Oma nurkka
Re: Oma nurkka
Olen nyt pari päivää leikkinyt tuolla Archosen tabletilla.
Mukavan nopea se on, mutta totuus on, että kosketusnäyttö on aika surkea näppis. Kynäkin tuon kanssa olisi hyvä olla, vaan ei tullut minkäänlaista stylusta mukaan. Kapasitiivinen näyttö on kyllä toimiva, vaan mun nakit aika epämääräiset.
Näytön kokona tuo on ehkä suhteellisen kelvollinen, tuo 7 tuumaa: sama kokohan oli niissä ihan ekoissa miniläppäreistä ennen kuin niistä paisui tavallisen läppärin kokoisia.
Mutta tosiaan, prossu tuossa vääntää ihan kivasti.
Mukavan nopea se on, mutta totuus on, että kosketusnäyttö on aika surkea näppis. Kynäkin tuon kanssa olisi hyvä olla, vaan ei tullut minkäänlaista stylusta mukaan. Kapasitiivinen näyttö on kyllä toimiva, vaan mun nakit aika epämääräiset.
Näytön kokona tuo on ehkä suhteellisen kelvollinen, tuo 7 tuumaa: sama kokohan oli niissä ihan ekoissa miniläppäreistä ennen kuin niistä paisui tavallisen läppärin kokoisia.
Mutta tosiaan, prossu tuossa vääntää ihan kivasti.
Kyllä minä luulen, että emokin siitä vielä kesyyntyy, tänään se ainakin sieti mua paljon enemmän kuin ennen, pennutkin leikkivät taas vähän lähempänä ilman isompaa huolta, noillakin on niitä toisia päiviä.pvalila kirjoitti: Eli oliko tuo läppä heille sitten loppujen lopuksi mieleinen asia?
Kattian sulkeminen lootaan kaiketi onnistuisi jollain systeemillä, mutta tuota ei kai rakennettu kestämään kantamista.
Kuule, musta tuntuu, ettei tuosta emosta tule kesyä ikinä. Ja pentujenkin suhteen kello käy, ne imevät villeyttä siltä emoltaan koko ajan.
Mutta mitä mieltä olet siitä mun ajatuksesta, tekisivätkö nuo tutkimusretken keittiöön jos se a) olisi mahdollista ja b) kuulisivat sun ajavan pois?
Jos keittiöön saisi lämpötiiviin ratkaisun, niin ehkä, mutta sellaista ei kyllä oikein saa, sähköä palaisi aivan sairaasti ja turhaan loppupelissä, ei niitä oikein saa vangittua keittiöönkään.
Rakensin kattien vuoresta, nyt taktisen hyökkäystreenikeskuksen, eli matto on parin lankun avulla siten koholla, että molemmat päät on maassa, sekä toinen sivustakin, toiselta sivustalta pääsee pahvilootan ja maton välistä sujahtamaan sinne alle kätevästi, matto on niin tukevaa tavaraa, että sitä katti voi ihan hyvin kiipeillä ja harjalla voi istuskella, kas kun nuo tykkää kukkulankuninkaasta, nyt niillä on lisää taktisia mahdollisuuksia ja tuntuvat kovasti tykkäävän moisesta, kovasti syöksyvät ympäriinsä ja välillä joku menee alapuolelle ja sieltä husii yläpuolella olevia, näyttävät nauttivan aika paljon.
Emo ei kesyynny kyllä ellei sitä saa vangittua, luulen ainakin, mutta kylmällä en ole voinut testata sitä mitä syksyllä testasin, kun nuo olivat ulkosalla, niin kävin maahan makoilemaan, yleensä emo tuli sitten siihen noin metrin päähän makoilemaan ja tuijottamaan, nyt ne saattaisivat uskaltautua jo lähemmäksikin, ulkona pimeällä voisi parhaiten edistymistä tapahtua suljetun sisätilan jälkeen, avoin sisätila on siinä huono, että pääsee pois ja silloin jää helposti negatiivinen kuva tilanteesta, vaikka siihen ei olisi syytä.
