sähkö-uunin asennus

Keskustelu lämmitysjärjestelmien valinnasta ja huollosta, ilmanvaihdosta, putkisto- ja sähköremonteista ja muusta näihin liittyvästä.
auvo27
Jäsen
Jäsen

sähkö-uunin asennus

Viesti Kirjoittaja auvo27 »

moro.
minkälainen "johto" tarvitaan sähköuunille? voiko sen vetää rasiasta vai pitääkö laittaa keskuksesta/ sulakkeelta kokonaan oma?
tarkotuksena olisi tehdä mahd pikälle itse ja jättää sähkärille liittäminen
minkä nuorena varastaa sen vanhana omistaa
Hep
Jäsen
Jäsen

Re: sähkö-uunin asennus

Viesti Kirjoittaja Hep »

No sehän riippuu millainen uuni on kyseessä. Kunnolliset on kolmivaiheisia, mutta onhan niitä yksivaiheisiakin olemassa.

Kun nyt olet johtoa vetämässä, niin vedä 5x2,5 keskukselta. Riittää kaikkiin tarpeisiin, riippumatta päätelaitteen tyypistä.
juh
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja juh »

Tai sitten jos vetää putken, niin saa tarvittaessa vaihdettua kaapelin tulevaisuudessa. Ja tosiaan riippuu uunista - jos on erillisuuni, niin yleensä riittää yksivaihejohto jos taas liesi levyineen kaikkineen niin todennäköisesti tarvitaan kolmivaihesähköä...
peukalo keskellä kämmentä...
ankkuli
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja ankkuli »

auvo27 kirjoitti:moro.
minkälainen "johto" tarvitaan sähköuunille? voiko sen vetää rasiasta vai pitääkö laittaa keskuksesta/ sulakkeelta kokonaan oma?
koska joudut kysymään noin, olisi ehkä parempi, jos jättäisit myös johdon valinnan ja asennuksen sähkärille... tai kysy edes siltä sähkäriltä mitä ja miten laitetaan, että suostuu kytkemään.

jos kuitenkin ryhdyt, niin selvitä millaisen uunin/lieden aiot asentaa ja katso sen manuskasta ohjeet piuhan (ja sulakkeen) minimikoolle. käytännössä uunin+ levyt sisältävälle liedelle on lähes aina oma sulake, joten sille on myös oma johto keskukselta. pelkkä keittolevy tai uuni voi olla eri systeemillä.
whiski
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja whiski »

auvo27 kirjoitti:moro.
Kysymyksesi kertoo kaiken jo?
Et kerro onko uunisi liitosjohot tarkoitettu pistorasiaan, vai onko uunin mukana tullut minkäänlaista johtoa? :razz:
Et tiedä/ kerro kuinka paljon uunisi kuluttaa sähköä? :razz:
Et mahdollisesti tiedä/ kerro, onko se kieretoilmauuni joka taas käsittääkseni kuluttaa pikkuisen enemmän, mutta lyhyemmällä ajalla? :razz:
Joten kun kysyt tuota asiaa, niin ota yhteys sähkömieheen, tai kysele myyjän kautta asennuspalvelua? :razz:

Joten käytännön vastauksia.
Yleensä hellat/ uunit kytketään omaan sulakkeen taakse, koska vievät sen vertaa paljon virtaa, että eivät sulakkeet kestä mitään tusinaa laitetta viereen.
Wanha wirttynyt Whiski

Jollet tiedä, ymmärrä tai osaa ole edes hauska tekemällä itsesi naurettavaksi, joten
tervetuloa Suomen pelkokertoimeen, tänään vuorossa Kotikokin erikoinen!
Labyrint64
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Labyrint64 »

ankkuli kirjoitti:koska joudut kysymään noin, olisi ehkä parempi, jos jättäisit myös johdon valinnan ja asennuksen sähkärille... tai kysy edes siltä sähkäriltä mitä ja miten laitetaan, että suostuu kytkemään.

