Porvoon rakennuslupa/poikkeuslupa-asiat - kokemuksia

Kokemukset kuntien ja kaupunkien rajoituksista ja määräyksistä. Toisissa kaupungeissa ei rajoituksia ole lainkaan ja joissakin hyvinkin tiukat määräykset vanhan rakennuskannan säilyttämiseksi. Kerro kokemuksesi.
Vastaa Viestiin
jyrsija
Jäsen
Jäsen

Porvoon rakennuslupa/poikkeuslupa-asiat - kokemuksia

Viesti Kirjoittaja jyrsija »

Terve,

Jonkinverran olen seurannut keskustelua tällä sivustolla rekisteröimättä tunnusta mutta nyt päätin luoda tunnuksen kun on haluaisin kuulla mitä kokemuksia muilla mahd on Porvoon alueen rakennuslupa/poikkeuslupakäsittelyistä.

Omistamme vanhan n. 1913 rakennetun puutalon Porvoossa (ei vanhaakaupunkia), joka kaipaa vähän laajennusta jotta siinä voisi asua. Alue ei ole rakennuskiellossa mutta olemassaoleva kaava on vuodelta 1969, mikä yllättäen on vähän vanhentunut. Uutta kaavaa ollaan tekemässä sitten yli 10 v takaperin, mutta se ei ole voimassa vielä, eikä tod.näk. tule olemaan näin vielä moneen vuoteen.

Ongelma on että saimme vuonna 2007 ohjeeksi suunnitella talolaajennus uuden kaavan mukaan, ei vanhan. Noh, koska uutta kaavaa ei ole saatu hyväksyttyä syksyllä 2007 (eikä vieläkään), haimme poikkeuslupaa viitaten uuteen kaavaan, koska kaupunkisuunnittelutoimistosta oltiin saatu ohjeeksi suunnitella uuden kaavan mukaan! Tätä poikkeuslupaa ei nyt erinäisistä syistä olla saatu käsittelyyn, syksyllä tulee kuluneeksi 2 vuotta siitä kun jätimme sen. Poikkeuslupa "vastaavalta" saan aina erinäisiä selityksiä miksi lupaa ei ole käsitelty. Kaupunkisuunnittelutoimistosta emme ole kuulleet mitään negatiivista suunnitelmistamme, mutta tätä asiaa ei kuitenkaan saa käsittelyyn.

Onko jollain vastaavia kokemuksia Porvoon kaupunkisuunnittelusta tai muualta lähiseuduilta. Eli onko tällainen vitkuttelu ja suora v_____lu arkipäivää joka kunnassa?
tarmasti
Jäsen
Jäsen

Re: Porvoon rakennuslupa/poikkeuslupa-asiat - kokemuksia

Viesti Kirjoittaja tarmasti »

jyrsija kirjoitti: Onko jollain vastaavia kokemuksia Porvoon kaupunkisuunnittelusta tai muualta lähiseuduilta. Eli onko tällainen vitkuttelu ja suora v_____lu arkipäivää joka kunnassa?
Porvoosta en tiedä, mutta ainakin läntisen Uudenmaan kaksikielisissä kunnissa vitkuttelu ja v**tuilu ovat itsestäänselvyys valtaväestölle. Kielivähemmistön edustajille luvat lankeavat nopeutetulla aikataululla silloin kun niitä edes tarvitaan. Näin se vaan näyttää olevan. Valitettavasti. :(
pexi67
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja pexi67 »

itse olen porvoolainen "rantahurri" ja tosiaan porvoossa harrastetaan syrjintää. jos puhut ruotsia kaikki sujuu mut suomeks tai savoksi tulee aina ongelmia. itse olen jo kohta kaksikymmentä vuotta testannut, ja näin se menee ! :cry:
kaikki, on helppoa kun sen vaan oppii?
jyrsija
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja jyrsija »

pexi67 kirjoitti:itse olen porvoolainen "rantahurri" ja tosiaan porvoossa harrastetaan syrjintää. jos puhut ruotsia kaikki sujuu mut suomeks tai savoksi tulee aina ongelmia. itse olen jo kohta kaksikymmentä vuotta testannut, ja näin se menee ! :cry:
Eli samoilla linjoilla ollaan. Ihan lohdutukseksi voin kertoa että se ei auta että puhuu ruotsia sujuvasti. Pystyn sujuvasti hoitamaan asioita virkamiesten kanssa molemmilla kielillä (äidinkielini on ruotsi), mutta ei se ole auttanut. Tuntuu että porvoossa pitää olla joku kunnallisvaltuutettu, poliitikko (mieluiten rkp:n) tai joku näiden paras kaveri että saa asiat sujumaan. Puhumatta jos on korkea virkamies itse jolloin saa lupia ihan mihin vaan milloin vaan.

Oikeasti tää Porvoo tarvitsisi samanlaisen näpäytyksen sormille kun Sipoo sai Helsingin kanssa. Jotain se kertoo paikasta että porvoossa on ollut 3 kaupunginjohtajaa 3 vuoden sisällä (jos laskin oikein?)
BK70
Uusi jäsen

Viesti Kirjoittaja BK70 »

Kotikaupungista kun on kysymys, kerron omista kokemuksistani. Olen tehnyt useamman korjausprojektin, koska uusi on ilman lupia vielä, en kirjoita enempää :-)

Eri tarkastajat soveltavat määräyksiä ihan eri lailla Porvoossa. Kesälomaaika voisi tuoda uuden näkökulman projektiisi, monet ovat menetelleet näin.
Vastaa Viestiin