tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

Ilmoita omasi tai naapurin rintamamiestalo-projekti. Laita myös linkki kuviin tai kotisivulle mikäli sellaiset on.

Re: tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

ViestiKirjoittaja tuuma päivämäärä Su Marras 15, 2020 0:49

pvalila kirjoitti:Tuuma, et ole maininnut mitään autojuttuja pitkään aikaan. Hiivatti toiminut luotettavasti?

Pontinakki alkaisi olla hissukseen museoautoiässä, Transport siis. Tila-autoja ei enää oikeastaan enää valmisteta. Tuollainen vanha, museorekisteröity tila-auto olisi edullinen lisä perheen harraste- ja kuljetuskalustoon.

Mulla on muistikuva, että Pontiac oli käytännön turvallisuudessa kohtalaisen hyvä: minkä se turvatekniikassa hävisi, sen se massassa voitti.

Se iso kuutonen, 3800 cc, taisi olla aika luotettava?

Aika hauska kysymys, ajattelin muutama hetki sitten, ettei ole tullut autojuttuja laiteltua.

Mun autojen suora on jokseenkin outo. Mulle sanottiin että Saab ja Volvo ovat niitä vahvoja autoja. Mitä olen niiden jälkeen hommannut? Ranskalaisia ja vihonviimeiseksi nyt tuo Hiivatti. Eniten korjasin ruotsalaisia vähiten tuota italiaanoa... :shock: Se vaan kulkee. Noh, kerran teki sen että heitti punaisen STOP -merkkilampun liikennevaloissa oil pressure tjsp. vilahti info näytössä. Starttimoottorilla ajoin tien sivuun ja ajattelin että tässäkö tämä oli. Avasin nokkapellin, löin kiinni ja ajoin tieheni.

Juu pontinakki oli hauska. Myytiin se aikoja sitten, se jäi sitten ostajan pihaan. Ei se rikki mennyt mutta lujitemuovikorisen auton kohtalo oli teräspalkkirunko, joka ruostui.

Se kutonen oli valurautainen ja hyvin matalaviritteinen, ei siinä mitään vikaa koskaan ollut. Aikalailla oli futuristesen näköinen se koppa ja ne penkit oli hieno innovaatio minusta. Pystyi asetella mielinmäärin kätevästi sinne tänne.
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
Käyttäjän avatar
tuuma
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja Spautio päivämäärä Su Marras 22, 2020 15:06

Onkos Tuuma tai Pvalila pohtinut luopuvansa öljylämmityksestä, eikös sillä 4000euron avustuksella jo porauttaisi maalämpökaivon (tai ehkä vähän pitäisi investoida itsekin), tai vastaavasti jos ei hanki kaukolämpöä, maalämpöä tai vesi-ilmalämpöpumppua, niin avustusta saisi 2500e, sillä Pvalila varmaan asennuttaisi jo kaksikin uutta ilppiä? :-D
Harmi kun tuota avustusta ei myönnetä kaukolämmön vaihtamiseen maalämmöksi, lähtisivät samana päivänä nuo kaukolämpövermeet Sorttiasemalle :-)
Spautio
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja pvalila päivämäärä Ma Marras 23, 2020 22:10

Spautio kirjoitti:Onkos Tuuma tai Pvalila pohtinut luopuvansa öljylämmityksestä, eikös sillä 4000euron avustuksella jo porauttaisi maalämpökaivon (tai ehkä vähän pitäisi investoida itsekin), tai vastaavasti jos ei hanki kaukolämpöä, maalämpöä tai vesi-ilmalämpöpumppua, niin avustusta saisi 2500e, sillä Pvalila varmaan asennuttaisi jo kaksikin uutta ilppiä? :-D
Harmi kun tuota avustusta ei myönnetä kaukolämmön vaihtamiseen maalämmöksi, lähtisivät samana päivänä nuo kaukolämpövermeet Sorttiasemalle :-)

Ekat kaksi ilppiä maksoivat mulle 4200 egeä yhteensä ja saman verran tulee maksamaan tämä saunaosastolle asennettu LN25 ja alakertaan kohtapuolin asennettava LN35. Eli 8400 euroa plus boileri, aika lähelle kymppitonnia menee siis kaikkineen.

Maalämpö olisi ollut mulle fiksu mutta se on kertainvestointi, nämä ilpit voi ostaa yksi kerrallaan.

Talon jälleenmyyntiarvo huomioiden maalämpö on fiksu. Energiankulutuksen kannalta ilppiarmeija lienee ihan yhtä edullinen: ne ovat varsinkin leutoina talvina sikatehokkaita.
Käyttäjän avatar
pvalila
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja Spautio päivämäärä Ma Marras 23, 2020 22:52

Joo, meinasin että jos herroilla on tavallaan vielä öljylämmitys käytössä, niin olisiko järkevää hyödyntää tuo avustus, pääsisi vanhoista rojouista eroon, ja vielä saisi hyvitystä noista ilpeistä tai muista? Juu ilppi on kyllä mitä mainioin laite, tuolla alakerrassa se puhkuu lämmittäen koko talon, pyyntilämpötilana on nyt 21 astetta, pakkaselle kun meni tuossa muutama päivä sitten niin piti nostaa pyynti 22 asteeseen.
Spautio
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja pvalila päivämäärä La Joulu 19, 2020 23:49

Kyllä mulla kattila ja poltin edelleen on, vaikka öljysäiliö jo ylös kaivettiinkin.

