tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

Ilmoita omasi tai naapurin rintamamiestalo-projekti. Laita myös linkki kuviin tai kotisivulle mikäli sellaiset on.

Re: tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

ViestiKirjoittaja tuuma päivämäärä La Huhti 24, 2021 23:01

pvalila kirjoitti:Mitä tarkoittaa tinamoottori?

Kevytmetallivalua?

Mun autoani jos haluaisin piristää, niin tyytyisin kyllä tuollaiseen sadan euron vitysboksiin. Sellainen on helppo poistaa, jos tulee ongelmia. Kuten esimerkiksi katsastus... :lol: :lol: :lol:

Mun autossani on alusta asti ollut harmittava reikä lattiamatossa, aivan penkin edessä. Oletettavasti joku on ajellut automaatilla toinen jalka koukussa, piikkarit ehkä jalassa. Vuosia mietin, kuinka tuon fiksuimmin korjaisi, mutta hyvää ratkaisua ei ole vastaan tullut. Nyt sitten ostin uuden mattosarjan, joka hinnakkuutensa (melkein satku) vastapainoksi on normimattoja pidempi ja jotakuinkin yltää peittämään vaurion.

En ole seurannut viime kuukaisina ajettujen kilometrien määrää, mutta hyvin pieni sen täytyy olla. Vaimon auto on käytännössä seissyt: eilen tankkasin sen, eka tankkaus tänä vuonna!

Ruåtsalaiset silloin kai joskus tajusivat että eri metallit käyttäytyvät erit tavoin, eri lämpötiloissa. Hölmöin idea koskaan oli Skodan insinööreillä. Laittoivat alumiinilohkon päälle valurauta kannen että alumiinin sekaan valurauta pytyt... Sen johdosta lukio aikani oli hiukan hankala. Kansipaffi palaneena tullessa ja mennessä että snobien silmätikkuna, kunnes ostin ekan saapin :-D

No joo.

Diesel moteissa tekee kaikenlaisissa tikuissa ihmeitä. Yhteispaine/Common Rail -jutut helppoja. Ainakin tuossa Stilossa toiminut. 160hv luvattiin mutta taisi tulla vain 150hv. Mukava siitä tuli ajettavaksi. Ei raketti mutta mukava vääntö. Turhuuksien turhuuksia mutta se kalikka oli vain 50€, tarjouksessa.

Oli se silloin joskus raadollista myös. Ei ollut krokotiilipaitoja... Snobbailu siis.
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
Käyttäjän avatar
tuuma
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja pvalila päivämäärä Ma Huhti 26, 2021 0:58

Mä olen kai joskus kertonutkin, että mullakin on kokemusta tuosta samasta Skodan moottorista...

Ihan vain moottorista, koska mökillemme vietiin vain pelkkä Skodan takapää ruoppausvintturiksi.

Se ei ihan kaikkia työturvallisuusmääräyksiä täyttänyt! :lol: :lol: :lol: :roll: :roll: :roll:

Moottori ja vaihdelaatikko oli asennettu puiselle pedille, kaasuhanana olivat jonkin auton lämpötilansäätimet ja varsinaisen voiman säätely tapahtui jarruttamalla käsijarrulla toisen pyörännavan rumpujarrua. Ovela systeemi, vai mitä?
- Jarrua kun veti, niin tasauspyörästö siirsi voimaa toiseen pyörännapaan ja siinä oli kiinni rumpu, josta lähti vaijeri järveen.

Siellä järvessä oli vaijerin päässä raudasta hitsattu ruoppauskola ja sen sarvissa, vyötäröä myöten vedessä ja mudassa, mun isäni.

Ihmeiden ihme, ettei isältäni katkennut koipi, kun sen kolan sarvissa roikkui ja yritti varoa, etteivät jalat kivien väliin kiilaudu.

Rankimmin piti kaasuttaa aivan vedon lopussa, kun piti vetää isä ja kola ylös järven pohjasta metrin korkean rantapenkereen päälle.

