Vaatekaapit?
Re: Vaatekaapit?
Kaappi on hieno! Sen katsominen motivoi meidätkin tarttumaan lastenhuoneen vaatenurkkauksen ovien suunnitteluun. Josko hyvin suunniteltu olisi puoliksi tehty.
Hyvä idea tuo subd...:n kaapin viisteet. Pitääpäs apinoida kun rakennan kuistin yhteen nurkkaan "saapaskaapin". Paneelista sen meinasinkin tehdä ovineen kaikkineen, mutta viiste varmaan keventäisi ilmettä.
Niin, makkarissa ja eteisessä meillä on kans IKEAn PAX-kaapistot. Ovat kätevät, leveys per yksikkö on poikkeuksellisesti 50cm, eli aika sopusuhtaiset verrattuna normiin 60 senttiseen. Ja etenkin niitä kaiken maailman lisävarusteita on kattava määrä ja edullisia nekin. Meillä tosin vaan vetokoreja ja henkaritankoja tavallisten hyllyjen lisäksi. Ja aivan taatusti vähintään yhtä laadukkaita elleivät jopa parempia kuin useimmat "oikeasta" huonekaluliikkeestä saatavat lastulevylootat. IKEA panostaa laatuun ja kokoonpantavuuteen, ja kaappien osalta myös muokattavuuteen. Itse en muualta uusia "käyttöhuonekaluja" ostakaan. Antiikit/klassikot sekä topatut kalusteet sitten on erikseen, ja olohuoneen vitriinit saa olla vähän "parempaakin", mutta ei meillä ole yhtään huonetta jossa ei olisi IKEAn kalusteita tai ainakin valaisimia... Jopa verstaalla on IKEAn kirjoituspöytälamppu työvalona
Niin, makkarissa ja eteisessä meillä on kans IKEAn PAX-kaapistot. Ovat kätevät, leveys per yksikkö on poikkeuksellisesti 50cm, eli aika sopusuhtaiset verrattuna normiin 60 senttiseen. Ja etenkin niitä kaiken maailman lisävarusteita on kattava määrä ja edullisia nekin. Meillä tosin vaan vetokoreja ja henkaritankoja tavallisten hyllyjen lisäksi. Ja aivan taatusti vähintään yhtä laadukkaita elleivät jopa parempia kuin useimmat "oikeasta" huonekaluliikkeestä saatavat lastulevylootat. IKEA panostaa laatuun ja kokoonpantavuuteen, ja kaappien osalta myös muokattavuuteen. Itse en muualta uusia "käyttöhuonekaluja" ostakaan. Antiikit/klassikot sekä topatut kalusteet sitten on erikseen, ja olohuoneen vitriinit saa olla vähän "parempaakin", mutta ei meillä ole yhtään huonetta jossa ei olisi IKEAn kalusteita tai ainakin valaisimia... Jopa verstaalla on IKEAn kirjoituspöytälamppu työvalona
Kari
"...and we'll raise up our glasses against evil forces,
singin': 'Whiskey for my men and beer for my horses!' "
Meillä on ollut suunnitelmissa tehdä yläkertaan vaatesäilytystilaa huoneen sivuille, jotka muuten ovat aika käyttökelvottomat kun ovat matalaa tilaa.
Tarkoitus olisi joku tuommoinen kiskoilla kulkeva säilytysjärjestelmä sinne, ja eteen verho.
Tarkoitus olisi joku tuommoinen kiskoilla kulkeva säilytysjärjestelmä sinne, ja eteen verho.
-
k.lempi0042
- Uusi jäsen
Oon aina turvautunut "ei-irtokaappeihin". Eli siis, että kaapit on rakennettu seinään tai ainakin listotettu ympäri. Ikealla toki on hyviä ja edullisia vaatekaappeja, mutta kyllä ne välillä näyttää vain seilaavan siinä makuuhuoneen reunustalla. Kiinteät kaapit ovat aina tyylikkäämmät esim. liukuovilla. Mutta tämä nyt on vain minun mielipide. :)
Juu meilläkin on "pitkän aikavälin suunnitelmissa" intekroida nuo seiniin eli kiilata, kiinnittää jne ja sitten rakentaa seinän pätkät ja listat sun muut siihen ympäri. Kunhan tässä nyt joskus...k.lempi0042 kirjoitti:Oon aina turvautunut "ei-irtokaappeihin". Eli siis, että kaapit on rakennettu seinään tai ainakin listotettu ympäri. Ikealla toki on hyviä ja edullisia vaatekaappeja, mutta kyllä ne välillä näyttää vain seilaavan siinä makuuhuoneen reunustalla. Kiinteät kaapit ovat aina tyylikkäämmät esim. liukuovilla. Mutta tämä nyt on vain minun mielipide. :)
Kari
-
Laurakaisa
- Jäsen

- Kotisivu: http://laurakaisatalo.blogspot.com
Minä tyrkkäsin vasta pari päivää sitten yhteen sellaiseen kiinteään alkuperäiskomeroon Elfan korihyllykön. Niiden mini-malli mahtuu ainakin meidän talon standardikaappiin hyvin, ei jää hukkatilaa juurikaan ja korkeuskin on sopiva. Tuollaiseen yhteen komeroon mahtui ainakin meillä molempien lasten kaikki käytössä olevat vaatteet ja komero näyttää silti ulospäin ihan yhtä kauniilta kuin ennenkin. Noita kiinteitä komeroita jengi aina purkaa pois "kun ne on niin epäkäytännöllisiä" vaikka niistä saa sisustamalla vähintään yhtä päteviä kuin jostain huojuvista lastulevyhökötyksistä jotka hajoaa jos niihin pinoaa jotain muuta kuin kaksi höyhentyynyä.
