Oma nurkka
Re: Oma nurkka
Seuraava ehdotus kruunaa masokistisen kissankesytysoperaation: kun katit eivät muuta luoksesi yläkertaan asumaan muuta sinä perhana sinne kylmään varastoon. Siihen vain kenttäsänky urtsiboksin viereen! Sähkölaskukin asettuu uusiin lukemiin ja kaikki sun lämmitysrahasi säästyvät kameran (ja ehkä untuvamakuupussin...) osamaksueriin. Ai niin, se kamera kannattaa tosiaan varata mukaan, luvassa kun saattaa olla ensiluokkaisen hämmästyneitä kissankasvoja!
Voisi olla etten kauaa kestäisi, mulle 30min on aika pitkästi tuolla pakkasessa, en tajua miten noi pärjää, kun siellä on nytkin -16.5C, vaikka yöllä piti olla vain -10C, silti toi yksi kävelee keskelle lattiaa ja lennosta kaatuu kyljelleen, kierii sellällään ja nukahtaa siihen sattumanvaraiseen asentoon...pvalila kirjoitti:Seuraava ehdotus kruunaa masokistisen kissankesytysoperaation: kun katit eivät muuta luoksesi yläkertaan asumaan muuta sinä perhana sinne kylmään varastoon. Siihen vain kenttäsänky urtsiboksin viereen! Sähkölaskukin asettuu uusiin lukemiin ja kaikki sun lämmitysrahasi säästyvät kameran (ja ehkä untuvamakuupussin...) osamaksueriin. Ai niin, se kamera kannattaa tosiaan varata mukaan, luvassa kun saattaa olla ensiluokkaisen hämmästyneitä kissankasvoja!
Sisällä saattaa lämpötilan vaihtelut pysyä kuitenkin jossain inhimillisissä rajoissa eikä kuten nyt juuri täällä melkoisella kulmakertoimella tapahtuva kylmentyminen:jtbo kirjoitti:Voisi olla etten kauaa kestäisi, mulle 30min on aika pitkästi tuolla pakkasessa, en tajua miten noi pärjää, kun siellä on nytkin -16.5C, vaikka yöllä piti olla vain -10C, silti toi yksi kävelee keskelle lattiaa ja lennosta kaatuu kyljelleen, kierii sellällään ja nukahtaa siihen sattumanvaraiseen asentoon...pvalila kirjoitti:Seuraava ehdotus kruunaa masokistisen kissankesytysoperaation: kun katit eivät muuta luoksesi yläkertaan asumaan muuta sinä perhana sinne kylmään varastoon. Siihen vain kenttäsänky urtsiboksin viereen! Sähkölaskukin asettuu uusiin lukemiin ja kaikki sun lämmitysrahasi säästyvät kameran (ja ehkä untuvamakuupussin...) osamaksueriin. Ai niin, se kamera kannattaa tosiaan varata mukaan, luvassa kun saattaa olla ensiluokkaisen hämmästyneitä kissankasvoja!
- Liitteet
-
- Lähde: ilmatieteenlaitos
- ITL_4_12_2010.jpg (12.12 KiB) Katsottu 3637 kertaa
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
Äh, tainnut joku asentaa vaan tehokkaan ILP:in sääaseman läheisyyteen ja nyt taisi tulla sulatuksen aika... 
- Liitteet
-
- Lähde: Ilmatieteenlaitos
- ITL_5_12_2010_2.gif (10.92 KiB) Katsottu 3584 kertaa
Teillä pojilla on niin hienot lämpötilaseurannat omasta takaa ja sitten vielä tiedätte noita ulkomaisiakin sääpalveluita...
Mulla täällä Hiekkaharjussa on vain vanha tikitaalimittari (jota en juuri lue) ja maikkarin sivulta käyn joskus harvoin ennustetta ihmettelemässä.
No, jälkimmäinen sanoo, että aamulla on enää -2 astetta joten tuohon vapaaseen pudotukseen sopisi tulla perään yhtä hurja nousu.
-14,1 ja ilpit puhisevat mukavasti.
Mulla täällä Hiekkaharjussa on vain vanha tikitaalimittari (jota en juuri lue) ja maikkarin sivulta käyn joskus harvoin ennustetta ihmettelemässä.
No, jälkimmäinen sanoo, että aamulla on enää -2 astetta joten tuohon vapaaseen pudotukseen sopisi tulla perään yhtä hurja nousu.
