Mitä levyä sisäseiniin?

Kaipaatko vinkkiä ikkunoiden kunnostukseen? Mitä tehdä pinkopahveille?
ksurakka
Uusi jäsen
Kotisivu: www.arkki.fi

Mitä levyä sisäseiniin?

Viesti Kirjoittaja ksurakka »

Terve,

Olemme remontoimassa äskettäin ostamaamme rintamamiestaloa ja meillä on vaikeuksia päättää sisäseinän rakenteesta.

Haluaisimme että lopputulos:
- olisi maalattavissa
- olisi hengittävä
- mahdollistaisi sähköjen asentamisen seinän sisään
- mahdollistaisi taulujen yms. kiinnittämisen

Tällä hetkellä meillä on tiedossa seuraavat vaihtoehdot:
- leijona huokolevy (vaimo tykkäisi, itsestä tuntuu että liian pehmeä)
- kovalevy
- vaneri

Mitä mieltä olette noista materiaaleista ja olisiko vielä jotain muita jotka sopisivat vaatimuksiin?

Kiitos mielipiteistä
Bily
Jäsen
Jäsen

Re: Mitä levyä sisäseiniin?

Viesti Kirjoittaja Bily »

Koolaus ja sen päälle sitten erikoiskova kipsilevy tai huokoleijona.
jope
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja jope »

Noilla vaatimuksilla ei taida montaa olla melkein pitää jostakin vaatimuksesta joustaa. Kovalevy ei toimi,liian ohutta ja vetelää. Vaneri epätarkoituksenmukaista ja kallista. Huokolevy mielestäni paras. Seinä halltex tai isotex on valmiiksipinnoitettua huokolevyä. koolaa seinät laudalla ja vetää piuhat sieltä ja jompikumpi levy päälle. Ongelma on pystysaumat. Monen silmää ei miellytä. Samoin kiinnitykset pitää taiteilla levyn ja koolinkivälin läpi.
Kipsi on hyvä mutta maalaamisen jälkeen loppuu hengittelyt. Varmaan hengittäviä pohjamaaleja saa etsimällä mutta tapetti on jo työläämpää. Jostakin luin että perinteisiä tapetteja valmistaa enää noin viisi tehdasta maailmassa. Loput tekee enemmän tai vähemmän muovitapetteja. Rautakauppojen mallistoja ei siis kannata katsella,niillä kun on bulkkikamaa. Paperitapeteille on erikoisliikkeitä mutta hinnat ja saatavuus ei ymmärrettävästi ole samaa tasoa.
shit happens
Tomppa
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Tomppa »

jope kirjoitti: Varmaan hengittäviä pohjamaaleja saa etsimällä mutta tapetti on jo työläämpää. Jostakin luin että perinteisiä tapetteja valmistaa enää noin viisi tehdasta maailmassa. Loput tekee enemmän tai vähemmän muovitapetteja. Rautakauppojen mallistoja ei siis kannata katsella,niillä kun on bulkkikamaa. Paperitapeteille on erikoisliikkeitä mutta hinnat ja saatavuus ei ymmärrettävästi ole samaa tasoa.
Kyllähän paperitapetteja saa esimerkiksi Toijalasta Tapettitalosta joten eipä tuo ihan mahdotonta ole...
Jos se olis helppoo,olisin tehnyt sen jo.
Bily
Jäsen
Jäsen

Tomppa kirjoitti:
jope kirjoitti: Varmaan hengittäviä pohjamaaleja saa etsimällä mutta tapetti on jo työläämpää. Jostakin luin että perinteisiä tapetteja valmistaa enää noin viisi tehdasta maailmassa. Loput tekee enemmän tai vähemmän muovitapetteja. Rautakauppojen mallistoja ei siis kannata katsella,niillä kun on bulkkikamaa. Paperitapeteille on erikoisliikkeitä mutta hinnat ja saatavuus ei ymmärrettävästi ole samaa tasoa.
Kyllähän paperitapetteja saa esimerkiksi Toijalasta Tapettitalosta joten eipä tuo ihan mahdotonta ole...
Tässä tilanteessahan haluttiin kuitenkin pintaa jota voidaan maalata.
vms
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja vms »

Jotain huomioita tässä

Vaneri voi olla _kova_ akustisesti jos isoja pintoja? Sinänsä nättiä esim Osmocolorilla vahattuna.

Haltex/puukuitulevy tms on ehkä pehmeintä mutta en tiedä mihin se on liian pehmeää, tuntuuhan se erilaiselta. Toisten mielestä seiniä ei missään tapauksessa voi tehdä esim tavallisesta kipsilevystä kun se ei kestä mitään mutta ainakaan meillä ei 2v asumisen aikana ollu mitään ongelmia. Seinät kesti ilman mitään varomista normaalia asumista ja touhua, samoin kaikki pysyi seinillä ihan mainiosti. Toki keittiö kohdalla on hyvä olla taustalla vaneria tms.

Kipsilevyn saumojen tasoitus on ikävä homma enkä halua sitä enää tehdä.

