Moro,
Pari vuotta olen ollut rintamamiestalon omistaja. Asunnossa haisi rehellinen kusi kun sen ostimme, mutta haju lähti hyvin, kun purin pari kerrosta muovimattoa ja kovalevyä lautalattian päältä ja hioin lankut ym. Kusentapaista hajua tulee vielä jonkin verran,kun haistelee lankunraoista ja varsinkin kahdesta nurkasta, joissa pönttöuuni on sijainnut. Olen toisen huoneen lattiapuruja penkonut mitään löytämättä.
Talossa on ollut joskus viemärivahinkoa 70 luvulla rakennetussa vessassa, joka on kuitenkin korjattu jo pari vuosikymmentä sitten asiallisesti. Voisiko olla, että haju on jämähtänyt viemärivahingon aikaan uunien betonipohjaan josta sijaitsevat vanhan vahingon lähimaastossa?
Olen pohtinut pitäisikö alkaa purkamaan tarkistusmielessä lattiaa, joka tuntuu helvetilliseltä, kun on hienosti hiottu ja maalattu vai luotanko, ettei suurta ongelmaa ole? asiaa tulee mietittyä melkein päivittäin, kun haju lehahtaa klyyvarin aina silloin tällöin....
Onko otsonointi hyvä vaihtoehto näin 200m2 talossa?.....mistäs moisen laitteen saisi vuokrata edullisesti, olen kuullut ja huomannut että maksavat ihan helvetun paljon per vrk.
Hajua lattianraoista
Re: Hajua lattianraoista
Vaikea tuosta sun ongelmasta sanoa, mutta meillä keittiön lattiassa ollut vanha muovimatto haisi ihan sellaiselle pistävälle kuselle. Siis itse se muovimatto. Ei siinä kusta oikeasti ollut.
-
sofi
- Jäsen

Otsonointi ei - kaikista mainoskampanjoista huolimatta - toimi. Tai, toimii kyllä, esim. autossa hajunpoistajana (sukulaisen autoliikkeessä tätä käytetään poistamaan tupakan ja eläinten hajut autoista). Mutta näin isommissa mittakaavoissa ei kannata luottaa. Täällä joku aiemmin antoi hyvän linkinkin sivustolle, jossa otsonoinnin etuja ja haittoja puitiin puolueettomasti; tehotonta, kuului loppulausuma (tehotonta siltä osin että olisi poistanut mikrobien myrkkytoksiinit hengitysilmasta tms.). Otsonaattori toimittaa haisevista materiaaleista hajut poijes hapettamalla niitä, mutta hajun - tilapäinen - häviäminen ei poista mahd. rakennusvirheistä johtuvia jatkuvia ongelmia, eikä muitakaan ongelmia (allergeenit eivät katoa).
Kannattaa selvittää, mikä siellä nenään pukkaa ikäviä aromeja - vastahan sitä sitten saapi rauhan. Voi olla vaikka jokin liima-aine tms. mikä siellä löyhkäilee. Toivottavasti ei mitään vakavaa löydy. Tsemppiä tutkintoihin :)
Kannattaa selvittää, mikä siellä nenään pukkaa ikäviä aromeja - vastahan sitä sitten saapi rauhan. Voi olla vaikka jokin liima-aine tms. mikä siellä löyhkäilee. Toivottavasti ei mitään vakavaa löydy. Tsemppiä tutkintoihin :)
Jos niiden korjausten aikana olisi laitettu todnäk poistettujen eristeiden tilalle vaikkapa kivivillaa (joka sisältää ureaa eli virtsa-ainetta) ja se on jossain vaiheessa saanut kosteutta? Se haisee aika tyrmäävältä vielä kuivuttuaankin, suoraan sanoen kuselta.
V-M
V-M
Meillä levitettiin purukivivillaa ja todellakin haju oli kuin hoitamattomasta hamsterin häkistä..vms kirjoitti:Jos niiden korjausten aikana olisi laitettu todnäk poistettujen eristeiden tilalle vaikkapa kivivillaa (joka sisältää ureaa eli virtsa-ainetta) ja se on jossain vaiheessa saanut kosteutta? Se haisee aika tyrmäävältä vielä kuivuttuaankin, suoraan sanoen kuselta.
V-M