Mistä uudet ikkunat?
-
muumimamma
- Uusi jäsen
Mistä uudet ikkunat?
Heippa,
Ulkovuorausta uusiessamme harmiksemme totesimme, että ikkunapuitteet olivat niin pahasti lahonneet että tarvii vaihtaa talon uudet ikkunat. Tai itseasiassa vain osa, koska lompakko ei veny kuin välttämättömien uusimiseen.
Mistäköhän löytyisi mahdollisimman 'vanhanaikaisen' näköisiä ikkunoita. Ei kuiteskaan mittatilaustyönä tehtyjä, maksaneet lienee maltaita...
Kiitti avusta!
Ulkovuorausta uusiessamme harmiksemme totesimme, että ikkunapuitteet olivat niin pahasti lahonneet että tarvii vaihtaa talon uudet ikkunat. Tai itseasiassa vain osa, koska lompakko ei veny kuin välttämättömien uusimiseen.
Mistäköhän löytyisi mahdollisimman 'vanhanaikaisen' näköisiä ikkunoita. Ei kuiteskaan mittatilaustyönä tehtyjä, maksaneet lienee maltaita...
Kiitti avusta!
Re: Mistä uudet ikkunat?
Hei! Löytyisikö esim. Metsäkylän navetasta tai Hgin kierrätyskeskuksen rakennustarvikepuolelta vanhat, hyväkuntoiset rintsikkaikkunat? Tämä olisi varmaankin halvin (joskin vähän työläs) vaihtoehto, ja tyyli säilyisi parhaiten?
Kierrätysikkunoiden kunnostus tietysti vie aikaa ja tarmoa. Meillä on meneillään vanhojen ikkunoiden ja ikkunankarmien kunnostus, puuaines oli melkein kaikissa ikkunoissa todella hyvässä kunnossa vielä. Huh mikä homma, vaikken itse teekään. Mutta tulos on todella kaunista katseltavaa :)
Kierrätysikkunoiden kunnostus tietysti vie aikaa ja tarmoa. Meillä on meneillään vanhojen ikkunoiden ja ikkunankarmien kunnostus, puuaines oli melkein kaikissa ikkunoissa todella hyvässä kunnossa vielä. Huh mikä homma, vaikken itse teekään. Mutta tulos on todella kaunista katseltavaa :)
Mitäs jos kysyisit tarjousta vaikkapa parilta puusepältä ennenkuin tyrmäät koko ajatuksen?Jos pelkät pokat ovat vaihtokunnossa niin niiden tekemisestä ei mahdottomia kustannuksia synny,ainakaan kun verrataan koko ikkunapaketin uusimiseen.muumimamma kirjoitti: Ei kuiteskaan mittatilaustyönä tehtyjä, maksaneet lienee maltaita...
Ei se puuseppä pure,rohkeasti vaan kysymään.
Jos se olis helppoo,olisin tehnyt sen jo.
- lmfmis
- Jäsen

