tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

Ilmoita omasi tai naapurin rintamamiestalo-projekti. Laita myös linkki kuviin tai kotisivulle mikäli sellaiset on.
Vastaa Viestiin
pvalila
Jäsen
Jäsen

Re: tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

Viesti Kirjoittaja pvalila »

tuuma kirjoitti:
pvalila kirjoitti:
En minä ole kuullut sellaisesta sisältä päin ruostumisesta ja tuo näyttää minusta aivan erinomaisen hyvältä tankilta...Mistä sinä olet huolestunut?
Tuolta poistuessani en oikeastaan ole huolestunut enään mistään. Jtbo:n kivimurikatkaan oikeastaan eivät enään huoleta.

Onkohan tuokin joku fuktisol legenda sitten :roll: Kohta Alander vetäisee muo varmaan postia hakiessani korville :lol:

Mullahan on tankin suhteen paljon huonompi tilanne, siellä se makaa maassa eikä mulla ole mitään käsitystä sen kunnosta.

Sen verran tiedän, että 2006 se pinnoitettiin.

Joku väitti mulle, että tupaöljy maksoi 2004 vain 0,25 euroa litra. Minä en tuota itse tiedä, kun en silloin aiheesta ollut kiinnostunut...

Bensa maksoi tuolloin jonkin verran yli euron, euron pinnassa bensa oli silloin kun eurot tulivat.

Eli onko tupaöljyn hinta tosiaan nelinkertaistunut ja bensan hinta noussut vain vähän?

Tuota, palaakohan mulla torppa jos lykkään ysikasia tankkiin? Taitaa nimittäin kohta olla tupaöljyä halvempaa... :lol: :lol: :lol:
tuuma
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja tuuma »

pvalila kirjoitti:Joku väitti mulle, että tupaöljy maksoi 2004 vain 0,25 euroa litra.
Minä kai? Vuosiluku kai muutamalla vuodella heitti että myös valuutta. Se on faktaa että vähän yli 700€ säiliön täyttö maksoi taannoin muutettuamme, enkä minäkään silloin ollut ollenkaan kiinnostunut tästä aiheesta.

Kuva

edit: eipä onnannut linkki. Jos yhtään helpottaa niin kultaisella 60 -luvullla raakaöljy oli 9$ tynnyri :mrgreen:
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
tuuma
Jäsen
Jäsen

pvalila kirjoitti:Tuota, palaakohan mulla torppa jos lykkään ysikasia tankkiin? Taitaa nimittäin kohta olla tupaöljyä halvempaa... :lol: :lol: :lol:
Maati... Kaikenlaisia mielijohteitahan sitä mieleen tietty jo alkaa tulla... RE85 on toki parempi vaihtoehto!
jtbo
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja jtbo »

Joskus 2009 alkoi polttoaineiden hinnat levottomiksi, siitä nousua 25%, ei tietty mitään verrattuna tuohon tupaöljyn 400% nousuun, vai paljonko siitä nyt tulee, mutta 2000-2007 ei kovin kummoista muutosta sitten tapahtunutkaan polttoaineiden hinnoissa, muistelen että 2008 oli joku turbulentti hetki, joka laantui, sitten 2009 isompi ja 2010 mennessä hintatasoksi jäi tuo selvästi korkeampi.

Nythän se on täysin riistäytynyt käsistä, kun nafta maksaa sen minkä bensa, tai no, onhan se bensakin hinnaltaan pompsahtanut, mutta kun alle 1.3 euron ei naftalitraakaan tahdo saada.

Brentin hintakehitystä kun katsoo vuoden ajalta, niin ei tuo oikein lohduta, vaikkei olla 2008 vuoden noin 130 dollarin huipussa, niin kyllä tämä reilu 102 dollariakin on paha:
http://www.oil-price.net/

edt:
2003 jolloin hankin bensavolvon oli Brent laatu 25 taalaa tynnyriltä, eiköhän tuo ole 2015 mennessä yli 100 dollaria pysyvästi.
pvalila
Jäsen
Jäsen

Arabimaiden levottomuudet eivät vielä ole vaikuttaneet hintaan täydellä voimallaan.

Tämä ekoilu korvikebensojen kanssa voi olla sikäli hyvä juttu, että tuleepahan harjoiteltua ilman öljyä toimeentuloa jo ennen kuin se oikeasti on loppu.

Tuolla puulämmityksen puolella olisi aivan hurjasti kehittämistarvetta.

Takka, joka itse imee pilkettä pihan varastosta ja imuroi omat tuhkansa on vielä kaukainen haave, tai oikeastaan siitä ei edes haaveilla.

