Onko mulla nyt oikea pussukka vellin tekoon?
Kalkkimaalin teosta..
Kalkkimaalin teosta..
Kalkkimaalin tekoa pitäis opetella ja nyt rupesin miettimään, onko mulla nyt varmasti oikeat eväät. Paikallisesta rautakaupasta kävin kysymässä, onko maalintekoon tarvittavaa kalkkia. Sanoivat, että on ja peräti yksi 40kg:n pussi, RAKENNUSHIENOKALKKI SL, 90 T. On kuulemma just sitä mitä pitää
-
kakluuni
- Jäsen

Re: Kalkkimaalin teosta..
Eikös tuo rakennuyhienokalkki ole aika lailla eria asia kuin kalkkimaalissa käytettävä märkäsammutettu kalkkitahna? Sanoisin että tuo ei kelpaa, mutta ihan varma en ole. Siitä sen sijaan olen varma, että rautakaupan myyjiin ei kannata luottaa yhtään varsinkaan kun on vähänkin perinteisemmista materiaaleista ja menetelmistä kyse. Ne tyypit on myyjiä eikä asiantuntijoita.
kalkkimaalista kts esim
Kts esim http://www.nba.fi/fi/korjauskortit
kalkkimaalista kts esim
Kts esim http://www.nba.fi/fi/korjauskortit
Kyllä tuosta voi seoksen tehdä ja sutia seinään. Oikeaa kalkkimaalia se ei kuitenkaan ole. Tuota ostamaasi on käytetty navetoiden tms. kalkitsemisessa, joka yleensä uusitaan vuoden kahden välein. Tuollainen tahraa ja on tosiaan tarkoitettu ns. vähäpätöisempiin kohteisiin. Oikea kalkkimaali saadaan tehtyä esimerkiksi tuolla aineella: http://www.uula.fi/pdf/A11_kalkkitahna_ ... lyohje.pdf
Valmiita tuotteita löytyy sitten myös jonkin verran: http://www.rakennustieto.fi/tarviketiet ... 476.0.html
Valmiita tuotteita löytyy sitten myös jonkin verran: http://www.rakennustieto.fi/tarviketiet ... 476.0.html
Entinen Uulatuotteen edustaja. Leipätyö Colorialla tällä hetkellä.
Kiitoksia kovasti, nakataan tuo minun pussukka vitelikkoon. Mitä noihin myyjiin tulee, luottamus niihin on kyllä vuosien saatossa tipahtanut lähes nollaan. Siksipä asiaa kyselinkin täältä
Jep, jatketaan harjoituksia!
Jep, jatketaan harjoituksia!
Elä missään nimessä heitä säkkiä pois! Jos sieltä löytyy vanha piharakennus, jossa on joskus ollut eläimiä niin sen seiniin on hyvä lätkiä samaa tavaaraa kuin ennenkin. Täällä vedettiin vanhaan talliin uudet kalkit seiniin ja koko tilasta tuli kuin uusi, ja edullisesti. Eikä tuo pahasti tunnu liituavan, kunhan ei nojaile liikaa. :)Jukka68 kirjoitti:Kiitoksia kovasti, nakataan tuo minun pussukka vitelikkoon.
-J-
-
Labyrint64
- Jäsen

Netissä on paljon tietoa kalkkimaalista ja kalkitsemisesta. Ainoa oikea "maali" syntyy monen vuorokauden odottamisella, kirkastamisella ja muutamalla poppakonstilla. Itse kyllästyin lopulta moiseen säätämiseen ja sudin autotallin seiniin sammutettua kalkkia joka oli sekoitettu veteen. Alkuun seinät oli keltaiset mutta pikkuhiljaa siitä valkenivat kuivuessaan. Tuosta seinästä saa käteensä hieman valkoista jos sitä hankaa. Muuten on pysynyt paikoillaan mainiosti ja tuollaiseen autotallikäyttöön ihan onnen omiaan. Ei niihin seiniin nojailla.