jos kuitenkin ryhdyt, niin selvitä millaisen uunin/lieden aiot asentaa ja katso sen manuskasta ohjeet piuhan (ja sulakkeen) minimikoolle. käytännössä uunin+ levyt sisältävälle liedelle on lähes aina oma sulake, joten sille on myös oma johto keskukselta. pelkkä keittolevy tai uuni voi olla eri systeemillä.
Älkää taas viitsikö. Jos ette itse tiedä vastausta niin jättäkää vastaamatta kokonaan. Asensin kerran kaasuliettä kiinteällä putkella ja kun hain liitoskappaleen kaupasta ja myyjä sai tietää mihin käyttöön se tulee niin räpsäisi päälle melko mojovat "huonon asiakkaan lisät". Myyjä sanoi ensin summan 50 euroa ja kun pyysin eritellyn kuitin kirjoitti hän kuittiin "hana 34e ja letku 16e". Miten sattuikin yhteissumma noin tasaluvulle. Ihan oikeasti; liitin ensin puolet kalliimmalla kuin mitä muualla ja letku samoin. Ensin kova valistus ettei sitä saa tehdä itse jne... mutta kun sanoin että teen itse ja pyydän heidät tarkastamaan niin sanoi ettei suostu siihen vaan haluavat itse tehdä. Hintaa kysyessä selvisi että homma maksaa noi 250 euroa. Eli aivan törkeesti.

Netistäkin oli hankala löytää säädöksiä mutta sitkeällä etsimisellä ja soittelemalla eri puolille Suomea selvisi että kyse on loppujen lopuksi hyvin yksinkertaisesta hommasta. Vaativampi tapaus on kaasuverkosto jossa on paljon haaroja ja liitoksia. Oma kaasuveto oli siis yhtenäinen putki toiseen huoneeseen ja putki vielä suojaputkessa jonka päät tulee esiin ja ovat avoinna molemmista päistä. Eräs kaasutarvikkeita maahantuovan firman edustaja sanoi että pullokaasu-asennukset on aivan eri luokkaa kuin kiinteään kaasuverkostoon liittyvät tai esim. teollisuuden happiputkistot jotka vuotaessaan aiheuttavat todellisen räjähdysvaaran ja joissa putkiston paine on ihan eri kuin kotikäytön 30 millibaaria.

Mutta kun säädökset on säädöksiä ja laki on laki. Toisaalta ymmärrettävää kun sähköasentajana toimiessa törmäsi sellaisiin tapauksiin että oli vähän yhdistelty pistorasioita joten pistorasiat olikin yhtäkkiä kahden eri sulakkeen alla samaan aikaan. Lailla ja säädöksillä yritetään välttää tällaiset tumpeloiden tekoset mutta vaikeaahan tämä itse rakentaminen on. Eniten kiukuttaa että näihin säädöksiin vedoten joku sähköfirma tekee mojovaa tiliä ihan perusjutuista. Vain koska "itse ei saa edes katsoa sähköjohtoihin päin". Esim. sähköasennus-säädökset on piilotettu sähköalan työkorttien taakse ja ne selville saadaksesi sinun on maksettava vuosittaista usean sadan euron maksua. Tällä yritetään välttää se että teeseitse-mies katsoisi helppojen perus sähköasennusten määräykset ihan virallisesta paikasta ja tekisi itse määräysten mukaan oikein. Alan suojeluahan tämä on. Vai keksittekö miksei sähköalan määräykset voi olla aivan julkisesti kaikkien saatavilla?
Hep
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Hep »

Samaa mieltä siitä, että määräykset ja ohjeet pitäisi olla paremmin tarjolla. Alalla kuin alalla, ei koske pelkästään sähköalaa.