Puukuitulevyn päälle on aika helppo laittaa pinkopahvi liimaamalla: jälki on oikein siistiä eikä maksa paljon. Varmaan pinkopahvin voisi laittaa myös kipsilevyn päälle?

V-MS
Janetski
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Janetski »

Itse ajattelin tehdä niin, että osaan huoneita huokoleijona ensin ja huokoleijonaan kiinni kipsilevy. Osaan taas laitetaan yllä mainittu pinkopahvi huokoleijonan päälle. Kipsilevy, pinkopahvi tms. säilyttää hengittävyytensä maalattaessa kun käytetään sopivia maaleja. Pinkopahveja, kuitulevyjä sun muita on maalattu maailman sivu vernissapohjaisella maalilla ilman mitään ongelmia. Jos huokoleijona tulee kiinni suoraan vanhaan seinään ilman koolauksia niin tommosessahan pysyy nyt taulut ihan hyvin. Jos on koolattuja seiniä, niin propuilla vaan jos jotain tarvitsee kiinnittää. Tai pisintä naulaa vaan mitä laatikosta löytyy niin varmasti pysyy, kun on hirressä tai laudoituksessa asti kiinni. :-)
Entinen Uulatuotteen edustaja. Leipätyö Colorialla tällä hetkellä.
Bily
Jäsen
Jäsen

vms kirjoitti:Puukuitulevyn päälle on aika helppo laittaa pinkopahvi liimaamalla: jälki on oikein siistiä eikä maksa paljon. Varmaan pinkopahvin voisi laittaa myös kipsilevyn päälle?
Eikai tuommoiseen nyt kannata ruveta, kun erikoiskovassa kipsilevyssä on kartonki jo molemmin puolin. Eikä se sen kalliimpaa ole kuin normaali kipsilevy.
jope
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja jope »

Ei sitä kannata alkaa tekemään yhden talon seiniä kovin kirjavilla systeemeillä.Menee vähän monimutkaiseksi ja räpeltämiseksi. Valitsee yhden kaman mikä hyvältä tuntuu ja pysyy siinä. Kipsi on yleensä rempoissa käytännössä paras kun sillä saa varmasti suoraa,saumatonta ja elämätöntä tapetointi-tai maalaus alustaa. Joskus vanhoissa taloissa kannattaa käyttää tuota huokolevyä pehmeyden ja hiukan korkeamman pintalämpötilan vuoksi. Jos ennestään ei seinät mitenkään ole tuntuneet hohkaavan kylmää niin kipsiä jos se vaan on muuten hyväksyttävä vaihtoehto. Eikä tarvi vetää varmuuden vuoksi ek.ta. Tavallinen kelpaa ihan hyvin ja on kyllä jokusen kymmenen prosenttia halvempaa.
shit happens
vms
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja vms »

Bily kirjoitti:
vms kirjoitti:Puukuitulevyn päälle on aika helppo laittaa pinkopahvi liimaamalla: jälki on oikein siistiä eikä maksa paljon. Varmaan pinkopahvin voisi laittaa myös kipsilevyn päälle?
Eikai tuommoiseen nyt kannata ruveta, kun erikoiskovassa kipsilevyssä on kartonki jo molemmin puolin. Eikä se sen kalliimpaa ole kuin normaali kipsilevy.
Jos olisin remontoimassa esim tilaa jossa olisi uutta pintaa kaipaavia seiniä kipsilevystä tai puukuitulevystä laittaisin pinkopahvia mieluummin kuin alkaisin tasoitella: pinkopahvi oikaisee hienosti aikamoisetkin elämisen jäljet. Tai jos osa seinistä olisi puukuitulevyä ja johonkin jostain syystä päätetty laittaa kipsilevyä vetäisin varmaan koko höskän pinkopahvilla, tosin en oo kyllä nähny/kuullu kenenkään näin tehneen joten kokeiluahan se olisi :wink:

Ja jos olis tarve tehdä vaikka joku uusikin seinä niin jotenkin toi pinkopahvihomma oli niin paljon nopeempi/siistimpi että itse tekisin niin, tosin näistä vanhoista tönöistä taitaa useemmin kaatua seinät kun olla uusille tarvetta? En tykänny sen kipsilevysauman laittamisesta ollenkaan.

Ei sitä nyt kai ihan uuden levyn päälle "kannata" laittaa mutta jotenkin sen joutuu tekemään.

V-MS
pvalila
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja pvalila »

Kierrä ne seinät ensin pitkän passin kanssa: minulla ainakin piti jok'ikinen oikaista ja se vaikuttaa hieman siihen, mitä ominaisuuksia levyltä vaaditaan. Itse päädyin lastulevyyn, kun kerrostalolapsena olisin oudoksunut seinää, johon lyödessä käsi ei tule kipeäksi. Vaneriakin käytin aika paljon, mutta se on kallista ja kannattaa olla tarkkana, mistä sen ostaa: samalla hinnalla saa niin huiman kaunista pintaa kuin keskinkertaistakin.

