On kait tässä tapahtunu vaikka ja mitä välissäkin mutta tuvan lattia näyttää nykysin tältä (paitti että se on täynnä remppakamaa)

Valu on korkeimmalla nurkalla tasan porakiven yläreunassa ja toisessa päässä puoli hirttä on piilossa, valu on erotettu hirrestä 3 sentin urtsilevyllä eli sitä on n 6 senttiä "korkeasti" tuolla syvimmässä päässä.. Tämä siksi että valu olis edes lähes vaaterissa.. Valun alla sepeliä 10~25 sentin kerros kohdasta riippuen ja kellarin täytön päällä styroksia.. Raudatkin on toki muttei osunu kuvaan..

Niin, valuhan on piakkoin ollut 8 viikkoa kun laatan paksuus keskimäärin 8 senttii joten pitäs olla kuivaa.. Tai no ei tänä kesänä ole mikään kuivannu kunnolla mutta vois huudattaa jokusen päivän kuivuria vielä varmuudeksi..
Milläs se tuo lankkulattian väli sitten eristellään ? Kaikenalaista mielipidettä on asiaan ja muista huoneista on löytyny lattian alta laatan päältä karhuntaljaa eli sitä keltaista ihanaa kutisevaa villaa

Kuivaa on onneksi ollut joka paikassa joten olkoot siellä ainakin toistaiseksi..
Mutta mie haluisin jottain muuta ja valinta on kallistumassa pikkuhiljaa kivivillaan joka kannetaan säkissä sisälle.. On siis hieman "rouvimpaa" tavaraa kuin puhalluskivivilla.. Huopakaistat toki tukien alle ja seinien/lattian liitoskohtiin arvelin laittaa seulaverkkoa hiiristopiksi

Pitäiskö laittaa ulkoseiniä vasten joku huopalevy hirsien päälle ? Miten tiivistetään valun ja hirren liitos. Paperia viisinkertaisesti ? Entisistä täytöistähän näkyi ulos alimman hirren alta joten tuuletus on ainakin pelannu..
Laatan päälle mitä ? Jotenkin olen siinä uskossa ettei mitään bitumeja tai papereita kannattais laitella
No sitten tuossa suihkupäädyssä on tilat betonilattiana ja olenkin kummastellut että miten ne on tehty ja kun aukaisin seinää niin paljastuihan se, valu on hirttä vasten

Lisää tutkimuksia eli reikää betoniin

10 senttiä styroksia laatan alla eli siksi itse laatta on kuiva ja samoten neljästä eri kohdasta (eri seiniltä) tehdyt seinien alaosan aukaisut näytti samaa, hirsi kova ja laatta kuiva

Laatta on itseasiassa hieman kutistunut hirsistä irti ja pystyin puukolla sörkkimään alinta hirttä sisältä käsin ja kovaa se on.. Ulkoa pääsee kurkkimaan samaa hirttä ja kovaa se on..
Paska ratkaisu kaikenkaikkiaan mutta ihme ja kumma toiminut.. Siispä olenkin kaputellut kylppäriä tässä sivussa kuntoon kun olen odotellut laatan kuivamista ja päätin tehdä kaatoa niin ettei seiso vesi lattialla

Tänään kävi mattomies ja teki mun pyynnöstä vaikka sitä hieman ihmetteli 15 sentin seinällenostot ja kaatojen määrääkin vähän kummasteli...

Levypinnat vitun kallista kaakelilujaa, päälle tulee LUJA menetelmä

Tommonen se oli

Entisen kattilahuoneen eli tulevan maalämpöpumppuhuoneen lattiaan liimasin kanssa maton kun vak yhtiö vaatii pumpun lattiakaivolliseen tilaan.. oikealla näkyy hieman sisäseinäratkaisua eli lautakoolaus ja levy sekä betoni hirttä vasten (kavahdan tuota aina) Lattiakaivon piikkasin ja valoin siis erikseen.

Kattilahuonehan oli näinkin kaunis.. Kuvassa hormin alle valettu jo paikkaa (hormin nurkka oli ilmassa) sekä muurattu aukot umpeen ja rapattu piippua ja tulimuuria uusiksi..
Kattilahuoneessahan ei siis ollut minkäänlaista lattiakaivoa ja kaadotkin oli ulkoseinää kohti n 5 senttiä eli kuvaajaa kohti

Tuvasta on kanssa lähteny uunit ulos.. Paska laasti ja huonot pohjat oli aiheuttanu leivinuunin kallistumisen ja tulilaki oli pudonnut joten purkuun.. Allahan olikon onttoa

No ei kun rautaa ku raatteen tielle ja 20 senttinen valu tilalle

Tuskin nuo luonnonkivipedin kivet enää painuu (asennettu 1890-1920 ? )joten niitten päälle uskaltaa valaa..

Ilmanvaihtoakin lisäsin, vessassa on poistoräppänä ulos ja saunassa on ilmastointihormi mutta kylppärissä ei.. Eli pitäs käydä suihkussa vessan ovi auki ja minusta se ei oo hyvä kun vessa ei oo "märkätila".. Siispä tommonen ratkaisu

Saunassa kun on tulo ja poisto niin nyt kun laitan sellaisen saunanoven missä ei ole alaosaa eli lasiovi tms niin ilma kiertää saunan kautta kokoajan ja tuohonhan saa venttiilin millä asiaa voi säätää jos haluaa.. Poisto on sitten saunassa ja saunanjäläkiin voi laittaa saunanoven kii ja silti ilma kiertää..
Jospa tää tästä joskus... Homehysteerikko kun osin olen niin mistään sitä ei ole vielä löytyny

Koko hirsikehikonkin olen oikeastaan päässyt jo joltain suunnalta tutkimaan läpi eikä ole ollut pehmyttä lukuunottamatta noita tupajumien syömiä jotka on jo korjattu..