leivinuunin muuraus itse 2021

Keskustelu lämmitysjärjestelmien valinnasta ja huollosta, ilmanvaihdosta, putkisto- ja sähköremonteista ja muusta näihin liittyvästä.

Re: leivinuunin muuraus itse 2021

ViestiKirjoittaja mozlac päivämäärä Ti Maalis 16, 2021 6:31

Valumassalla itse tekisin, siinä vaan muistaa sen että minimivahvuus 5cm eikä mitään muuta sinne valuun sisälle. Voit tehdä koko holvivalun kokonaisenakin jos saat vaan kaverin avuksi nostamaan sen paikalleen koska painaa yhtenä kappaleena enemään kuin synti...
mozlac
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja peku42 päivämäärä Ti Maalis 16, 2021 23:26

Tee se holvi kahdesta palasta, etuosa/takaosa, kuten vuolukiviuunissa on, ei tule niin painava, ja yhdistät ne paikallaan sitten. Ihan vaan harrastelija täällä katteellisena projektia seuraa...
peku42
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja Naluski päivämäärä Ti Maalis 23, 2021 17:50

Kuva
Arinan pohja löysi paikkansa. Vielä pitäisi keksiä mitö arinatiilien alle laittaisi. Karkeaa merisuolaa pohdiskelin, jos tasaisi kiven lämpöä ja varmaan sillä jotain tekimistä kosteuden kanssa voisi olla. Hiekka taitaa olla aika kuuma/johtaa lämpöä nopeasti niin palaakohan pohjasta helpommin. Jos jollain kokemuksia eri täytöistä niin otetaan mielellään vastaan.
Käyttäjän avatar
Naluski
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja mozlac päivämäärä Ti Maalis 23, 2021 22:13

Naluski kirjoitti:Kuva
Arinan pohja löysi paikkansa. Vielä pitäisi keksiä mitö arinatiilien alle laittaisi. Karkeaa merisuolaa pohdiskelin, jos tasaisi kiven lämpöä ja varmaan sillä jotain tekimistä kosteuden kanssa voisi olla. Hiekka taitaa olla aika kuuma/johtaa lämpöä nopeasti niin palaakohan pohjasta helpommin. Jos jollain kokemuksia eri täytöistä niin otetaan mielellään vastaan.

Posliini / lasimurskaa käytetään myös jos ei hiekkaa halua arinan alle laittaa, lasimusrkassa se etu että jos on stressiä niin sitä pääsee oivasti purkamaan lasimurkaa tehdessä esim säilykepurkeistä :mrgreen:
mozlac
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja lehmikangas päivämäärä Ke Maalis 24, 2021 23:01

Itse laitoin lasimurskaa, suolaa ja hiekkaa. Hiekka oli oikein hienoa ja valui ja täytti sopivasti joka kolon ja sillä sai tehtyä tasaisen pinnan arinakiville.
lehmikangas
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja thhs päivämäärä Ma Huhti 12, 2021 13:30

Millä kiinnitit tuon puuhellan kannen tiiliin?
thhs
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja Naluski päivämäärä Ke Huhti 28, 2021 21:00

thhs kirjoitti:Millä kiinnitit tuon puuhellan kannen tiiliin?

Teippasin kannen pohjan sileäksi teipillä, laitoin nyt perus saviuunillastia missä vähän sementtiä seassa tiilien ja kannen väliin ja laitoin kannen varovasti naputellen vaateriin. Kansi kelluu nyt tuossa päällä mu on kuitenki kohtuu tiivis sauma. Katellaa mite pelaa.
Käyttäjän avatar
Naluski
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja Naluski päivämäärä Ke Huhti 28, 2021 21:06

Kuva
Nyt harjoiteltiin holvausta. Holvitiilet oli vaikeasti saatavilla nykyään. Mutta taisi onnistua.
Käyttäjän avatar
Naluski
Jäsen
Jäsen

Edellinen

Palaa alueelle Lämmitys, ilmanvaihto, putket ja sähkö