Epäilijöille aineistoa
Pomppii tuossa -25.4C ja -24.8C väliä, tai viimeisen parituntisen niin tehnyt.
Mun alakerta pitää tooosi huonosti lämpöä, ruokailusalissa oli +17.2C eilen tunti pellin sulkemisen jälkeen, aamulla siellä oli +9.8C, 10 tuntia ja 7.2C lämmöstä katosi johonkin. Täytyy askarrella nyt se tulppa sinne varaston oven eteen, kun sieltä niin kovasti tuulee, vaikka tiivistettä on kuinka, se kun on eriparia karmi ja ovi, niin ne on, ei näillä kädentaidoilla niitä saa tiiviiksi.
Sitten yhden komeron nurkassa on kolo, joka pitää urtsilla / villalla peittää, se kun menee jotenkin kummasti aika suoraan ulos, ainakin sieltä tuulee ja sieltä tulee jyrsijöitä toisinaan, loukkua olen siinä edessä pitänyt.
Yläkerrassa ei kovin paljoa pakkasta kyllä huomaa, tasaisesti täällä on +20C ja tuo sähköradiaattorikaan ei ole kuumana, vähän haalea yläreunastaan ja tuolla ulkona on sentään neljännessata pakkasta, että varmasti kuulostaa isolta
Kattien vesi rasahtaa melkein jo jäähän ennen kuin sen kerkeää viedä tuonne lämmittimen päälle (usb liitoksinen mukinlämmitin), oli emokin jo juossut takaisin boksiinsa, ilmeisesti keli on liikaa sillekkin, kurkisteli kuistillaan vain silmiään ummistellen, kun vaihdoin veden. Ei tuohon kyllä mikään muu nyt auta kuin se, että pitäisi se ruokala valmistaa, mutta mulla on urtsi lopussa, eikä urtsilevyjä muuten saa yhteen kuin urtsilla, tai saisihan ne jos tekisi laput ja olisi vähintään 70mm pultteja, mutta ei tietenkään ole.
Totesin tässä myös, että tuossa yläkerran katossa on toisessa reunassa sellaista oikein kylmää pintaa ja toisessa paljon lämpimämpää, oletan siis, että eristeitä on kadonnut tai alunperinkin ollut vähemmän tuossa yhdellä reunustalla. Se aukko on niin pieni, että kyllä siitä isokin letku menee, mutta kuinka sitäkin voi ohjailla, kun vähintään 5 metrin päässä se letkun pää olisi?
Niin kun pvalila tuota urtsia kehuu, niin kyllä se urtsi varmaan on ihan hyvä pullon materiaali, mutta sen kanssa ongelma on, että muut rakenteet kärsii siitä kosteudesta, jota urtsi ei laske lävitseen, eli tulee sellaista hikoilua helposti väärään paikkaan, joka sitten märättää puu yms. tavaran mitä seinissä nyt sattuu olemaankaan. Tämä tietysti tapahtuu paljon helpommin silloin, kun laitetaan eristys sisäpuolelle, jolloin alkuperäinen seinä on kylmempi kuin aiemmin ja sopivassa kelissä alkaa sitten se seinä hikoamaan, vielä pahempi tilanne on se, jos alkuperäisessä seinässä on jotain tiivistä tavaraa, silloin ei tuuletu lainkaan ja tulee se homehtuminen.
Eli vaikka itsessään urtsi ei homehdu, niin tavara ympäriltä kylläkin.
Sitten jos on vielä vuotoja asennuksessa, niin sisäilman kosteuskin pukkaa sieltä seinään, mikä urtsirakenteen kanssa olisi kauhistus, kun ei ole koneellista ilmanvaihtoa, niin sittenpä vasta sitä kosteutta onkin sisällä, ei hyvä. Se kokonaisuus aina ratkaisee, ei pelkkä eriste ole mitenkään ylivertainen jos se kokonaisuus ei toimi, näin ainakin olen ymmärtänyt, tiedä sitten kuinka pahasti väärässä olen