Oma nurkka

Ilmoita omasi tai naapurin rintamamiestalo-projekti. Laita myös linkki kuviin tai kotisivulle mikäli sellaiset on.
Vastaa Viestiin
tuuma
Jäsen
Jäsen

Re: Oma nurkka

Viesti Kirjoittaja tuuma »

jtbo kirjoitti: Pitää katsoa olisiko jossain DC moottori, johon laittaisi jonkinlaisen vispilän, vastuksilla kai saisi DC virtalähteestä pudotettua jännitteen sopivalle tasolle, liikkuva vesi ei jäädy, mutta onhan se kylmää varmasti juoda sellaista. Niin, äkkiäkös sitä vesipyörän väkästelee, vaikka tälläisen:
Ennenkuin alat vesimyllyä laudoista rakentamaan niin kyllä se virtaava vesikin jäätyy. Eikö nuo Lapissa ihan mittaa ulkolämpötilan heittämällä kepillisen ulkoportailta ja jos kilisee maahan niin on semmoinen rapsakka keli. Tuo taitaa olla urbaanilegendaa jälleen tuokin, eikö?

Mulla tulee äkkipäätä mieleen sellainen sulanapitokaapeli, jonka päässä on vain schuko. Se olisi vahva ja itsesäätyvä. IR saattaa vaikkapa häiritä noita kun on vähän kummallinen sävy aina silloin tällöin häiritsemässä.

Tyyliin tuommoiset: http://www.sulanapito.fi/index.php?opti ... &Itemid=79
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
tuuma
Jäsen
Jäsen

jtbo kirjoitti:135kWh / vrk, se on osapuilleen sen verran kuussa mitä mulla on kulunut tähän mennessä koko vuonna
Aikamoinen kontrasti tuossa kulutuksessa totta tosiaan!
jtbo kirjoitti: Kas kun nyt pyörittelin ja ihmettelin noita urtsilevyjä, niin nehän on erimerkkiä kuin mitä olen tottunut saamaan, käsissäni pyörittelin ja ihmettelin, niin nämä on täyttä kuraa, materiaali on sellaista, että se murenee käsiin, siksi siis tässä on tuo kumma alupinta, mitä noissa toisissa ei ollut, ajattelin että urtsilevy kuin urtsilevy, mutta ei se kyllä nyt niin mene, lunttasin tuosta mitä nuo aiemmat oli ja ne oli Finnfoam merkkiä, ne on paljon lujempaa tavaraa, ihan huoletta voi nurkasta nostaa ja jos vetää lattiaa pitkin niin ei jää muruvana murenevasta levystä, kuten näillä mitä nyt mulle myytiin.
Finnfoam:in kama ei ole aitoa urtsia ja se hyvin selittääkin tuon hintaeron, sillä on heikompi U-arvo, lähes tavallisen villan luokkaa. Finnfoam:ia en olekaan käpistellyt. Mielenkiintoinen tieto että se on siis vahvempaa mekaanisesti.
jtbo
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja jtbo »

tuuma kirjoitti: Finnfoam:in kama ei ole aitoa urtsia ja se hyvin selittääkin tuon hintaeron, sillä on heikompi U-arvo, lähes tavallisen villan luokkaa. Finnfoam:ia en olekaan käpistellyt. Mielenkiintoinen tieto että se on siis vahvempaa mekaanisesti.
Ahaa, eli se mitä olen ostanut urtsina ei ole ollut urtsia, vaan paremmin käyttööni sopivaa, muttei niin hyvää eristämään, kuin urtsi, hmm, siinä tapauksessahan kattiboksi omaa vain noin 50mm villaa vastaavan kerroksen eristettä, ihan lämpimältä siellä on käteen tuntunut, mutta ilmeisesti ei sitten välttämättä tuo eristys vielä riitä, jos heittäisi siihen sitten vähän lisuketta, ala ja yläpuolelle nyt ainakin, eihän se käy laatuun, että katti paleltuisi :lol:

Löysin puolilämpimän tilan määritelmän:
Tilan lämpötilana pidetään lämmityskaudella keskimäärin vähintään +5 ° C, mutta alle +17 ° C

http://www.paroc.fi/Channels/fi/buildin ... uletus.asp
Uretaanilevy alumiinipinnalla λD on 0,023 W/mK, ja kyse on diffuusiotiiviistä pinnoitteesta. Tuotteen U-arvo 50 mm eristeellä on 0,46. Toisen tuotteen ilmoitettu λD on 0,035 W/mK. Tästä 50 mm eristeen U-arvo on 0,7.
http://www.rakentaja.fi/index.asp?s=/ke ... 53&index=1

Kivivillassa tosiaan 0.036 tuo lamdaluku, että aika liki tosiaan on, tosin mulle finnfoamia myynyt sanoi, että tuplasti paremmin eristää kuin villa...

