Kirjoiteltiinkin jo tänne tästä asiasta, mutta vielä ennen lopullista rahan- ja mielenrauhanmenoa,
kysyn lisää ideoita ja apua:
Talo rv-52, jossa yksivaihesähköt, keittiössä puuhellan vieressä 60-luvun högforsin pieni puukattila josta
vapaakiertovesilämmitys vanhoissa valurautaputkissa, vintillä järjestelmän vesisäiliö. Ei siis pannuhuonetta.
Höskä aika sokkeloinen joten ilmalämpöpumppu ei ilmeisesti oikein toimi.
Putkimiehet ehdottaneet seuraavaa:
Navetalle hormiin liitettäisiin puukattila, joku n.45Kw ja vesivaraaja, n.2000l,
josta saunaan (myös siellä navetalla, kattilahuoneen vieressä) suihkuun lämmin vesi ja navetalta kaukolämpöputkella lämpö taloon.
Matkaa noin 35 metriä. Talossa ei siis ole suihkua, eikä tarvitakaan, käyttövesi (tiskit ja nassut) riittää. Sisään tullut vain kylmä vesi, omasta kaivosta, jonka putket ja pumppu kunnostettava...navetalle tullut vesi myös, toivottavasti vieläkin tulee...
Koepaineistus vanhalle lämmitysjärjestelmälle työlistalla ekana, jos onni potkaisee voi toimiakin vielä, ollut kyllä käyttämättä noin 20 vuotta, tyhjennetty aikanaan ilmeisesti asiallisesti.
Mutta jatkossa jotain tarttis silti tehdä, vanha puukattila tarvitsee tulia useasti päivässä ja työssäkin pitäisi
onnistua käymään...miten ratkaista tälläinen lämmittelyonkelma?
Taloa ei olla ajateltu alkaa lisäeristämään, neliöitäkin on vaivaiset 75, ja vetää joka kolosta, joten vähän tuntuu turhan järeältä moiset investoinnit, arvioivat hinnaksi 10 000-15 000e.
Ja mites sitten kesällä, kun ennen ei taloa lämmitetty ollenkaan kesäaikana, puuhella riitti, nytkö puukattilaan
klapia kesät talvet veden takia? Puuta ei omasta takaa ilmaiseksi loppuelämän ajaksi riitä, muutamaksi vuodeksi
nyt alkuun kylläkin.
Sekava selitys tästä nyt kyllä tuli, mutta josko silti onnistuisitte auttamaan, tosi hienoa olisi. Ei olla löydetty yhtäkään ns. maalaisjärjellä tuumaavaa lvi-ammattilaista apuun, yksi jo ehdotti sinne huteraan vanhaan navettasaunaan lattialämmitystäkin
Hyvät puitteet varmaan tässä olisi asusteluun, vaan kun ei tiedetä mitä tehdä, ettei tehdä hullunhommia
Siis auttakee hyvät ihmiset meitä juntteja,
kiitellen jo etukäteen,
Kontio
Ps: Ilmoituksia ammattitaitoisista putkimiehistä vastaanotetaan...




