Pieni kysely seinälöydöksistä...
Pieni kysely seinälöydöksistä...
Meillä on '50 rakennetussa talossa puolen talon alalla kellari, joka on hyvin pitkälti alkuperäisessä asussaan.
En ole rakenteista ja pinnoista juurikaan murhetta kantanut kun ei ole tarkoitus muuttaa kellarin rakennetta ja tällaisenaankin se on tuon rapiat 50 vuotta mennyt hienosti.
Pari kohtaa on nyt kuitenkin alkanut kalvaa mieltä, että mitäköhän niissä on kyse...
1. Vedettiin uudet kalkkimaalit seinään jolloin huomasin tämmöisen ~10cm alueen, jossa tämännäköisiä nuppineulanpäänkokoisia plänttejä. Aiemmin en ole moisia huomannut; vasta nyt kun seinät kalkittiin niin pamahtivat esiin. Mitäköhän lienee?
http://i28.photobucket.com/albums/c207/ ... /sein1.jpg
2. Tällä kohtaa oli vanha oven karmi (ja ovi). Purin ne siitä pois ja karmin yläosan alla näytti tältä.
http://i28.photobucket.com/albums/c207/ ... aukko1.jpg Kuvassa sivuilla seinään näkyy proppaamaani uutta karmia. Yläosan jätin ilman, että tulee edes vähän korkeampi kulkuaukko. Tässä sama kohta lähempää:
http://i28.photobucket.com/albums/c207/ ... aukko2.jpg Kummallisen näköistä pintaa betonissa. Vanha karmi itsessään oli vielä ehtaa tavaraa lukuunottamatta alapäitä jotka oli lattian sisään laitettu. En tiedä mitä toikin on mutta vedin varmuuden vuoksi toholla sivut ja yläosan läpi jos se vaikka jotain elollista olis.
3. Tässä perimmäisen nurkan seinää:
http://i28.photobucket.com/albums/c207/ ... asein1.jpg ja vielä http://i28.photobucket.com/albums/c207/ ... asein2.jpg. Tästä kulmasta on ilmeisesti jo ammoisista ajoista alkaen tullut keväisin vettä sisään (ei paljoa mutta kuitenkin) ja on ollut kostea keväisin vähän korkeammallekin seinään. Itse olen tulkinnut, että seinä on vuosien saatossa mennyt tuon näköiseksi ja ajattelin vetää siihenkin uudet kalkit putsauksen jälkeen. Vai näyttääkö jonkun silmään hälyttävältä. Jos tuo koroke hämmentää jotakuta niin muurasin siihen sen juurikin sen keväisen vedentulon takia ettei pesukone ja kuivuri kastu. Siinä on ympäriinsä about 3cm rako seiniin, että pääsee vesi sieltä sitten halutessaan seinän raosta tulemaan. Korokkeen vasemmassa reunassa oleva musta on pikeä ja oikeassa reunassa seinässä näkyvä valkoinen ei ole hometta vaan siitä on vähän rappausta rapsuteltu.
Kosteusmittaria mulla ei tuolla kellarissa ole mutta kondensoiva kuivuri lämmittää päivittäin ja ilmankuivainta pidetään päällä tarpeen mukaan. Ilmankierto tuolla ei ole paras mahdollinen mutta sitä parannellaan tässä kevään mittaan. Puurakenteita meillä tuolla kellarissa ei yhden kotelon ja kahden oven lisäksi ole.
Kommentit kuvista tervetulleita.
En ole rakenteista ja pinnoista juurikaan murhetta kantanut kun ei ole tarkoitus muuttaa kellarin rakennetta ja tällaisenaankin se on tuon rapiat 50 vuotta mennyt hienosti.
Pari kohtaa on nyt kuitenkin alkanut kalvaa mieltä, että mitäköhän niissä on kyse...
1. Vedettiin uudet kalkkimaalit seinään jolloin huomasin tämmöisen ~10cm alueen, jossa tämännäköisiä nuppineulanpäänkokoisia plänttejä. Aiemmin en ole moisia huomannut; vasta nyt kun seinät kalkittiin niin pamahtivat esiin. Mitäköhän lienee?
http://i28.photobucket.com/albums/c207/ ... /sein1.jpg
2. Tällä kohtaa oli vanha oven karmi (ja ovi). Purin ne siitä pois ja karmin yläosan alla näytti tältä.
http://i28.photobucket.com/albums/c207/ ... aukko1.jpg Kuvassa sivuilla seinään näkyy proppaamaani uutta karmia. Yläosan jätin ilman, että tulee edes vähän korkeampi kulkuaukko. Tässä sama kohta lähempää:
http://i28.photobucket.com/albums/c207/ ... aukko2.jpg Kummallisen näköistä pintaa betonissa. Vanha karmi itsessään oli vielä ehtaa tavaraa lukuunottamatta alapäitä jotka oli lattian sisään laitettu. En tiedä mitä toikin on mutta vedin varmuuden vuoksi toholla sivut ja yläosan läpi jos se vaikka jotain elollista olis.