Aivan älyttömiä loikkia noi kyllä tekee, varsinkin Miuku, korkealta varaston hyllyltä, joka on jossain 3 metrin korkeudessa, ottaa 4 metriä pitkän loikan tuohon keinovuoren päälle, jossa toinen katti on, että saa itse olla kukkulankuningas, ampuvat vielä suht suoraan kohteeseen ettei roikkuna, veikeää myös katsoa kuinka pudottautuvat korkelta ja ilmassa kääntyvät ympäri, että voivat juosta tai hyökätä haluamaansa suuntaan, pää pysyy yhdessä asennossa ja muu kroppa liikkuu. Luulenpa, että nuo tarvitsevat tuon isomman puolen yläkerrasta temmellyskentäksi, jos sisätiloihin nuo saa, siellä ei edes ole mitään särkyvääkään, ellei ikkunaa lasketa
edit: Niin se läppä, en vaan tiedä mitä ovat mieltä, jos arvata pitäisi, niin sanoisin, että ne hyväksyvät sen, emo tosin välillä tuijottaa sitä nenä kiinni läpässä ja välillä boksin katolta kurottaa kaulan oikein pitkälle ja tuijottaa sitä, silti se kyllä kulkeekin siitä, tooosiii hitaasti, Mouku ottaa vauhtia ja hyppää siitä läpi, Miuku jotain siltä ja väliltä
edit: Pöh, lämpötilaseurantani hajosi, ei tainnut kovista pakkasista tykkätä tai sen jälkeisestä lauhtumisesta, kestihän tuo suojaamaton anturi ulkoilmaa jo yli vuoden ajan
Lusikalla pentuja syötät, mutta kädestä eivät ota?
"Kun lusikalla annetaan niin ei voi kauhalla vaatia"pvalila kirjoitti:Lusikalla pentuja syötät, mutta kädestä eivät ota?
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
Kyllä Mouku varsinkin ottaa, sitten pyörittelee silmiään, korviaan, päätään, ravistelee itseään ja menee parin askeleen päähän istahtamaan kuin olisi jotain karmeutta tehtynä ja katselee kovin määrätietoisesti kulmat kurtussa samalla kun nielettelee, jonka jälkeen palaa ruokakipolle ja vahtii silmä kovana kulmiensa alta mulkoillen, että se varmasti on lusikka mikä tuo ruokaa, sormi on kai pahanmakuinenpvalila kirjoitti:Lusikalla pentuja syötät, mutta kädestä eivät ota?
Kerran mutusti lusikasta ihan tyytyväisenä monta kertaa, vaikka sormeni kosketti poskea, sitten kun nenään otti haju ja nuuhkaisi läheltä, niin jopa alkoi tuo pyrittelyrituaali. Katin työmuisti tosin on jotain 15 sekunnin luokkaa, kun tulee uusi signaali, eli koputan lusikalla ruokakippoa, niin on kuin mitään outoa ei olisi tapahtunutkaan, mutta 10-15 sek pitää odottaa ennen koputusta koska työmuisti pitää tyhjätä ensin prosessoimalla data hukkaan tai mitä lie sille tekeekään.
Tiedemiehet ovat jopa testanneet tuota työmuistia ja se on oikeasti noin lyhyt, ei katti tarvitse mihinkään pisempikestoista työmuistia, se kerkeää siinä ajassa oppimaan jo asian.
Kynnellä ruokakipon koputus ei kelpaa, pitää olla lusikka, siitä tulee oikea ääni ja aiheuttaa välittömän reaktion, olen saanut tuon ehdollistettua tuohon ääneen niin etevästi, että jos se juoksee karkuun kun menen paikalle, niin lusikalla kippoa koputtaen kääntyy parissa nanosekunnissa ympäri ja ensimmäiseen sopivaan paikkaan piilosta vaanimaan onko nyt oikeasti jotain tarjolla ja toisen koputuksen kun tekee, niin jo hiipii ruokapaikkaa kohti.
Tilasin nyt viimeinkin digijärkkärille seuraajan, pitkällä ja kalliilla maksuohjelmalla, mutta ei tästä mitään tule, ettei valokuvaajalla ole välineitä, mulla puuttuu yli kolmannes elämästä ilman toimivaa kunnon kameraa, kai sitä tohonkin voi tulla sitten riippuvaiseksi
Köyhänä en voinut ostaa kallista, Nikon D3100 ihan perinteisellä kittilinssillä, VR olisi maksanut jotain 70 euroa enemmän halvimmillaankin, joten vakaa käsi saa luvan hoitaa virkaa jatkossakin.
Tietenkään vanhasta ei käy akku eikä kaukosäädin enää uuteen, mutta on tossa karvalakkimallissakin jo sentään HD videokuvaus, josta on muuten yllättävissäkin paikoissa apua, vielä hauskempi olisi, jos voisi kuvata täysresolla videota, tosin ei kortille montaa minuuttia 14 megapixelin videota taitaisi mennä
Odotettavissa lähiaikoina siis hienoja otoksia!jtbo kirjoitti:Tilasin nyt viimeinkin digijärkkärille seuraajan, pitkällä ja kalliilla maksuohjelmalla, mutta ei tästä mitään tule, ettei valokuvaajalla ole välineitä, mulla puuttuu yli kolmannes elämästä ilman toimivaa kunnon kameraa, kai sitä tohonkin voi tulla sitten riippuvaiseksi
Köyhänä en voinut ostaa kallista, Nikon D3100 ihan perinteisellä kittilinssillä, VR olisi maksanut jotain 70 euroa enemmän halvimmillaankin, joten vakaa käsi saa luvan hoitaa virkaa jatkossakin.