-14,1 ja ilpit puhisevat mukavasti.
Viimeksi muokannut pvalila, Su Joulu 05, 2010 0:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kyllähän tuo vähän notkuu ja nousee...

Ei tuota lämpötilanvaihtelua kyllä yläkerrassa huomaa.

Ei tuota lämpötilanvaihtelua kyllä yläkerrassa huomaa.
Pohdittu nyt on, lisää kysymyksiä tulituuma kirjoitti:jtbo kirjoitti:Tuumalle unettomia öitä...
Ajatteles kun jos katsotaan kaukoputkella oikein kauas, sitä katsotaan oikeasti menneisyyteen, koska valo kulkee niin lujaa, että oikein kaukaa tullut valo on paljon nuorempaa kuin aika tässä lähellä, valolla menee myös pitkä aika pitkään matkaan, valolla itsellään ei aika kulje kun se menee valonnopeudella, mutta aika sen ympärillä kulkee, kun katsotaan niin kauas kuin ikinä pystytään, päästään katsomaan jo lähelle alkuräjähdystä, jos nyt sellaista on ollut ja mikä se sellainen sitten onkaan jota sillä nimellä kutsutaan.
Mehän ei siis oikeasti tiedetä mitä avaruudessa ihan oikeasti on, onko siellä kaukana avaruudessa edes yhtään mitään nykyään, jos me katsotaan 5 miljardin vuoden taakse, niin onko sitä paikaa enää nykyään olemassakaan? Ainakaan se ei ole siellä missä se nähdään nyt, kyllä se 5 miljardin vuoden aikana lienee siirtynyt jonkin verran.
Siispä, onko olemassa sellaista kuin avaruuden takana? Ehkäpä olemmekin vain jonkinsortin aikakuplassa ja kaikki mitä on on vain aikaa tai jossain ajassa, muttei missään paikassa. Siitä pääsemmekin ulottuvuuksiin![]()
A-aaapuva!![]()
Tuohon avaruuspohdintaan ja mielenkiintoiseen tekstiisi käytän huomisen päivän, nyt ei kannata ajatuksella lukea, muuten voi vaikka "pimahtaa"
Se että tuo aika ei kulu, valonnopeudella matkatessa, ei aukene
Ajatelma: Ostin tuommoisen LED fikkarin (ihan OK vaikkei mikään lasertykki olekaan). Boostaan sitä vielä vähän ja hyppään sen säteen kyytiin. Matka osuu lopulta jonkin asun planeetan tielle, jossa joku yksisilmäinen ja kahdeksankorvainen tiiraa kaukoputkella vaikkapa 10 000 valovuoden päästä täältä. Silloin kun paukahdan säteeni kanssa sen tyypin linssiin että huomaa mut niin miksi en muka olisi jo kuollut ja siis 9950 vuotias muumio? Tuota en ymmärrä etten muka vanhenisi vaikka 10 000 vuotta olisinkin ollut reissussa
Onko ö-kattila yhä käytössä vai stoppasitko silloin kun ilmat lauhtui? Mikä on se raja jolloin tuo kattila siellä on syytä laittaa tulille? Mä olen antanut tuon puhista ö-auton käymisen jälkeen. Saa sitten Joulukuun lopussa tilata taas lisää vaikkei ole silloin entisiäkään maksanut. Huh-huh eihän tämä niin saa mennä! Chunu seinään, tuuma, hopi hopi!pvalila kirjoitti: -14,1 ja ilpit puhisevat mukavasti.
Äsh, jtbo:n avaruusjutut saivat Tuuman pään sekaisin.
Tuuma, sen valonsäteen kyytiin olisi kannattanut hypätä nuorena; on cool olla 10.000 vuotta teini-iässä, mutta kamalaa ajatella tulla tuomituksi lähes ikuiseen keski-ikään.
Vähän heikosti onnistui multa tuo jtbo:n innostaminen sieltä lämpimästä yläkerrasta kylmään varastoon...
jtbo, mitä jos tekisit pienen määrä- ja kustannuslaskennan: paljonkohan se kustantaisi, että vuoraisit tuon yläkerran huoneen Vintti-Iitalla tai jollain vastaavalla?
Tuuma, sen valonsäteen kyytiin olisi kannattanut hypätä nuorena; on cool olla 10.000 vuotta teini-iässä, mutta kamalaa ajatella tulla tuomituksi lähes ikuiseen keski-ikään.