3. Tässä perimmäisen nurkan seinää:
http://i28.photobucket.com/albums/c207/ ... asein1.jpg ja vielä http://i28.photobucket.com/albums/c207/ ... asein2.jpg. Tästä kulmasta on ilmeisesti jo ammoisista ajoista alkaen tullut keväisin vettä sisään (ei paljoa mutta kuitenkin) ja on ollut kostea keväisin vähän korkeammallekin seinään. Itse olen tulkinnut, että seinä on vuosien saatossa mennyt tuon näköiseksi ja ajattelin vetää siihenkin uudet kalkit putsauksen jälkeen. Vai näyttääkö jonkun silmään hälyttävältä. Jos tuo koroke hämmentää jotakuta niin muurasin siihen sen juurikin sen keväisen vedentulon takia ettei pesukone ja kuivuri kastu. Siinä on ympäriinsä about 3cm rako seiniin, että pääsee vesi sieltä sitten halutessaan seinän raosta tulemaan. Korokkeen vasemmassa reunassa oleva musta on pikeä ja oikeassa reunassa seinässä näkyvä valkoinen ei ole hometta vaan siitä on vähän rappausta rapsuteltu.
Kosteusmittaria mulla ei tuolla kellarissa ole mutta kondensoiva kuivuri lämmittää päivittäin ja ilmankuivainta pidetään päällä tarpeen mukaan. Ilmankierto tuolla ei ole paras mahdollinen mutta sitä parannellaan tässä kevään mittaan. Puurakenteita meillä tuolla kellarissa ei yhden kotelon ja kahden oven lisäksi ole.
Kommentit kuvista tervetulleita.
"...pankkitilit pyörii väärinpäin..."
Re: Pieni kysely seinälöydöksistä...
2. näyttää tutulta. meillä kellarin wc katto näytti tuolta ja hometta se oli. Inaktiivi tilassa, eli joskus kellarissa ollut otolliset olosuhteet = liian huono ilman vaihto. Räppänöitä lisää.
Sitten kun oot toholla tohottanut niin raakaa cloridia sumutinpullolla kauttaaltaan kaikki pinnat! 
Ootko käyny meillä ottaa kuvan
nimittäin 3 kuva on ihan samallainen kun mulla talon syvimmällä oleva nurkka. Itse suihkutin puutarhariskulla raakaa cloridia kauttaaltaa kaikki kellarin seinät ja katot ja harjasin ja sitten vaan 110mm tuuletus reijät sokkeliin ja hormiin poistot kuntoon. Eipä oo kellari sen jälkeen haissut,edellinen asukas oli säilyttänyt tai kuivattanut polttopuita lattialla ja seinän vieressä ja tuoksut oli tosi kellarimaiset 
Ootko käyny meillä ottaa kuvan
Tuo keskimmäinen löydös näytti pahalta, muut eivät ak:tta vaivaisi, mutta tiedä en. Googletin tohon, sain mielenkiintoisia vastauksia, mutta mitä se tässä asiayhteydessä on? Onko yleistä tehdä desinfektio itse?
Kävin katsomassa yhtä taloa, jonka kellarin seinissä "kasvoi" siellä täällä valkoista 1-10mm pituista "karvaa", joka kuitenkin sormissa hajosi tomuksi tai kiteiksi. Näytti aivan homeelta, muttei tuntunut. Mitä se voisi olla?
Tulee mieleen kaverin siivoustalkoot, jolloin tämän asunnosta löytyi monia erilaisia homeita, pitkäkarvaista, nukkaista, valkoista ja vihertävää.. Ne olivat kyllä vanhoissa astioissa ja kahvimukeissa ym.
Kävin katsomassa yhtä taloa, jonka kellarin seinissä "kasvoi" siellä täällä valkoista 1-10mm pituista "karvaa", joka kuitenkin sormissa hajosi tomuksi tai kiteiksi. Näytti aivan homeelta, muttei tuntunut. Mitä se voisi olla?
Tulee mieleen kaverin siivoustalkoot, jolloin tämän asunnosta löytyi monia erilaisia homeita, pitkäkarvaista, nukkaista, valkoista ja vihertävää.. Ne olivat kyllä vanhoissa astioissa ja kahvimukeissa ym.
Kalkkihärmää..jari h kirjoitti:Tuo keskimmäinen löydös näytti pahalta, muut eivät ak:tta vaivaisi, mutta tiedä en. Googletin tohon, sain mielenkiintoisia vastauksia, mutta mitä se tässä asiayhteydessä on? Onko yleistä tehdä desinfektio itse?
-
Markku&Rintsikka
- Jäsen

Tässä tapauksessa toho lienee nestekaasulla toimiva puhalluslamppu. Jolla on poltettu kasvustoa. Toivottavasti vain kasvusto, ettei koko talojari h kirjoitti:Googletin tohon, sain mielenkiintoisia vastauksia, mutta mitä se tässä asiayhteydessä on?
Rintsikka asuja jo vuodesta 2005. Noin 200m2 kolmessa kerroksessa, on siinä sinkulla siivoamista.