Tietenkään vanhasta ei käy akku eikä kaukosäädin enää uuteen, mutta on tossa karvalakkimallissakin jo sentään HD videokuvaus, josta on muuten yllättävissäkin paikoissa apua, vielä hauskempi olisi, jos voisi kuvata täysresolla videota, tosin ei kortille montaa minuuttia 14 megapixelin videota taitaisi mennä
Mä olen samaa mieltä tuossa asiassa että jos jostain asiasta on hyvin kiinnostunut niin arvolla ei oikein ole merkitystä tai vaihdantavälineen menetyksellä. Mieluummin kärvistelee sitten aikansa mutta mielen haluille ei voi oikein laskea hintaa tai varsinkaan pohtia onko hankinta taloudellisesti järkevä jne.
Jos esim. joku ostaa motskarin ja sitten joku toinen kysyy, oliko hankinta nyt ollenkaan kovinkaan järkevä niin silloin on parempi vetäistä vaan suu korviin ja laittaa visiiri kiinni ja kääntää kapulaa... Tosin vähän huono vertaus mun kohdalla
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
Toimiihan tuo vertaus sunkin osalta, jos vaan kypärää enää löydät mistään ja jos kapula on paikoillaan, se ääniefekti ja liike tosin loistavat poissa-olollaantuuma kirjoitti: Odotettavissa lähiaikoina siis hienoja otoksia!
Mä olen samaa mieltä tuossa asiassa että jos jostain asiasta on hyvin kiinnostunut niin arvolla ei oikein ole merkitystä tai vaihdantavälineen menetyksellä. Mieluummin kärvistelee sitten aikansa mutta mielen haluille ei voi oikein laskea hintaa tai varsinkaan pohtia onko hankinta taloudellisesti järkevä jne.
Jos esim. joku ostaa motskarin ja sitten joku toinen kysyy, oliko hankinta nyt ollenkaan kovinkaan järkevä niin silloin on parempi vetäistä vaan suu korviin ja laittaa visiiri kiinni ja kääntää kapulaa... Tosin vähän huono vertaus mun kohdalla
Yksi mun suuria kiinnostuksen kohteita on tähtitaivaan kuvaaminen, mutta että sitä voisin harjoittaa oikein hyvin, niin mun täytyisi voittaa lotossa, kas kun sellainen kunnollinen kamera moiseen käyttöön on yksinään useita tuhansia, sitten vielä muutama tuhat putkeen + jalustaan, niin se kunnon jalustahan maksaa vähintäänkin pari kertaa putken hinnan, eikä alle 200mm halkaisijaltaan olevalla putkella tee oikein mitään mun käytössä:
http://www.teleskop-express.de/shop/ind ... erung.html
Likipitäen talon hinnan, kun pistää kiinni, niin alkaa olemaan jo aika kohtuullinen kalusto, harvapa sitä sellaista toki kerralla hankkii, vaan päivittää aina pikkuhiljaa uudempaan ja myy vanhaa pois alta, käytännössä noi ei vanhene eikä hintakaan putoa kuten autoissa, jotkut ovat saaneet liki saman rahan kuin ostaessaan inflaatio huomioiden, eli voi kai sitä ajatella sijoituksena.
0.6-0.75kWh jatkuvan kulutuksen tasosta tipahti kulutus 0.4kWh alle, kun revin sähköpatterit pois sähköstä kokonaan, merkillistä tässä on se, että patterit on säädetty matalammalle lämpötilalla kuin mitä sisätiloissa on, eli lämpötila sisällä ei muuttunut mihinkään, kun takalla lämmitän kumminkin enimmäkseen, mutta kummasti ne vie sähköä vaikkeivät varsinaisesti tekisi yhtään mitään, eli niihin termareihin ei kannata luottaa, kellokytkintä persiiseen...
jtbo, miksi sinä uuden linssin tilasit, eihän se rikki mennyt ja kiinnityshän on edelleen sama?
Ikävää, ettei Nikonilla ole vakain rungossa: hölmöähän se on rakentaa vakain joka putkeen.