Sähköhommat vain ovat sellaisia, että monen "maalaisjärki" ei niiden kanssa pelaa. Huomioitavia seikkoja on monia. Jo pelkkä sulakkeen tarkoituksen ymmärtäminen tekee monille vaikeaa. Käytännön kokemusten (palaneita taloja ja hengettömiä ihmisiä) perusteella vaatimukset ovat kiristyneet siihen missä nyt ollaan ja lisää tulee varmasti. Kun tulee onnettomuuksia (yhteiskunnalle kuluja), niin silloin yleensä sääntelyä tarkennetaan/tiukennetaan. Jälleen sama koskee kaikkia aloja. (Liikenneratkaisuissa päädytään aina laskemaan nopeuksia, vaikka todellinen syy piilee muualla, esim. kärjellään seisova kolmio ei merkitse nykyään enää mitään.)

Se on vain kumma miksi sähköhommia pitäisi saada itse tehdä, vaikka asiasta ei ymmärrä yhtään mitään. Ja tämän toiminnan puolustelun näkisin rikokseen yllyttämisenä. Ammattiin pätevöidytään opiskelemalla tai kokeneemman opastuksella työssä, ei keskustelupalstoilla kyselemällä.

Johdot voi kyllä itse vetää ja säästää siinä, mutta suunnittelussa pitäisi olla ammattilainen paikalla. Juurikin sen takia, että johtojen mitoitukset, vikavirtasuojat ym. tulee oikein.
Labyrint64
Jäsen
Jäsen

Sähkö on asia joka huonossa lykyssä tappaa heti tai aiheuttaa tulipalon. Mutta väärin suunnitellut rakenteet voi aiheuttaa kosteusvaurion ja homepöly aiheuttaa asujille pitkäaikaisia sairauksia. Silti toinen ala on enemmän "suojeltua" kuin toinen.

On paljon teeseitse -miehiä jotka kykenisivät tekemään vaikka sitten sähköasennuksia. Siinä kuin vesieristyksiä kylppäriin. Loppujen lopuksi kyse kun on hyvin yksinkertaisista asioista. Jännä että jatkojohdon saa tehdä itse mutta pistorasiaa et saa kytkeä. Molemmissa on yhtä suuri riski tehdä väärin. Se että turvallisuusmääräykset eivät ole julkisia ei mielestäni ole lisäämään turvallisuutta vaan nyt kun ei ole tietoa niin ne jotka haluavat tehdä itse niin tekevät sen sitten itse - vailla oikeaa tietoa. Väärinhän se silloin menee.

Suosittelen silti itsekin että palkkaa sähköasentajan tai isommassa remontissa teettää sähkösuunnitelmat. Johtojen mitoitus ja pistorasioiden sarjoitus saman johdon välille vaatii hieman tietoa. Vaikuttaa kuitenkin että enemmän tulipaloja syntyy nykyisten paskojen halpis-sähkölaitteiden vuoksi jotka eivät täytä minkäänlaisia standardeja koska kukaan ei niitä valvo. Ja kun jokainen saa tökätä jatkojohdon pistorasiaan tehdään niistä jatkojohdoista sitten hieno jatkojohdon jatkojohdon jatkojohto joka nurkassa kerää pölyä ja on potentiaalinen riskipaikka.
sou
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja sou »

Kalusteisiin upotettavat uunit toimivat yleensä ihan yksivaiheisina. Liesitasot haluaisivat yleensä kolmivaihevirtaa mutta yleensä kyllä toimivat tarvittaessa yhdelläkin -silloin kannattaa olla vähintään se 2.5mm kaapeli. Uusien mukana tullee joku paperi missä on vaatimukset liittämiseen ja missä järjestyksessä johdot kiinni. Joskus jopa pistotulppakin mukana ja maininta että joka maassa ei saa sitä käyttää. En sitten tiedä sensuroidaanko noitakin pois ostopaikasta riippuen? ..serlallako vai ammattilainen pyyhkimään?
Labyrint64
Jäsen
Jäsen

