Yläkerran pikkuikkunat
Yläkerran pikkuikkunat
Mistä kannattaisi lähteä kysymään 1000x270 pikkuikkunoita yläkerran räystään alle ?
Tarve olis kolme kpl ja sais olla edullisiakin... Byggmaxista löytyy 1200x300 joka on liian leveä 199,-
Tarve olis kolme kpl ja sais olla edullisiakin... Byggmaxista löytyy 1200x300 joka on liian leveä 199,-
Re: Yläkerran pikkuikkunat
Muistaakseni noissa räystään alle tulevien pikkuikkunoiden ongelma on se, että jos yläreuna on alle 70 cm korkeudessa lattiasta, niin niiden pitää olla iskun kestäviä ja ei saa olla avattavia. Joten ovat sitten suhteellisen arvokkaita. Mutta en nyt ole ihan varma, muistikuva vain on tuo?
Wanha wirttynyt Whiski
Jollet tiedä, ymmärrä tai osaa ole edes hauska tekemällä itsesi naurettavaksi, joten
tervetuloa Suomen pelkokertoimeen, tänään vuorossa Kotikokin erikoinen!
Jollet tiedä, ymmärrä tai osaa ole edes hauska tekemällä itsesi naurettavaksi, joten
tervetuloa Suomen pelkokertoimeen, tänään vuorossa Kotikokin erikoinen!
Rautakaupasta
Kaveri teetti ihan oikeat ikkunat puusepällä. Puuvalmiina kaksi muistaakseni 100*160cm ikkunaa pokineen karmeineen maksoi 200e. En tiedä saiko kuittia.
- Kaikki uusi on paskaa -
Toi on kyllä totta liian vähän käytetään puuseppiä ei viitsitä edes kysyä hintaa. saattaa todella yllättää miten edullisesti tehdään uusia ikkunoita+ kalusteita ja mitä pienempi firma sen parempaa jälkeä syntyy ei ole vara tehdä sekundaa 
Mä tein ne itse.. Eli hommasin 43X45 puupalikkaa ja otin mitat ja ajoin L-malliset urat sirkkelillä (syvyys 1,4cm molemmista kulmissa) ja leikkasin lasit ja paikoilleen. Väliin laitoin tiivisteen ja listalla naputtelin kiinni.
Palikoiden nurkat tein L-malliset eli jos käyt rautakaupassa kattomassa esittelyikkunoita ni saa vähän hajua miten nurkat on tehty. Hyvin ovat kestäneet ja pikkuikkunatkin on kolminkertaiset :). Ulompi ikkuna oli siis alkuperäinen ja tein yhteen pokaan kahden lasin sisältävät ikkunat. Hyvät tuli :)
Palikoiden nurkat tein L-malliset eli jos käyt rautakaupassa kattomassa esittelyikkunoita ni saa vähän hajua miten nurkat on tehty. Hyvin ovat kestäneet ja pikkuikkunatkin on kolminkertaiset :). Ulompi ikkuna oli siis alkuperäinen ja tein yhteen pokaan kahden lasin sisältävät ikkunat. Hyvät tuli :)
-Madde-
viisas oppii omista virheistään, älykäs oppii muiden tekemistä virheistä, tyhmä ei opi mistään, koska hän tietää jo kaiken
viisas oppii omista virheistään, älykäs oppii muiden tekemistä virheistä, tyhmä ei opi mistään, koska hän tietää jo kaiken
Bauhaussista saa kuulemma ikkunat teetettynä samaan hintaan, eli omilla mitoilla. Ne on sitten uusia eikä kovin perinteisiä 
"Hyvä tuppaa tuleen vaikka keskinkertasta yrittää "
Tarkennuksena vielä, et mä jouduin opettelemaan ikkunoiden teon siitä syystä, et mun ikkunoiden runko oli piiiikkisen vinossa eli mikään tavanomainen ikkuna teetettynä ei olis käyny näihin aukkoihin. Meidän raksatarkastaja ymmärsi kun kerroin tämän ja totesin, et jos oisin tilannut ikkunat ni ois puuseppä ehkä monta krt raapinu päätään mun antamille mitoille