- Kotisivu: viewtopic.php?f=9&t=8430
muumimamma kirjoitti:. Ei kuiteskaan mittatilaustyönä tehtyjä, maksaneet lienee maltaita...
Kiitti avusta!
Mittatilausikkunat puusepältä maksaa ihan saman kuin standardikoot. Vain rautakauppaikkunat on halvempia standardikokoisina.
Vinkkinä kannattaa ottaa puuvalmiina (mutta lasit kitattuna niin on helpompaa) .
Säästää hyvin ja saa vähän käsintehdyn näköistä. Teolliset maalit on todella siistejä ja 2-komponenttisina ei (helposti) korjausmaalattavia.
Vanhoista helat talteen ja istutat uusiin.
Eristysremppa: http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic.php?f=9&t=8430
Mulla on vielä joitain vuoden 47 karmeja ja pihassa... Tekemistä niissä riittää, mutta ei ne lahoja tai ainakaan täysin läpimätiä ole. Mutta kyllä niissä askaretta riittää, vaikka noutohinnalla saisikin:)
Kysäise Sydänpuusta, www.sydanpuu.fi. Loistopalvelu.
Oikein hyvänlaatuisia ja ainakin minun silmääni "riittävän vanhanaikaiset", ja estetiikasta olen aika tarkkana, vaikka itse sanonkin. Tsekkasin ensin nuo uudet energiatehokkaimmat ikkunat, ilmastonmuutosuskovainen kun olen, mutta hirveän rumiahan ne ovat. Noissa puusepän tekemissä ikkunoissa on tosi iso hajonta hinnoissa.
Meillä meni loppujen lopuksi vaihtoon vain yksi päätyikkuna, jota suurennettiin. Se on vielä tuolla pihalla. Hyvää puuta.
Oikein hyvänlaatuisia ja ainakin minun silmääni "riittävän vanhanaikaiset", ja estetiikasta olen aika tarkkana, vaikka itse sanonkin. Tsekkasin ensin nuo uudet energiatehokkaimmat ikkunat, ilmastonmuutosuskovainen kun olen, mutta hirveän rumiahan ne ovat. Noissa puusepän tekemissä ikkunoissa on tosi iso hajonta hinnoissa.
Meillä meni loppujen lopuksi vaihtoon vain yksi päätyikkuna, jota suurennettiin. Se on vielä tuolla pihalla. Hyvää puuta.
NOTE! Tämän remontointiaiheisen tekstin on kirjoittanut samettihousuhumanisti. Lähdekritiikki kunniaan.
Kysäise Sydänpuusta, www.sydanpuu.fi. Loistopalvelu.
NOTE! Tämän remontointiaiheisen tekstin on kirjoittanut samettihousuhumanisti. Lähdekritiikki kunniaan.
- lmfmis
- Jäsen

Ikävä tosiasia on että jos energiatehokkaat ikkunat haluaa niin vanha tyyli menee rikki pahasti. Jonkilaisen kompromissin saa kun ottaa ulkopokaan lämpölasin mutta ei se ihan sama ole.
Ja se ihmisen aiheuttama ilmastonmuutos on sitten vastuutonta paniikinlietsontaa johon kannattaa suhtautua terveellä järjellä.
Ja se ihmisen aiheuttama ilmastonmuutos on sitten vastuutonta paniikinlietsontaa johon kannattaa suhtautua terveellä järjellä.
Eikun sisäpokaan ne lämpölasit pitää ottaa! Se on oikein hyvä vaihtoehto, sen aion tsekata. Totta on, että uudet ikkunat on helposti tosi rumat vanhassa talossa. Jotenkin se lasin epätasaisuuskin vanhoissa ikkunoissa kuuluu asiaan.
Tuolla sanotaan, etteivät tee ovia ja ikkunoita, mutta tuolla tehdään www.sydanpuu.comTimoAB kirjoitti:Kysäise Sydänpuusta, http://www.sydanpuu.fi. Loistopalvelu.
Ystävällisin terveisin Mize
-
Pekka Huhta
- Moderaattori

Tää on kumman sitkeä uskomus. Vanhanaikainen poka on jopa halvempi kuin joku ikkunatehtaan bulkkialumiiniraami, koska siinä on materiaalia vähän ja työtäkään ei yksiosaiseen isoon ikkunaan mene kummasti. Pikkuruutuikkunat akavat sitten maksamaan vähän enempi, mutta ei sekään paljon ole.muumimamma kirjoitti:Ei kuiteskaan mittatilaustyönä tehtyjä, maksaneet lienee maltaita...
Kiitti avusta!
Verrokkina, ostin kolme uotta sitten pokat viiteen ikkunaan (3 + 3 kpl noin 50 x 90 cm kaksiruutuiset, 3 kpl pieniä 45x45-senttistä neliruutuisia) ja 4 karmia. Hinta niille oli kaikkineen huimaavat 590 euroa ihan kuitilla ja laillisesti. Kaikki oli puuvalmiina, itse lasitin ja maalasin.
Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
- lmfmis
- Jäsen