Vähän heikosti onnistui multa tuo jtbo:n innostaminen sieltä lämpimästä yläkerrasta kylmään varastoon...
jtbo, mitä jos tekisit pienen määrä- ja kustannuslaskennan: paljonkohan se kustantaisi, että vuoraisit tuon yläkerran huoneen Vintti-Iitalla tai jollain vastaavalla?
Kattila on edelleen päällä ja päällä pysyykin, nyt on paljon mukavampaa.tuuma kirjoitti:Onko ö-kattila yhä käytössä vai stoppasitko silloin kun ilmat lauhtui? Mikä on se raja jolloin tuo kattila siellä on syytä laittaa tulille? Mä olen antanut tuon puhista ö-auton käymisen jälkeen. Saa sitten Joulukuun lopussa tilata taas lisää vaikkei ole silloin entisiäkään maksanut. Huh-huh eihän tämä niin saa mennä! Chunu seinään, tuuma, hopi hopi!pvalila kirjoitti: -14,1 ja ilpit puhisevat mukavasti.
Pääosa lämmöstä tulee edelleen ilpeiltä, mutta kattila tuuppaa hiukan lämpöä kellariin (kattilan vuodon verran, siellä ei ole radiaattoria), eteiseen ja kolmeen makuuhuoneeseen.
Minä luulen, että vuosikulutus on tällä nykypelillä enää noin 1500 litraa eli 3000 - 4000 litraa entistä vähemmän: sähkönkulutus on kuitenkin noussut edellisen omistajan 9000 kWh tasosta 18.000 - 20.000 kWh haarukkaan.
Tuo kulutus täytyy jossain vaiheessa selvitellä, en oikein tiedä mihin tuo kuluu.
Lämmityskulut tulevat kyllä rojahtamaan alas jahka saan yläpohjan kuntoon tuolta vanhalta puolelta. Yhtä suurta pudotusta kuin sulla tuli ei mulla ole odotettavissa, koska sulla eristettiin paitsi yläpohja niin myös yläkerran seinät.
Tuota en ollukaan ajatellut, ettet seiniin koske etkä päätyihin. Eikö tuo puruimurin tullessa onnistuisi samalla tyhjätä nuo seinätkin. Sellupuhuri voi sitten puhaltaa seinät kaksinkertaiseen eristävyyteen puruihin nähden tai oikeasti enemmän sillä painuneethan nuo kuitenkin jo ovat. Ikkunoiden aluset ovat pahempi pala. Täällä tupakeittiörempassa löytyi ikkunoiden alta 50% vajeetpvalila kirjoitti:Kattila on edelleen päällä ja päällä pysyykin, nyt on paljon mukavampaa.tuuma kirjoitti:Onko ö-kattila yhä käytössä vai stoppasitko silloin kun ilmat lauhtui? Mikä on se raja jolloin tuo kattila siellä on syytä laittaa tulille? Mä olen antanut tuon puhista ö-auton käymisen jälkeen. Saa sitten Joulukuun lopussa tilata taas lisää vaikkei ole silloin entisiäkään maksanut. Huh-huh eihän tämä niin saa mennä! Chunu seinään, tuuma, hopi hopi!pvalila kirjoitti: -14,1 ja ilpit puhisevat mukavasti.
Pääosa lämmöstä tulee edelleen ilpeiltä, mutta kattila tuuppaa hiukan lämpöä kellariin (kattilan vuodon verran, siellä ei ole radiaattoria), eteiseen ja kolmeen makuuhuoneeseen.
Minä luulen, että vuosikulutus on tällä nykypelillä enää noin 1500 litraa eli 3000 - 4000 litraa entistä vähemmän: sähkönkulutus on kuitenkin noussut edellisen omistajan 9000 kWh tasosta 18.000 - 20.000 kWh haarukkaan.
Tuo kulutus täytyy jossain vaiheessa selvitellä, en oikein tiedä mihin tuo kuluu.
Lämmityskulut tulevat kyllä rojahtamaan alas jahka saan yläpohjan kuntoon tuolta vanhalta puolelta. Yhtä suurta pudotusta kuin sulla tuli ei mulla ole odotettavissa, koska sulla eristettiin paitsi yläpohja niin myös yläkerran seinät.
