1. Jos puratte vintin ulkoseiniin asti niin suunnitelkaa ja rakentaa uudet katto ja seinärakenteet sellaiseksi, että ovat täysin onttoja eli jos on koolausväli 600 niin joka koolausväli ontto katosta seinään (katto, vino-osa ja vintin seinät). Mä tein tämän ja kiitos yläkerran ukon niin oli helppo lisätä selluvillaa.
2. Älkää vetäkö seiniin ja kattoon mitään vaaka-ristikoolaussysteemejä sen takia, että saisitte normipaksuuden eristeille, tehkää mieluummin ihan kokonaan auki. Mä opin purkaessa omaa vinttiä, jossa Veikko oli tehnyt (1952) vinttiin kesähuoneen niin kiinnittämällä leveitä roikkuvia puupaloja kattotuoleista niin sillä se laski katon korkeutta sen 100 mm purua varten. Mie vetäisin sitten sen +250 eristepaksuuden verran ja hyvä tuli.
3. Jos paneloitte seinät ja katon (ainut suositeltava) niin vetäkää seinän yläosassa ja katossa pari paneelia ruuvilla kiinni, saa lisättyä selluvillaa vuoden-kahden päästä eikä tarvi purkaa kaikkea kylmyyden takia. Älkää ekan talven aikan laittako levyjä, näiden purkaminen on hirvee homma. Antakaa mieluummin katon ja seinän olla rimoilla sen ekan talven ja eriste laskeutuu rauhassa.
4. Suunnitelkaa NURKAT hyvin! Eli rakentakaa nurkat mahdollisimman avoimeksi; pystytte puhaltamaan vasemmalta, oikealta ja ylhäältä. Nurkat on oikeesti aika v--mäisiä vedon kannalta ja nämä falskaa ensimmäisenä. Eli suunnittelu lähtee juuri sieltä väärästä päästä eli ulkorakenteesta. Ja vintin rakennesuunnittelu muutenkin mahdollisimman yhtenäiseksi eli jos teette vessoja tms niin tehkää ne sisäseinät sen jälkeen kun koko yläkerta on eristetty! Mitä enemmän nurkkia, sen enemmän ongelmia..
5. Hyväksykää, et selluvilla laskeutuu enemmän kuin esitteessä sanotaan, se on fakta. Eli tapetoikaa tms vasta kahden puhalluksen jälkeen ja mieluummin niin, että ekasta puhalluksesta on aikaa väh 1 vuosi (rintamamiestalon perinteinen peruskorjaustapa, remppa ei tehdä 5 kk aikana). Mun kohdalla selluvilla oli laskeutunut 10 cm ja sen huomas tänä talvena kun pakkasten (-16) aikana vintin lämpötila laski +2 asteeseen tunti sen jälkeen kun keskikerroksen takka oli laitettu tulille..
6. Mulla meni 7 säkkiä kakkospuhalluksessa ja se on paljon. Luojan kiitos olin suunnitellut vintin rakenteen ihan eri tavalla kuten raksainssi oli tehnyt (vaaka-risti-vaaka) ja nyt sain ujutettua letkun seinään saakka (katon kautta reiitys). Taas sai Madde kiittää itseään paremmasta suunnittelusta