Siinä jos kolamies kaatui niin sitten tuli helposti vedettyä vatsaliukua ylös järvestä.

No, mä olen tästä kyllä joskus ennenkin kertonut. Valokuvia laitteesta ei ole ainuttakaan, vahinko!
Käyttäjän avatar
pvalila
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja tuuma päivämäärä La Touko 01, 2021 22:20

pvalila kirjoitti:Mä olen kai joskus kertonutkin, että mullakin on kokemusta tuosta samasta Skodan moottorista...

Ihan vain moottorista, koska mökillemme vietiin vain pelkkä Skodan takapää ruoppausvintturiksi.

Se ei ihan kaikkia työturvallisuusmääräyksiä täyttänyt! :lol: :lol: :lol: :roll: :roll: :roll:

Moottori ja vaihdelaatikko oli asennettu puiselle pedille, kaasuhanana olivat jonkin auton lämpötilansäätimet ja varsinaisen voiman säätely tapahtui jarruttamalla käsijarrulla toisen pyörännavan rumpujarrua. Ovela systeemi, vai mitä?
- Jarrua kun veti, niin tasauspyörästö siirsi voimaa toiseen pyörännapaan ja siinä oli kiinni rumpu, josta lähti vaijeri järveen.

Siellä järvessä oli vaijerin päässä raudasta hitsattu ruoppauskola ja sen sarvissa, vyötäröä myöten vedessä ja mudassa, mun isäni.

Ihmeiden ihme, ettei isältäni katkennut koipi, kun sen kolan sarvissa roikkui ja yritti varoa, etteivät jalat kivien väliin kiilaudu.

Rankimmin piti kaasuttaa aivan vedon lopussa, kun piti vetää isä ja kola ylös järven pohjasta metrin korkean rantapenkereen päälle.

Siinä jos kolamies kaatui niin sitten tuli helposti vedettyä vatsaliukua ylös järvestä.

No, mä olen tästä kyllä joskus ennenkin kertonut. Valokuvia laitteesta ei ole ainuttakaan, vahinko!

Juu, jotain muistelen mutta en aivan muistanut minkälainen maailmanlopun vekotin ollut kyseessä!

Nykyjään pitäisi olla semmoiset suojaukset että ei olisi vain voinut tehdä mitään kuin olla tumput suorana.

Tasauspyörästö oli Speden aikoina jo eräänlainen juttu: https://www.bing.com/videos/search?q=tasauspy%c3%b6r%c3%a4st%c3%b6+spede&&view=detail&mid=4B6518DD9CBC26063E034B6518DD9CBC26063E03&&FORM=VRDGAR&ru=%2Fvideos%2Fsearch%3Fq%3Dtasauspy%25c3%25b6r%25c3%25a4st%25c3%25b6%2Bspede%26FORM%3DHDRSC4
Käyttäjän avatar
tuuma
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja tuuma päivämäärä Ma Touko 10, 2021 22:01

Kovasti tuommoinen kiertää netissä, en tiedä missä julkaistu alkuperäinen Harkin vertailu.

https://www.youtube.com/watch?v=R6muJIIeTaw

Ei ole ehkä kaikki kortit käännetyt tässä sekamelskassa lämmityksien ja liikkumisien suhteen. Jokainen vetäkööt omat johtopäätöksensä.
Käyttäjän avatar
tuuma
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja pvalila päivämäärä To Touko 13, 2021 9:58

Aika turhaa tuollainen hyötysuhteen pohtiminen on. Jos sähkö tuotetaan päästöttömästi niin myös se lämpönä hukkaan päätyvä sähkö on päästötöntä. Ei kukaan polttomoottorin hyötysuhdetta laskiessa pohdi sitä, paljonko energiaa katoaa öljynpumppauksessa, jalostamoissa, rahdissa jne.