Ja jotta tajuttaisiin mitä tarkoittaa kolmivaihesähkö helloissa niin käytännössä yhtä vaihetta käytetään uuniin, toista kahteen keittolevyyn ja kolmatta niihin kahteen muuhun keittolevyyn. Tällä tasataan eri vaiheille kuormaa SIINÄ TAPAUKSESSA että uuni sekä kaikki keittolevyt ovat käytössä samaan aikaan. Hella ei ole 400V kolmivaihelaite vaan hellalle tuodaan 5x2,5 johto ja hellan eri osat käyttää eri vaiheita nollan kanssa eli toimivat 250V jännitteellä. Täysin sama asia kuin kolmivaiheeseen kytkettävät kiukaat. Niissäkään ei vastukset toimi 400V jännitteellä vaan esim. kuudesta vastuksesta aina kaksi käyttää yhtä vaihetta nollaa vastaan. Eli jokainen vastus toimii 250V jännitteellä.
Zener
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Zener »

Hep kirjoitti: Se on vain kumma miksi sähköhommia pitäisi saada itse tehdä, vaikka asiasta ei ymmärrä yhtään mitään. Ja tämän toiminnan puolustelun näkisin rikokseen yllyttämisenä. Ammattiin pätevöidytään opiskelemalla tai kokeneemman opastuksella työssä, ei keskustelupalstoilla kyselemällä.
Se kyllä on oikein, että sähkötöitä ei saa tehdä, jos mitään ei ymmärrä.

Mutta omalla kohdalla kyllä harmittaa, kun sähköjohtoja ei saisi vilkaistakaan, vaikka on ihan läheltäliippaavan alan opinnot suoritettu korkeakoulutasolla. Tosin hituvirta eli elektroniikkapuolella. Varmasti ymmärrän itse riskit ja sähkön fysikaalisen luonteen. Olihan meillä vaihtosähköstäkin kurssit. Käytiin läpi 1-vaihe ja 3-vaihejärjestelmät. Tosin enemmän teoriatasolla.

Ehkäpä itse kannattaisin enemmän järjestelmää, jossa itselleen saa tehdä sähköjä, jos käy jonkin "Tulityökortti"-tyyppisen kurssin lävitse. Ja ennen käyttöönottoa on tarkistutettava kytkennät ammattilaisella. Olisi mielestäni turvallisempi vaihtoehto, kuin nykyinen käytäntö, jossa suuri osa porukasta kuitenkin tekee itse virityksiään päin persettä, eikä kerro kenellekkään mitään.

Vai minkä takia rautakaupat ja jopa Prismat ja Citymarketit pursuaa sähkötarvikkeita? Sellaisiakin, jotka ei ole jatkojohdon rakentamiseen tarkoitettuja.

Jos nyt omaa sukua katsoo, niin lähes kaikki miehet on jotain virityksiä rakennelleet 230 värkeissä. Vaikka osaaminen on sitä tasoa, että plussa plussaan, miinus miinukseen ja väri väriin.

Meidän suku tuskin on poikkeus. Eiköhän samalaisia jästipäitä ole muuallakin.
Labyrint64
Jäsen
Jäsen

Ja ennenkuin kukaan ehtii vastata niin; mitäs sitten kun talo myydään ja seuraava asukas kuolee sähköiskuun tai tulipaloon? Toinen yleisesti käytetty konsti on pelotella vakuutusyhtiöllä. Tiesittekö muuten että vakuutusyhtiöllä on näyttövelvoite eli pitää osoittaa että tulipalo on alkanut väärin tehdyistä sähkötöistä. Toki on raunioiden keskellä vaikea yrittää puolustella ettei ole itse juuri sitä tulen sytyttänyttä kytkentää tehnyt mutta tässäpä tuleekin tämä teeseitsemiehen oma vastuu. Voiko nukkua yönsä turvallisesti ja luottaa ettei talo pala omien kytkentöjen vuoksi. Itse (jos olisin tehnyt kytkentöjä) voisin ainakin nukkua rauhassa. Enemmän pelottaisi urakkamallilla ties minkälaisten sähkäreiden tekoset. On törmätty monet kerrat löysiin liitoksiin ja mmj:tä kuoriessa on lähtenyt ammattimieheltä vahingossa eristeet kupariin saakka. Sen sijaan että olis vaihdettu koko kymmenen metrin veto niin piilotettiin vahinko johtonipun sekaan.