Kylläpä ostajan pitää olla nykyään varsinainen asiantuntija, että saa sitä mitä tahtoo.

Liki 300 hintaan saisi jo 12 pakettia kivivillaa ja yhdessä paketissa taisi olla about 4 neliötä, eli 48 neliötä, luulen että sillä olisi alkovin saanut aika helposti tehtyä valmiiksi, voisipa olla ettei alkoviin enää itse mahtuisi sekaan. Se määrä riittäisi myös koko yläkerran puolikkaan kattoon ja lattiaan, sekä alkoviin.

Jos saan veistettyä tuosta murenevasta levystä tulpan oven eteen, niin kaiketi se on sitten parempi tulppa, kunnes hapertuu käytössä, mutta kai noi jotenkin pitää hyödyntää kun niin kalliitakin olivat, ehkä se kestää koko takaisinmaksuajan, jos varovasti käyttää, paljonkohan se on sitten tuo säästö lämmityskulussa tulpalla ja ilman :lol:
tuuma
Jäsen
Jäsen

jtbo kirjoitti:tosin mulle finnfoamia myynyt sanoi, että tuplasti paremmin eristää kuin villa...

Kylläpä ostajan pitää olla nykyään varsinainen asiantuntija, että saa sitä mitä tahtoo.

Liki 300 hintaan saisi jo 12 pakettia kivivillaa ja yhdessä paketissa taisi olla about 4 neliötä, eli 48 neliötä, luulen että sillä olisi alkovin saanut aika helposti tehtyä valmiiksi, voisipa olla ettei alkoviin enää itse mahtuisi sekaan. Se määrä riittäisi myös koko yläkerran puolikkaan kattoon ja lattiaan, sekä alkoviin.

Jos saan veistettyä tuosta murenevasta levystä tulpan oven eteen, niin kaiketi se on sitten parempi tulppa, kunnes hapertuu käytössä, mutta kai noi jotenkin pitää hyödyntää kun niin kalliitakin olivat, ehkä se kestää koko takaisinmaksuajan, jos varovasti käyttää, paljonkohan se on sitten tuo säästö lämmityskulussa tulpalla ja ilman :lol:
Myyjä myy ja ostaja ostaa :-) Tuo oli kyllä mukava tieto että kestävämpää on Finnfoam. Urtsilevyjä mulla on pitkin poikin pihaa ja varastoja. 70mm pelkkää ja 50 millistä kipsipintaista, hiukan. Nurkista ei tosiaan enään tietoakaan ja pontitkin vähän kadonneet jo. Pahin juttu on se että molemmin puolin ovat homeessa niin ei oikein arvaa sisätiloihin laitella, vaikka ajattelinkin ulko-oven ja autotallin ovet niillä pistellä sisäpuolelta.

Tuo 300€ tulpan takaisinmaksuaika voi olla kovin pitkä, sillä hinnalla olin kesällä ostamassa kokonaista ulko-ovea karmineen ja ihan kohtuu lämpöarvoin, ainakin myyjän mukaan :lol: Karmien tiiveys se kaiketi ensimmäitteksi tärkein on ja sitten tulee pinnan eristys.