Näissä nykyisissä plugareissa sähkömatkaa on liian vähän ja niiden bensakoneet ovat liian tehokkaita. Toimivat liian hyvin puhtaina bensa-autoina.

BMW i3 Range Extenderillä olisi parempi malli plugareille. Siinä sähköauton akusto on vähän normaalisähkäriä pienempi mutta puute on korvattu pienellä bensa-aggregaatilla. Matka jatkuu tarvittaessa bensalla mutta mm. kilometrikustannus laittaa kuskin kyllä suosimaan lataamista. Aggregaatilla kulutus on noin 7 litraa satasella, hinta siis aivan eri luokkaa kuin ladatulla sähköllä ajettaessa.

Tuollaisen aggregaatilla olevan sähköauton uskaltaa ostaa vähän vanhempanakin, kun tietää, ettei akun hyytyminen oikeasti jätä tienvarteen. Aggregaatista on iloa myös talvella, kun akku ei toimikaan normaalisti. Aggregaatti takaa työelämässä myös sen, että kokouksiin oikeasti pääsee ajoissa jopa silloin, kun latausasema xx onkin varattuna ja yy rikki.

Jos ihminen valitsee itselleen sähköauton niin, että sen akku riittää pisimpiinkin matkoihin, kovimmilla pakkasilla ja vielä silloinkin, kun auto ei enää ole uusi niin autoon tulee järjettömän kokoinen akusto. Aggregaatin avulla voidaan ostaa sen kokoinen akusto, joka vastaa tavanomaista tarvetta.
Käyttäjän avatar
pvalila
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja pvalila päivämäärä To Touko 13, 2021 10:03

Käväisin Hyrylässä ostamassa luomutilalta heiniä marsuille ja Puuilosta nokkakärryt itselleni. Mainiot kärryt ostin! Taittuvat hienosti kasaan ja ovat mulle riittävän tukevat (125 kg). Nämä maksoivat 60 egeä, puolta halvemmalla olisi saanut 60 kiloa kuskaavan version ja satkulla 200 kg version. Mulle tämä keskimmäinen malli oli just nappi, noista tuli oikein hyvä mieli!

https://www.puuilo.fi/tamforce-kokoonta ... rryt-125kg
Käyttäjän avatar
pvalila
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja pvalila päivämäärä To Touko 13, 2021 10:07

Mä olen ollut aika tyytyväinen Huawein/Elisan 4G-reitittimeen.

Nyt selvisi syykin. Mulla on kahdeksankerroksinen kerrostalo naapurina, sadan metrin päässä. Ja Elisan tukiasema on sen katolla!

Paras kiila toki ampuu tämän meidän torpan yli, mutta ihan hyvä kenttä tässäkin varmasti on. Ja vielä parempi olisi, jos reitittimen kiikuttaisin yläkertaan.

Viittä tolppaa tuon signaalimittari ei näytä, 4/5 näyttäisi kenttä useimmiten olevan. Mutta välillä kenttä tipahtaa ihan hetkeksi yhteen tolppaa ja sitten ponnahtaa taas neljään. Ehkä mun pitäisi lukita asema jollekin tietylle 4G-taajuudelle, esimerkiksi 800 MHz bandille? Tai kaikkein korkeimmalle taajuudelle, sehän lyhyimmän kantaman (= vähiten kilpailevia käyttäjiä) antaisi?
Käyttäjän avatar
pvalila
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja tuuma päivämäärä To Touko 13, 2021 19:21

pvalila kirjoitti:Aika turhaa tuollainen hyötysuhteen pohtiminen on. Jos sähkö tuotetaan päästöttömästi niin myös se lämpönä hukkaan päätyvä sähkö on päästötöntä. Ei kukaan polttomoottorin hyötysuhdetta laskiessa pohdi sitä, paljonko energiaa katoaa öljynpumppauksessa, jalostamoissa, rahdissa jne.

Näissä nykyisissä plugareissa sähkömatkaa on liian vähän ja niiden bensakoneet ovat liian tehokkaita. Toimivat liian hyvin puhtaina bensa-autoina.