Ja kun olen älyttömän rehellinen niin vanhaa lasia kun leikkaa ni opetellessa meni 7 rikki 10 eli melkoista tuskaa se opettelu oli. Nyt menee lasi kun lasi niin onnistuu kerralla mut tuo opetteluvaihe oli tympeä
Ja kun olen älyttömän rehellinen niin vanhaa lasia kun leikkaa ni opetellessa meni 7 rikki 10 eli melkoista tuskaa se opettelu oli. Nyt menee lasi kun lasi niin onnistuu kerralla mut tuo opetteluvaihe oli tympeä
-Madde-
On meilläkin runko hieman vino niin silti uudet ikkunat sai paikalleen moitteettomasti pienien kiilojen ansiosta.madde kirjoitti:Tarkennuksena vielä, et mä jouduin opettelemaan ikkunoiden teon siitä syystä, et mun ikkunoiden runko oli piiiikkisen vinossa eli mikään tavanomainen ikkuna teetettynä ei olis käyny näihin aukkoihin. Meidän raksatarkastaja ymmärsi kun kerroin tämän ja totesin, et jos oisin tilannut ikkunat ni ois puuseppä ehkä monta krt raapinu päätään mun antamille mitoille
Onko sulla kuvia niistä ikkunoista Madde? Olisin vaan utelias miten, joku jaksaa nakertaa vanhaan karmiin ikkunoita, jotka on kierossa.Eikös ois helpompi tehdä suorat karmitkin 
Mielelläni näkisin myös kuvia Madden ikkunoista. Vierasmajan kanssa pohdin jo ikkuna ratkaisuja...
-Johny
-Johny
Selvä, mie otan huomenna kuvat ja laitan tuohon kuvaboxiin, ilmoitan kyllä tännekin kun olen laittanut ne. Minun ikkunoilla on vielä sit se, että eristepaksuuden vuoksi meni ikkunat syvennykseen eli ovat syvemmällä.
Ikkunoiden teko vinoihin runkoihin ei ole vaikeaa vaikka sen äkkiä niin luulisikin, mitat on tärkeimmät ja nk. kolot saa täytettyä eli kun karmit liitetään toisiinsa niin joutuu vääntämään näitä sen millin pari, joskus jopa puoli senttiä. Tajusin, että jos otan hienot selektiivilasit tähän niin ei tule mitään ja sen onneksi ymmärsi meidän rakennustarkastajakin, et onneksi näin.
Ulkoikkunat olivat siis olemassa, kaksi pikku-pikkuikkunaa on minun makuuhuoneessa ja 6kpl vähän isompaa ikkunaa (jossa vinoutta) aulassa, pojan makkarissa ja mun makkarissa, joten piti opetella tekemään lasit, pokat ja tiivisteet itse. Siinä sitä olikin oppimista mut nyt ne menee ihan konkarin vauhtia eli kannattaa testata. Pokien tekoon ei tarvitse muuta kun pöytäsirkkelin ja kuviosahan ja ruuveja ja laadukkaista sellaisia. Ai niin lasia ja tiivisteitä, listat lasien päällystämiseen tulee luonnostaa kun ajaa rimoista upotukset lasia varten.
Mä opettelin leikkaamaan lasia ihan kaupan lasileikkurin kanssa. Raksatarkastaja antoi vielä neuvon, että ennen kuin katkaiset leikkuun jälkeen niin koputtele lasia alapuolelta niin purat sitä kautta jännityksen, silloin katkeaa helpommin ja se auttoi
Ikkunoiden teko vinoihin runkoihin ei ole vaikeaa vaikka sen äkkiä niin luulisikin, mitat on tärkeimmät ja nk. kolot saa täytettyä eli kun karmit liitetään toisiinsa niin joutuu vääntämään näitä sen millin pari, joskus jopa puoli senttiä. Tajusin, että jos otan hienot selektiivilasit tähän niin ei tule mitään ja sen onneksi ymmärsi meidän rakennustarkastajakin, et onneksi näin.