Ekovillalevy, joka päästetty tuotantoon, on vissiin samanhintaista kuin kivivilla. Sitä jos olisi ollut vuosi sitten niin ei olisi kivivillaa kuistilla mutta eipä niitä poiskaan henno repiä enään. Mielenkiinnosta pitäisi ostaa jostain yksi paketti ja kokeilla kävisikö sillä yhtä kätevästi tuo työ kuin kivivillalla. Joitain isoja naulaus/ruuvauslätkiä käyttäen kai saisi ihan tasapinnallekin kiinni riippuen onko se sitten samanmoista kuin kivestä tehty. Vettä kai ekovillalevy imee kuin sieni niin kai se ainakin siten poikkeaa kilpailijastaan :roll:

En tiedä, mutta tuli mieleen mahtaisikohan kissat oppia juomaan jyrsijöiden juomapulloista? Niistä, jotka ovat ylösalaisin ja tulppana kuula ja sitä nenällä törkkäämällä vettä tulee. Tuollainen olisi niin kovin paljon helpompi eristettävä. Luulisi ihan sellainen neopreenikumi riittävän hyvin pitkälle, kun lämpö ei pääsisi karkaamaan yläkautta.
pvalila
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja pvalila »

Ei tuota meidän sähkönkulutusta kauhean vaikea ole selittää, meillä kun jokseenkin kaikki toimii sähköllä. Vedenkeitin kuumentaa meillä veden noin tunnin välein, jos minä olen kotona. Molempien keittiöiden tiskikoneet pyöritetään kerran päivässä. Jääkaappeja meillä on hurisemassa kaksi, pakastimia kolme. Tietämyskoneita on puoli tusinaa, aina päällä, puolet niistä tosin läppäreitä. Sauna lämpiää usein monta kerran viikossa (10 kW kiuas) koska emme kaikki ehdi samana iltana saunaan: töitä on niin p-leesti ettei ehdi. Ja sama juttu myös saunan päälläolotuntien kanssa: usein sauna on kolme tuntia kuumana ja sitten vain toteamme, ettei tänä iltana ehditty saunoa.
pvalila
Jäsen
Jäsen

Ja Tuuma, epäilen vahvasti että kivivilla on parempaa kamaa kuin selluvilla.

Jos hengittävyydellä tarkoitetaan sitä, että kosteus kulkeutuu eristeen läpi, niin kivivilla hengittää oikein hyvin. Jos hengittävyydellä tarkoitetaan sitä, että eriste imee kosteuden omaan rakenteeseensa niin sitähän kivi ei tee. Se on mulle täysi mysteeri, miksi eristeen pitäisi vettä itseensä imeä: tuollaisen taipumuksen omaava eriste on tosi vaikea saada kuivaksi, jos se kerran sattuu kastumaan.

Purut on vähän eri juttu. Purut voivat kastua ja taas kuivuttuaan ne toimivat. Purut jopa kuivuvat kohtuullisen hyvin. Selluvillalla ei tuota ominaisuutta ole, ja on vaikea kuvitella kurjempaa hommaa kuin märän sellun kaapiminen pois rakenteista.

Kun minä olin opiskelija, Panu opetti naapuritalossa (arkkitehtiosastolla). Mun entiset rakennusainefysiikan ja rakennustekniikan proffat eivät nykyisin eläkeläisinä luennoi arkkitehtuurista, vaikka heillä olisi siihen varmaankin saman verran pohjaa kuin Panulla opettaa oikein toimivia rakenteita. Minua vähän nyppii se, kun ihmisiä pelotellaan ja heille myydään yhtä totuutta; esimerkiksi uretaanista tehdyt teollisuushallit ovat perhanan toimivia rakenteita, joiden tiettyjen uskovaisten mielestä pitäisi olla aivan umpihomeessa.

- Jokainen joka haluaa, saa yrittää saada purun homehtumaan; sitten voi aivan vapaasti yrittää saada homeitiöt täyttämään uretaanin sisuskalut.

Arvatkaapa, kuinka hyvin luomutuotteet pärjäävät sokkotesteissä, kun niiden makua verrataan taitavasti lannoittamalla kasvatettuihin tuotteisiin?
tuuma
Jäsen
Jäsen

pvalila kirjoitti:Ja Tuuma, epäilen vahvasti että kivivilla on parempaa kamaa kuin selluvilla.

Jos hengittävyydellä tarkoitetaan sitä, että kosteus kulkeutuu eristeen läpi, niin kivivilla hengittää oikein hyvin. Jos hengittävyydellä tarkoitetaan sitä, että eriste imee kosteuden omaan rakenteeseensa niin sitähän kivi ei tee. Se on mulle täysi mysteeri, miksi eristeen pitäisi vettä itseensä imeä: tuollaisen taipumuksen omaava eriste on tosi vaikea saada kuivaksi, jos se kerran sattuu kastumaan.