Tulipa taas pikkusen asenteellinen lausunto tästäkin asiasta. Hohhoijaa.
Tulipa taas pikkusen asenteellinen lausunto tästäkin asiasta. Hohhoijaa.
"Saavat tehdä tämän päivän talot juuri niin kuin haluavat, mutta minun talo on tehty kuusikymmentä vuotta sitten ja semmonen aika näkyy talossa ja ihmisessä. Kiitos mutta ei kiitos." - Tuomas Kyrö: Mielensäpahoittaja
- gretheline
- Jäsen

- Kotisivu: http://villabahnhugel.blogspot.fi/
Minä tein ihan saman homman tuossa keväämmällä muuton aikaan. Minulla oli sattumoisin ylimääräisenä sellainen korihyllykkö, se minun hyllykkö ei Elfan ole mutta vastaava, vinttikomeroon sitä meinasin mutta kiintokomeroon se päätyi ja sehän sopii sinne kuin nakutettu.Laurakaisa kirjoitti:Minä tyrkkäsin vasta pari päivää sitten yhteen sellaiseen kiinteään alkuperäiskomeroon Elfan korihyllykön. Niiden mini-malli mahtuu ainakin meidän talon standardikaappiin hyvin, ei jää hukkatilaa juurikaan ja korkeuskin on sopiva.
Veit sanat suustani, minä olen hiljaa mielessäni ihmetellyt että miten niin epäkäytännöllisiä ja miksi ihmeessä ne pitäisi purkaa..? Meillä on niitä alkuperäisiä kiinteitä komeroita yläkerrassa seitsemän oven takana, neljä pikkukamarissa ja kolme isossa kamarissa, alakerrassa niitä on neljä (sekä keittiön kolme ruokakomeroa). Minusta nuo alkuperäiset on kauniimpia ja myös käytännöllisempiä kuin kolossaaliset tilaavievät huojuvat ja hajoavat lastulevykomerot (joita kaikissa muissa asuinnoissani on ollut enemmän kuin kylliksi) ja siksi toiseksi yläkerrassa ne ei edes vie tilaa huoneesta, kun ne on sijoitettu niin että sisukset ovat vinttikomeron puolella ja komeroiden ovet ovat samassa linjassa seinän kanssa. Ainut mitä olen ajatellut niiden kanssa tehdä on maalata tai tapetoida sisukset, ostaa lisää noita korihyllyköitä sekä mahdollisesti muita tarvittavia sisuskaluja ja viritellä ison kamarin komeron metalliputkesta väsätyn vaatetangon vähän kauniimmaksi alakerran vastaavan komeron käsin puusta veistettyä tankoa mukaillen, ja sitten valoja lisää: Muutaman komeron kattoon olen piilottanut listan taakse sellaiset paristokäyttöiset pyöreät valaisimet, Lidlistä jotain vajaa 5€ kolme kappaletta, sen kun napsauttaa päälle niin ei tarvitse pimeässä ihmetellä että missähän se villapaita tai tyynyliina lymyää.Noita kiinteitä komeroita jengi aina purkaa pois "kun ne on niin epäkäytännöllisiä" vaikka niistä saa sisustamalla vähintään yhtä päteviä kuin jostain huojuvista lastulevyhökötyksistä jotka hajoaa jos niihin pinoaa jotain muuta kuin kaksi höyhentyynyä.
Ainut paikka tässä talossa joka potee säilytystilan epäkäytännöllisyyttä on eteinen. Se on pieni ja siinä on vain yksi pienehkö komero, joka toimittaa siivouskomeron virkaa, ja kun kuistikin on pieni ja seinät yhtä juuri ja juuri naulakon mentävää seinänpätkää lukuunottamatta täynnä ovia ja ikkunoita niin homma meinaa lähteä lapasesta etenkin tilaavievien talvivaatteiden kanssa. Täällä -35°C pakkasillakin on mentävä ulos joten meillä talviulkoilukampetta on arviolta yhtä paljon kuin nelihenkisellä perheellä kun on harrastuksiin ja vapaa-aikaan ja työhön ja kaupungille omansa ja jättirotuisilla nelijalkaisillakin on omat takit ja haalarit ja myssyt. Jossain vaiheessa siis väsään naulakkosyvennykseen sisarpaneloidun kattoon asti yltävän komeron, hieman samaan tyyliin kuin tuossa ylempänä.