Jos maali tulee esim. kellarin seiniin (ruokakellari tms.) niin tuo em. resepti toimii ihan mainiosti. Jos taas tila on sellaista että seinistä ei saa lähteä yhtään valkoista jos niitä hankaa niin sitten kantsii harkita muita vaihtoehtoja.
Jos maali tulee esim. kellarin seiniin (ruokakellari tms.) niin tuo em. resepti toimii ihan mainiosti. Jos taas tila on sellaista että seinistä ei saa lähteä yhtään valkoista jos niitä hankaa niin sitten kantsii harkita muita vaihtoehtoja.
Kun meidän työtilaksi tulevan navetan sisäseinät tarvitsi kalkkimaalia, totesimme että hautakalkkia on paitsi vaikea löytää, se myös maksaa ihan pirusti. Päädyimme sitten tekemään kalkkimaalia rakennushienokalkista, mutta aidon kalkkimaalin ohjeen mukaan eli ensin tehdään kalkkivettä ja siitä vasta maalia. Mukaan lisättiin pieni ropaus valkosementtiä. Lopputulos oli valkoinen seinä johon voi rauhassa nojatakin, ei liitua. Suoraan jos kalkin sekoittaa veteen ja heittää seinälle (kuten navetoissa ennen tehtiin) niin ei varmaankaan tule yhtä kestävää. Ja tuo valkosementti (rannetuntumalla mukillinen ämpärilliseen maalia) tietysti toimii sideaineena myös. Tosin riippunee seinän materiaalista kannattaako sitä laittaa, meillä oli sementtipitoista laastia seinässä muutenkin niin päätin sen olevan ok.
Joten tämän lyhyen kokemuksen perusteella uskaltaisin tuota rakennuskalkkia laittaa ainakin sisätiloihin, ulkomaalin tekisin kyllä varmuudeksi hautakalkista kun sen olisi kuitenkin tarkoitus kestää säätä vuosikausia... Tai katsotaan nyt, miten tuo yksi rakennuskalkista sudittu koepläntti käyttäytyy talven mittaan...
Rakennuskalkkia jos käyttää niin niissä on käsittääkseni eroja rautapitoisuuden suhteen, mikä vaikuttaa pinnan väriin. Eli jos on kovin rautapitoista, tulee aika kermaista sävyä. Hautakalkista saa varmasti puhtaampaa valkoista. Mutta kannattaa tehdä joku koemaalaus, meillä oli muistaakseni Nordkalkin tavaraa ja siitä tuli ainakin sisällä vallitsevassa valossa ihan ok valkoista, kunhan kuivahti.
Joten tämän lyhyen kokemuksen perusteella uskaltaisin tuota rakennuskalkkia laittaa ainakin sisätiloihin, ulkomaalin tekisin kyllä varmuudeksi hautakalkista kun sen olisi kuitenkin tarkoitus kestää säätä vuosikausia... Tai katsotaan nyt, miten tuo yksi rakennuskalkista sudittu koepläntti käyttäytyy talven mittaan...
Rakennuskalkkia jos käyttää niin niissä on käsittääkseni eroja rautapitoisuuden suhteen, mikä vaikuttaa pinnan väriin. Eli jos on kovin rautapitoista, tulee aika kermaista sävyä. Hautakalkista saa varmasti puhtaampaa valkoista. Mutta kannattaa tehdä joku koemaalaus, meillä oli muistaakseni Nordkalkin tavaraa ja siitä tuli ainakin sisällä vallitsevassa valossa ihan ok valkoista, kunhan kuivahti.
Kellarin sisäseinäähän olisi tarkoitus maalailla. Huone ei ole jatkuvassa käytössä, puolilämmin, johon tarkoitus tuoda pakastin ja seinille vähän hyllyjä purnukoille. Kellariin käynti ulkoa mennään tämän huoneen läpi, esim. pyykkikorien kanssa. Kovin ei kärsisi mamman mekon helmaan tarttua kalkkia seinistä...
Täytyy varmaan vielä kuitenkin kokeilla tuota rakennuskalkkia, pitemmän kaavan mukaan.
