No siihen tulee tietenkin LEDIT !vesahy kirjoitti:Hämärä ellei peräti pimeä siitä taitaa kuitenkin tulla.
Kukaan tehnyt itse suihkukaappia?
Re: Kukaan tehnyt itse suihkukaappia?
Onnistuuhan se. Varsinkin jos kyse on niistä mutkalle väännetyistä jaloista. Sahaillaan lankkuun halkioita, joiden väliin jää esim. terän verran puuta. Halkioihin sahaillaan täytteeksi juuri niihin sopivat listat. Puun kyllästäminen vedellä auttaa taipuisuudessa. Liimaukseen tarvitaan tukeva jigi, jossa sisäkaarella on oikean muotoinen muottituki. Sitä vasten puristetaan asteittain parilla kolmella puristimella ulkokaari.vesahy kirjoitti:Puun taivuttamisesta tuli mieleen, että onnistuisikohan Aallon suosima viilujen liimaustekniikka onnistua kotioloissa.
- vesahy
- Jäsen

Puujalan (!) taivutus lienee helpommasta päästä, mutta esimerkiksi saman tuolin ahterin muotoon prässätty istuinosa vaatinee jo järeämpää kalustoa. Mitenkähän lieriön taivutus mahtaisi onnistua? Siis sellainen suihkukaapin kaksi metriä korkea pyöreä suihkuseinä.
Pöljyyksissäni ajattelin vain joidenkin holvikaarimaisten kehysten tekoa, ja siksi irtosi tuo puujalkavitsi.
Kaarevan vaneerin teko on kotosalla varmaankin haastellista siinä mielessä että saisi tasaisen puristuksen muottien väliin.
Ehkä joku teräslevy ulkomuottina muutamalla jäykällä suoralla palkilla (jotka purstetaan päistä sisämuotin reunoja vasten) ajaisi asian kotitarpeiksi.
Ultimaatti systeemihän olisi tyhjiöpussi, jolla liimattavat viilut vedettäisiin sisämuottia vasten.
Mutta miten sen saisi tehtyä kotosalla kustannustehokkaasti.. Mielenkiintoinen pähkinä!
Eikö lasikuitukoppi olisi kiva?
No ei minustakaan.
Kaarevan vaneerin teko on kotosalla varmaankin haastellista siinä mielessä että saisi tasaisen puristuksen muottien väliin.
Ehkä joku teräslevy ulkomuottina muutamalla jäykällä suoralla palkilla (jotka purstetaan päistä sisämuotin reunoja vasten) ajaisi asian kotitarpeiksi.
Ultimaatti systeemihän olisi tyhjiöpussi, jolla liimattavat viilut vedettäisiin sisämuottia vasten.
Mutta miten sen saisi tehtyä kotosalla kustannustehokkaasti.. Mielenkiintoinen pähkinä!
Eikö lasikuitukoppi olisi kiva?
No ei minustakaan.
Ideaparkissa katselin viikonloppuna suihkukaappia joka oli tehty puusta ja lasista.
Hinta vaatimaton 7000e
Hinta vaatimaton 7000e
Samaa itsekkin olen katsonut ja pyöritellyt päätäni.zzz kirjoitti:Ideaparkissa katselin viikonloppuna suihkukaappia joka oli tehty puusta ja lasista.
Hinta vaatimaton 7000e
Uloskäynti jää helposti kapeaksi, mutta päältäpäin katsottuna jos olisi 2kpl putkia, toinen hieman toista isompi halkaisijaltaan, joissa molemmissa 1/3 kierroksen verran aukko kyljessä, niin tuolla periaatteella saisi 'oven' joka pyörisi ympäri ja kulkuaukko olisi riittävä.
Vaan ei taida sellaisia kovin suurella halkaisijalla varustettuja läpinäkyviä pleksi putkia olla ihan joka paikassa lojumassa ja ainakin hinta taitaisi olla jotain tähtitieteellisen ja järjettömän väliltä?
