pvalila kirjoitti:jtbo, kai ymmärrät, että kuva siitä sun pienten kätöstes työstä on ihan välttämätön?
Me annamme Tuuman kanssa sulle sitten käsityönumeron...Lopputulos tosin ratkaisee, tyylipisteitä ei jaeta.
Ei siinä mitään kuvia tarvita, arvosanaksi 1 tai 4 riippuen siitä, että onko asteikko 1-5 vai 4-10, aivoissa kuva on kristallinkirkas, mutta jostain syystä lopputulos ei ole lähelläkään sitä mitä sieluni silmin näin projektiin alkaessani, varmaankin vääränmerkkiset työkalut?
Kahleissahan se katti on tavallaan häkkiin laitettuna.
Lueskelin, että jollain oli 3 vuotta kestänyt kunnes katti oli sopeutunut ja tullut sängyn alta pois, sellainen täysin villi kyseessä. Minä en oikein ymmärrä mikä oikeus ihmisellä on riistää luontokappaleelta henki vain siksi, että se ei vastaa ihmisen toiveita? Luonnossahan kattia ei oikein voi pitää, mutta esimerkiksi täällä on hiiriä jahdattavaksi ihan varastossakin ja jos katti ei tahdo olla ihmiskontaktissa, niin aika rauhassahan se tuolla varastossakin voisi elellä, ainakin saisi olla elossa, armomurha ilman asianosaisen kantaa se vasta julmaa mielestäni on ja kun harvemmin nuo taitaa moisista asioista selkeitä kommentteja antaa, niin kyllä itse näkisin parempana hyvin ruokitun elämän.
Ihmiset kuvittelevat aina olevansa niin suuria ja mahtavia eläinkunnan edustajia (tai ovat nostaneet itsensä oikeastaan eläinkunnan yläpuolelle, mikä vasta onkin typerää), sitä on vallattu metsistä pellot ja tiet, sitten tehty kaupungit ja tapetaan elukat jotka tulee liian lähelle, mielestäni sairasta toimintaa, vaikken nyt mikään EVR kannattaja olekkaan, niin tämä suhteellisuudentajun puuttuminen joskus tökkii, mielestäni porukan pitäisi sisäistää se, että otuksilla on samalla tavalla elämä annettu, eikä ihminen ole mikään ylivertainen otus, jonka tieltä kaiken pitäisi väistyä, jos karhu tai susi käy päälle, niin se on voi voi, mutta se nyt vaan kuuluu elämään, välillä on konflikteja ja välillä kuollaan niiden seurauksena, ei se sen kummempaa ole, mutta niin vieraantuneita ollaan elämästä, että kaiken kontrolloinnin himossa pitää muiden otuksien elämääkin kontrolloida, tämä on seikka mistä pitäisi alkaa siirtymään pois ja oppia hyväksymään elämä ja luonto sellaisena kuin se on, eikä jatkuvasti muokata ja muuttaa.
En minä elukoiden metsästystä ja vastaavaa vastaan ole, siinähän toimii vain luonnollinen saalistaja ja saalis malli, virtahevollakin on selässään lintuja, isoilla kaloilla pikkukaloja, ihmiselläkin on lemmikkejä, eikä siinä mitään, mutta kun aletaan päättämään mikä saa elää ja mikä ei saa elää sen mukaan, että onko kivaa vai ei, niin tahtoo mennä rajan yli.
Tosin se on kummaa, etten hiirimyyristä ajattele ihan samoin, saattaa toki johtua siitä, että niiden takia mulla palelee munat aamukusella ja lämmityksestä tuli paljon kovempia kustannuksia, mutta parempi tuonkin asian hoidossa olisi luomulääke, onhan niillä pikkukaloillakin joku funktio siellä hain kitusissa, jotain syöpäläisiä sieltä järsivät
Rautojen osalta tilanne ymmärtääkseni on se, että jos ne täyttävät kivuttoman ansastuksen direktiivin, niin ei niiden käytölle ole estettä, mutta tiedä sitten toteutuuko tuo, en meinaa kyllä moisia ainakaan kattiin käyttää, muutenkin tuoreempanahan eväs pysyy elossa, sitten kun tarvitsee, niin pyytää ja riippuen ravintoelukan koosta elävänä tai samantien lihoiksi pistettävänä, mutta osahan pyytää noita elukoita ei sapuskaksi ja siinä kai raudatkin toimii, kunhan on direktiivin mukaiset.