Teet seinät sitten mistä levystä teet niin johdot saat kyllä helposti piiloon: tarvittessa vinolaudoituksesta voi ottaa yhden laudan reunasta vähän pois, mutta ainakin minulle jäi oikaisujen takia taakse tilaa suorastaan ruhtinaalisesti.

Hengittävyydeltään kaikki normaalit vaihtoehdot ovat ihan ok, vesihöyryn läpäisevyydenhän pitää kasvaa ulospäin mentäessä eli sisäpinnan olla tiheintä.

Muista sitten, että seinän ulostulo levytyksen ja oikaisun takia johtaa tarpeeseen siirtää radiaattoreja. Jos hommasta yrittää selvitä ilman tätä tulee lopputuloksesta aivan kamalan näköinen ja teknisestikin huono.
Corleon
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Corleon »

Itse laitoin seiniin 13mm kipsilevyn. Ulkoseinissä oli "huokoleijona"/sen tapainen levy jota en irroittanut vaan laitoin kipsin suoraan sen päälle. Seinät olivat melko suorat ennestään joten oikaisuja ei liiemmin tarvinnut tehdä. Sähköt vedettiin MMJ johdolla seinään tehtyihin uriin. Suurin homma urakassa oli saumojen ja ruuvikantojen kittaaminen/hiominen. Onneksi suvussa on ammattimaalari joka tuli myöhemmin auttaamaan hiomisessa. Ei voinnut muuta kun ihastella miten oli hiominen helpon näköistä ja jälki hyvää. Nyt osaa paremmin itsekkin! :-)
Liitteet
Olohuone.jpg
Olohuone.jpg (28.54 KiB) Katsottu 17746 kertaa
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta »

pvalila kirjoitti:Kierrä ne seinät ensin pitkän passin kanssa: minulla ainakin piti jok'ikinen oikaista ja se vaikuttaa hieman siihen, mitä ominaisuuksia levyltä vaaditaan.
Tää on hyvä pointti, esim. hirsiseinillä huokolevyn saa kauniisti taivuteltua hirsiin kiinni. Ja onhan huokolevyssä tietty lämmöneristävyyskin omana juttunaan. Itse en alkaisi vanhaa taloa koolaamaan kuin äärimmäisessä hädässä. Suoraan seinään nyt saa sen kipsilevynkin kiinni, mutta hirteen sitä on aika turha vetää.

Tuo "liian pehmeä" huokolevyn attribuuttina ei ole mulle koskaan oikein auennut. Ainoat reiät mitä olen huokolevyyn tehnyt on tulleet sellaisilla jytkyillä joilla kipsilevykin olisi ollut kurtussa. Jos nyt haluaa kovettaa pintaa niin pinkopahvin vetäminen päälle on erittäin hyvä tapa (Perinteisesti tai á la Järvinen). Nupit pysyvät huokolevyssä vähän huonosti, niin että tuo Järvisen konsti voi olla oikein hyvä: samalla saadaan lämmöneristys, seinää myötäilevä pinta ja kohtuullisen kova pintakerros.

Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
vesahy
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja vesahy »

Minä olen laittanut huokolevyn päälle 6 millin remonttilevyä. Sen leveys 90cm ja sen ohuempana verran muutenkin kevyempää, että on helpompi yhden miehen käsitellä. Saa otettua tukevasti reunoista kiinni silloin kun nostaa pystyyn seinälle. En tiedä onko se atvallista levyä kovempaa ja/tai sitkeämpää, mutta siltä se ainakin vaikutti. Kiinnitykseen laitoin pari palkoa rakennusliimaa ja sitten ruuvasin kiinni Gyproc-ruuveilla. Hyvin on pysynyt seinässä.
pvalila
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja pvalila »

Pekka Huhta kirjoitti: Tuo "liian pehmeä" huokolevyn attribuuttina ei ole mulle koskaan oikein auennut. Ainoat reiät mitä olen huokolevyyn tehnyt on tulleet sellaisilla jytkyillä joilla kipsilevykin olisi ollut kurtussa.
Pekka
Minulle on syntynyt viestejäsi lukiessani aavistus, että arvon kaima on kotoisin pientalosta. Minusta taas muinaisena kerrostalolapsena tuntuu luonnottomalta asua muualla kuin betonilaatikossa: perhana, seiniinkin voi ripustaa asioita ilman että ensin kaivaa kilowatin pneumaattisen esiin. Uskomatonta on sekin, kuinka kauniisti vaimon piano alkoi soida, kun se pääsi puutaloon: eron huomaan jopa minäkin. Ja jos yöllä haluaa kuulla vessan kohinaa, pitää käydä itse vetämässä. Minä en tähän taida tottua mutta lapsille tästä tulee normi.

Yksi vaihtoehto on käyttää verhoilulevyjä, joilla tulee kerralla valmista pintaa. Silloin kannattaa kuitenkin muistaa, että tänään uusi on yllättävän pian vanhaa ja kaikkia verhoilulevyjä ei ihan niin vain maalata/tapetoida/tms.
Vastaa Viestiin