Paljonkohan tuosta 40 kg:n säkistä sikiää valmista maalia?
Täytyy varmaan vielä kuitenkin kokeilla tuota rakennuskalkkia, pitemmän kaavan mukaan.
Paljonkohan tuosta 40 kg:n säkistä sikiää valmista maalia?
-
Labyrint64
- Jäsen

Ööh, tarkistin ja tuo omakin kalkki on siis ihan rakennuskalkkia. Tai jotain sellaista mitä voi heittää pellollekin. Alkuun seinät oli hieman kermanväriset mutta nyt melko valkoiset. Ehkä vielä valkoisemmat tulisi aidosta hautakalkista.
Tuo on kovettunut niin että nyt parin vuoden jälkeen ei sormella irtoa juurikaan liitua mutta en menis musta puku päällä nojailemaan seiniin. Paikallaan tuo takuulla kestää kun pohja oli paljasta ja huokoista betonia.
Mutta kuten sanottua riippuu varmaan käyttötarkoituksesta mihin tuollainen peruskalkki sopii ja minne pitää etsiä siistimpiä ratkaisuja. Voihan sitä tietysti maalata kalkilla esim. takkahuoneen seinät mutta käsitykseni mukaan tuollainen takkahuone on niin kuiva tila (pitää olla) että seinissä pysyy ihan perus hengittämätön maalikin. Paikat missä kalkki on hyvää on semmoiset kellaritilat joiden kosteusarvoista ei voi mennä 100% takuuseen. Kalkki hengittää ja vahvasti emäksisenä torjuu myös homeita ja muita kasvustoja. Lisäksi on valkoinen ja tuo valoa.
Tuo on kovettunut niin että nyt parin vuoden jälkeen ei sormella irtoa juurikaan liitua mutta en menis musta puku päällä nojailemaan seiniin. Paikallaan tuo takuulla kestää kun pohja oli paljasta ja huokoista betonia.
Mutta kuten sanottua riippuu varmaan käyttötarkoituksesta mihin tuollainen peruskalkki sopii ja minne pitää etsiä siistimpiä ratkaisuja. Voihan sitä tietysti maalata kalkilla esim. takkahuoneen seinät mutta käsitykseni mukaan tuollainen takkahuone on niin kuiva tila (pitää olla) että seinissä pysyy ihan perus hengittämätön maalikin. Paikat missä kalkki on hyvää on semmoiset kellaritilat joiden kosteusarvoista ei voi mennä 100% takuuseen. Kalkki hengittää ja vahvasti emäksisenä torjuu myös homeita ja muita kasvustoja. Lisäksi on valkoinen ja tuo valoa.
Osalla kirjoittajista on hieman epäselvyyttä kalkkimaalista ja sen raaka-aineista.
Kysessähän on maailman yksinkertaisin maali: aineena kalsiumkarbonaatti eli poltettu ja sammutettu kalkki. Rakennushienokalkkia, joka on kuviasammutettu, myydään 40 kg säkeissä (vaikeasti saatavissa). Kuivasammutus tarkoittaa että vettä on lisätty vain se määrä mitä kemiallinen reaktio "sammutuksessa" tarvitsee. Lopputulos on kuiva jauhe.
Märkäsammutuksessa poltettuun kalkkiin lisätään ylenpaljon vettä ja jätetään rauhassa seisomaan ja sammumaan kalkkihautaa. Toki on eroa miten puhtaasti kalkki on poltettu (teollisesti vai miilussa), mutta yhtä kaikki, molemmista voi tehdä maalia. Hautakalkista tulee takkuvarmasti parempaa, kun se on huolella sammunutta.