Ulkoikkunat olivat siis olemassa, kaksi pikku-pikkuikkunaa on minun makuuhuoneessa ja 6kpl vähän isompaa ikkunaa (jossa vinoutta) aulassa, pojan makkarissa ja mun makkarissa, joten piti opetella tekemään lasit, pokat ja tiivisteet itse. Siinä sitä olikin oppimista mut nyt ne menee ihan konkarin vauhtia eli kannattaa testata. Pokien tekoon ei tarvitse muuta kun pöytäsirkkelin ja kuviosahan ja ruuveja ja laadukkaista sellaisia. Ai niin lasia ja tiivisteitä, listat lasien päällystämiseen tulee luonnostaa kun ajaa rimoista upotukset lasia varten.
Mä opettelin leikkaamaan lasia ihan kaupan lasileikkurin kanssa. Raksatarkastaja antoi vielä neuvon, että ennen kuin katkaiset leikkuun jälkeen niin koputtele lasia alapuolelta niin purat sitä kautta jännityksen, silloin katkeaa helpommin ja se auttoi
-Madde-
Nyt tuli lasinleikkuu vinkit ihan oikeeseen aikaan palstalle. Just tänään kävin ostamassa rakennustavaran kierrätyskaupasta kolme ikkunaa 9 eurolla. Aattelin purkaa ne palasiks ja tehä niistä yläkertaan pikkuikkunat. Muutaman kerran vanhaa lasia jo leikkaillu, ja menestys ollu vaihtelevaa.. .
peukalo keskellä kämmentä...
Heh, minulla onnistui varsinkin alussa 3 lasia kymmenestä, et siperia tosiaan opetti. Tein sitten niin, että kun vedin leikkurilla viivan niin ennen katkaisua koputtelin lasia alakauttua ja laitoin lasin alle ohuen puulistan ja sitten vasta katkaisu ja ihan painamalla. Joskus saatoin vetää lasin pöydän reunaan, alle lista ja sitten vasta katkaisu. Nyt halusin keittiön ikkunan eteen kaksi lasihyllykköä (kuten Strömsö:n keittiössä on) mausteiden kasvattamista varten ja hain valmiiksi leikatut lasit lasiliikkeestä. Siinä tuli seurattua tarkkaan miten 5 mm lasia leikataan ja yrittäjällä oli semmonen pehmustettu työkalu, pihti-tyyppinen, jolla hän katkaisi lasin viivan leikkaamisen jälkeen ja sen jälkeen VETI lasit erilleen, ovelan näköistä :). No lasi oli 5mm paksuista..
Hyllyistä tuli hienot ja nyt voin esim talvella laittaa kynttilöitä tms tuikkuja, kannakkeiksi laitoin tavalliset puukannakkeet :)
Hyllyistä tuli hienot ja nyt voin esim talvella laittaa kynttilöitä tms tuikkuja, kannakkeiksi laitoin tavalliset puukannakkeet :)
-Madde-
Lasin katkaisussa on tärkeää tukea lasin päälipuoli ihan yhtä lailla kun alapuoli, eli hyvä teräväreunainen pöytä ja lasin taitekohta reunan kohdalle ja päälle vaikka lauta ja paino laudan päälle (nojaa kädellä). Laudan jos ympäröisi ohuella huovalla niin ei naarmi lasi, samaa huopaa pöydälle olisi hyvä. Huopa ei välttämätön mutta ei saisi jäädä paljoa levänmuruja lasia vasten
Näin olen leikannut 6mm paksuuteen asti, sen paksummissa ei tahdo oma paino riittää vaan lasi kaareutuu ylöspäin (irtoo pöydästä) ja murtuu mistä sattuu. Pitkiä kapeita soiroja leikatessa olen mennyt polvilleen ylätuen päälle ja molemmilla käsillä (hanskat) painanut lasin poikki, tässä pitää olla vatsa ja selkälihakset kunnossa tai on päällään lattialla
Muistaa vaan että leikattu lasin reuna on terävä kun partaveitsi.
Muistaa vaan että leikattu lasin reuna on terävä kun partaveitsi.
"Hyvä tuppaa tuleen vaikka keskinkertasta yrittää "