kesäpuun kaadosta.
kesäpuun kaadosta.
meillä kaadettiin iso vanha koivu pois talon nurkalta. mitä olette mieltä kun olen kuullut kahdenlaista mielipidettä siitä että kannattaako puun antaa kuivua oksineen niin että lehdet imee rungosta"kosteutta" vai halkoa menemään jo nyt märkänä! itse olen kaadellut puut aina talvipakkasilla.
minkä nuorena varastaa sen vanhana omistaa
Re: kesäpuun kaadosta.
Koivu alkaa myös mätänemään todella nopeasti, joten minusta kannattaa pistää "lihoiksi" mahdollisimman pikaisesti.
Wanha wirttynyt Whiski
Jollet tiedä, ymmärrä tai osaa ole edes hauska tekemällä itsesi naurettavaksi, joten
tervetuloa Suomen pelkokertoimeen, tänään vuorossa Kotikokin erikoinen!
Jollet tiedä, ymmärrä tai osaa ole edes hauska tekemällä itsesi naurettavaksi, joten
tervetuloa Suomen pelkokertoimeen, tänään vuorossa Kotikokin erikoinen!
Mitä rungosta on tarkoitus tehdä? Ihan vain polttopuita?
Jos klapeiksi pistät niin ei se ole vielä tänä syksynä poltettavaa missään tapauksessa, joten sen puolesta aivan sama.
Jos annat kuivua lehtineen ja oksineen "rasissa" niin siihen menee monta (3<) viikkoa, niin pitkään että lehdet tummuvat. Ei puu vielä siinä ajassa mätänemään kerkiä, tuskin alkaa edes haista, ja on vielä aivan kelpo tavaraa sen jälkeen. Rasissa kuivattaminen on vanhan kansan tapa, jota käytettiin nimenomaan kesällä kaadettujen haapojen kanssa.
Halkaisijaltaan noin 30 senttinen pölkky, jos ei kovin oksainen, halkeaa mun mielestä ihan näppärästi tuoreenakin. Kokeile miltä tuntuu ja tee sen perusteella ratkaisu siitä, että kuivaatko oksineen päivineen vai heti pinoon. Jos tuntuu oikein pahalta niin ota konevoimat käyttöön.
-J
Jos klapeiksi pistät niin ei se ole vielä tänä syksynä poltettavaa missään tapauksessa, joten sen puolesta aivan sama.
Jos annat kuivua lehtineen ja oksineen "rasissa" niin siihen menee monta (3<) viikkoa, niin pitkään että lehdet tummuvat. Ei puu vielä siinä ajassa mätänemään kerkiä, tuskin alkaa edes haista, ja on vielä aivan kelpo tavaraa sen jälkeen. Rasissa kuivattaminen on vanhan kansan tapa, jota käytettiin nimenomaan kesällä kaadettujen haapojen kanssa.
Halkaisijaltaan noin 30 senttinen pölkky, jos ei kovin oksainen, halkeaa mun mielestä ihan näppärästi tuoreenakin. Kokeile miltä tuntuu ja tee sen perusteella ratkaisu siitä, että kuivaatko oksineen päivineen vai heti pinoon. Jos tuntuu oikein pahalta niin ota konevoimat käyttöön.
-J
kiitoksia vastauksista. klapeja olisi tarkoitus tehdä, lähinnä kyselin juuri sen takia kun ei millään kerkiäis just nyt sitä pilkkoo ja ne pitäis jossain vaiheessa siirtää käsipelillä rinnettä ylös. jos rasissa kuivuu nopeammin nii syksyllä ajattelin sitten pilkkoa ja kantaa kuivumaan.
minkä nuorena varastaa sen vanhana omistaa
Parhaimpaan lopputulokseen saatat päästä jos anna puun kuivua eka lehtineenpäivineen ja muutaman viikon päästä, kun runko on jo hieman kuivunut ja kutistunut, viillät pitkällä vedolla tuohta auki ja kuorit runkoa. Jos puu on vanha ja pinnassa on jo kunnon kaarna niin lähtee huonommin, mutta sitten vain kirvestä avuksi. Nuori, vaalea tuohi lähtee erittäin nätisti. Samalla saa hyvät sytykkeet, kun kuivaa tuohet auringossa. :)auvo27 kirjoitti:kiitoksia vastauksista. klapeja olisi tarkoitus tehdä, lähinnä kyselin juuri sen takia kun ei millään kerkiäis just nyt sitä pilkkoo ja ne pitäis jossain vaiheessa siirtää käsipelillä rinnettä ylös. jos rasissa kuivuu nopeammin nii syksyllä ajattelin sitten pilkkoa ja kantaa kuivumaan.
Kuoriminen ei kestä pitkään ja sen jälkeen runko jatkaa kuivumistaan hiljalleen, vaikka se olisikin halkomatta elokuuhun asti.
-J