Tuohon päälle voisi rakentaa toki sitten puusta listat, katon ja lattian, tosin itse uskoisin lattiassa parhaiten toimivan joko laatoituksen tai muovin, lattiaan tulee kumminkin kulutusta ja puun pinnoite kuluu väistämättä pois aikaa myöden.
Olisiko aivan hulluja ajatuksia?
Sylinteri muodon saa vanerilla helposti taivuttamalla mutta mitä paksumpaa levyä taivutellaan ja mitä pienempään ärrään sitä vahvemmat kaaret tarvitaan mihin se vaneri kiinnitetään. Kaaret saa tehtyä laminoimalla tai koneistamalla.
Jos sylinteri kopin seinä pitää olla puolipyöreä tai segmentti ja ilman kaari tukia se pitää laminoida. Eli tehdään jigi ja lätkitään ohuita vaneri tai viilukerroksia päällekkäin ja liimaa helvetisti väliin. Niitellä liimausaikaiset kiinnitykset. Jos pinta pitää olla virheetön niin päällimmäiset kerrokset tosiaan esim. voi kumikalvolla ja alipaineella imuttaa paikalleen. Tosin vetäminen vakuumilla vaatii konekantaa,aikaa ja kokemusta. Vähemmällä pääsee kun hyväksyy pinnoituksen jollakin muulla systeemillä. Ulkokaaren voi kiristää myös kankaalla liimauksen ajaksi.
Jos koppiin pitää tehdä kahteen suuntaan kaarevia pintoja niin se ristilaiminoidaan. Eli lätkitään sopivan levyisiä suikaleita ristiin rastiin jigin päälle ja ne edelleen liimaa välit piukkaan ja hakasilla liimausajaksi kiinni. Valmispinta naulanreiät kitaten.
Laminoinnit ym. on kuitenkin niin suuritöisiä hommia että helpompi ois kun tekisi suorista levyistä. Parit vekit kuitenkin tommosissa kopeissa on niin vähän juhlavamman näköisiä kaariin verrattuna että maksaako kaarevuus vaivaa?
Plekseistä vielä että suihkukopin vaatimaa ärrää ei kyllä löydy putkia suoraan hyllyltä. Ja vaikka löytyisi niin ei semmoseen hintaan josta itserakentaja selviäisi ilman vakavaa sydämentykytystä hinnan kuultuaan. Uunilla pleksistä voi halutun kaaren taivuttaa mutta edelleen maksaako vaivaa?
Jos sylinteri kopin seinä pitää olla puolipyöreä tai segmentti ja ilman kaari tukia se pitää laminoida. Eli tehdään jigi ja lätkitään ohuita vaneri tai viilukerroksia päällekkäin ja liimaa helvetisti väliin. Niitellä liimausaikaiset kiinnitykset. Jos pinta pitää olla virheetön niin päällimmäiset kerrokset tosiaan esim. voi kumikalvolla ja alipaineella imuttaa paikalleen. Tosin vetäminen vakuumilla vaatii konekantaa,aikaa ja kokemusta. Vähemmällä pääsee kun hyväksyy pinnoituksen jollakin muulla systeemillä. Ulkokaaren voi kiristää myös kankaalla liimauksen ajaksi.
Jos koppiin pitää tehdä kahteen suuntaan kaarevia pintoja niin se ristilaiminoidaan. Eli lätkitään sopivan levyisiä suikaleita ristiin rastiin jigin päälle ja ne edelleen liimaa välit piukkaan ja hakasilla liimausajaksi kiinni. Valmispinta naulanreiät kitaten.
Laminoinnit ym. on kuitenkin niin suuritöisiä hommia että helpompi ois kun tekisi suorista levyistä. Parit vekit kuitenkin tommosissa kopeissa on niin vähän juhlavamman näköisiä kaariin verrattuna että maksaako kaarevuus vaivaa?
Plekseistä vielä että suihkukopin vaatimaa ärrää ei kyllä löydy putkia suoraan hyllyltä. Ja vaikka löytyisi niin ei semmoseen hintaan josta itserakentaja selviäisi ilman vakavaa sydämentykytystä hinnan kuultuaan. Uunilla pleksistä voi halutun kaaren taivuttaa mutta edelleen maksaako vaivaa?
shit happens
Jos pyöreätä haluaa niin miten ois seuraava.