Purut on vähän eri juttu. Purut voivat kastua ja taas kuivuttuaan ne toimivat. Purut jopa kuivuvat kohtuullisen hyvin. Selluvillalla ei tuota ominaisuutta ole, ja on vaikea kuvitella kurjempaa hommaa kuin märän sellun kaapiminen pois rakenteista.

Kun minä olin opiskelija, Panu opetti naapuritalossa (arkkitehtiosastolla). Mun entiset rakennusainefysiikan ja rakennustekniikan proffat eivät nykyisin eläkeläisinä luennoi arkkitehtuurista, vaikka heillä olisi siihen varmaankin saman verran pohjaa kuin Panulla opettaa oikein toimivia rakenteita. Minua vähän nyppii se, kun ihmisiä pelotellaan ja heille myydään yhtä totuutta; esimerkiksi uretaanista tehdyt teollisuushallit ovat perhanan toimivia rakenteita, joiden tiettyjen uskovaisten mielestä pitäisi olla aivan umpihomeessa.

- Jokainen joka haluaa, saa yrittää saada purun homehtumaan; sitten voi aivan vapaasti yrittää saada homeitiöt täyttämään uretaanin sisuskalut.
Vähän samanlainen epäjatkuvuuskohta munkin aivoissa noista kahdesta eri eristeestä on. Hengittävyys toimii kivivillalla hyvin, sen itse sitä keräämättä. Kosteudensitomiskyky taas toisessa puolustaa sikäli paikkaansa että tasaa kosteuden vaihteluja talon sisällä. Veden haihduttaminen vie huimasti energiaa, joka taasen energiataloudellisesti sotii asiaa vastaan ekovillan kannalta.

En minä mikään ole sanomaan kumpi parempi, turvallisemmalta vaan puuperäinen eriste näissä rakenteissa tuntuu :roll:

Nuo mun urtsit ovat homeessa paperipinnoitteiltaan, ei sisälmyksiltään. Miksi noissa ylipäätään pitää tuollainen edes olla!

Kaila on kaila ja se on minusta hienoa että on saanut ihmiset kyseenalaistamaan uusia ratkaisuja vanhoissa taloissa mutta välillä vähän tulvii hänellä yli, kuten hänen kannanottonsa lämpöpumppuihin.
jtbo
Jäsen
Jäsen

Niissä urtsilevyissä on se pinta kahdesta syystä, yksi on se, ettei niitä saataisi käyttökohteeseen ehjänä ilman, toinen on se, että sillä parannetaan sitä höyrynsulkuominaisuutta mikä niissä on, näin ainakin harhakuvittelen lukemani pohjalta.

Voihan raato, tänne tuli pakkaset sitten kerralla, -25C nököttää mittarissa :shock:

Hullu katti lähti reviriään tarkastamaan, eikö se palellu jo tuonne :?
petej
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja petej »

pvalila kirjoitti: Purut on vähän eri juttu. Purut voivat kastua ja taas kuivuttuaan ne toimivat. Purut jopa kuivuvat kohtuullisen hyvin. Selluvillalla ei tuota ominaisuutta ole, ja on vaikea kuvitella kurjempaa hommaa kuin märän sellun kaapiminen pois rakenteista.
Eikös tuota seiniin märkänä puhalleta? ainakin kosteena et kait se jotenkin kuivuu??
jtbo
Jäsen
Jäsen

Epäilijöille aineistoa :-D
Kuva

Pomppii tuossa -25.4C ja -24.8C väliä, tai viimeisen parituntisen niin tehnyt.

Mun alakerta pitää tooosi huonosti lämpöä, ruokailusalissa oli +17.2C eilen tunti pellin sulkemisen jälkeen, aamulla siellä oli +9.8C, 10 tuntia ja 7.2C lämmöstä katosi johonkin. Täytyy askarrella nyt se tulppa sinne varaston oven eteen, kun sieltä niin kovasti tuulee, vaikka tiivistettä on kuinka, se kun on eriparia karmi ja ovi, niin ne on, ei näillä kädentaidoilla niitä saa tiiviiksi.