"...ja hänen kaikkein salaisin unelmansa oli omenapuu."
-Tove Jansson
RMT 1955-'57, 110/185m2, puu & ekosähkö
-Tove Jansson
Ostakaa Ikean Paxeja, ei huoju eikä hajoa. Taikka sitten ootte koonneet väärin
No huojuuhan ne jos eivät ole ohjeiden mukaisesti kiinni seinässä. Ja jos puvut on haarniskoja tai kaappi on täynnä rautapohjaisia saappaita (tai ylipäätään liian täynnä mitä vain) niin kai nekin rikki saa. Eikä ne tietysti kaikista kauneimpia ole, mutta paaaljon parempia kuin iskuaskojyskimaskun romppeet.
Muttamutta, meillä on yläkerran aulassa pari kiinteää komeroa, jotka on tarkoitus säilyttää epäkäytännöllisyydestään huolimatta. Ei siihen väliin mitään järkevää saa kuitenkaan, se on n. metrikakskytä korkeaa tilaa korkeimmillaan. Otetaan vastaan ideoita miten saa käytännöllistettyä komeron joka on noin metrin tai vähän päälle leveä ja jossa on 45cm ovi
Sinne katveeseen jääviä kamoja on aikas *ttumaista koittaa pyydystää, kun ei ole otsalamppua ja palttoon koko on 54
No rojukaappeinahan nuo nyt on, niissä on molemmissa katvealueilla hyllyt, ja oven kohdalla tyhjää. Kaikki menee OK, hyllyistä saa tavarat kun aikansa könyää kunnes se lattia-aluekin dumpataan täyteen jotain reppuja tai kenkälaatikoita
Järjestyksenpidostahan tämä kaikki kiinni on tietysti. Mutta jos tuokin reilun parin metrin seinänpätkä olisi täynnä noita ovia niin ei kai siinä mitään ongelmaa olisikaan.
Muttamutta, meillä on yläkerran aulassa pari kiinteää komeroa, jotka on tarkoitus säilyttää epäkäytännöllisyydestään huolimatta. Ei siihen väliin mitään järkevää saa kuitenkaan, se on n. metrikakskytä korkeaa tilaa korkeimmillaan. Otetaan vastaan ideoita miten saa käytännöllistettyä komeron joka on noin metrin tai vähän päälle leveä ja jossa on 45cm ovi
Kari
- gretheline
- Jäsen

- Kotisivu: http://villabahnhugel.blogspot.fi/
Minä olen aika suuren osan elinvuosistani asunut vuokra-asunnoissa joissa on kiinteinä säilytystiloina huoneenkorkuiset koko seinän levyiset kolossaaliset kiinteät lastulevyhirvitykset. En tiedä olivatko Ikean vai Iskun vain Vepsäläisen vai jonkin kiinalaisfirman, aivan sama mulle, en tykännyt yhtään. Eivät ne huojuneet eivätkä kaatuneet tai liitoksistaan auenneet kun olivat seinissä ja katossa kiinni, mutta hajoilivat silti, halvat muoviset vetimet irtoilivat tai katkeilivat vähän päästä ja uudestaan, lastulevyistä lohkeili palasia lähes itsekseen ja hyllykannakkeet repeilivät irti vieden lastulevynpaljoa mukanaan, ja jos joku haveri kävi niin että ovi otti osumaa niin siihen tuli vähintään isohko lommo ellei jopa läpireikä. Rumiakin olivat kuin kauhistus, ja sinne ylempien hyllyjen perälle kun jotain laitoit niin siellähän pysyi kunnes viimein tikkaille kiivettyäni suursiivouksen tai muuton aikaan löytyivät. Ne komerot ei koskaan pysyneet järjestyksessä, ne oli yksinkertaisesti liian korkeita ja liian leveitä joten niihin tuli vain sullottua tavaraa. Nyt esmes minun liinavaatekaappina toimiva alkuperäiskomero on sellainen että lakanat mahtuvat erinomaisen hyvin hyllyille tiiviisti siisteihin pinoihin kun ne ensin laskostaa oikein, jos ne pistää mytyssä tai väärin viikattuina niin eivät mahdu koko komeroon. Komero siis pysyy järjestyksessä koska sinne ei mahdu epäjärjestystä.KariFS kirjoitti:Ostakaa Ikean Paxeja, ei huoju eikä hajoa. Taikka sitten ootte koonneet väärinNo huojuuhan ne jos eivät ole ohjeiden mukaisesti kiinni seinässä. Ja jos puvut on haarniskoja tai kaappi on täynnä rautapohjaisia saappaita (tai ylipäätään liian täynnä mitä vain) niin kai nekin rikki saa. Eikä ne tietysti kaikista kauneimpia ole, mutta paaaljon parempia kuin iskuaskojyskimaskun romppeet.