Tehdään pohja ja katto esim paksusta vanerista ja yläjyrsimellä 5mm ura reunasta jonkun matkaa, uran pitää jostakin kohtaa sujahtaa ulos levystä niin että 4mm levyn saa työnnettyä uraan sivusta. sopivan mittasilla laudoilla ulkopuolelta kiinni niin että uran pohjasta uran pohjaan on vanerin mitta ja tasaisesti, katto ja lattia on siis jo oikealla paikallaan. Vanerit työnnetään uriin ja toivotaan että se liukuu ja taipuu samalla kaarelle, jatkoksiin joutuu tekemään H-listaa joka pitää jatkoksen kohdalta vanerin kuosissa. Nämä H-listat voi joutua laittamaan vaneriin ennen työntöä että reuna pysyy kuosissa eikä lipsahda vaneri pois urasta. Ovi onkin toinen juttu. En tiedä toimisko mutta tällänen tuli mieleen. vanerin lopullinen kiinnittäminen pitää miettiä ennen kun ulkotuet otetaan pois. Vesieristys ja vaikka mosaiikki laatta ja lattiakaivo tietty josta putki viemäriin.
Ymmärsikö kukaan mun aivotusta, ulosanti ei välttämättä ole paras mahdollinen.
Tehdään pohja ja katto esim paksusta vanerista ja yläjyrsimellä 5mm ura reunasta jonkun matkaa, uran pitää jostakin kohtaa sujahtaa ulos levystä niin että 4mm levyn saa työnnettyä uraan sivusta. sopivan mittasilla laudoilla ulkopuolelta kiinni niin että uran pohjasta uran pohjaan on vanerin mitta ja tasaisesti, katto ja lattia on siis jo oikealla paikallaan. Vanerit työnnetään uriin ja toivotaan että se liukuu ja taipuu samalla kaarelle, jatkoksiin joutuu tekemään H-listaa joka pitää jatkoksen kohdalta vanerin kuosissa. Nämä H-listat voi joutua laittamaan vaneriin ennen työntöä että reuna pysyy kuosissa eikä lipsahda vaneri pois urasta. Ovi onkin toinen juttu. En tiedä toimisko mutta tällänen tuli mieleen. vanerin lopullinen kiinnittäminen pitää miettiä ennen kun ulkotuet otetaan pois. Vesieristys ja vaikka mosaiikki laatta ja lattiakaivo tietty josta putki viemäriin.
Ymmärsikö kukaan mun aivotusta, ulosanti ei välttämättä ole paras mahdollinen.
"Hyvä tuppaa tuleen vaikka keskinkertasta yrittää "
Varmaan tarkoitat rulotyyppistä ratkaisua. Voi se noinkin toimia mutta kun jänneväli on jotakin kahden metrin luokkaa ne lamellit ja h-listat ois hyvä olla melko vankkoja ettei suihkuttelijan horjahduksesta tms. rojahda pois paikoiltaan. Oven varmaan voi tehdä samalla periaatteella mutta varmaankin mieluummin jollakin laakeroidulla liukusysteemillä.
shit happens
Vaneri taitaa olla jotain 120x250cm joten pystyssä tuo olis. Eli H-listojen etäisyys toisistaan tuon 120cm.
Kun tuo hökötys on läjässä niin varmaan seiniä pitää vahvistaa jotenkin lisää varsinkin jos havittelee laatoitusta.
En tiedä, tuollanen tuli vaan mieleen jostain. Enkä tolellakaan takaa että tuosta tulisi mitään muuta kun sanomista
Kun tuo hökötys on läjässä niin varmaan seiniä pitää vahvistaa jotenkin lisää varsinkin jos havittelee laatoitusta.
En tiedä, tuollanen tuli vaan mieleen jostain. Enkä tolellakaan takaa että tuosta tulisi mitään muuta kun sanomista
"Hyvä tuppaa tuleen vaikka keskinkertasta yrittää "
-
lehmikangas
- Jäsen

Onko kenelläkään päivityksiä tähän aiheeseen?