Sitten yhden komeron nurkassa on kolo, joka pitää urtsilla / villalla peittää, se kun menee jotenkin kummasti aika suoraan ulos, ainakin sieltä tuulee ja sieltä tulee jyrsijöitä toisinaan, loukkua olen siinä edessä pitänyt.

Yläkerrassa ei kovin paljoa pakkasta kyllä huomaa, tasaisesti täällä on +20C ja tuo sähköradiaattorikaan ei ole kuumana, vähän haalea yläreunastaan ja tuolla ulkona on sentään neljännessata pakkasta, että varmasti kuulostaa isolta :mrgreen:

Kattien vesi rasahtaa melkein jo jäähän ennen kuin sen kerkeää viedä tuonne lämmittimen päälle (usb liitoksinen mukinlämmitin), oli emokin jo juossut takaisin boksiinsa, ilmeisesti keli on liikaa sillekkin, kurkisteli kuistillaan vain silmiään ummistellen, kun vaihdoin veden. Ei tuohon kyllä mikään muu nyt auta kuin se, että pitäisi se ruokala valmistaa, mutta mulla on urtsi lopussa, eikä urtsilevyjä muuten saa yhteen kuin urtsilla, tai saisihan ne jos tekisi laput ja olisi vähintään 70mm pultteja, mutta ei tietenkään ole.

Totesin tässä myös, että tuossa yläkerran katossa on toisessa reunassa sellaista oikein kylmää pintaa ja toisessa paljon lämpimämpää, oletan siis, että eristeitä on kadonnut tai alunperinkin ollut vähemmän tuossa yhdellä reunustalla. Se aukko on niin pieni, että kyllä siitä isokin letku menee, mutta kuinka sitäkin voi ohjailla, kun vähintään 5 metrin päässä se letkun pää olisi?

Niin kun pvalila tuota urtsia kehuu, niin kyllä se urtsi varmaan on ihan hyvä pullon materiaali, mutta sen kanssa ongelma on, että muut rakenteet kärsii siitä kosteudesta, jota urtsi ei laske lävitseen, eli tulee sellaista hikoilua helposti väärään paikkaan, joka sitten märättää puu yms. tavaran mitä seinissä nyt sattuu olemaankaan. Tämä tietysti tapahtuu paljon helpommin silloin, kun laitetaan eristys sisäpuolelle, jolloin alkuperäinen seinä on kylmempi kuin aiemmin ja sopivassa kelissä alkaa sitten se seinä hikoamaan, vielä pahempi tilanne on se, jos alkuperäisessä seinässä on jotain tiivistä tavaraa, silloin ei tuuletu lainkaan ja tulee se homehtuminen.

Eli vaikka itsessään urtsi ei homehdu, niin tavara ympäriltä kylläkin.

Sitten jos on vielä vuotoja asennuksessa, niin sisäilman kosteuskin pukkaa sieltä seinään, mikä urtsirakenteen kanssa olisi kauhistus, kun ei ole koneellista ilmanvaihtoa, niin sittenpä vasta sitä kosteutta onkin sisällä, ei hyvä. Se kokonaisuus aina ratkaisee, ei pelkkä eriste ole mitenkään ylivertainen jos se kokonaisuus ei toimi, näin ainakin olen ymmärtänyt, tiedä sitten kuinka pahasti väärässä olen :lol:
pvalila
Jäsen
Jäsen

petej kirjoitti:
pvalila kirjoitti: Purut on vähän eri juttu. Purut voivat kastua ja taas kuivuttuaan ne toimivat. Purut jopa kuivuvat kohtuullisen hyvin. Selluvillalla ei tuota ominaisuutta ole, ja on vaikea kuvitella kurjempaa hommaa kuin märän sellun kaapiminen pois rakenteista.
Eikös tuota seiniin märkänä puhalleta? ainakin kosteena et kait se jotenkin kuivuu??
Märkäpuhalluksen märkyys on yksi argumentti, jota selluvillaa vastaan käytetään.

