Ummehtunut haju ostokohteessa
Re: Ummehtunut haju ostokohteessa
Kohteesta ei ole linkkiä koska lähti myynnistä tarjouksen hyväksymisen jälkeen.Eli taitaa olla aika epätodennäköistä että haju tulisi pelkästään noista maassa olevista puruista ja laudanpätkistä? Ja varmuutta ei varmaan saa ilman lattian aukaisua?Laajennusosassa on 2 makuuhuonetta ja olohuone.ilmeisesti myyjä on uusinut makuuhuoneiden lattiat mutta olohuoneesta ei. Juuri olohuoneen lattian alla on tätä puuroskaa ja haju pahin. Ja ostamatta se jää jos lattia pitää heti tehdä uusiksi.
-
Laurakaisa
- Jäsen

- Kotisivu: http://laurakaisatalo.blogspot.com
Minä en todellakaan ole mikään rossipohja-asiantuntija koska meidän talossa ei sellaista ole. Mutta kyllä maalaisjärjellä melkein väittäisin, että jos teillä vaatteet haisi pelkän talossa käynnin jälkeen niin ei tule se haju pelkistä roskista siellä alapohjassa. Varmuutta ei saa kuin sillä, että pääsee joko alta tai päältä päin katsomaan, missä kunnossa se on. Eli purkamalla lattiat tai tekemällä jonkinlaisen käyntiluukun sinne alapohjaan. Vaikka olisi minkälainen kuntotarkastaja niin ei se pysty näkemättä sanomaan, mitä se talo on syönyt, nää on niin yksilöitä ja kuitenkin kaikki vähän eri tavalla rakennettu että joku rakenne mikä toimii yhdessä, ei toimi toisessa. Ja sitten kun kaikkia taloja on melkein vielä matkan varrella rempattu niin sekin sekoittaa sitä peruskuviota.
Minusta se on ihan hyvä nyrkkisääntö, että jo valmiiksi ongelmaiseksi tiedetyn talon ostaminen on järkevää jos on melkolailla rajattomasti joko aikaa tai rahaa. Teillä ei ole lasten kanssa ainakaan ensimmäistä, ja jälkimmäistä pitää olla paljon sen varalta että tuossa on isompiakin ongelmia kuten mätä alapohja. Mutta ei sitä tosiaan voi mistään tietää. Minä en ottaisi riskiä.
Minusta se on ihan hyvä nyrkkisääntö, että jo valmiiksi ongelmaiseksi tiedetyn talon ostaminen on järkevää jos on melkolailla rajattomasti joko aikaa tai rahaa. Teillä ei ole lasten kanssa ainakaan ensimmäistä, ja jälkimmäistä pitää olla paljon sen varalta että tuossa on isompiakin ongelmia kuten mätä alapohja. Mutta ei sitä tosiaan voi mistään tietää. Minä en ottaisi riskiä.
"Saavat tehdä tämän päivän talot juuri niin kuin haluavat, mutta minun talo on tehty kuusikymmentä vuotta sitten ja semmonen aika näkyy talossa ja ihmisessä. Kiitos mutta ei kiitos." - Tuomas Kyrö: Mielensäpahoittaja
-
susannemaria
- Jäsen

Mulle aste ry:n asiantuntijat, lukuisat rakennusalan ihmiset, mikrobioligit ja rakennusterveysasiantuntija sanoivat tässä tän meidän hometaloprosessin aikana että jos talon haju tarttuu vaatteisiin niin ongelma on jo pitkällä...
Tarjous hyväksytty, mutta senhän varmaan tiesit, että jos kyse on kiinteistökaupasta, ei tarjous ole sitova.
Jos tarkoitus on asua ennen kuin ryhtyy remppaamaan, etsikää sellainen talo.
Jos tarkoitus on asua ennen kuin ryhtyy remppaamaan, etsikää sellainen talo.
No niin päivitystä tilanteeseen.Joo kyllä tiedän että ei ole sitova vielä tarjous.Ilmoitin välittäjälle että vetäydymme kaupasta.Tämäm jälkeen hän oli keskustellut myyjän kanssa ja soitti että myyjä on valmis kustantamaan kulkuaukon tekemisen sokkeliin,maapohjan siivouksen ja alapohjan tutkimisen.Siis että tutkittaisiin että haju ei varmuudella tule lattian rakenteista tai eristeistä.Sisäilmamittauksesta puhui myös.Eli onkohan tuohon saatavissa todella 100% varmuutta ettei mikään ole vialla?Onko nämä sisäilmamittaukset luotettavia?Tarkastaja puhui myös rakennenäytteistä mitä pitää jossain labrassa käyttää jos varmuuden haluaa.Ilmeisesti myyjä kustantaisi nämäkin.