En minä mikään utelias ole .... een
En minä mikään utelias ole .... een
Juu, toholla siis tarkoitin tuota nestekaasupoltinta. Aika hurjaa touhuahan se oli mutta en onnistunut torppaa sentään polttamaan
Kloriitti olikin hyvä vihje. Täytyykin vedellä sitä noihin "epäilyttäviin" kohtiin heti kun kellariin taas menen hommiin.
Itse olen aina miettinyt, että miten siellä voisi mikään ylimääräinen kasvusto kauhean hyvin menestyäkään kun ei ole oikein puuta kasvualustaksi ja ainoa orgaaninen tavarakin on pieni pärekorillinen perunaa
Mutta tuo kuva 1 tosiaan meikäläisellä on eniten ihmetystä herättänyt ja sen bongaamisen jälkeen aloin paremmin noita muitakin silmäilemään..
Kloriitti olikin hyvä vihje. Täytyykin vedellä sitä noihin "epäilyttäviin" kohtiin heti kun kellariin taas menen hommiin.
Itse olen aina miettinyt, että miten siellä voisi mikään ylimääräinen kasvusto kauhean hyvin menestyäkään kun ei ole oikein puuta kasvualustaksi ja ainoa orgaaninen tavarakin on pieni pärekorillinen perunaa
Mutta tuo kuva 1 tosiaan meikäläisellä on eniten ihmetystä herättänyt ja sen bongaamisen jälkeen aloin paremmin noita muitakin silmäilemään..
Moikka! tuo 1 kuvakin näyttää niinkuin ois raudoituksen ruoste tullu läpi. Siellä kun voi olla betonissa mitä rautaa tahansa ja aika pinnassa, kun niitä on sinne viskattu. Tuo ruskea väri voi olla myös ulkopuolelta tulevan soran värjäämät täplät. Itse kun en tunne kuin kärpäs sienen ja herkkutatin 
Moi,
Meillä on ihmetelty myös ruskeita länttejä seinässä. Käsiteltiin viime keväänä kuistin alla oleva tila antiikkilaastilla. Jonkin ajan kuluttua yhdelle seinälle alkoi tulla ruskeita alueita, jotka haisevat öljylle. Seinät poltettiin ja käsiteltiin homeaineella ennen antiikkilaastia. Seinät on muurattu punatiilestä, välissä ilmarako. Sitten on betonia, jossa piki sisäpuolella. Omituista...
Meillä on ihmetelty myös ruskeita länttejä seinässä. Käsiteltiin viime keväänä kuistin alla oleva tila antiikkilaastilla. Jonkin ajan kuluttua yhdelle seinälle alkoi tulla ruskeita alueita, jotka haisevat öljylle. Seinät poltettiin ja käsiteltiin homeaineella ennen antiikkilaastia. Seinät on muurattu punatiilestä, välissä ilmarako. Sitten on betonia, jossa piki sisäpuolella. Omituista...
Totta... En tullut ajatelleeksi tämmöistäkään. Tuolla on kyllä pitkin kellaria nähtävissä jos jonkun näkösiä raudanpätkiä törröttämässä seinissä. Takana tolla kohtaa on pannuhuone.timle70 kirjoitti:Moikka! tuo 1 kuvakin näyttää niinkuin ois raudoituksen ruoste tullu läpi. Siellä kun voi olla betonissa mitä rautaa tahansa ja aika pinnassa, kun niitä on sinne viskattu. Tuo ruskea väri voi olla myös ulkopuolelta tulevan soran värjäämät täplät. Itse kun en tunne kuin kärpäs sienen ja herkkutatin
Paljon menee vuodessa teillä öljyä?talo-52 kirjoitti:Moi,
Paljon menee vuodessa teillä öljyä?
ei yhtään
meil ei ole öljylämmintystä... joskus aikoinaan kyllä ollut. Eka ajatus oli, että onkohan sitä öljyä valunut joskus seinän väliin. Öljyputket kun on menny seinän läpi...
meil ei ole öljylämmintystä... joskus aikoinaan kyllä ollut. Eka ajatus oli, että onkohan sitä öljyä valunut joskus seinän väliin. Öljyputket kun on menny seinän läpi...
oviaukko kuvat näyttivät jokseenkin tutuilta. Itsekin otin kellarin oven jokuaika sitten karmeineen pois ja löytyi vastaavan näköinen ilmestys.
Sitä sitten ihmettelin ja hinkuttelin aikani tuloksetta, ensi näkemältä tietenkin oletin sen olevan jonkinmoista hometta..no kun hinkuttelut ei auttaneet niin tutkin karmia tarkemmin ja totesin että alaosassa oli ainoastaan lahoa puuta ja muuten koko karmi oli täysin virheetöntä kovaa tavaraa ja taasen meni ihmettelyksi.
siinä sitten muuta enää keksinyt ku otin tinneriä rättiin ja aloin sillä pyyhkimään, oli siinä hymy herkässä kun vanha lakanan riepu alkoi muuttua mustaksi
tietenkään ollu tullu mieleen että joku olis sen karmiaukon syrjät piennyt aikanaan...
tietenkään ollu tullu mieleen että joku olis sen karmiaukon syrjät piennyt aikanaan...