BMW i3 Range Extenderillä olisi parempi malli plugareille. Siinä sähköauton akusto on vähän normaalisähkäriä pienempi mutta puute on korvattu pienellä bensa-aggregaatilla. Matka jatkuu tarvittaessa bensalla mutta mm. kilometrikustannus laittaa kuskin kyllä suosimaan lataamista. Aggregaatilla kulutus on noin 7 litraa satasella, hinta siis aivan eri luokkaa kuin ladatulla sähköllä ajettaessa.

Tuollaisen aggregaatilla olevan sähköauton uskaltaa ostaa vähän vanhempanakin, kun tietää, ettei akun hyytyminen oikeasti jätä tienvarteen. Aggregaatista on iloa myös talvella, kun akku ei toimikaan normaalisti. Aggregaatti takaa työelämässä myös sen, että kokouksiin oikeasti pääsee ajoissa jopa silloin, kun latausasema xx onkin varattuna ja yy rikki.

Jos ihminen valitsee itselleen sähköauton niin, että sen akku riittää pisimpiinkin matkoihin, kovimmilla pakkasilla ja vielä silloinkin, kun auto ei enää ole uusi niin autoon tulee järjettömän kokoinen akusto. Aggregaatin avulla voidaan ostaa sen kokoinen akusto, joka vastaa tavanomaista tarvetta.

Noinhan se on, päästötön energia on toki vähän niin ja näin mutta Afrikan aavikoille tai muuten vain vaikkapa merelle aika jo hyvien hyötysuhteiden omaavia aurinkopaneleita pitkin poikin isoa pinta-alaa niin ei kai sen niin väliä vaikka olisi huonokin tuo siirtohäviö. Päiväntasaajan seudun valtioille wink wink ja ohjukset siiloihin, peace...

Niin, tuollainen pikku aggrekaatti idea olisi sellainen tosi hybridi, niin taloissa kuin autoissa. Välillä voi jokin mennä vikaan, vikaan, vikaan.
Käyttäjän avatar
tuuma
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja tuuma päivämäärä To Touko 13, 2021 19:29

pvalila kirjoitti:Käväisin Hyrylässä ostamassa luomutilalta heiniä marsuille ja Puuilosta nokkakärryt itselleni. Mainiot kärryt ostin! Taittuvat hienosti kasaan ja ovat mulle riittävän tukevat (125 kg). Nämä maksoivat 60 egeä, puolta halvemmalla olisi saanut 60 kiloa kuskaavan version ja satkulla 200 kg version. Mulle tämä keskimmäinen malli oli just nappi, noista tuli oikein hyvä mieli!

https://www.puuilo.fi/tamforce-kokoonta ... rryt-125kg

Hih, kävin eilen samassa myymälässä, olisi ollut hauska jälleennäkeminen, mulla 1mm nippusiteitä ja iso saavi käsissäni. :-D

Nokkikset auttaa kyllä paljon monissa jutuissa, ei aina tarvitse olla 400kg taakkaa olla kuskaamassa. Pesukoneissa kun on se painokivi niin aika äijänä tällainen riisitautinen kuskaa tyttären pesukoneen toiseen paikkaan tuosta noin vain, puhisematta :-D
Käyttäjän avatar
tuuma
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja tuuma päivämäärä To Touko 13, 2021 19:35

pvalila kirjoitti:Mä olen ollut aika tyytyväinen Huawein/Elisan 4G-reitittimeen.

Nyt selvisi syykin. Mulla on kahdeksankerroksinen kerrostalo naapurina, sadan metrin päässä. Ja Elisan tukiasema on sen katolla!

Paras kiila toki ampuu tämän meidän torpan yli, mutta ihan hyvä kenttä tässäkin varmasti on. Ja vielä parempi olisi, jos reitittimen kiikuttaisin yläkertaan.

