinien lämmön pitävyys on vielä huonompi, kun alhaalla.
Näissä on 10cm villaa ja tuulensuojana tervapaperi. Mä voisin melkein epäillä, että joko tervapaperi on hajalla, tai sit sitä ei oikeasti ole, sillä tuulisella säällä täällä yläkerrassa vois vaikka kuivata hiukset. Voi toki myös olla, että tuo tee-se-itse-mies on kikkaillut tännekin ulkoseiniin samanlaiset "lisäeriste"- viritelmät, kun alakerran seiniin. Itseasiassa nyt ajateltuna se olisi varsin loogista, ja selittäisi pitkälti sen miksi täällä on vielä vetoisampaa ja kylmempää kun alhaalla.
Osasyyllinen tietty on myös toi (purkuun menevän
Oon vähän mietiskellyt tätä yläkertaakin, ja musta olis ihan hyvä ratkaisu käyttää täälläkin seinissä purua, koska sitä on jo valmiiksi ja se tuntuu toimivalta.
Kattoon ajateltiin ulkokautta puhalluttaa ekovillaa sit kun se joskus remontoidaan. Näin ei menis ainakaan huonekorkeutta... Katossahan on varmaan tän talon törkeimmäit sössimiset, mutta onneks toi alsupelti pelittää ainakin toistaiseksi *kop kop*.
Jos nyt ihan tarkkaan muistan, niin entinen omistaja sanoi että ainakin eteisen osuudella oli ollut purua. Itse voisin veikata jalkatuntumalla, että eristettä ei olis (kylmät ja aikamoinen kopo jos tömistelee). Mutta mene ja tiedä... Selviihän se sit kun avataan.
Mut niinkuin sanoin, niin talo on täydellinen. Sitä vuosien varrella remontoineet ihmiset ehkä ei
Meillähän on nyt vasta ollut hirveän pieniä ylläreitä tässä. Oikeastaan oon odottanut paljon pahempia asioita. Kiva fiilis silti huomata että itse ainakin osaa löytää näistä pikkujutuista ne positiiviset ja iloiset puolet, eikä vaan jää märehtimään sitä työn ja vaivan määrää. Mä iloitsen jo etukäteen että saan ikkunat pois syvältä seinistä, ja oikein odotan sitä että päästään purkuhommiin.
Myös partsin tilalle ajateltiin rakentaa sit joskus uusi, ja entistä ehompi. Alle mietittiin pientä terassia tai patiota... Kyllä tää tästä hahmottuu ja muotoutuu eteenpäin samalla, kun korjauskohteita hyppii silmille
Kesällä olis myös vuorossa ton kovan lämpötilaeron rasittama lasiveranta. Sormet ihan syyhyy...
Mä laitan kuvia hetken kuluttua mun eilisillan kaivuuoperaatiosta, ja sokkelin anturasta (tai jostain sen esiasteesta), mikä mua vähän mietityttää. Talon toisessa päädyssä on ihan normaali betoninen antura, mutta toisessa päädyssä sokkeli lepää niinko n. 30-40cm päässä toisistaan olevien isojen luonnonkivien päällä tavallaan betoni"pilareilla" (siis alla on luonnonkivet, niitten päältä näyttäs lähtevän valettu betonikakku sokkeliin, ja sit välissä on sokkelin alareuna tavallaan "ilmassa", mut alareunan sisäpuolella on näppituntumalla lisää isoja kiviä).
Lähinnä tuli itselleni mieleen, että toi toinen puoli talosta olis vanhempi luonnonkivisokkelilla varustettu, ja siihen kylkeen olis tehty jälkikäteen isompi laajennos ja muurattu luonnonkivisokkeli piiloon.
Pahoittelen puutteellista termistöä ja epäselvää selontekoa