Periaatteessa voisin sen pienemmän summan ehkä saada?

Tänään asennettiin sitten se meidän neljäs ja viimeinen LN.

Ennen meillä oli kolme FD35:sta ja öljykattila. Nyt on kaksi LN25:sta ja kaksi LN35:sta ja pahimpien pakkasten varalle sekalainen kokoelma sähköradiaattoreja ja sähkötakkoja jne. Erittäin oleellinen muutos oli pääsulakkeen kasvattaminen (3x25A ==> 3x35A), ilman sitä ei pelkän sähkön varaan olisi voinut jäädä.
Käyttäjän avatar
pvalila
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja pvalila päivämäärä To Joulu 24, 2020 3:24

Oikein hyvää joulua kaikille tämän ketjun lukijoille!

- Monta meitä ei enää jäljellä ole. Kaksitoista vuotta on pitkä ikä keskusteluketjulle; minäkin alan jo hiljalleen siirtyä keski-iästä vanhuuteen. Kaikista entisistä kirjoittajista muistelen useimmiten jtbo:ta; toivottavasti hänkin viettää jossain päin Suomea rauhallista joulua.
Käyttäjän avatar
pvalila
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja pvalila päivämäärä To Joulu 31, 2020 17:46

Hyvää alkavaa vuotta kaikille!
Käyttäjän avatar
pvalila
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja tuuma päivämäärä To Joulu 31, 2020 20:56

Perskutarallaa. Täällähän joku vielä kirjuuttelee!

Hyvää ja varsinkin parempaa ensi vuotta 2021!

Olihan erikoisen kummallinen vuosi.

Ei täällä meillä mitään mainittavaa.

Luulin jo että ketju kuoli, noh, ei se kai enää kaukana ole vai olisiko vain niin että tyyntä ennen myrskyä... :-)
Käyttäjän avatar
tuuma
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja tuuma päivämäärä La Tammi 02, 2021 0:06

Kuva

Tuollaista apinaa touhuillut. Vienyt kaikki mehut ja aatokset. Ongelmani on keskittyminen ja nyt keskittyminen häröilee ja siksi kai taas olen täällä :lol: :lol: :lol:

Jtbo tosiaan voisi antaa asioille paremman perspektiivin.
Käyttäjän avatar
tuuma
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja pvalila päivämäärä Su Tammi 03, 2021 21:42

Monkey on ollut jo monena eläessään, jopa kukkapenkkinä, jos oikein muistan.

Minua himottaa hieman tämä:

https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-anz ... -216-18695
Käyttäjän avatar
pvalila
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja tuuma päivämäärä Ma Tammi 04, 2021 1:23

pvalila kirjoitti:Monkey on ollut jo monena eläessään, jopa kukkapenkkinä, jos oikein muistan.

Kiva kulkine selvästikin ollut tuollainen Mazda. Luulisin että vähän kuin parempi versio aikoinaan kovasti mukavasta Tojotan Crown -mallista, se oli minusta hieno se sellainen nelilamppuinen, suorakaidevaloilla siis. Ei taida enää olla missään ehjänä?

Mä taisin tehdä kaupat yhdestä Volvosta, 4-5v ajatellut ostaa semmoisen. Saa nähdä onko parempi ihmiskuljetin kuin hiivatti? Hiivatti ei sinänsä rikki ole mutta remmiä en ole ikuna vaihtanut enkä viimeaikoina muutenkaan huoltanut. Katsastuksessa jäi merkinnät etuvaloista, toinen näyttää metrin päähän ja toisen valokuvio rikki. Pienestä välillä kiinni turhautuminen :-)
Käyttäjän avatar
tuuma
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja pvalila päivämäärä Ma Tammi 04, 2021 3:37

tuuma kirjoitti:
pvalila kirjoitti:Monkey on ollut jo monena eläessään, jopa kukkapenkkinä, jos oikein muistan.

Kiva kulkine selvästikin ollut tuollainen Mazda. Luulisin että vähän kuin parempi versio aikoinaan kovasti mukavasta Tojotan Crown -mallista, se oli minusta hieno se sellainen nelilamppuinen, suorakaidevaloilla siis. Ei taida enää olla missään ehjänä?