Näinpä juu.TimoAB kirjoitti:Eikun sisäpokaan ne lämpölasit pitää ottaa! Se on oikein hyvä vaihtoehto, sen aion tsekata. Totta on, että uudet ikkunat on helposti tosi rumat vanhassa talossa. Jotenkin se lasin epätasaisuuskin vanhoissa ikkunoissa kuuluu asiaan.
Itse kun noita lämpölaseja asentelin niin niistä lähti kyllä monesta sellainen pahaenteinen suhahdus, eli taisi ne kaasut karata. Mitään eroa en kädellä huomaa suhahtaneista ja ei-suhahtaneista.
Saa olla sitten huolellinen- niinkuin aina.
Jotain vuosi sitten kysyin kahdesta paikasta tarjouksen sisään/ulos aukeavista ns. perinneikkunoista puusepänliikkeiltä.
Koot 2 kpl 12x12 30 cm tuuletusikkunalla ja 2 kpl 6x9 hinnat oli yli 2500-3000 ekkua.
Ostin sitten vähän look-a-like perinneikkunat,sisä pokat on huulloksella ja lämpölasilla...poikkeaa siis selvästi perinteisestä,mutta
julkisivut on siedettävät. Hinta 1300 ekkua. Ilman pintaheloja. Ja liitoksetkin on jiirissä eikä loviliitoksilla.
Saattaa se olla että kuka kysyy ja etenkin keneltä
Uusavuttomalta voi pyytää mitä vaan,mutta jos myyjä tietää että se ryökäle teköö itte jos kohtuuton on hinta.
No tämä nyt vaan spekulointia sekundäärisillä argumenteilla.
Koot 2 kpl 12x12 30 cm tuuletusikkunalla ja 2 kpl 6x9 hinnat oli yli 2500-3000 ekkua.
Ostin sitten vähän look-a-like perinneikkunat,sisä pokat on huulloksella ja lämpölasilla...poikkeaa siis selvästi perinteisestä,mutta
julkisivut on siedettävät. Hinta 1300 ekkua. Ilman pintaheloja. Ja liitoksetkin on jiirissä eikä loviliitoksilla.
Saattaa se olla että kuka kysyy ja etenkin keneltä
Uusavuttomalta voi pyytää mitä vaan,mutta jos myyjä tietää että se ryökäle teköö itte jos kohtuuton on hinta.
No tämä nyt vaan spekulointia sekundäärisillä argumenteilla.
Domuksellakin on vain jonkinmittainen takuu kaasujen pitävyydestä. Rakennusmaailma mittasi taannoin energiaikkunoiden lasien pitävyyden, ja tulokset olivat huonot. Yksi massatuottaja pärjäsi, en muista mikä. Että sillä on väliä tosiaan mistä ne argontms-ikkunansa ostaa.Pekka Huhta kirjoitti:Itse kun noita lämpölaseja asentelin niin niistä lähti kyllä monesta sellainen pahaenteinen suhahdus, eli taisi ne kaasut karata. Mitään eroa en kädellä huomaa suhahtaneista ja ei-suhahtaneista.
-
Pekka Huhta
- Moderaattori

Tässä meni muuten lainaukset sekaisin, alkuperäinen oli lmfis:n tekstiä, ei mun. Ei haittaa, mä vaan en ole lämpölaseja asennellutTimoAB kirjoitti:Domuksellakin on vain jonkinmittainen takuu kaasujen pitävyydestä. Rakennusmaailma mittasi taannoin energiaikkunoiden lasien pitävyyden, ja tulokset olivat huonot. Yksi massatuottaja pärjäsi, en muista mikä. Että sillä on väliä tosiaan mistä ne argontms-ikkunansa ostaa.Pekka Huhta kirjoitti:Itse kun noita lämpölaseja asentelin niin niistä lähti kyllä monesta sellainen pahaenteinen suhahdus, eli taisi ne kaasut karata. Mitään eroa en kädellä huomaa suhahtaneista ja ei-suhahtaneista.
Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/