Jossain toisessa foorumissa (olisko ollut suomi24) kyseltiin takan tekemisestä ja sielläkin oli neuvona "palkkaa ammattilainen niin ei talo pala". Prkl. Minä ainakin aion tehdä itse oman takkani. Ihan vaan kiusallani kun niin moni sitä ihmetieteeksi väittää.
Tähkä
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Tähkä »

Itse olen pitänyt sähkötöissä rajana sitä että en kytke mitään. Kaikki sähköjohdot on kyllä tullut vedettyä itse remontin aikana. Johdon kummassakin päässä on sitten lukenut mikä piuha on kyseessä, jolloin sähköri on tiennyt mitä on kytkemässä. Meillä Keittotaso on kahden 16A sulakkeen perässä, jolloin pitäisi kestää se reilu 7kW teho. Erillisuuni on tavalliseen pistorasiaan kytkettävä. Keittotasolle menee 5x2,5 ja uunille 3x2,5, mutta ilmeisesti koko hoidon olisi saanut vedettyä tuolla 5x2,5 MMJ:llä.

Jos nyt kuvittelee, että sähkäri ottaa 50e/h niin jollain 1000 eurolla teettää 20h töitä, jossa ajassa sähkäri kytkee melkein koko talon. Aika pieni summa siitä, että voi luottaa sähköjen olevan oikein.

Monet työkavereistani ovat kyllä kytkeneet kaikki sähkönsä itse, ja ovat ilmeisesti osanneet tehdä kaikki oikein. Itse en ole viitsinyt alkaa ainakaan vielä säästämään tässä raossa. Mielummin kytken vaikka vesiputket itse.
sou
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja sou »

Ei liity enää aiheeseen, mutta kukahan on vastuussa jos jotain sattuu ja viritys on jonkun talon aikaisemman omistajan käsialaa? Meillä on joku ammattilainen tehnyt noita sähkövetoja jo pohjille: ilmastointiteippiä, sekavia kytkentöjä - värit sekaisin ja rakenteissa päättämättömiä johtoja joihin tulee jännite. Varmaan vähän hankala mitään vastata, mutta ainakin mietityttää jos on mahdollisuus jonkun muun tekemän teippivirityksen takia käymään oikeutta.
Zener
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Zener »

Labyrint64 kirjoitti: Jossain toisessa foorumissa (olisko ollut suomi24) kyseltiin takan tekemisestä ja sielläkin oli neuvona "palkkaa ammattilainen niin ei talo pala". Prkl. Minä ainakin aion tehdä itse oman takkani. Ihan vaan kiusallani kun niin moni sitä ihmetieteeksi väittää.
Isäni lainasi kirjastosta kirjan ja sen ohjeiden mukaan muurasi tiilistä varaavan takan kesämökille. On muuten pirun hyvä takka. Sitä ennen hän ei ollut muurannut, kuin pihagrillin. :-D

Vastuussa kytkennöistä on se, joka ne on tehnyt, ellei niitä ole tarkastettu ja hyväksytty. Muutenhan vastuussa on se, joka kytkennät on tarkastanut ja hyväksynyt. Meidänkin talossa on edellisen omistajan jäljiltä vaikka mitä virityksiä ollut. Ulkovarastostakaan ei alkujaan sammuneet valot, vaikka kaikki sulakkeet kiersin irti. No siellähän oli sitten sulakkeenohituskytkentä keskuksessa.

Mutta ainakin omassa tapauksessa paha se on vastuunkantajaa hakea, kun lepäilee jo maan mullissa.
Vastaa Viestiin