Sinäpä sen jo sanoit, eli asenna toinen samanmoinen ovi siihen viereen niin ei tarvitse kamoja nurkan takaa kalastella. Sitten vaan omaan käyttöön passelit hyllyratkaisut ja valaistus kumpaankin komeroon niin muuttuu epäkäytännöllinen käytännölliseksi.Otetaan vastaan ideoita miten saa käytännöllistettyä komeron joka on noin metrin tai vähän päälle leveä ja jossa on 45cm ovi... Mutta jos tuokin reilun parin metrin seinänpätkä olisi täynnä noita ovia niin ei kai siinä mitään ongelmaa olisikaan.
"...ja hänen kaikkein salaisin unelmansa oli omenapuu."
-Tove Jansson
-Tove Jansson
Törmäsin yhdessä talossa niin tyylikkääseen koivuvaneri liukuovi kaapistoon että oli pakko ottaa kuva, toivottavasti on vielä tallella. Se jäi työkaverin kameraan jota toivottavasti ei ole vielä poistanut.
Jos liukuovi voi mitenkään sopia Rintsikkaan, tämä sopi. Talon vanha osa on rakennettu v.-60 eli saattoi jopa olla alkuperäinenkin, ainakin hienosti oli toteutettu. Täytyy kysellä kuvan perään, halusin sen ihan vaan omaan käyttöön. No jaetaan kaikille jos löytyy.
- Liitteet
-
- Liukuovi
- liukuovi.jpg (17.3 KiB) Katsottu 21410 kertaa
Moro,
Oheisessa kuvassa mun versio vaatekaapista. Makuuhuoneessamme oli aikaisemmin kiintokomerot, mutta olvat idioottimaisesti sijoitettu ja huonosti tehty ja tilaa ei ollut riittävästi. Mietin pitkän aikaa irtokomeroita, mutta tuli siihen tulokseen, että kiintokomerot sopii tyyyliin paremmin. Sain vanhoista kaapeista kaksi alaovea ja yhden yläoven. Muualta löysin onneksi vielä puuttuvat keittiöstä puretusta kaapista. Runko on väliseinätolppaa ja "vuoraus" koivuvaneria. Karmit päädyin tekemään itse. Olihan tuossa hommaa, mutta tyytyväisempi olen noihin kuin jos siinä olisi jotkut lastulevyiset kertakäyttöhökötykset.
Oheisessa kuvassa mun versio vaatekaapista. Makuuhuoneessamme oli aikaisemmin kiintokomerot, mutta olvat idioottimaisesti sijoitettu ja huonosti tehty ja tilaa ei ollut riittävästi. Mietin pitkän aikaa irtokomeroita, mutta tuli siihen tulokseen, että kiintokomerot sopii tyyyliin paremmin. Sain vanhoista kaapeista kaksi alaovea ja yhden yläoven. Muualta löysin onneksi vielä puuttuvat keittiöstä puretusta kaapista. Runko on väliseinätolppaa ja "vuoraus" koivuvaneria. Karmit päädyin tekemään itse. Olihan tuossa hommaa, mutta tyytyväisempi olen noihin kuin jos siinä olisi jotkut lastulevyiset kertakäyttöhökötykset.
- Liitteet
-
- Kaappi
- IMG_0791.JPG (48.09 KiB) Katsottu 20977 kertaa
-
Laurakaisa
- Jäsen

- Kotisivu: http://laurakaisatalo.blogspot.com
Tosi kivan näköinen. Meille tulee myös olohuoneeseen toinen komero siitä puretun tilalle (karmit pitää askarrella itse, iso ovi oli vintissä, pieni ovi löytyi varaosapankista Rantasalmelta). Ja makkariin rakennetaan sinne piirretty mutta toteuttamatta jäänyt komero, jonne on pariovet ostettu myös Rantasalmelta. Siinä on ollut vähän ajatus että jos tekisi sen komeron toisen pään kaarevaksi ja sormipaneloisi... yhdessä lehdessä näin kerran sellaisen, oli hiano.
"Saavat tehdä tämän päivän talot juuri niin kuin haluavat, mutta minun talo on tehty kuusikymmentä vuotta sitten ja semmonen aika näkyy talossa ja ihmisessä. Kiitos mutta ei kiitos." - Tuomas Kyrö: Mielensäpahoittaja