RMT ja hämähäkit

Rintamamiestaloista ja muusta
hortensia
Jäsen
Jäsen

RMT ja hämähäkit

Viesti Kirjoittaja hortensia »

Tekisi mieli jutella (ja saada vertaistukea) sellaisesta aiheesta kuin rintamamiestalo ja hämähäkit...

Itse olin tässä eräänä päivänä menossa kellarissa suihkuun kun pyykkikoneen alta marssi iso hämähäkki, korostan ISO hämähäkki, sellainen karvainen versio. Jopa niin iso, että piti vähän aikaa harkita, että tarvitseeko jotain kättä pidempää sen nitistämiseksi. No, sen verran ällöttävä tapaus oli, että kyseinen hämy on nyt entinen. Pannuhuoneesta löytyi sen kaveri joka sekin päätti päivänsä, muutoin talon hämähäkit ovat olleet aika tavallisen oloisia (eikä niitä ole pilvin pimein). Oletteko te muut törmäilleet paljon hämähäkkeihin/ muihin ötököihin taloissanne? Onko kukaan mahdollisesti myrkyttänyt ? Tiedän kyllä, että hämyt ovat ns.hyötyeläimiä ja -onneksi-pötkivät enimmäkseen pakoon. Kokemuksia?
Zener
Jäsen
Jäsen

Re: RMT ja hämähäkit

Viesti Kirjoittaja Zener »

Kerran menin yhden tuttavan luona myöhään syksyllä maakellariin hakemaan jotain perunoita. Alkuun en tietenkään huomannut mitään, kun auringosta tuli pimeään. Mutta kun silmä tottui hämärään, niin huomasin, että seinät ja katto olivat vieri vieressä täynnä lukkeja. Niitä oli varmaan miljoonia, kuin nuppineulan päitä neulatyynyssä. Tuli "vähän" kiire ulos. Ulko-ovella huomasin, että oven sisäpuolikin oli samalla tavalla "miehitetty". Oli pakko potkaista ovi auki. :-D

Tässäpä lukki, jos joku ei tunne:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Lukit
Tuulenhovi
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Tuulenhovi »

Meillä on kellarissa sellaisia hämäreitä, joiden ruumis on peukalonpään kokoinen ja niillä on lyhyet jalat, aivan hirveän näköisiä..! Isännällä ei ole mitään kummempia inhoja eikä pelkoja hämähäkkejä kohtaan, mutta jopa hänkin niitä hieman karsastaa. Saati sitten emäntä, joka saa pienemmänkin hämärin nähtyään hepulin! Niihin ei ainakaan tehoa millään tavalla sellainen Bayconin suihkutettava myrkky, jota muurahaisia varten ostettiin. Koitettu suihkuttaa suoraan olioitten päälle, sekä kyseiseen huoneeseen yleisesti (siis samalla kerralla).

Yläkerran wc:ssä on pariin otteeseen tavattu niitä joilla on pieni ruumis, mutta piiiiitkät jalat. Kerran sellainen putosi katosta emännän käsivarrelle..! Iiiiiik! Sai sitten ansionsa mukaan selkäsaunan (n.20 lyöntiä). :evil:

Mutta kuulemma hämähäkit ei viihdy kosteassa ja yleensä talot joissa asustelevat, ovat terveitä. Pitäisi siis varmaankin olla tyytyväinen, kun niitä kotonaan näkee? Onko joku muu kuullut tällaista? Ja jos ovat ns.hyötyeläimiä, niin mitä hyötyä niistä ihan oikeesti on? Syövät ötököitä? Mutta ötökkäkantahan pysyy silti talossa, kun on hämäreitä? :roll:

*edit: Näytti tuo lukki viihtyvänkin kosteassa... Ja siis tuollainen lukki meillä emännän kimppuun hyökkäsi, ainakin vissiin oli semmonen, ei sitä siinä tilanteessa tarkemmin tarkasteltu...
Jos et ole vielä myöhässä, ei ole vielä mikään kiire. Jos olet jo myöhässä, ei ole enää mikään kiire...
pelkka
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja pelkka »

Moi Hortensia,

arvaan ettet ehkä halua tätä kuulla, mutta hämähäkkeihin kannattaa (jos suinkin mahdollista) opetella suhtautumaan myönteisesti. Ne tosiaan jeesaavat huusholllin puhtaanapidossa, ja mieluiten pysyttelevät piilossa isolta kiljuvalta ihmiseltä.

Asun itse puutalossa metsän reunassa, ja vuosikaudet on mulla ollut sekä puolilämpimällä kuistilla että sisäsaunassa ("kylppärissä") oma kotilukki. Etenkin kylppärin hämy ottaa nokkiinsa yhdestäkin vesipisarasta, ja pötkii heti paneelin alle piiloon suihkuhetkieni ajaksi: sama juttu pyykkikonetta käynnistäessä. Olen joskus kokeeksi ottanut ötökän käteen ja vienyt sen pihalle: jollain ilveellä se osaa takaisin mukavaan lattialämmitettyyn kylppäriin tunnissa - parissa. Olen siis antanut sen olla. En myöskään tykkää tappamisesta - vaikka kituvien eläinten kohdalla on sitäkin joutunut tekemään.