Kitupoltto on tosi hölmöä, parempi ratkaisu pitäisi tehonsäätöön löytää.
pvalila
Jäsen
Jäsen

tuuma kirjoitti:Soittelin jo kerran yläkertaan aiheesta puukäry.

Tätäköhän tämä maailman pelastaminen sitten on. Ulkona kitkerä savu leijailee :( Ei tule meiltä, sen verran fiksua polttamista kuitenkin. Puut rutikuivia veto reilu, jostain silti tulee niin paljon että harva autotalli on nyt pahan hajun saartamana :( Sikareitakaan kun en enään täällä polttele niin hiukan ottaa kaaliin!
Ettei olisi Maatilallisen tekosia? Yksi säästää sähköä, puoli Suomea rykii keltaista katkua... :twisted:

Jotain tuossa puunpoltossa on fundamentaalisesti pielessä, hommaa ei osata tehdä kunnolla pienessä mittakaavassa.

Kukaan ei ole pystynyt esittämään konseptia, joka tarjoaisi saman loppukäyttäjäkokemuksen kuin öljylämmitys...

Puut tuotaisiin yhdellä puhelinsoitolla pihaan eikä laitteita tarvitsisi vahtia eikä huoltaa itse lainkaan,
kerran vuodessa kävisi laiteasentaja huoltamassa toosan.

Kivasti vaikuttaa sananvalintoihin tuo kännykkäkeskustelu!
jtbo
Jäsen
Jäsen

pvalila ei ole nyt oivaltanut puulämmityksen ideaa, tosin ymmärrettävistä syistä :lol:

Kuten tuumakin totesi, niin se puun tuoksu jo yksinään on iso osa sitä lämmitystapahtumaa, se oma aika tulen sytyttämisessä, tuohien ja paperin rapistelu, tulitikun rikin katku, kalikoiden sovittelu optimaalisesti tulipesään, kaikki tekee siitä emotionaalisen kokonaisuuden, johon on sitten assosioitunut tuo rauha ja oma aika, ei sitä edes haluta automatisoiduksi, siksikään pelletti tuskin tulee koskaan samoissa määrin suosituksi, koska siitä puuttuu se juju.

Lisäksi se palvan tulen ääni on mukavan rauhoittava.
tuuma
Jäsen
Jäsen

jtbo kirjoitti:Joskus 2009 alkoi polttoaineiden hinnat levottomiksi, siitä nousua 25%, ei tietty mitään verrattuna tuohon tupaöljyn 400% nousuun, vai paljonko siitä nyt tulee, mutta 2000-2007 ei kovin kummoista muutosta sitten tapahtunutkaan polttoaineiden hinnoissa, muistelen että 2008 oli joku turbulentti hetki, joka laantui, sitten 2009 isompi ja 2010 mennessä hintatasoksi jäi tuo selvästi korkeampi.

Nythän se on täysin riistäytynyt käsistä, kun nafta maksaa sen minkä bensa, tai no, onhan se bensakin hinnaltaan pompsahtanut, mutta kun alle 1.3 euron ei naftalitraakaan tahdo saada.

Brentin hintakehitystä kun katsoo vuoden ajalta, niin ei tuo oikein lohduta, vaikkei olla 2008 vuoden noin 130 dollarin huipussa, niin kyllä tämä reilu 102 dollariakin on paha:
http://www.oil-price.net/

edt:
2003 jolloin hankin bensavolvon oli Brent laatu 25 taalaa tynnyriltä, eiköhän tuo ole 2015 mennessä yli 100 dollaria pysyvästi.
Juu, kyllä suunta on sen verran tappavan väärä että jotain muuta palavaa se vaan on aloitettava tosissaan metsästämään!
tuuma
Jäsen
Jäsen

jtbo kirjoitti:pvalila ei ole nyt oivaltanut puulämmityksen ideaa, tosin ymmärrettävistä syistä :lol:

Kuten tuumakin totesi, niin se puun tuoksu jo yksinään on iso osa sitä lämmitystapahtumaa, se oma aika tulen sytyttämisessä, tuohien ja paperin rapistelu, tulitikun rikin katku, kalikoiden sovittelu optimaalisesti tulipesään, kaikki tekee siitä emotionaalisen kokonaisuuden, johon on sitten assosioitunut tuo rauha ja oma aika, ei sitä edes haluta automatisoiduksi, siksikään pelletti tuskin tulee koskaan samoissa määrin suosituksi, koska siitä puuttuu se juju.

Lisäksi se palvan tulen ääni on mukavan rauhoittava.
Johan sinä nostalgiseksi heittäydyit :-D Mutta kyllä, niin totta!