Itse asiassa meidän remppamme pienessä määrin ylsi yläkertaan asti. Koska vaihdoimme yläkerrankin kiertovesiputket uusiin niin meillä olivat radiaattoritkin irti seinästä. Ikkunoiden vaihdon yhteydessä revittiin kuitulevyt pois ikkunoiden alta ja tilalle tuli lastulevy tuolle kohtaa: radiaatorit oli paljon helpompi kiinnittää kovaan lastulevyyn kuin kuitulevyn läpi alla olevaan vinolaudoitukseen.tuuma kirjoitti:Tuota en ollukaan ajatellut, ettet seiniin koske etkä päätyihin. Eikö tuo puruimurin tullessa onnistuisi samalla tyhjätä nuo seinätkin. Sellupuhuri voi sitten puhaltaa seinät kaksinkertaiseen eristävyyteen puruihin nähden tai oikeasti enemmän sillä painuneethan nuo kuitenkin jo ovat. Ikkunoiden aluset ovat pahempi pala. Täällä tupakeittiörempassa löytyi ikkunoiden alta 50% vajeetpvalila kirjoitti:
Kattila on edelleen päällä ja päällä pysyykin, nyt on paljon mukavampaa.
Lämmityskulut tulevat kyllä rojahtamaan alas jahka saan yläpohjan kuntoon tuolta vanhalta puolelta. Yhtä suurta pudotusta kuin sulla tuli ei mulla ole odotettavissa, koska sulla eristettiin paitsi yläpohja niin myös yläkerran seinät.eli ei ollut tervapapereiden välissä muuta kuin hyvin tuulettuvaa ilmaa. Pellavat laittoi yhden laudan irroittamalla, ja lauta oli selvästikin tehty tuohon tarkoitukseen, eli lauta oli sillä kohdin vain ikkunan levyinen. Kuumailmapallo ei oikein pidä jos on vain kupolin huipulla pitoa...
Tuossa yhteydessä tietenkin tarkistettiin purutilanne ikkunoiden alta ja se oli varsin yllättävä: purut eivät olleet laskeneet milliäkään. Niitä ei näet ollut koskaan sinne laitettukaan!
Eli seinä yläkerran ikkunan alapuolella oli puruttamatta, vieläpä talon molemmissa päädyissä. Rempan yhteydessä nuo sitten purutettiin.
Se on jotenkin maagista, mun talossani on pienintäkin piirtoa myöten tehtynä juuri ne asiat, jotka sulla on rästissä, ja sitten toisinpäin: sääntö pätee jopa siihen, että mulla tuli hoidettua yläkerrassa radiaattorit kuntoon mikä sulla taas jäi tekemättä.
Niin, siis tuohon eristysasiaan:
Sivuvinttien ja huoneiden välistä seinää en ajatellut korjailla, koska sivuvinteistä tulee huomattavan lämpimiä kun niiden päälle tulee kunnolla eristetty yläpohja ja kylmää ulkoseinäpintaa niissä on vähän (se siis sillä sadan millin purueristeellä).
Päädyt ovat ongelma, mutta niillekään en aio mitään yläpohjan yhteydessä tehdä.
Katsos, jossain vaiheessa olen ajatellut, että korjautan myös vanhan osan seinät. Vaihtoehtoja siellä on lähinnä kaksi:
- Puretaan pois nykyinen rappaus ja sen alla oleva tojalevy. Tilalle EPS60S joko 100 mm tai 150 mm kerroksena. Tojalevyn paksuus on 50 mm eli paksunema olisi siis joko 50 tai 100 mm.
- Tai sitten puretaan pois tojalevyt ja niiden alla oleva talon entinen julkisivu (kaunis keltaiseksi maalattu vaakalaudoitus, pyöröhirsipaneelia). Purut rojautetaan alas, tarkistetaan seinärakenteet, koolataan 100 mm lisää eristetilaa, märkäpuhalletaan selluvilla, lyödään pintaan jokin nykyaikainen rapattava levy ja pintaa uusi rappinki.
Ensimmäinen vaihtoehto on paljon halvempi. Siinäkin on mahdollisuus avata seinä niiltä kohdin, kun mieli tekee ja tiputtaa purut alas: noihin kohtiin pitää vain sitten laittaa uudet eristeet purujen korvikkeeksi.