Joskus matkoilla ollessani on käynyt niin ikävästi että lukki on kiivennyt muoviämpäriin, eikä se osaa sieltä tulla liukasta seinämää myöten pois, vaan kuolee. Mutta ei hätää, pian on sen pikkuserkku-lukki ottanut edesmenneen paikan kylppärissä, ja elämä(mme) jatkuu.

Ymmärrän kyllä, että on ihmisiä joilla on todellinen fobia hämähäkkejä kohtaan; silloin ei taida tällaisesta hämähäkkejä suosivasta vertaistuesta olla apua. Mutta kyllä niitä voi oppia sietämään. Itsellä kesti aikanaan tottua ajatukseen kyykäärmeitä vilisevästä pihasta, mutta ekan kyynpiston jälkeen sekin inho taittui kun "pahin" oli tapahtunut. Nyt kunnioitamme toisiamme molemminpuolisesti, ja pidän tapaamalleni kyykäärmeelle aina pienimuotoisen luennon pihan järjestyssäännöistä (tyyliin "kaupunkilaisvieraat kierretään kaukaa" "ulkohuussin luona ei hengailla" "parittelua ei suoriteta keskellä pihaa" "takapihalla kyykistelijöitä ei säikytellä jne jne). Ja hassua kyllä, käärme vaikuttaa siltä kuin kuuntelisi.

Uskon kyllä, että jollain tasolla niilläkin voi mennä jakeluun se, että kuka on pomo. (Tai sitten ne vain antaa mun luulla että olen pomo... samalla kun terottavat myrkkyhammastaan.)

(Mä olen aina muuten sanonut etten ole taikauskoinen, mutta sen verran taidan olla että hämähäkkiä en koskaan tapa, koska mummu aikoinaan opetti sen tuovan pahaa onnea.)

pelkka
Picea
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: http://mehtapaivakirjat.blogspot.com/

Viesti Kirjoittaja Picea »

Sama kasvatus: lapsena olin hoidossa 50-luvun talossa, jossa oli aika lailla hämähäkkejä. Hoitotäti ei koskaan niitä tappanut, "kun eihän hämähäkkejä tapeta".
Nykyisessä huushollissa hämyjä on maltillisesti. Kesällä yksi teki joka päivä verkkonsa kellarin ulko-oven taakse. Kun siihen pari kertaa oli kävellyt (ja saanut sätkyn), oppi oven avattuaan etsimään verkon ja hämähäkin ja pujottautumaan alitse (tai anteeksi pyydellen rikkomaan verkon kepakolla).

Lukit on mielestäni (ja vissiin biologienkin mielestä) eri kategoriassa ja niitä voi tarpeen mukaan nitistääkin... Pihasaunan tilanteen tarkistan nykyään ennen saunomista kun itse ei ilman silmälaseja enää näe minkä päälle istuu tai mihin kätensä laittaa, eivätkä lapsetkaan lukeista tykkää.
whiski
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja whiski »

Minusta "häkkinen on hieno otus, etenkin kun täällä suomessa ei ole pahemmin myrkyllisiä lajeja. Meillä ei niitä tapeta, vaan annetaan hoitaa omaa työtään rauhassa.
Wanha wirttynyt Whiski

Jollet tiedä, ymmärrä tai osaa ole edes hauska tekemällä itsesi naurettavaksi, joten
tervetuloa Suomen pelkokertoimeen, tänään vuorossa Kotikokin erikoinen!
Tomppa
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Tomppa »

Perustuukohan tämä legenda että hämähäkit ovat kuivan talon merkki johonkin faktaan?
Ajattelin vaan kun meillä hämiksiä oli ennen kellariremppaa kellarissa reilusti kun joka paikka kellarissa oli enemmän tai vähemmän kostea ja nyt kun kellari on rempattu ja kuiva niin ihan satunnaisesti joskus saattaa jonkun yksilön nähdä.
Jos se olis helppoo,olisin tehnyt sen jo.
Tuulenhovi
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Tuulenhovi »

Ihan kuulopuhetta mun "tieto", mutta useemmasta paikasta olen kuullut esim. että hämähäkki ei viihdy hometalossa, yms...
Jos et ole vielä myöhässä, ei ole vielä mikään kiire. Jos olet jo myöhässä, ei ole enää mikään kiire...
pelkka
Jäsen
Jäsen

Bisnesidea: homehämähäkki! Tyhjään hillopurkkiin mahtuva lukkikomppania taskuun ja keikalle. Home-epäilytorpassa lasken lukit irti. Jos vilistävät ulos, on talossa hometta, ja delegoin jatkohoidoksi Oton (fiktiivisen) rakennusterveysasiantuntijakonsultaation. Voin myös laskuttaa vähemmän kuin homekoiran omistaja, koska lukit hoitavat itse sapuskansa. Lisäksi tää kaikki on luomua, ja ennenkaikkea perinteikästä. Joo.

