Ouman automaattisuntti
Ouman automaattisuntti
Ouman on ollut kattilassa kiinni nyt noin tunnin ja asetus asteikolla C, hienosäätöön ei ole koskettu. Kaiken järjen mukaan Oumannin pitäisi näillä pakkasilla (-22°C) lykätä verkostoon reilua 50-asteista vettä. Mulla nyt kuitenkin näyttää menovesipuolen oma mittari +44C. Kumpaa mahtais uskoa? Uskaltaako kalibroida menovesimittarin nyt tonne +52°C:een paikkeille? Voisko olla nyt niin, että putkea pitkin johtuu lämpöä mittarille ja Ouman luulee, että patteriverkostossa kiertää +52:nen, vaikka siellä meneeki 44:nen. Taidan siirtää veden lämpötilaanturia kauemmaksi kattilasta--->
Oumanin mittari on noin metrin päässä kattilasta, putkesta mittattuna, mutta "linnuntietä" 10 cm. Mä en oikeen hirveän hyvin usko, että lämpö johtuisi putkea pitkin noin kauas, koska mittalin joskus infrapunamittarilla putken pintaa ja ei se sen kuumepi ollut kuin laitteiston oman mittarin osoittama. Myöskään "linnuntietä" lämmönjohtuminen tuskin tulee, kattilan ei ole tuosta ulkopiinastaan paljoakaan lämmin.
Nyt säätö on C ja korjaus kaksi pykälää ylöspäin. Putkiston mittari näyttää 54 astetta. Yön oli säätö D:ssä, mutta aamulla oli pirtissä turhan lämmin, reilu 22 astetta..
Nyt säätö on C ja korjaus kaksi pykälää ylöspäin. Putkiston mittari näyttää 54 astetta. Yön oli säätö D:ssä, mutta aamulla oli pirtissä turhan lämmin, reilu 22 astetta..
Meillä nyt:Ari kirjoitti:Minä olen pitänyt säädön C+1 (jos näin voi ilmaista) ja tuntuu olevan sopiva. 0-kelillä voi ottaa tuon +1 pois. Mittari näyttää suunnileen 55 astetta ja paluu samaa!!! Eli ainakin meikäläisen jousella putken pinnassa olevat mittarin näyttävät "mitä sattuu". Tuo C+1 on siis "perstuntumalta" sopiva.
Ulkolämpötila: -18,9°C
Sisälämpötila: +21,4°C
Ouman säädetty: C+1
Menoveden lämpötila: +49°C
Oumannin taulukon mukaan tällä asetuksella pitäisi mennä verkostoon nyt noin 54 asteinen vesi, joten vähän joku mittari vissiin heittää, mutta väliäkös sillä kuhan vaan oikea käyrä löytyy.
Vähän ihmetyttää tuo, että Oumanin mukaan C-D käyrä on hyvin eristetyille talolle ja mulla on kyllä -68 vuodelta "hyvin" eristetty ja meinasinkin, että varmaan joku E käyrä sopis, mutta taitaa tosiaan C+1 riittää.
jokaisella omakotiasujalla pitää olla tälläinen jolla voi mittailla kaikkea tuollaista. itselläni on vastaava jolla tuon homma oon hoitanut ja on hyvin onnistunut.
edit: perhana, ei toimi toi linkki vaikka kuinka vääntää... noh. bilteman verkkokauppaan ja sinne hakuun lämpömittari ja sieltä sitten taskumallin infrapuna lämpömittari.
edit: perhana, ei toimi toi linkki vaikka kuinka vääntää... noh. bilteman verkkokauppaan ja sinne hakuun lämpömittari ja sieltä sitten taskumallin infrapuna lämpömittari.
Niniin, pakkanen lauhuti noin +20 asteesta tähän noin -5 paikkeille. Ouman tietenkin tipautti menoveden lämmöt karvan alle +40 asteeseen ja johan pirtti jäähtyi.
Muilla vastaavanlaista ongelmaa? Mulla osaongelmana lienee noi patteritermareitten puuttuminen. Taitaa tarvita säätää Oumanin käyrää vähän jyrkemmälle ja laittaa patteritermatit tai sitten huonekompensointiyksikkö. Sillä ei tosin saa huonekohtaista säätöä.