Hirmuisen iso vaikutus tuolla vakaimella kyllä on, varsinkin jos puhutaan pienimmän kokoluokan kameroista: tuntuu aivan koomilliselta paukuttaa kuvia ihan vain ohimennen, ilman tukea, tosi pitkillä valotusajoilla.
Niin, munkin tekisi mieli täydentää kamerakalustoa. Meillä on nyt vain tuo pienenpieni Pana, ja se on erityisesti videokuvauksessa aika onneton.
Superzoomi voisi olla hyvä kompromissi, tosin niissä on mun käyttöä ajatellen turhan pitkät putket ja vastaavasti massiivinen koko.
Ai niin, Noksun N8, sillähän Pamelakin kuvaa nykyisin...
Ikävää, ettei Nikonilla ole vakain rungossa: hölmöähän se on rakentaa vakain joka putkeen.
Hirmuisen iso vaikutus tuolla vakaimella kyllä on, varsinkin jos puhutaan pienimmän kokoluokan kameroista: tuntuu aivan koomilliselta paukuttaa kuvia ihan vain ohimennen, ilman tukea, tosi pitkillä valotusajoilla.
Niin, munkin tekisi mieli täydentää kamerakalustoa. Meillä on nyt vain tuo pienenpieni Pana, ja se on erityisesti videokuvauksessa aika onneton.
Superzoomi voisi olla hyvä kompromissi, tosin niissä on mun käyttöä ajatellen turhan pitkät putket ja vastaavasti massiivinen koko.
Ai niin, Noksun N8, sillähän Pamelakin kuvaa nykyisin...
Ilman linssiä monta kymppiä kalliimpi
Onko missään digijärkkärissä kuvanvakainta rungossa? Voiko vakainta edes tehdä runkoon järkkärissä, eikö se kuitenkin ole jokaiselle linssille oltava omanlainen?
Digitaalinen vakain on sitten jotain minkä voi heittää jonnekkin, sehän syö tehopikseleitä tai jotain.
En minä oikeasti ole kyllä vakainta kaivannut, tolla pitkällä putkella ehkä, mutta onhan mulla jalustantapainen.
Tänään taisi tapahtua edistymistä kattien kanssa, luulen. Yli puoli tuntia leikin pentujen kanssa, lopulta ne uskaltautui ihan viereen molemmat, eivätkä hötkynneet mihinkään, mulla kylmänkesto ei riittänyt pisempään. Yleensä on jotain 10min ollut kun ovat etsiytyneet muualle, mutta nyt nuo tottuivat tosi hyvin siihen, että olen läsnä. Emokin normaalia hitaammin kulki vierestä takaisin varastoon 20 min kylmässä värjöttelyn jälkeen, jäi vuoren taa ihmettelemään touhua, mutta se on vielä paljon varautuneempi kuin pennut, vaan huomattavasti rohkeampi kuin mitä se oli vaikkapa kuukausi takaperin.
Selvästi odottivat tuota illan leikkiä, kun varastossa istuivat ja katselivat ovelle päin, että eikö se jo tule sieltä. Leikin jälkeen lämmin sapuska kelpasikin, kovaa kyytiä tuli Mouku ruokakipolle, eikä se enää arastellut kuten eilen.
Onko missään digijärkkärissä kuvanvakainta rungossa? Voiko vakainta edes tehdä runkoon järkkärissä, eikö se kuitenkin ole jokaiselle linssille oltava omanlainen?
Digitaalinen vakain on sitten jotain minkä voi heittää jonnekkin, sehän syö tehopikseleitä tai jotain.
En minä oikeasti ole kyllä vakainta kaivannut, tolla pitkällä putkella ehkä, mutta onhan mulla jalustantapainen.
Tänään taisi tapahtua edistymistä kattien kanssa, luulen. Yli puoli tuntia leikin pentujen kanssa, lopulta ne uskaltautui ihan viereen molemmat, eivätkä hötkynneet mihinkään, mulla kylmänkesto ei riittänyt pisempään. Yleensä on jotain 10min ollut kun ovat etsiytyneet muualle, mutta nyt nuo tottuivat tosi hyvin siihen, että olen läsnä. Emokin normaalia hitaammin kulki vierestä takaisin varastoon 20 min kylmässä värjöttelyn jälkeen, jäi vuoren taa ihmettelemään touhua, mutta se on vielä paljon varautuneempi kuin pennut, vaan huomattavasti rohkeampi kuin mitä se oli vaikkapa kuukausi takaperin.
Selvästi odottivat tuota illan leikkiä, kun varastossa istuivat ja katselivat ovelle päin, että eikö se jo tule sieltä. Leikin jälkeen lämmin sapuska kelpasikin, kovaa kyytiä tuli Mouku ruokakipolle, eikä se enää arastellut kuten eilen.