(ja markasta vetoa, että kohta löytyy omasta torpasta kosteusvaurio: eikö se niin mene, että kun jostain asiasta leukailee...)

pelkka
vms
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja vms »

Tuulenhovi kirjoitti:Ihan kuulopuhetta mun "tieto", mutta useemmasta paikasta olen kuullut esim. että hämähäkki ei viihdy hometalossa, yms...

Kuulee myös puhuttavan että viihtyvät kosteessa. Mun kokemuksen perusteella niitä luikkii aina jos asuu maantasossa tai vastaavasti. Eilen oli sen verran iso ja karvainen ja nopee kömpiny eteiseen että läimäytin, yleensä laitan ötökät elävinä ulos kun oon niin hempee.

V-MS
HillyMan
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja HillyMan »

No ei noita nyt vaivaksi ole ollut, muutamia näkyny silloin tällöin. Sellanen lapsuuden muisto josta ehkä ihan pieni kammo (sen verran etten kyllä käteen ota) on jäänyt oli kun keskellä hiekkatietä bongattiin aivan hirvittävän iso hämähäkki. Meitä oli useampi pällistelemässä että ompas iso hämähäkki kun yksi polkas sen jalan alle, samassa 200 miljoonaa pientä hämistä lähti kun veteen heitetyn kiven aallot joka puolelle. Huuto oli hirveä kun kaikki juoksi minkä kintuistaan pääsi omaan ilmansuuntaansa. Empäs tiedä oonko ikinä jälkeen moista sätkyä saanut :mrgreen:
"Hyvä tuppaa tuleen vaikka keskinkertasta yrittää "
Kristian
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Kristian »

HillyMan kirjoitti: Meitä oli useampi pällistelemässä että ompas iso hämähäkki kun yksi polkas sen jalan alle, samassa 200 miljoonaa pientä hämistä lähti kun veteen heitetyn kiven aallot joka puolelle.
Joskus pikkupoikana samoja meininkejä kavereiden kanssa myös harrasteltu.(joo, tyhmää oli viattomia eläimiä sillälailla talloa)
Aivan käsittämätöntä kuinka sinne hämiksen perberiin voi mahtua niin monta pikku hämistä. Ja siinä ei kauaa mee kun ne on kaikki vilistänyt omiin piiloihinsa
tuuma
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja tuuma »

HillyMan kirjoitti:Huuto oli hirveä kun kaikki juoksi minkä kintuistaan pääsi omaan ilmansuuntaansa.
Ai osaako ne huutaakin :lol:

Tuohon kosteuteen ja hämiksiin voisin heittää sellaisen ilmiön, joka tapahtui viime syksynä: Ennen ei täällä kellarissa ole ketään näkynyt, pahemmin. Syksyllä olikin oikea pitkäkoipien asuntola. En tiedä mistä johtui mutta joku yhteys kosteudella vissiin oli kun laitoin pari putkien läpivientiä sokkelista läpi ja siihen tulikin aukko, kun sokkeli oli siitä kohdasta kuin märkää hiekkaa. Aukko jäi ja on vieläkin kunhan ilmat lämpenee. Sen jälkeen noita oli paljon kellarin seinillä, ihan kuin kuivaa etsimässä. Silloin tuli mieleen että olikohan tuollainen 22mm pora osunut odottavaan hämikseen, joka tykkäsi "muhia" siellä kosteassa ja lämpimässä seinärakenteessa :roll: eli vähän kuin kohta taasen inisevät hyttyset tykkää lisääntyä kosteikoissa.

Tämä nyt vaan tällainen hyvin poikkitieteellinen heitto :-)
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
pelkka
Jäsen
Jäsen

tuuma kirjoitti:Silloin tuli mieleen että olikohan tuollainen 22mm pora osunut odottavaan hämikseen
Moinen mielikuvituksellinen pohdinta on mahdollista vain rm-foorumilla!

(tai modernissa runokirjassa)
HillyMan
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja HillyMan »

tuuma kirjoitti:
HillyMan kirjoitti:Huuto oli hirveä kun kaikki juoksi minkä kintuistaan pääsi omaan ilmansuuntaansa.
Ai osaako ne huutaakin :lol:
Onhan nekin saattanut huutaa, peittyi vaan siihen kovempaan pienen ihmisen huutoon :lol:
"Hyvä tuppaa tuleen vaikka keskinkertasta yrittää "
Vastaa Viestiin