Mä taisin tehdä kaupat yhdestä Volvosta, 4-5v ajatellut ostaa semmoisen. Saa nähdä onko parempi ihmiskuljetin kuin hiivatti? Hiivatti ei sinänsä rikki ole mutta remmiä en ole ikuna vaihtanut enkä viimeaikoina muutenkaan huoltanut. Katsastuksessa jäi merkinnät etuvaloista, toinen näyttää metrin päähän ja toisen valokuvio rikki. Pienestä välillä kiinni turhautuminen :-)

Mikään auto ei kestä rakkauden puutetta kovin pitkään: kyllä sille Hiivatille olisi järkevää antaa edes vähän huomiota, vaikka se ei merkkinä ja mallina olisikaan sun lemppari.

Tarkoittaako Volvo mallia V70? Tuttavalla oli sellainen. Toimiessaan erittäin mukava auto, mutta huollon tarve kasvoi suorassa suhteessa kilsoihin ja eräät viat alkoivat toistua ja toisia ei pystynyt edes korjaamaan (vetarin kiinnitys automaattivaihteistoon oli väljä; vetarin vaihto ei olisi riittänyt vaan olisi pitänyt vaihtaa käytännössä koko loota). Mä toivon, että sulle sattui parempi yksilö: tuo mun tuttavani auto oli ostettu Virosta ja sen mittaria oli ruuvattu eli sen yksilön perusteella ei koko automallista voi sanoa mitään.
Käyttäjän avatar
pvalila
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja tuuma päivämäärä Ma Tammi 04, 2021 12:35

pvalila kirjoitti:
Mikään auto ei kestä rakkauden puutetta kovin pitkään: kyllä sille Hiivatille olisi järkevää antaa edes vähän huomiota, vaikka se ei merkkinä ja mallina olisikaan sun lemppari.

Tarkoittaako Volvo mallia V70? Tuttavalla oli sellainen. Toimiessaan erittäin mukava auto, mutta huollon tarve kasvoi suorassa suhteessa kilsoihin ja eräät viat alkoivat toistua ja toisia ei pystynyt edes korjaamaan (vetarin kiinnitys automaattivaihteistoon oli väljä; vetarin vaihto ei olisi riittänyt vaan olisi pitänyt vaihtaa käytännössä koko loota). Mä toivon, että sulle sattui parempi yksilö: tuo mun tuttavani auto oli ostettu Virosta ja sen mittaria oli ruuvattu eli sen yksilön perusteella ei koko automallista voi sanoa mitään.

Kyllähän se niin tosiaan on että ilman hoivaa että huolenpitoa kaikki vain kuihtuu pois, sopii jotenkin kaikkeen elämään.

Niin, arvasit oikein, jälleen. Saa nähdä minkälainen tuo tulee olemaan. Ikävintä ruåtsalaisten puolesta jos on vaikkapa huonompi kuin italiaano :-D

Mun suurin ongelma hiivatin kanssa oli se, etten saanut aikaiseksi tehdä siitä pakua. Kalliita kilsoja yksin ajaessa dieselillä. Nyt sitten kunnon bensarosvo niin kai sitä tuuliviiri takkinsa jälleen kääntää jossain vaiheessa :lol:

Bensatomaatti ja +200hv... :roll:

Rauhallisen luonteeni alla taitaa aina kyteä jotain kummaa :roll:

Typerä valinta, mutta noistahan pääsee eroon ajamalla :-D
Käyttäjän avatar
tuuma
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja pvalila päivämäärä Ke Tammi 06, 2021 2:37

Polttoaine on kallista, mutta polttoainekulut ovat kuitenkin aika helposti ennakoitavissa. Minuun sattuvat enemmän nk. lottovoitot, yllättäen eteen tulevat megakorjauskulut. Hihnan vaihdon voi ennakoida mutta automaattivaihteiston laukeamista ei.

Vastasiko Volvo sun odotuksiasi? Ja mitä sä siltä itse asiassa odotit?

Onko auto ollut hyvällä pidolla? Jos on, niin sitten kilsoja saa olla vähän enemmänkin.
Käyttäjän avatar
pvalila
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja tuuma päivämäärä Ke Tammi 06, 2021 15:19

pvalila kirjoitti:Polttoaine on kallista, mutta polttoainekulut ovat kuitenkin aika helposti ennakoitavissa. Minuun sattuvat enemmän nk. lottovoitot, yllättäen eteen tulevat megakorjauskulut. Hihnan vaihdon voi ennakoida mutta automaattivaihteiston laukeamista ei.

Vastasiko Volvo sun odotuksiasi? Ja mitä sä siltä itse asiassa odotit?

Onko auto ollut hyvällä pidolla? Jos on, niin sitten kilsoja saa olla vähän enemmänkin.

Se on vielä eri läänissä, ei kokemusta siis.

Vähän haastatellut Volvoisteja, ei pitäisi olla vallan surkea, entiset omistajat pilaavat tai ovat isolla rahalla korjanneet. Tuurini huomioon ottaen ei ole kovinkaan kovat odotukset...
Käyttäjän avatar
tuuma
Jäsen
Jäsen

EdellinenSeuraava

Palaa alueelle Projektit