Pussikalkista voi tehdä helposti maalia kun kaataa kalkin isoon paljuun ja lisää ylenmäärin vettä päälle ja annetaan kunnolla seistä (viikkoja, mitä pidempään sitä parempaa). Pohjalle saostunut kalkki on maalaustermein "kalkkitahna". Tätä koussikallinen ämpäriin ja vettä päälle, odotetaan vuorokausi kun pinnalle on muodostunut riitettä, niin saadaan "kalkkivettä". Maali valmistetaan ohetamalla kalkkitahnaa kalkkivedellä. Näppituntumalla maalin paksuus on sopiva kun maalin kastetun kynnen tyvessä oleva vaaleampi alue ei erotu. Valmista käyttöön, jos siis haluaa valkoista. Pohjien pitää olla epäorgaaniset ja vapaat sementistä. Pohjat harjataan ja pestään vedellä ja kastellaan kunnolla. Sitten kalkkaamaan. Älä hätäile. Seinä muuttuu valkoiseksi vasta kuivuessaan. Pieni jälkihoito ei ole pahitteeksi eli kostutus sumupullolla, jos on pieni alue...
Tässä siis aivan lyhyesti...
Kysessähän on maailman yksinkertaisin maali: aineena kalsiumkarbonaatti eli poltettu ja sammutettu kalkki. Rakennushienokalkkia, joka on kuviasammutettu, myydään 40 kg säkeissä (vaikeasti saatavissa). Kuivasammutus tarkoittaa että vettä on lisätty vain se määrä mitä kemiallinen reaktio "sammutuksessa" tarvitsee. Lopputulos on kuiva jauhe.
Märkäsammutuksessa poltettuun kalkkiin lisätään ylenpaljon vettä ja jätetään rauhassa seisomaan ja sammumaan kalkkihautaa. Toki on eroa miten puhtaasti kalkki on poltettu (teollisesti vai miilussa), mutta yhtä kaikki, molemmista voi tehdä maalia. Hautakalkista tulee takkuvarmasti parempaa, kun se on huolella sammunutta.
Pussikalkista voi tehdä helposti maalia kun kaataa kalkin isoon paljuun ja lisää ylenmäärin vettä päälle ja annetaan kunnolla seistä (viikkoja, mitä pidempään sitä parempaa). Pohjalle saostunut kalkki on maalaustermein "kalkkitahna". Tätä koussikallinen ämpäriin ja vettä päälle, odotetaan vuorokausi kun pinnalle on muodostunut riitettä, niin saadaan "kalkkivettä". Maali valmistetaan ohetamalla kalkkitahnaa kalkkivedellä. Näppituntumalla maalin paksuus on sopiva kun maalin kastetun kynnen tyvessä oleva vaaleampi alue ei erotu. Valmista käyttöön, jos siis haluaa valkoista. Pohjien pitää olla epäorgaaniset ja vapaat sementistä. Pohjat harjataan ja pestään vedellä ja kastellaan kunnolla. Sitten kalkkaamaan. Älä hätäile. Seinä muuttuu valkoiseksi vasta kuivuessaan. Pieni jälkihoito ei ole pahitteeksi eli kostutus sumupullolla, jos on pieni alue...
Tässä siis aivan lyhyesti...
"Kysessähän on maailman yksinkertaisin maali: aineena kalsiumkarbonaatti eli poltettu ja sammutettu kalkki.
Jokin aivosolu oli poissa päältä. Piti sanomani että raaka-aineena on kalsiumkarbonaatti joka on poltettu ja sen jälkeen sammutettu (kalsiumoksidista kalsiumhydroksidiksi). Ollakseni siis täsmällinen.
Palataanpa vielä aiheeseen... Voi helevetti, näköjään syyskuussa olen jo ruvennut miettimään kalkkimaalin tekoa
Mihin tuo aika hukkuu
Asiaan, kalkkivettä olen nyt tehnyt muutaman sankollisen, mutta entä itse maalin teko? Käytetäänkö siihen kalkkiveden valmistuksessa sankon pohjalle jäänyttä tahnaa vai sekoitanko kalkkiveden sekaan pussista rakennushienokalkkia
Asiaan, kalkkivettä olen nyt tehnyt muutaman sankollisen, mutta entä itse maalin teko? Käytetäänkö siihen kalkkiveden valmistuksessa sankon pohjalle jäänyttä tahnaa vai sekoitanko kalkkiveden sekaan pussista rakennushienokalkkia
-
nummentie 434
- Jäsen

Mihins sää nyt sitä kalkkia olitkaan sutimassa? Kellarin seiniin? Luepa aiemmin käyty keskustelu aiheesta "kalkkimaalia hellan pintaan"
Tuo rakennushienokalkki lienee ihka oikea aine. Pidemmän kaavan mukaan tehdään ensin kalkkivesi, jolla myös kastellaan kalkittava pinta, ja sit siihen kalkkiveteen lisätään kalkkia seur. päivänä että tulee velli, jolla sit kalkitaan. Mutta kuten minua neuvottiin; asiasta ei kannata tehdä turhan vaikeaa, itse tein siis lyhyen kaavan mukaan, eikä kyllä mitenkään irtoile kalkkiväri siitä seinästä, eikä tartu vaatteisiin. Tee ens pieni erä ja kokeile. On muuten äärimmäisen sottaista puuhaa.