Hmm, lisäksi jos oikein ymmärsin, niin mun loukulla pitäisi pyytää 60 kissaa ja jokainen tutkituttaa kärsivätkö ne vai ei, tai sitten se koski vain tappavia pyydyksiä ja tuossahan ei kovin paljoa katin pitäisi kärsiä, laitoin tietty vielä peitettäkin siihen päälle, niin kokee olevansa paremmin turvassa, no direktiivit tekevät joskus yhden parannuksen ja kymmeneen asiaan seitsemän uutta mutkaa. Enää en kovin tarkkaan muista, mutta pentuna pohjoisessa jonkin aikaa viettäessäni ei mielestäni kovin paljoa ollut muuta kuin perinnetietoa ansoista, mielestäni lintuja pyydettiin, vaan siitä on jo niin kauan etten muista paljoa muuta, mutta ei se kovin eläinystävällistä tainnut olla, aika hidas tukehtumiskuolema kai siinä oli kyseessä, ampuminen on monessa mielessä yksi parhaita vaihtoehtoja, nuolella tai luodilla/hauleilla, nopea loppu eikä elukka kidu.
Nelisenkymppiä maksaa tehtaassa tehty loukku, varmaankin sellainen tulee hankittua, kun tässä isompaa kuvaa pohtii, niin joka kesä/kevät on ollut täällä kissoja kuljeskelemassa, osa talvellakin vielä, sitä en tiedä mistä niitä tulee, mutta ei noista kesyjä ole ollut yksikään, kun ei se katti oikein luontoon sinällään kuulu, niin kaiketi noita pitäisi vähäsen näille kattiyhdistyksille siirrellä, Afrikassa katti kuuluisi luontoon, siellä on se kotikissan alkuperäismuoto, aika veikeän näköinen otus, toki sitten onhan meilläkin ilves, pentuna siellä pohjoisessa onnistuin saamaan ilveksen tassusta poskeen, komeasti aukesi poski, eikä lehdistö rynnännyt tekemään juttua raadellusta pikkupojasta
Jokainen voi arvata mitä tapahtuu, jos tuijottaa ilvestä silmiin alle metrin päästä, kun on vähän vaahtosammuttajaa leveämpi, muttei pisempi.
Sinällään normaalia, kaikki elukat mua puree, edellinen kesytetty kissakin, tosin se vain piti nahasta hampailla kiinni, joten ei kai lasketa? Vaan tosiaan, hevoset, lampaat, koirat, jopa kanat ja lehmäkin on puskenut sekä puraissut (tosin itseppä menin pentuna ruohoa tarjoamaan ja kun se näykkäisi niin läpsin turpaa, että ei koko kättä söisi), eikä tarvitse kuin seisoskella paikoillaan

Sen kerran kun suden olen nähnyt livenä, niin se kyllä juoksi karkuun, niin ja se ilves tyytyi raapaisemaan, mutta aika järkiään muuten on tasainen saldo ollut.
Muistanette sen luontodokkareiden sankarin, joka villielukoiden lähelle aina meni, joka sitten kuoli siihen kun rausku keihästi? En ole tosiaankaan ajatellut alkaa kilpailijaksi, mulle se eka ohjelma olisi jo viimeinen, kun tuntuvat tykkäävän vähän liikaa nuo useimmat elukat
edit: Hups, taas innoistuin hakkamaan näppistä liikaa, no 99% on epäoleellista, joten ei kannata kaikkea lukea, foorumikin oli sitä mieltä, että liikaa tekstiä kun viskasi pihalle kesken nakutuksen, vaan onnistuinpas teidän kiusaksenne palauttamaan tekstin