pvalila kirjoitti:jtbo, ei tonni ole iso raha jos sillä saa yläkerran eristysasiat kuntoon.
Sulla sattuu olemaan talossa uusi vesikatto, joten lähtötilanne on aivan eri kuin minulla: mun projekti ei tonnilla liikahda mihinkään.
Tuskinpa jää tonniin, siinähän pitäisi kumminkin pistää seinäpinnat uusiksi, purkaa vanhat seinät, ettei jää kaksoismuovituksia mihinkään jne. Kattokin pitäisi yläkerrasta aukoa, siellähän on joku muovikelmu, sitten on se yläkolmio vielä lisäksi, tonneittain vanhoja lehtiä...
Tilahan ei ole kamalan suuri, mutta kyllä sitä rahaa palaisi, ilpin hankkimalla pääsisi vähemmällä työllä parempaan säästöön. Enkä oikein tiedä miten tätä yläkerran eristystä tarvitsisi parantaa, kun tämä pysyy lämpimänä varsin mitättömällä lämmityksellä, toisin kuin alakerrassa täällä ei ole edes vetoa?
No toki kuura katoaa katolta, mutta ei se nyt niin kovin pahasti kai. Kylmä täällä yläkerrassa ei kyllä pääse yllättämään.
Alakerta onkin sitten toinen juttu, siellä ei lämpö kestä millään ilveellä, ainakin lattia siellä tarvitsisi jotain, vain vähän reilu 100mm purua maanvaraisen laatan päällä, ei taida täyttää nykymääräyksiä?
Tohon lattiaan tietty ei urtsikaan olisi huono, siinähän ei tule mitään kosteusmurhetta, kun se betonilaatta on kuten on, tietty kylmäsiltojahan sinne helposti jää, jos nuo juoksut antaa olla kuten nytkin, eli sentti laatan pohjasta ja juoksun päällä lankkulattia, eikö lie järkevämpi olisi täyttää koko 'allas' eristeellä ja tehdä kelluva kansi päälle valaen tai jotenkin?
Se laatta rajoittaa vähän eristepaksuutta ja huonekorkeutta ei paljoa voi nostaa, kun nytkin on oviaukkojen alareunat tuossa lattian tasassa, ettei ole kynnyksiä, kun on lankkulattian päällä se halltex + kovalevy.
Toi on yksi kylmää pukkaava seikka, sitten on seinät ja niiden eristyksien puutteet, mutta yläkerta tässä vähiten kaipaa investointeja mielestäni tässä vaiheessa.
edit: Mauku olikin kummassa tilassa nyt, sain käydä tuolla alemmalla tasolla varastoa ja se siirtyi vain metrin ja rauhassa asettui katselemaan mitä touhuan, kun sen kattiboksin oven teippasin ylös, luulen, että siellä vähän kuuma noilla oli, tai liekkö ilma vähän raskaaksi käynyt, vaikkei se nyt kovin tiivis ollutkaan ja siksi loikoivat boksin ulkopuolella, nyt kun oven teippasin ylös niin sinne nuo yksitellen menivät välittömästi, emokin vähän vain nuuhki sitä ylösnostettua läppää ja marssi boksiin. Alkavat kaikki oppimaan sen, että en niin ikävä otus ole, mulla on tavallaan lupa leikittää jo pentuja ja nuo alkavat tuijottelemaan ovelle aina kun on sapuskan toimituksen aika tai leikki-aika, varsinkin nuo pennut tuntuvat jopa vähän odottavan tuota leikittämistä, silmiään lumpsuttavat sitten kun on riittävästi leikitty, Mouku tänään torkkui (tai ainakin esitti torkkuvansa) vajaan metrin päässä, kun Miuku raateli lelua kappaleiksi.