Tuo rakennushienokalkki lienee ihka oikea aine. Pidemmän kaavan mukaan tehdään ensin kalkkivesi, jolla myös kastellaan kalkittava pinta, ja sit siihen kalkkiveteen lisätään kalkkia seur. päivänä että tulee velli, jolla sit kalkitaan. Mutta kuten minua neuvottiin; asiasta ei kannata tehdä turhan vaikeaa, itse tein siis lyhyen kaavan mukaan, eikä kyllä mitenkään irtoile kalkkiväri siitä seinästä, eikä tartu vaatteisiin. Tee ens pieni erä ja kokeile. On muuten äärimmäisen sottaista puuhaa.
Opi toisten virheistä, et voi millään elää tarpeeksi kauan tehdäksesi ne kaikki itse.
-
Pekka Huhta
- Moderaattori

Sitä kalkkiveden pohjalle jäänyttä kamaa ei saa käyttää mihinkään muuhun kuin uuden kalkkiveden tekemiseen. Kalkkiveden idea on, että siihen on liuennut niin paljon kalkkia kuin mahdollista (2-4%). Yllättäen kalkki liukenee paremmin viileässä, eli vettä kannattaa tehdä keltsussa eikä auringonpaisteessa. Mutta koska kalkkia liukenee kalkkiveteen niin vähän, niin samaa tahnaa voi käyttää kalkkiveden tekemiseen useamminkin. Kalkkiveden tekoon käytetty tahna kuitenkin heikkenee joka kerta sen veteen liuenneen kalkin verran.
Jos kalkkimaali tehdään semmoisesta vedestä jota ei ole ensin "kyllästetty" kalkilla niin maali ei sitoudu niin hyvin.
En ole itse tehnyt kalkkimaalia pussikalkista vaan aina vain oikeasta hautakalkista (viimeksi nyt viime viikonloppuna yläkerran uunin kylkeen). Ekaa kertaa kalkitessa kannattaa sutia seinä ensin pelkällä kalkkivedellä ja sitten heti päälle kalkkimaalilla. Toinen (tai muut myöhemmät kerrokset) aina vasta vuorokauden päästä edellisestä maalaamisesta, että kalkilla on aikaa imeä ilmasta hiilidioksidia ja sitoutua kunnolla.
Pekka
Jos kalkkimaali tehdään semmoisesta vedestä jota ei ole ensin "kyllästetty" kalkilla niin maali ei sitoudu niin hyvin.
En ole itse tehnyt kalkkimaalia pussikalkista vaan aina vain oikeasta hautakalkista (viimeksi nyt viime viikonloppuna yläkerran uunin kylkeen). Ekaa kertaa kalkitessa kannattaa sutia seinä ensin pelkällä kalkkivedellä ja sitten heti päälle kalkkimaalilla. Toinen (tai muut myöhemmät kerrokset) aina vasta vuorokauden päästä edellisestä maalaamisesta, että kalkilla on aikaa imeä ilmasta hiilidioksidia ja sitoutua kunnolla.
Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
Kiitos Pekka ! Asiaan tuli selkeä vastaus. Hyvä jälkiviisastella, mutta tälläinen pieni kutina minullakin asiasta oli...