Jotkut ihmiset vinkuvat syvistä ikkuna-aukoista. Minusta tuollainen rintikkatyyli, ikkunan ulkolasi talon julkisivun tasossa, tuntuu tosi vieraalta: minähän olen kerrostalolapsi. Tällä hetkellä tuon tojalevyn takia ikkunat ovat mulla siis 50 mm syvyydessä mutta jopa tuo 150 mm sisäänvetoa kelpaisi mulle oikein hyvin: tässä talon uudessa osassa ikkunat ovat nimittäin 12 - 14 cm syvyydessä eli tuo isompi sisäänveto vain yhtenäistäisi talon ulkonäköä.
Kuules, Tuuma, mitä jos sinäkin ottaisit tuon harkintaan? Unohdat sen lautajulkisivun ja pistät vain pintaan 100 tai 150 mm EPS:ssää? Rapatussa talossa on jotain arvokasta ja sinä olet aina arvostanut niitä. Sokkeli tulisi kuntoon ihan siinä sivussa, EPS:in kun voi vetää maan pintaan asti ja kuivassa maastossa jopa pikkuisen siitä alaspäinkin.
Sit kun sullakin on tönö rapattu, niin me tietenkin kehumme mökkejämme niin perhanasti, että jtbo alkaa myös katsella lautaseiniä sillä silmällä, että kyllähän tänkin oikeastaan rapata voisi...
Vintti-iita on kallista, sillä vuoraaminen maksaisi varmaankin liki tuhannen, eikä toisi vastaavaa säästöä kuin ilppi
Jos täällä kovin paljon sitäpaitsi eristän vielä, niin tulee hiki ja pitää alkaa maatilallisen tavoin tuulettamaan lämmitystä pihalle, tosin eihän kehno eristys sen kummoisempi vaihtoehto ole, mutta vaihtoehto kumminkin
Tuuma, et sinä voi valonnopeudella kulkea, sullakin on liikaa massaa, vaikka sitä onkin ihan liian vähän
Mitä nopeammin kuljet, sitä hitaammin aika kulkee ulkopuolisen tarkkailijan silmin, jos kiertäisit kehää tutkimuslabrassa vaikkapa vain 100 000km/s, niin valkotakkisten havainnot sinusta olisivat, että sydämmesi lyö äärimmäisen hitaasti jne. Valonnopeudella teoriassa sydämmesi ei löisi, mutta kun siihen ei kuulemma pääse jos on massaa, niin täysin sellaiseen tilanteeseen ei pääse.
Jos on taas riittävästi massaa, niin sekin hidastaa aikaa, tai lähinnä taivuttaa sitä, mutta esim. maan ytimessä aika kulkee eritahtiin kuin maan päällä.
Valonnopeutta matkaaja kuitenkaan ei kokisi ajan pysähtyvän, eikä hidastuvan, valollakin menee kuitenkin aikaa matkatessaan, vaikkakin hyvin vähän aikaa, mutta se joka havainnoitsee kulkijaa kokisi että aika on matkaajalla pysähtynyt (tyyppi on jämähtänyt kesken lauseen), vaikka se matkaaja havaitsijan mielestä matkaisikin valonnopeudella, se on merkillinen ilmiö.
Ai niin, pvalila, mullahan on yksi pitkä seinä yläkerrasta jo eristetty 100mm villalla, joka on tuossa puruseinän kylmällä puolella. Toinen pitkä seinä osittain sisältää sen vaatehuoneen, josta kylmän tulo sisälle on estetty myös villalla, sitten on se alkovi, johon sovittelin niitä urtseja siten, että ei petiin kylmä hohkaa seinistä, lämpötilahan täällä yläkerrassa on ilman sähköpatteria 20-22C riippuu miten kovasti itse heiluu, tietsikka + näytöt lämmittää tilan aika täydellisesti + alakerrasta tulee vähän lämpöä. Sitten on tuo piippu, jonka kylmää osaa käsittääkseni ei voi eristää, kun siinä pitää kai olla jotain suojaetäisyyksiä jne, joita tuskin tuota tehdessä on osattu ajatella, kuten nykyään vaaditaan, sen kylmässä päässä on naulakko...