Muilla vastaavanlaista ongelmaa? Mulla osaongelmana lienee noi patteritermareitten puuttuminen. Taitaa tarvita säätää Oumanin käyrää vähän jyrkemmälle ja laittaa patteritermatit tai sitten huonekompensointiyksikkö. Sillä ei tosin saa huonekohtaista säätöä.
Miul ko on sattuneesta syystä tuo EH200, siinä säädetään itse käyrän muoto kolmesta pisteestä(-20,0,+20). Siinä tehtaan oletus patteriverkkoon on -20 asteessa 58 asteinen vesi. Tuntuu olevan meille aika sopiva, meillon aika lämmintä ... 8)
Tuohon edelliseen, täs on myös ulkolämpötilan hidastus, jossa asetetaan tuntimäärä jolta ajalta lasketaan keskiarvoa jonka mukaan taas säädetään lämpötilaa jotta ei putoaisi/nousisi turhan rajusti
edit: heti tänään hakemaan biilteemasta tollanen infrapunataskuhärveli
Tuohon edelliseen, täs on myös ulkolämpötilan hidastus, jossa asetetaan tuntimäärä jolta ajalta lasketaan keskiarvoa jonka mukaan taas säädetään lämpötilaa jotta ei putoaisi/nousisi turhan rajusti
Do dii. Nyt on bilteman infrapunamittari 8) Minulla nuo oumannin jousella putken pinnassa ovat anturit (jos Ari sitä tarkoitit) näyttävät noin asteen tarkkuudella samaa kuin vertailumittarit (infrapuna ja digitaalihalpis)?Ari kirjoitti:Minä olen pitänyt säädön C+1 (jos näin voi ilmaista) ja tuntuu olevan sopiva. 0-kelillä voi ottaa tuon +1 pois. Mittari näyttää suunnileen 55 astetta ja paluu samaa!!! Eli ainakin meikäläisen jousella putken pinnassa olevat mittarin näyttävät "mitä sattuu". Tuo C+1 on siis "perstuntumalta" sopiva.
Ainut omituisuus tuossa infrapunamittarissa on että kupariputkesta en saa tuolla oikeaa lukemaa, näyttää noin 15 astetta liian vähän
Kun sama putki vaihtuu jakotukissa muovipäällysteiseksi kupariputkeiksi, mittari näyttää taas sen pinnasta suunnilleen oikein
Nythän tajusin tuon Oumanin säädön, B-nupilla säädetään koko käyrää ylös/alas siten, että myös "0"-piste nousee. Tällöin voin valita mieleiseni käyrän, mutta B-nupilla saan loivaakin aika korkealle. Loivassa ois se etu, että ilman lämmetessä kiertovesi ei laske kovin nopsaan. B:n ja C:n väliltä ois hyvä siten, että nyt ois 45 astetta kierrossa.pastorius kirjoitti:Miul ko on sattuneesta syystä tuo EH200, siinä säädetään itse käyrän muoto kolmesta pisteestä(-20,0,+20). Siinä tehtaan oletus patteriverkkoon on -20 asteessa 58 asteinen vesi. Tuntuu olevan meille aika sopiva, meillon aika lämmintä ... 8)
Noniin, nyt kun ollaan päästy jo hellerajojakin rikkomaan, olen todennut Oumannissa pienen puutteen, siis tässä perusmallissa.
Yöllä kun ulkolämpötila kuitenkin on vielä aika viileä, niin Ouman lykkää verkostoon ihan suotta kuumaa vettä, ei tähän vuodenaikaan nyt enää tarvitsisi. Onko Oumanin käyttäjillä tapana säätää Ouman kesäajaksi aina "minimi"asentoon? Vai miten tulis toimia?
Yöllä kun ulkolämpötila kuitenkin on vielä aika viileä, niin Ouman lykkää verkostoon ihan suotta kuumaa vettä, ei tähän vuodenaikaan nyt enää tarvitsisi. Onko Oumanin käyttäjillä tapana säätää Ouman kesäajaksi aina "minimi"asentoon? Vai miten tulis toimia?
-
Villa Edita
- Jäsen