Mistä ovet sivuvintlle?

Kaipaatko vinkkiä ikkunoiden kunnostukseen? Mitä tehdä pinkopahveille?
Vastaa Viestiin
tee-se-itse
Jäsen
Jäsen

Mistä ovet sivuvintlle?

Viesti Kirjoittaja tee-se-itse »

Mistähän sais ovia sivuvintille, tarviis pari "nykyaikasempaa" eli lämmintä ovea vai miten sen sanois, vai miten toi ois järkevintä toteuttaa?
Kuitenkin ympärillä on 225mm seinät niin ei oo kiva jos ovesta hohkaa kylmää..
"Ellei vikaa ole, älä rupea korjaamaan. Jos vika on todella paha - älä silloinkaan rupea korjaamaan."
KariFS
Jäsen
Jäsen

Re: Mistä ovet sivuvintlle?

Viesti Kirjoittaja KariFS »

Ei oo kauaa kun joku värkkäsi tuplaovia, ja oli juttua saranoinnista. Olikohan otsikossa off-set saranat tai jotain?

Muoks: http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic ... 15&t=15165

Ei siis suora vastaus kysymykseen "mistä saan uudet ovet", vaan ehdotus ratkaisuksi :-)
Kari

"...and we'll raise up our glasses against evil forces,
singin': 'Whiskey for my men and beer for my horses!' "
Limes
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Limes »

Itse aion tehdä irroitettavan noin 100 mm paksun luukun. Puusta kehys ja eristeeksi 50 mm uretaani+ 30 mm sauna satu.
Kiinitykseen ilmeisesti tulen käyttämään sormihakoja. Joku putkimainen tiiviste joko luukkuun tai "karmiin".
Jo väliseinän koolausta tehdessä tuli varauduttua sikäli että koolaukseen jää jonkin lainen kynte.

Käytettävissä olisi ylimääräiset sisäoven karmit joista aikomus modifioida tuo itse luukun kehys.

Tuolla linkin jutussa oli ovi itsessään eristetty poistamalla toinen vaneri. Mutta eikös liikkumaton ilma,jota oletan vanerioven sisällä oleva ole sinänsä jo eriste.
Itse en ainakaan aio ovea tärvellä.
PetteriKivimäki
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja PetteriKivimäki »

Minä olen ratkaissut olemassaolevien hienojen kaposten ja matalien (170 cm) peiliovien kanssa asian helposti: leikkasin 100 mm. ekovillalevystä kaksi ja puoli sopivan kokoista levyä (eli pari senttiä karmia leveämpää niin pönkää itsenä) ja laitoin karmin väliin oven toiselle puolelle eristeeksi.

Jos nyt sattuu kolmenkymmenen asteen pakkasia pitelemään, niin sitten ikkunateipillä oven saumat kiinni.

Ja sitten jos pitää alkaa vinteillä oikeen ramppaamaan, niin 25 mm. tuulileijonaa on varastossa -> hieman oviaukkoa suuremmat palaset oviaukon kokoiseen vaneriin kiinni ja vaneriin sormihaat ja karmiin vastakappaleet..
Jumalauta, saunan takana on tilaa!
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.
Elämä on
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Elämä on »

Hämeenlinnassa on ylijäämävarasto, katsoppa niiden sivulta löytyiskö jotain sopivaa käypään hintaan. www.ylijaama.fi
miksei
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja miksei »

Tein runkovaiheessa aukon mistä itse mahdun ja siihen sit 90 millisestä uretaanilevystä tiukka eriste. Sisäpintaa suojaa maalattu kovalevyn pala. Käytetymmälle puolelle missä tavaraa varastoin tein isomman aukon. Levyyn kiinni uretaanilevy ja sisällä seinässä pyökinvärinen mdf-levy ajaa kutakuinkin oven virkaa. Peittää vain tuon rakenteen alleen. Ei tuolla niin usein käy että oven laittaisin. Suunnittelin kyllä ensi sitä vaan toteutin tuolla tavalla.
TheHaawiz
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja TheHaawiz »

Taitaa ainut vaihtoehto olla, että laitat tupla ovet (toinen aukeaa sisälle ja toinen sivuvinttiin?) tai paat siihen ulko-oveksi tarkoitetun oven. Meillä sama ongelma, mutta ollaan eletty ohuiden sisäovien armoilla tähän mennessä.
Rintsikan vintille sähkökitaran kanssa erakoitunut...

-1957 rmt & 1963 pihasauna
-Mercury Monterey 4D 1962, 292 Y-block + Merc-O-Matic + 9"
TheHaawiz
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja TheHaawiz »

Kännisen vastaus edelliseen: Sivuvintin ovi aukeaa huoneeseen päin ja huoneen ovi sivuvinttiin. :mrgreen:
Rintsikan vintille sähkökitaran kanssa erakoitunut...

-1957 rmt & 1963 pihasauna
-Mercury Monterey 4D 1962, 292 Y-block + Merc-O-Matic + 9"
tee-se-itse
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja tee-se-itse »

Olipa ovet kalliita joten tehtiin itse, 2x4 runko, levyt vaneria ja väliin 100mm ekovillaa.
"Ellei vikaa ole, älä rupea korjaamaan. Jos vika on todella paha - älä silloinkaan rupea korjaamaan."
Vastaa Viestiin