Viittä tolppaa tuon signaalimittari ei näytä, 4/5 näyttäisi kenttä useimmiten olevan. Mutta välillä kenttä tipahtaa ihan hetkeksi yhteen tolppaa ja sitten ponnahtaa taas neljään. Ehkä mun pitäisi lukita asema jollekin tietylle 4G-taajuudelle, esimerkiksi 800 MHz bandille? Tai kaikkein korkeimmalle taajuudelle, sehän lyhyimmän kantaman (= vähiten kilpailevia käyttäjiä) antaisi?

Se keila ei ole niin tarkka... Radioliikenne on mulle vähän ontuva tekniikka mutta muistelen että puut, ilman pienhiukkaset sun muut auttaa/häiritsee tehollista kantamaa. Suuntaavia antenneita toki on mutta silti kaiketi "vuotavat".

Metroissa oli alussa, voi olla vieläkin? Sellaisia vuotavia aaltoputkia, joilla sai radiot kuulumaan myös maan alla. Vuotava putki siis tuossa tekniikassa toivottava piirre.
Käyttäjän avatar
tuuma
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja pvalila päivämäärä Pe Touko 14, 2021 18:33

tuuma kirjoitti:
pvalila kirjoitti:Mä olen ollut aika tyytyväinen Huawein/Elisan 4G-reitittimeen.

Se keila ei ole niin tarkka... Radioliikenne on mulle vähän ontuva tekniikka mutta muistelen että puut, ilman pienhiukkaset sun muut auttaa/häiritsee tehollista kantamaa. Suuntaavia antenneita toki on mutta silti kaiketi "vuotavat".

Metroissa oli alussa, voi olla vieläkin? Sellaisia vuotavia aaltoputkia, joilla sai radiot kuulumaan myös maan alla. Vuotava putki siis tuossa tekniikassa toivottava piirre.

Mun tapauksessa tukarin antennin suuntaus on varmasti väärä, mutta kun etäisyys on näin pieni niin tuskinpa tuolla on toiminnallista merkitystä. Mutta jotain kertoo kuitenkin se, että mulla näkyy vain neljä tolppaa viidestä kenttävoimakkuutena: jos antenni olisi mun talooni suunnattu, niin täällä näkyisi kuusi tolppaa viidestä ja meikäläinen varmaankin hohtaisi vihertävää valoa öisin. :lol: :lol: :lol:

Mun käsittääkseni metrotunneleissa edelleen kännyverkot toimivat juuri tuollaisen vuotavan kaapelin avulla, tavanomaisilla antenneilla antenneja pitäisi olla sananmukaisesti joka mutkassa...
Käyttäjän avatar
pvalila
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja pvalila päivämäärä Pe Touko 14, 2021 20:51

Kulutusjuhla jatkuu...DJR181 vuosimallia 2015 yksityisestä remppakäytöstä 90 egeä. Kaupan päälle nippu teriä. Myyjä sattui asustamaan omakotitalossa kilsan päässä, hakeminen oli helppoa.

Mä olin tänään myös todella vähällä ostaa upouuden Ryobin Motonetista:

https://www.motonet.fi/fi/tuote/7000496 ... 50-mm-18-V

Saituus iski, siirsin hankintaa eteenpäin. Tuo on vähän turhan iso ja painava mulle. Vika on miehessä...

Mulla on siis edelleen se kiinalainen adapteri, jolla saan Makitan akut kiinni Ryobin työkaluihin.
Käyttäjän avatar
pvalila
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja tuuma päivämäärä Pe Touko 14, 2021 21:20

pvalila kirjoitti:
tuuma kirjoitti:

Mun tapauksessa tukarin antennin suuntaus on varmasti väärä, mutta kun etäisyys on näin pieni niin tuskinpa tuolla on toiminnallista merkitystä. Mutta jotain kertoo kuitenkin se, että mulla näkyy vain neljä tolppaa viidestä kenttävoimakkuutena: jos antenni olisi mun talooni suunnattu, niin täällä näkyisi kuusi tolppaa viidestä ja meikäläinen varmaankin hohtaisi vihertävää valoa öisin. :lol: :lol: :lol:

Mun käsittääkseni metrotunneleissa edelleen kännyverkot toimivat juuri tuollaisen vuotavan kaapelin avulla, tavanomaisilla antenneilla antenneja pitäisi olla sananmukaisesti joka mutkassa...