Kovilla on mies, kun katteja kesyttää!
Muistaakseni ainakin Minolta on harrastanut runkoon sijoitettua vakainta.
http://www.puskaradio.net/index2.php?item_id=269
Periaatteessa on sama, heilutellaanko kennoa vai putken linssejä, mutta en ole kyllä varma siitä kuinka tuo Minoltan systeemi toimii. Ilmeisen hyvin kuitekin.
Muistaakseni ainakin Minolta on harrastanut runkoon sijoitettua vakainta.
http://www.puskaradio.net/index2.php?item_id=269
Periaatteessa on sama, heilutellaanko kennoa vai putken linssejä, mutta en ole kyllä varma siitä kuinka tuo Minoltan systeemi toimii. Ilmeisen hyvin kuitekin.
Ei kai tähtien kuvaamista varten mitään erityisen hyvää runkoa tarvita?
Vanhaan aikaan pennit laitettiin teleskooppiin, kamera oli vain sen satunnainen jatke.
Okei, filkkakameraan oli helppo ladata erilaisia filmejä, kennon vaihto digikameraan on vähän hankalampi juttu.
Silti uskon, että edelleen tähtitaivaan kuvaamisessa käytetään ihan muuta kuin kameranvalmistajan optiikkaa.
Vanhaan aikaan pennit laitettiin teleskooppiin, kamera oli vain sen satunnainen jatke.
Okei, filkkakameraan oli helppo ladata erilaisia filmejä, kennon vaihto digikameraan on vähän hankalampi juttu.
Silti uskon, että edelleen tähtitaivaan kuvaamisessa käytetään ihan muuta kuin kameranvalmistajan optiikkaa.
Sapuska tuli siis vasta leikin jälkeen? Kun haet sitä keittiöstä, jätätkö oven takanasi raolleen?jtbo kirjoitti:Ilman linssiä monta kymppiä kalliimpi![]()
Ööö, tota, jos sanon, että oikein hyvä runko tohon käyttöön maksaa viisinumeroisen summan rahaa, niin valottaisiko asiaa?pvalila kirjoitti:Ei kai tähtien kuvaamista varten mitään erityisen hyvää runkoa tarvita?
Tähtiä voi onneksi kuvata monin erilaisin keinoin, joka helpottaa asiaa, kunnon jalusta + kaukoputki joilla tekee jotain kuvauskäytössä maksaa ihan oikeasti jo hunajaa, ei riitä tonni, köyhäinversio on pitkä putki+järkkäri, jossa mahdollisimman hyvä herkkyys ja olematon kohina kennolla, sekä jonkinlainen jalusta, pelkkä kamera + putki painaa aika paljon vähemmän kuin oikea kaukoputki + järkkäri ja jalustan hintalappu menee aika 1:1 sen mukaan paljonko siihen voi pistää painoa, että se vielä pysyy vakaana ilman tärinää tuulesta, askeleista jne.
Kateille tosiaan sapuska aina leikin jälkeen, etenkin kun on kesytyksestä kyse, aivan kuten ihminenkin, myös katti tekee ja sietää enemmän ennen ruokaa, ruuan jälkeen tahtovat enemmänkin rauhaa ja vetäytymistä levolle, jolloin helpommin arastelevatkin. Kattipsykologiaa tuokin
Kyllä minä keittiön oven jätän selälleen, Mouku usein tulikin sisälle, mutta narun hiplauksen jälkeen ei ole tullut edes tuohon varaston ylemmälle tasolle, menee nyt hyvän aikaa, että se taas rohkaistuu, tosi pienet asiat tuossa voi tehdä pitkän takapakin, mutta sellaista elämä on reaalimaailmassa, vain fantasiassa on täydellistä onnistumista jokainen sekunti.
Huomaa kyllä, että Moukussa on vähän enemmän siperialaista, -10C ja se nukkuu varaston lattialla, kävelin portaiden yläpäähän ja huutelin sitä, ei reaktiota, vihelsin, ei vaikutusta, taputin hiljaa käsiä yhteen, niin sitten hyvin hitaasti katseli ympäristöä. Kas kun en kehdannut sapuskaa ottaa lämmitykseen kun se nukkuu, kuitenkin olisi herännyt ja säikähtänyt pahanpaiväisesti.
On se sikiunessa ollessaan tollainen katti kovin reporanka, oli kyllä niin kuin olisi viskattu rätti lattialle, kumma otus tuokin.
On se sikiunessa ollessaan tollainen katti kovin reporanka, oli kyllä niin kuin olisi viskattu rätti lattialle, kumma otus tuokin.