Pvalilan korvien, silmien ja nenän reseptorit ovat kyllä saaneet tosi pahan muistijäljen toisenlaisista tuntemuksista :lol:
tuuma
Jäsen
Jäsen

Jtbo, kommentillasi sait juuri mun pelletintuoksuiset ajatukseni uuteen valoon halkojen/pilkkeiden suhteen. No, onhan meillä Susanna mutta siinä ei ole ikkunaa pesään ja yksi tärkeä aistimus on sen johdosta poissa :(
jtbo
Jäsen
Jäsen

Minä olen sitä mieltä, että kyllä talossa pitää ainakin yksi tulisija olla, jossa voi käristää makkaraa tikun nokassa, tosin eipä mulla sellaistakaan oikein ole, tämä luukullinen kastor on vähän huono tuohon. Parissakin paikassa pentuna muistan moisen tavanneeni ja voi että se onkin mukavaa, kun otsaa kuumottaa hiilloksen hehku ja makkaran tirinä sekä katku leviää ympäristöön, tietty koko pitää olla sellainen, että koko perhe voi 'harrastaa' yhdessä.

On vaan aika haastellista saada sopimaan leivinuuni, lämmitystulisija, sekä avotakka samaan huusholliin :roll:
tuuma
Jäsen
Jäsen

jtbo kirjoitti:Minä olen sitä mieltä, että kyllä talossa pitää ainakin yksi tulisija olla, jossa voi käristää makkaraa tikun nokassa, tosin eipä mulla sellaistakaan oikein ole, tämä luukullinen kastor on vähän huono tuohon. Parissakin paikassa pentuna muistan moisen tavanneeni ja voi että se onkin mukavaa, kun otsaa kuumottaa hiilloksen hehku ja makkaran tirinä sekä katku leviää ympäristöön, tietty koko pitää olla sellainen, että koko perhe voi 'harrastaa' yhdessä.

On vaan aika haastellista saada sopimaan leivinuuni, lämmitystulisija, sekä avotakka samaan huusholliin :roll:
Voih, kyynel jo lähes silmäkulmasta valuu :-D Avotakka-ajat ovat totta tosiaan mennyttä.

Meitin juniori muuten hoki aina että pääsee paistamaan makkaraa kun suskia sisään ähistiin. Toteutumattomaksi toiveeksi on jäänyt. Jospa tuonne meitin tulevaan huoneeseen muurauttaisikin vain rehdin takan. Täällä huseerannut muurari vaikutti siltä että olisi halunnut vähän haasteellisemman tehtävän kuin puuhellan törkkääminen hormiin :roll: En koskaan tullut kysyneeksi jos vaikka olisi ihan aito oikea takkamuurari :shock: Kaakeliuunien restauroinneista silloin tällöin vähän keskusteluissa ohitteli.

Olen vaan niin kovin onneton soittelemaan puhelimella minnekään/kellekkään :(
pvalila
Jäsen
Jäsen

jtbo kirjoitti:Minä olen sitä mieltä, että kyllä talossa pitää ainakin yksi tulisija olla, jossa voi käristää makkaraa tikun nokassa, tosin eipä mulla sellaistakaan oikein ole, tämä luukullinen kastor on vähän huono tuohon. Parissakin paikassa pentuna muistan moisen tavanneeni ja voi että se onkin mukavaa, kun otsaa kuumottaa hiilloksen hehku ja makkaran tirinä sekä katku leviää ympäristöön, tietty koko pitää olla sellainen, että koko perhe voi 'harrastaa' yhdessä.

Tuo vielä ehkä onnistuu, mutta takka, leivinuuni ja pvalila eivät oikein tahdo samaan taloon mahtua. Eivät edes isoon.
jtbo
Jäsen
Jäsen

pvalila kirjoitti: Tuo vielä ehkä onnistuu, mutta takka, leivinuuni ja pvalila eivät oikein tahdo samaan taloon mahtua. Eivät edes isoon.
Tai edes kahteen :lol:
tuuma
Jäsen
Jäsen

Jee, jee. Loppui kai arktinen ennenkuin ehdin edes tankata :(

http://www.iltalehti.fi/autot/2011022113230306_au.shtml

Miksi jotenkin näitä kaikkia mun ratkaisuja aina läimäytellään :( Kai tuo aurinkokin johonkin tuhkapilveen vielä ehtii piiloutua tässä kevään aikana.

Pannuhuoneessa ollut jo tovi kumman hiljaista eli kaipa se rikitön kesälaatukin on nyt sitten mennyttä. Äääh, lopu talvi, lopu!!!!
Vastaa Viestiin