Aha, ne vuotavat putket käyvät siis moneen. Hienoa että tuollaisia keksintöjä on tehty. Toivottavasti ihmisillä olisi yhä aikaa keksiä uusia juttuja, hyviä siis.

Niin, kyllähän siinä lähetinantennin läheisyydessä jos loisteputken nostaa kädessä ilmaan niin valoa tuottaa, ainakin taannoin kun tutkajutuissa seikkailin...
Käyttäjän avatar
tuuma
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja tuuma päivämäärä Pe Touko 14, 2021 21:22

pvalila kirjoitti:Kulutusjuhla jatkuu...DJR181 vuosimallia 2015 yksityisestä remppakäytöstä 90 egeä. Kaupan päälle nippu teriä. Myyjä sattui asustamaan omakotitalossa kilsan päässä, hakeminen oli helppoa.

Mä olin tänään myös todella vähällä ostaa upouuden Ryobin Motonetista:

https://www.motonet.fi/fi/tuote/7000496 ... 50-mm-18-V

Saituus iski, siirsin hankintaa eteenpäin. Tuo on vähän turhan iso ja painava mulle. Vika on miehessä...

Mulla on siis edelleen se kiinalainen adapteri, jolla saan Makitan akut kiinni Ryobin työkaluihin.

Ööö, ostit Pro puukkiksen että saat kylkiäisenä tulleen Makitan akun Ryobin niittaimeen :-)

Mulla oli kiinalainen puukkosaha ja sitten kun tuli kauan sitten ammattitimpuri aseineen. Huomasin että sama laulu jatkuu kuin akkuvääntimien kanssa. Ihan tuli uusi oviaukko kuin olisi kuuman veitsen laittanut voihin tuolla akkupuukkosahalla, eikä tarvinnut ähistä ja puhista ja tuskailla. Outoja juttuja mutta tosia.
Käyttäjän avatar
tuuma
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja tuuma päivämäärä Pe Touko 14, 2021 21:46

Juu, vähän kulutusjuhlaa täälläkin, en raaskinut mutta vaimo rykäisi. Ajattelin ensin Makitaa mutta se vissiin pois jäävä tuote ja tuo nykyinen HobbyHall yhä arveluttaa ostopaikkana. Katselin vähän testejä ja tuollainen tuli tänään Puuilosta matkaan: AL-KO oksasilppuri Easy crush LH2810

Yllättävä oksiensyöjä! Kaikki tahalleen inhottavimmat omenapuiden käkkäräväkkärät katosivat sen murkattavaksi. Varmaksi tuli se että jos hiha menee sinne niin vetää koko käsivarren mukanaan ja lopulta poikkeaa olkapäästä käsi irti. Ei koko ukkoa kuitenkaan veisi...

Täällä kun nyt tuo kuitu ollut parisen vuotta niin pullonkaulaksi muodostunut saman toimittajan WLAN router. Se tuntuu buuttavaan silloin tällöin ja olemaan hakusessa vähän väliä. Tekninen tuki operaattoreilla on vähän sellaista että sähköt pois ja sitten takaisin.

Täytynee hommata joku parempi tukari siihen että voisi varmistaa vian olevan siinä. TeleWell? vai joku muu? Mikään ei minusta estä laittaa joku muunkin merkkinen kuin sopparissa tullut. Sitten voisi pikkuisen piikin laittaa että "problem solved".
Käyttäjän avatar
tuuma
Jäsen
Jäsen

EdellinenSeuraava

Palaa alueelle Projektit