Oikeasti tuo tuskin on ongelma, kunhan villa saa vapaasti kuivua hetken...Tuumakin on antanut yläkerralleen muutaman vuoden kuivumisaikaa. smiley_074

Jotain liimamaista ainetta siinä märkämassassa on mukana, pelkän veden kanssa ei massasta tulisi kumimaisen joustavaa.
pvalila
Jäsen
Jäsen

jtbo kirjoitti:
Niin kun pvalila tuota urtsia kehuu, niin kyllä se urtsi varmaan on ihan hyvä pullon materiaali, mutta sen kanssa ongelma on, että muut rakenteet kärsii siitä kosteudesta, jota urtsi ei laske lävitseen, eli tulee sellaista hikoilua helposti väärään paikkaan, joka sitten märättää puu yms. tavaran mitä seinissä nyt sattuu olemaankaan. Tämä tietysti tapahtuu paljon helpommin silloin, kun laitetaan eristys sisäpuolelle, jolloin alkuperäinen seinä on kylmempi kuin aiemmin ja sopivassa kelissä alkaa sitten se seinä hikoamaan, vielä pahempi tilanne on se, jos alkuperäisessä seinässä on jotain tiivistä tavaraa, silloin ei tuuletu lainkaan ja tulee se homehtuminen.

Eli vaikka itsessään urtsi ei homehdu, niin tavara ympäriltä kylläkin.

Sitten jos on vielä vuotoja asennuksessa, niin sisäilman kosteuskin pukkaa sieltä seinään, mikä urtsirakenteen kanssa olisi kauhistus, kun ei ole koneellista ilmanvaihtoa, niin sittenpä vasta sitä kosteutta onkin sisällä, ei hyvä. Se kokonaisuus aina ratkaisee, ei pelkkä eriste ole mitenkään ylivertainen jos se kokonaisuus ei toimi, näin ainakin olen ymmärtänyt, tiedä sitten kuinka pahasti väärässä olen :lol:
Kaikki eristeet ovat ihan ok, kun niitä käytetään oikein. Väärin rakentamista ei kestä oikein yksikään eriste, joskin puru on tässä suhteessa tosi hyvä. Massiivirakenne (koko seinä hirttä, harkkoa tai vaikka uretaania) on sekin ongelmaton, ei tarvitse laskea vesihöyryn läpäisevyyttä kerroksittain eikä lämpötilan jakaumaa rakenteen sisällä.

Seinän rakenteen pitää harventua sisältä ulos mentäessä, eli urtsille oikein hyvä paikka on juuri sisäpuolella. Tämä tietenkin sillä varauksella, ettei seinään synny kahta kosteussulkua.

Kun hataran, pahasti lämmintä ilmaa ulos vuotavan seinän sisäpintaan laitetaan uretaanilevy, vähenee alkuperäiseen seinään kohdistuva kosteuskuorma selvästi.

Tietenkin ilmanvaihtoa on parannettava, kun seinät lakkaavat falskaamasta. Ja jos talon yläkerta, siis myös seinät, eristetään uretaanilla ja ikkunatkin vielä vaihdetaan niin kyllä silloin ajaudutaan tilanteeseen, jossa koneellinen ilmanvaihto ja lämmön talteenotto on sekä mahdollista, tarpeellista että järkevää.

Painovoimaista ilmanvaihtoa kehutaan sitäkin. Vähänkin järkeä päässä niin tajuaa, että peffasta se on: ilmanvaihto on aivan hallitsematonta, välillä vaihtuu liikaa ja välillä ei tapahdu yhtään mitään. Vaikka painovoimainen on peffasta, niin usein sekin riittää.

Äsh, näiden vanhojen talojen kanssa aivan sama juttu kuin autojenkin kanssa. Aina löytyy ihmisiä, jotka vakuuttavat, että viiskytluvun jenkkirauta on parempi auto kuin nykyautot; toki sellainen voi olla kiva omistaa, mutta vähän hölmö täytyy olla jos pitää tuota absoluuttisena totuutena.

Kaikesta huolimatta en minä uretaania rakasta, puutteensa ovat siinäkin. Ja sisäpuolisesta eristämisestä minä en myöskään pidä, sillä siitä on erittäin vaikea saada jatkuva, katkoja ja työvirheitä tulee helposti.
pvalila
Jäsen
Jäsen

jtbo, ilman sun hoivaa emolla olisivat kovat paikat ja pennuilla varmaan henkikin jo mennyt. Eläimet pärjäävät pakkasessa yleensä kohtuullisen hyvin niin kauan, kun ravintoa vain riittää lämmön tekemiseksi: tuo ravinto vain alkaa olla jo aika vähissä.