Jotenkin nyt tuntuu yhä enemmän siltä, että antakaa olla. Oleellista ei nyt ole tieto siitä, että haju ei tule alapohjasta. Oleellista on, että siellä haisee ja hajun lähdettä ei tiedetä.
OEn
OEn
A wooden boat has a soul.... and also a house.
-
Laurakaisa
- Jäsen

"Sisäilmamittaus kertoo mittaustuloksen yhdessä paikassa, yhdellä hetkellä", kommentoi tuolta selän takaa asumisterveysasioita opiskellut meidän talon remonttireiska. Ja jatkaa: "Jos ne mittaukset on tehty oikein, ja kaikki häiriötekijät suljettu pois siinä mittaustoimituksessa, ja niistä löytyy joku löydös vaikkapa mikrobitoiminnasta, niin sitten voi olla aika varma että sitä mikrobitoimintaa myös on." Mutta ei nuo mitään satavarmoja ole - siis siinä mielessä, että vaikka mitään löydöstä ei olisikaan niin jotain sisäilmaongelmia voi silti olla, kyllä tuo noin voimakas haju siitä on aika vahva indikaattori. Vähän sama asia on ne rakennetutkimukset - jos reijän poraa yhteen paikkaan, ja tulos on että se on puhdas, niin mikään ei todista etteikö vaikka kymmenen sentin päässä siitä reijästä voisikin olla vauriota. Toki nuo rakennetutkimukset tehdään aina niihin todennäköisimpiin vauriokohtiin mutta silti - kun kysyit että voiko olla satavarma niin ei voi, paitsi purkamalla rakenteen ja katsomalla mitä se on syönyt.
Voihan tuossa nyt jäädä seurailemaan tilannetta ja sanoa myyjälle/välittäjälle, että voivat toki kaiken tuon mainitsemasi tehdä ja mielellänne kuulette tuloksista ja jatketaan sitten keskusteluja? Jos alkavat nillittää että pitäisi jotenkin sitoutua tähän hommaan niin minä ainakin sanoisin että ei käy päinsä.
Velipoika purki tässä taannoin ostamastaan talosta melkein uuden keittiön atomeiksi, koska kattorempan yhteydessä kävi ilmi että aluskate oli asennettu aikoinaan väärin ja se uitti vettä seinän sisään. Ei sieltä mitään isompaa löytynyt, mutta oli silti sitä mieltä että tuo keittiöpalapelin purkaminen ja uudelleen kokoaminen kannatti - silläkin on kolme pientä lasta ja sanoi, että ei jaksaisi koko ajan funtsia että onko niillä nyt ihan vaan tavallinen räkätauti vai jäikö sinne keittiön seinään kumminkin jotain mörköjä. Jokainen tietysti suhtautuu tämmöisiin asioihin tavallaan.
Voihan tuossa nyt jäädä seurailemaan tilannetta ja sanoa myyjälle/välittäjälle, että voivat toki kaiken tuon mainitsemasi tehdä ja mielellänne kuulette tuloksista ja jatketaan sitten keskusteluja? Jos alkavat nillittää että pitäisi jotenkin sitoutua tähän hommaan niin minä ainakin sanoisin että ei käy päinsä.
Velipoika purki tässä taannoin ostamastaan talosta melkein uuden keittiön atomeiksi, koska kattorempan yhteydessä kävi ilmi että aluskate oli asennettu aikoinaan väärin ja se uitti vettä seinän sisään. Ei sieltä mitään isompaa löytynyt, mutta oli silti sitä mieltä että tuo keittiöpalapelin purkaminen ja uudelleen kokoaminen kannatti - silläkin on kolme pientä lasta ja sanoi, että ei jaksaisi koko ajan funtsia että onko niillä nyt ihan vaan tavallinen räkätauti vai jäikö sinne keittiön seinään kumminkin jotain mörköjä. Jokainen tietysti suhtautuu tämmöisiin asioihin tavallaan.
"Saavat tehdä tämän päivän talot juuri niin kuin haluavat, mutta minun talo on tehty kuusikymmentä vuotta sitten ja semmonen aika näkyy talossa ja ihmisessä. Kiitos mutta ei kiitos." - Tuomas Kyrö: Mielensäpahoittaja
Vetäytykää tarjouksesta on kyllä minunkin suositukseni. Tuohon Susannemarian sanomaan väitteeseen uskon täysin. Itse en ole kovinkaan herkkä homeille, luulin. Myönnän epäilleeni vaimoani aina välillä että voiko joku olla niin herkkä, todistetusti kahdesta eri homekoulusta luopui virasta kun ei terveys kestänyt ja hänelle jäi ääretön herkkyys (+muuta ikävää) muistoksi niistä muutamasta vuodesta. Sitä kautta itsekin tottunut haistelemaan niitä paikkoja jotka "homekoira" merkitsee, mm julkisia rakennuksia, tuttujen mökkeja jne.