Jos täällä kovin paljon sitäpaitsi eristän vielä, niin tulee hiki ja pitää alkaa maatilallisen tavoin tuulettamaan lämmitystä pihalle, tosin eihän kehno eristys sen kummoisempi vaihtoehto ole, mutta vaihtoehto kumminkin
Tuuma, et sinä voi valonnopeudella kulkea, sullakin on liikaa massaa, vaikka sitä onkin ihan liian vähän
Mitä nopeammin kuljet, sitä hitaammin aika kulkee ulkopuolisen tarkkailijan silmin, jos kiertäisit kehää tutkimuslabrassa vaikkapa vain 100 000km/s, niin valkotakkisten havainnot sinusta olisivat, että sydämmesi lyö äärimmäisen hitaasti jne. Valonnopeudella teoriassa sydämmesi ei löisi, mutta kun siihen ei kuulemma pääse jos on massaa, niin täysin sellaiseen tilanteeseen ei pääse.
Jos on taas riittävästi massaa, niin sekin hidastaa aikaa, tai lähinnä taivuttaa sitä, mutta esim. maan ytimessä aika kulkee eritahtiin kuin maan päällä.
Valonnopeutta matkaaja kuitenkaan ei kokisi ajan pysähtyvän, eikä hidastuvan, valollakin menee kuitenkin aikaa matkatessaan, vaikkakin hyvin vähän aikaa, mutta se joka havainnoitsee kulkijaa kokisi että aika on matkaajalla pysähtynyt (tyyppi on jämähtänyt kesken lauseen), vaikka se matkaaja havaitsijan mielestä matkaisikin valonnopeudella, se on merkillinen ilmiö.
Ai niin, pvalila, mullahan on yksi pitkä seinä yläkerrasta jo eristetty 100mm villalla, joka on tuossa puruseinän kylmällä puolella. Toinen pitkä seinä osittain sisältää sen vaatehuoneen, josta kylmän tulo sisälle on estetty myös villalla, sitten on se alkovi, johon sovittelin niitä urtseja siten, että ei petiin kylmä hohkaa seinistä, lämpötilahan täällä yläkerrassa on ilman sähköpatteria 20-22C riippuu miten kovasti itse heiluu, tietsikka + näytöt lämmittää tilan aika täydellisesti + alakerrasta tulee vähän lämpöä. Sitten on tuo piippu, jonka kylmää osaa käsittääkseni ei voi eristää, kun siinä pitää kai olla jotain suojaetäisyyksiä jne, joita tuskin tuota tehdessä on osattu ajatella, kuten nykyään vaaditaan, sen kylmässä päässä on naulakko...
Olen mä useasti rappausta pohtinut. Jossain ketjussa oli juuri että nykyään tuo pintaverhouslauta on kovin epätasaista laatua että kehnoa kaikinpuolin. Harmittaa jos tekee lautaverhouksen, joka osoittautuu hullunlailla huoltoa kaipaavaksi ja kaiken lisäksi rumaksi vääntyilevinen ja irvistävine lautoineen, joka tällä tuurilla olisi enemmän kuin todennäköistäpvalila kirjoitti:
Kuules, Tuuma, mitä jos sinäkin ottaisit tuon harkintaan? Unohdat sen lautajulkisivun ja pistät vain pintaan 100 tai 150 mm EPS:ssää? Rapatussa talossa on jotain arvokasta ja sinä olet aina arvostanut niitä. Sokkeli tulisi kuntoon ihan siinä sivussa, EPS:in kun voi vetää maan pintaan asti ja kuivassa maastossa jopa pikkuisen siitä alaspäinkin.
Sit kun sullakin on tönö rapattu, niin me tietenkin kehumme mökkejämme niin perhanasti, että jtbo alkaa myös katsella lautaseiniä sillä silmällä, että kyllähän tänkin oikeastaan rapata voisi...![]()
![]()
Käsittääkseni kun pohjat ovat valmiit tuo pinta tulee huimasti nopeampaan valmiiksi kuin laudoittaminen ja sävykin heti valmiina eli kyllä rappaus on ihan vakavasti otettava vaihtoehto, vai mitä Jtbo
Asia selväjtbo kirjoitti:
Tuuma, et sinä voi valonnopeudella kulkea, sullakin on liikaa massaa, vaikka sitä onkin ihan liian vähän![]()
Jostain löysin että kyseessä on matemaattinen kaava, jossa lähelle valonnopeutta kun mennään niin matkaajan matka lyhenee, jolloin sitä kulkee sen säteen kyydissä tavallaan paljon lyhyemmän matkan kuin mitä se joka mun kohtuu vauhdikasta lentoa sivusta katselee