Voi surku, että sä et laittanut sinne urtsitaloon lämpömittaria sisään.

Kun sä menet tuonne varastoon niin katit kai pakenevat sieltä mökistä saman tien? Sehän on aika vaarallinen umpiperä tai loukku niiden kannalta.

Nämä pakkaset taitavat vähentää kattien sosiaalisuutta, ei luulisi leikkien juuri houkuttelevan.

Nyt nuo olisi kyllä tosi helppo ansoittaa sinne urtsitaloonsa, taitavat nimittäin enimmäkseen juuri siellä oleskella.

Höh, sun olisi pitänyt sitä taloa tehdessä jo miettiä tuo ansajuttu valmiiksi. Kattien pitäisi jotenkin vain joutua sieltä urtsitalosta sinne yläkertaan, ilman että ymmärtävät sinua siitä syyttää.

Tai sitten vain tyydyt aluksi siihen, että saat ne keittiöön ja siirrät sieltä ylös vasta sitten, kun ovat vähän kesympiä?
jtbo
Jäsen
Jäsen

Kyllähän se kateilla olisi aika ankeaa ilman jeesiä.

Noi toisinaan sinkoaa tosiaan urtsiboksista pihalle, mutta ei ne vielä siihen, kun koputan oveen, eikä siihen, kun huutelen, vasta kun kopsuttelen siinä portaiden yläpäässä, jossa se boksitalo on. Emo tosin on vähän laiska, eikä se sinkoa kuin kattiboksin kuistille, senkin suht hitaasti, pennut vähän hätäisemmin, toisinaan Mouku jää vielä boksiin, kunnes myöhemmin havahtuu.

Tuossa aiemmin emo tosin hetken kuistilla pällisteltyään kääntyi hitaasti ympäri ja painui sinne boksiin, eikä tullut ulos vaikka kävin portaillakin, pakkanen jotenkin rauhoittaa sitä, pennut ovat pakkasten myötä jotenkin arempia ja pitävät enemmän välimatkaa, mutta kyllä tuo Mouku kävi taas sisällä syömässä ja suoraan lusikastakin, mutta selvästi se oli varautuneempi.

Tuo kylmä kaiketi noita pelottaa, kun ensimmäistä kertaa nyt sitä kokevat ja emo ilmeisesti liioitellunkin rauhallisesti toimii, kun aistii pentujensa pienen epätietoisuuden tulevasta, ei ne tosiaan jaksa leikkimisestä kiinnostua, tykkäävät enemmänkin vain nukkua urtsiboksissaan.

Voinhan minä tietenkin houkutella ne yksitellen keittiöön ja pitkällä narulla vetäistä oven kiinni, vaan katoaako ne kaksi pakkaseen, jos yhden noin saisikin kiinni, ei ne kaksi muuta kovinkaan innolla tuonne tule, vaikka kerran Miuku tuli Moukun kanssa tutkimaan paikkoja, sitten on aina se emo, joka ei tule tuonne keittiöön kovinkaan mieluusti.

Nuo syövät todella vähän nyt, kun eivät liikuskele, niin ei sitä energiaakaan tietty mene.

Pitäisi muuten kai puhua finnfoam talosta urtsitalon sijaan, sellaistahan tuo noiden boksi on, lisää eristettä siihen melkeinpä pitäisi laittaa, ainakin alas ja ylös, kun kerta niinkin heikkoa on tuo tavara eristyskyvyltään, mutta onhan siellä lämmitys.
tuuma
Jäsen
Jäsen

jtbo kirjoitti:Epäilijöille aineistoa :-D
Uskotaan, uskotaan. :mrgreen: Hieno tuo fontti mittarin alla! Kierroslukumittari sitten seuraavaksi ja punainen alue alkamaan jostain -45 asteesta... Mitäköhän oikeasti tapahtuisi Suomelle jos punaisille mentäisiin tai siis syvän sinisille? Luulen jotenkin että työnantajat alkaisivat kilvan osoittamaan + merkkiä etätyölle jos ei nyt välttämättä pidä olla tietyssä paikassa tiettyyn aikaan ojaa kaivamassa mutta olisi se kaivaminenkin vissiin silloin jo vähän niinkuin "jäissä".
Vastaa Viestiin