Olin katsomassa tutun kanssa yhtä liikerakennusta jota hän mietti ostoaikeissa. Heti mennessä tunsin että täällä ei ole kaikki kohdallaan mutta jäin kuitenkin kun en yleensä ole pahasti oirehtinut. Tunti siellä oltiin ja lähtiessä jo autoon noustessa huomasin että nyt vaatteet haisee. Kotiin oli vajaan tunnin matka ja päänsärky nousi matkalla. Kotiin tullessa kylmähorkka ja seuraavana yönä 39 kuumetta. Seuraavana päivänä kun olin vähän tolpillani soittelin että älä missään nimessä osta, ei meinannut alkuun uskoa - se on vaikea päästää ajatuksesta irti kun on jo jotain ajatellut mielessään.
Minulle tuon jälkeen selvisi myös melkein parinkymmenen vuoden takainen sairastelukierteeni. Yhtenä talvena 90-luvulla olin koko ajan kipeänä, angiinaksi se yleensä todettiin ja lykättiin antibioottikuuria koko ajan. Asuin tuolloin juuri tuon vajaan vuoden kerrostalokämpässä jossa mm pesuhuone oli epäilyttävä. Ennen sitä enkä sen jälkeen ole ikinä sairastanut vastaavia juttuja. Nyt tuon mainitun käynnin jälkeen kun haistoin noita vaatteita niin nepä tuoksuivatkin yllättäen kovin tutuilta. Tuon keikan jälkeen olen huomannut että saan mm sydämentykytystä ja huimausta esimerkiksi yhdessä työpaikan vessassa, aiemmin olin haistanut että se on homeessa mutta nyt en enää voi sinne mennä.
Teillä ei ole vielä rahat kiinni tuossa paikassa, mustapekka on vielä jonkun muun kourassa. Ja vaikkei se ole mustapekkakaan niin sitä te ette vielä tiedä eikä siihen yksittäiset mittaukset täysin poissulkevaa vastausta anna. Tällä nyt lähinnä viittaan siihen että jos he alkavat seisomaan tarpeeksi päällään niin teille jää siitä vähän puolinainen velvollisuus (vaikkei juridinen) ostaa jos jostain löytyy mittaaja joka sanoo paikan puhtaaksi hätäsen putsauksen jälkeen.
En minä homehysteriaa halua yhtään enempää lietsoa, siitä on jo keskustelut käyty mm tuossa aiemmin mainitussa ketjussa http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic.php?t=12671
Helpompi sanoa kuitenkin vielä adjo kun ei ole nimiä paperissa. Tai sitten huomioi asiat tarjoushinnassa ja on valmis kantamaan riskit siitä että hommia tulee. Mutta kun - terveyden hinta voi olla kova, aina ei raha auta.
--
Marko
Olin katsomassa tutun kanssa yhtä liikerakennusta jota hän mietti ostoaikeissa. Heti mennessä tunsin että täällä ei ole kaikki kohdallaan mutta jäin kuitenkin kun en yleensä ole pahasti oirehtinut. Tunti siellä oltiin ja lähtiessä jo autoon noustessa huomasin että nyt vaatteet haisee. Kotiin oli vajaan tunnin matka ja päänsärky nousi matkalla. Kotiin tullessa kylmähorkka ja seuraavana yönä 39 kuumetta. Seuraavana päivänä kun olin vähän tolpillani soittelin että älä missään nimessä osta, ei meinannut alkuun uskoa - se on vaikea päästää ajatuksesta irti kun on jo jotain ajatellut mielessään.
Minulle tuon jälkeen selvisi myös melkein parinkymmenen vuoden takainen sairastelukierteeni. Yhtenä talvena 90-luvulla olin koko ajan kipeänä, angiinaksi se yleensä todettiin ja lykättiin antibioottikuuria koko ajan. Asuin tuolloin juuri tuon vajaan vuoden kerrostalokämpässä jossa mm pesuhuone oli epäilyttävä. Ennen sitä enkä sen jälkeen ole ikinä sairastanut vastaavia juttuja. Nyt tuon mainitun käynnin jälkeen kun haistoin noita vaatteita niin nepä tuoksuivatkin yllättäen kovin tutuilta. Tuon keikan jälkeen olen huomannut että saan mm sydämentykytystä ja huimausta esimerkiksi yhdessä työpaikan vessassa, aiemmin olin haistanut että se on homeessa mutta nyt en enää voi sinne mennä.
Teillä ei ole vielä rahat kiinni tuossa paikassa, mustapekka on vielä jonkun muun kourassa. Ja vaikkei se ole mustapekkakaan niin sitä te ette vielä tiedä eikä siihen yksittäiset mittaukset täysin poissulkevaa vastausta anna. Tällä nyt lähinnä viittaan siihen että jos he alkavat seisomaan tarpeeksi päällään niin teille jää siitä vähän puolinainen velvollisuus (vaikkei juridinen) ostaa jos jostain löytyy mittaaja joka sanoo paikan puhtaaksi hätäsen putsauksen jälkeen.
En minä homehysteriaa halua yhtään enempää lietsoa, siitä on jo keskustelut käyty mm tuossa aiemmin mainitussa ketjussa http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic.php?t=12671
Helpompi sanoa kuitenkin vielä adjo kun ei ole nimiä paperissa. Tai sitten huomioi asiat tarjoushinnassa ja on valmis kantamaan riskit siitä että hommia tulee. Mutta kun - terveyden hinta voi olla kova, aina ei raha auta.
--
Marko
-
Toljanteri
- Jäsen

Täysin riskitontä rintamamiestaloa ei ole olemassakaan, jos sellaista etsii ei tule asunnon ostosta mitään.
Jos myyjä on valmis tekemään tarkemmat tutkimukset, sisäilmamittaukset jne. tehköön ja katsotte tilanteet sitten uudelleen. Jos ei vielä sittenkään saa sielunrauhaa niin on parempi etsiä uusi kohde.
Ihmisellä on kyky tehdä oikeita ratkaisuja, kun ei hätiköi ja tarkistaa olemassa olevat faktat ja ajattelee omalla maalaisjärjellä, se oikea ratkaisu vaan pulpahtaa jostain oman pään syövereistä, ei nettipalstan mutuista.
Jos myyjä on valmis tekemään tarkemmat tutkimukset, sisäilmamittaukset jne. tehköön ja katsotte tilanteet sitten uudelleen. Jos ei vielä sittenkään saa sielunrauhaa niin on parempi etsiä uusi kohde.
Ihmisellä on kyky tehdä oikeita ratkaisuja, kun ei hätiköi ja tarkistaa olemassa olevat faktat ja ajattelee omalla maalaisjärjellä, se oikea ratkaisu vaan pulpahtaa jostain oman pään syövereistä, ei nettipalstan mutuista.
Juu ainakin sanoisin että pitää olla sitten hinta kohdillaan jos on jotain epäilyksiä. Meillä myös tuoksahtaa, mutta me ostettiinkin talo "täysin remontoitava". Kaikki alkuperäistä (mitä ei näiltä kulmilta enää löydä!!) ja alkuperäisen rakentajan perikunta myymässä. Mutta suurin plussa oli tosiaan se hinta, joka oli todella edullinen tontin (joka täysin hoitamattomana 20v) kokoon ja sijaintiin suhteutettuna. Ja hinta tietysti oli halpa, kun välittäjän sanoin kaupantekijäisissä "Niin kun täähän täytyy siis täysin remontoida, niin mikäs teillä on remonttiaikataulu että millon pääsette muuttamaan? ai te muutatte heti..
" Ja tosiaan kun hinta oli halpa (ei saa edes rt kaksiota samaan rahaan), niin ajateltiin että JOS nyt sitten käykin ilmi, että talo kannattaa vetää maan tasalle, niin ihan kohtuuhinta pelkästä tontistakin (ja kunnallistekniikasta) tällä paikalla
Ja tällä perusteella otettiin riski, ei tulisi mielenkään jos isommista velkarahoista puhuttaisi. Mutta tosiaan hinta oli se mikä ratkaisi homman, ja onneksi on moni iäkkäämpi näiden kulmien entinen asukas kehunut, että teitte hyvät kaupat, ne talot on huolella tehty 
-
Laurakaisa
- Jäsen

Minä vielä sen verran kommentoin, että täysin riskitöntä mitään taloa ei ole olemassa. Mutta riskittömyys on minusta vähän eri asia kuin talo, jossa pelkän käynnin jälkeen alkaa kamppeet haisemaan. Siinä on joku riski jo silloin toteutunut, oli se sitten hometta tai mitä tahansa muuta sisäilmaongelmaa.
Ei nyt noinkaan voi sanoa. Olen nähnyt pari kohdetta, joissa on revitty kaikki auki. Vaihdettu purut selluvilloiksi ja laitettu tiiviis ilmansulku muovitys tai paperointi. Sitten on laitettu uudet pinnat (seinät, lattiat katot jne. Jos Rintamamiestalo on tällaisen käsittelyn saanut ja on suunnteltu, tehty ja dokumentointu (remppa) laadukkaasti. Niin tuollaisen talon "taso" vastaa uutta taloa.Toljanteri kirjoitti:Täysin riskitontä rintamamiestaloa ei ole olemassakaan, jos sellaista etsii ei tule asunnon ostosta mitään.
Totta kai täälläkin on keskustelut siitä onko tämmöinen remppa järkevä / kannattava. Silti yksi tuttu on todennut, että kun he talon ostivat niin tiedostettiin, että kosteusvaurioita on. Saivat kohteen edullisesti. Varasivat rahaa ja aikaa täysremonttiin (ammattilaisten avustamana). Silti hänen mukaansa tuli halvemmaksi, kun uuden talon rakentaminen.
Usein vain lähdetään "soitellen sotaan". a) Ei selvitetä talon kuntoa b) Maksetaan kohteesta liikaa c) Kuvitellaan oma remppa taidot yläkanttiin d) Aliarvoidaan tarvittava aika e) Aiarvoidaan rahan meno. Lopputuloksena on sitten Burnout, sairauksia (homeista mm.) ja avioliittojen kariutumista jne...
Tuokki
Viimeksi muokannut tuokki, La Marras 03, 2012 14:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
kappalainen
- Jäsen

Näihin tarjouksiin voi vapaamuotoisesti lisätä ehtoja. Kuten kuntotarkastus suoritettava ennen kauppaa myyjän kustannuksella. Mikäli kuntotarkastuksessa tai muuten tarkastellessa ilmenee vakavia puutteita, vaurioita tai vikoja, tarjous ei ole pitävä.
Yksi huhta alkoi yvllä nillittämään ja kertomaan mitä saa kirjoittaa, lopetin käytön
Riskitöntä taloa emme olleet ostamassakaan.Riskejä oli kyllä mutta olimme ne valmiit hyväksymään mm.sivuvintit otettu käyttöön ja eristeet katossa kiinni.Mutta tämä alapohja oli hieman liikaa muiden lisäksi.Juttelin vielä tarkastajan kanssa puhelimessa ja vetäydyimme nyt lopullisesti tästä.Iso kiitos kaikille vastanneille! Kohteen etsintä jatkuu...Toljanteri kirjoitti:Täysin riskitontä rintamamiestaloa ei ole olemassakaan, jos sellaista etsii ei tule asunnon ostosta mitään
-
kappalainen
- Jäsen

Jos on hajua ja vauriota ei ole tarkasti eritelty ja laajuutta tutkittu, mielestäni myyjä tietoisena mahdollisesta vauriosta ottaa riskin myydessään vaurioituneen kiinteistön, tietäen joutuvansa tämän maksamaan, kun se löytyy. Maininta ''Vaurio jossain'' tai 'tutkittava' tuskin kattaa mitään. Vaurio on tarkasti mainittava. Muutoinhan jokainen kiinteistö myytäisiin 'jossain vaurio' -tyylillä.
Kuultua kuntotarkastuksen pitävyydestä.:
Herra X oli rivitalo-osake ostoksilla ja asui vaurio talossa. Kuntotarkastaja, nuuhkittuaan rivitaloasunnossa tovin, totesi että asunnossa haisee ja laittoi raporttiin, että mahdollinen vaurio seinä tai alapohjarakenteissa. Todellisuudessa se oli Herra X joka haisi lahovauriolta vaatteita myöten. Muut mukana olleet ostajat kaikkosivat ja hän sai asunnon halvemmalla.
No nämä ovat vaikeita asioita ja siksi niitä pyöritellään oikeudessa.
Kuultua kuntotarkastuksen pitävyydestä.:
Herra X oli rivitalo-osake ostoksilla ja asui vaurio talossa. Kuntotarkastaja, nuuhkittuaan rivitaloasunnossa tovin, totesi että asunnossa haisee ja laittoi raporttiin, että mahdollinen vaurio seinä tai alapohjarakenteissa. Todellisuudessa se oli Herra X joka haisi lahovauriolta vaatteita myöten. Muut mukana olleet ostajat kaikkosivat ja hän sai asunnon halvemmalla.
No nämä ovat vaikeita asioita ja siksi niitä pyöritellään oikeudessa.
Yksi huhta alkoi yvllä nillittämään ja kertomaan mitä saa kirjoittaa, lopetin käytön