Vinkatkaa ny ihmeessä mistä mä sen saunaprojektin täältä löydän, jookos?
Tee- se- itse -kiuas
Tee- se- itse -kiuas
Hmm... Kattelin joskus täällä rintsikka-sivuilla saunaprojekteja ja kerran osu silmään jonkun sauna projekti mihin oli itte tehty sellanen puöreä kiuas, pyöreä tulipesä josta lähti sellanen verkkopylväs missä oli kivet. oli musta tosi hieno ja olisin halunnut sen näyttää appiukolle mutten pirukainen löydä sitä millään!
Re: Tee- se- itse -kiuas
Oisko sulla tarvetta ko. kiukaalle?
Tiedän, että kaverilla olis yks myynnissä. Jos vaan käsitin mallin oikein.
-J
Tiedän, että kaverilla olis yks myynnissä. Jos vaan käsitin mallin oikein.
-J
Kappas, joku on tekasut ite IKI kiukaan. Vähän sama käyny mielessä mutta kun tuo Narvi tekas lasiluukullisen ja arinallisen kopion puolet halvemmalla niin taida jaksaa alkaa haalimaan materiaalia.
"Hyvä tuppaa tuleen vaikka keskinkertasta yrittää "
Tuolla minä ainakin kerroin kiukaastani.
http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic ... 872#p34872
kami82 kirjoitti:http://tiuskis.vuodatus.net/page/Joulu_2007
Oiskos tuo se mitä hait?
NO JUST TÄÄ, miten hemmetissä mä en sitä löytäny... Ainakin tunnin etin
KIITOS Kami82!
Just vastasin tähän aiheeseen tuolla toisen otsikon alla! Jotenkin turhan tuntuista toistaa itseään. Voisiko näille sauna ym jutuille kehittää oman osion? Tossa kuitenkin äskeinen postaukseni toiseen ketjuun:
Omaan saunaan on valmistumassa myös tuollainen "omavalmiste-iki" ja mielummin lasiluukullinen sellainen. Kävisiköhän jokin pieni takkaluukku mallinen systemointi siihen luukuksi?
Tuli myös mieleen että mahtaiskohan olla tuollaiseen perus normikiukaaseen hyötyä laittaa hormiputken ympärille tuo ikikiuas-tyyppinen reikäverkkolevy jossa kiviä sisällä? Saisi ne viimeisetkin lämpöenergian hituset kerättyä pehmeäksi löylyenergiaksi?!
Tai voisikohan moderaattori siirtää/yhdistää keskustelut saman otsikon alle?
Omaan saunaan on valmistumassa myös tuollainen "omavalmiste-iki" ja mielummin lasiluukullinen sellainen. Kävisiköhän jokin pieni takkaluukku mallinen systemointi siihen luukuksi?
Tuli myös mieleen että mahtaiskohan olla tuollaiseen perus normikiukaaseen hyötyä laittaa hormiputken ympärille tuo ikikiuas-tyyppinen reikäverkkolevy jossa kiviä sisällä? Saisi ne viimeisetkin lämpöenergian hituset kerättyä pehmeäksi löylyenergiaksi?!
Tai voisikohan moderaattori siirtää/yhdistää keskustelut saman otsikon alle?
mulla on ja toimii hyvin.. puita menee enemmän mut toimii muuten bueno... Linkeissä lisää kuvia
-Madde-
viisas oppii omista virheistään, älykäs oppii muiden tekemistä virheistä, tyhmä ei opi mistään, koska hän tietää jo kaiken
viisas oppii omista virheistään, älykäs oppii muiden tekemistä virheistä, tyhmä ei opi mistään, koska hän tietää jo kaiken
kiitos madde hyvästä vinkistä..
harmi kun en aiemmin oo huomannu tehä moista..
harmi kun en aiemmin oo huomannu tehä moista..
Hieno kiuas, alkoi mutkien hitsailu kuumottelemaan ajatuksissa. Mutta miten tuo lieskaputki nuohotaan?TTA kirjoitti:Tuolla minä ainakin kerroin kiukaastani.
-Rami
Tuotapa ei oo tullu mietittyä - mutta ainakin keräämällä kivet pois, ja nykäsemällä kiukaan irti seinästä.. samalla tulee sitten kivetkin puhdistettua. Sisäpuolelta voi tietysti päästä putsaamaan sellasella ilmastointikanavan puhistusharjalla (semmonen taipusan vaijerin päässä oleva pyörivä harja).
Mutta tarviikos noita lieskaputkia kuinka usein ees putsailla - mitenkäs esim perinteisen kiukaan palotilat ja poskikanavat? - eikai niitäkään koskaan nuohoilla?
Mutta tarviikos noita lieskaputkia kuinka usein ees putsailla - mitenkäs esim perinteisen kiukaan palotilat ja poskikanavat? - eikai niitäkään koskaan nuohoilla?
peukalo keskellä kämmentä...
Jaksaako sitä ottaa reilu 200 kiloa kiveä pois nuohouksen ajaksi, aika savotta sekin. Meinaan että oisko mitään mahkuja käyttää jotain T-haaraa ja tulppaa mutkan tilalla niin sais nuohooja tuhkat kaavittua tai vaikka imuroitua sieltä piipun alapäästä. Nuohoojat varmaan rakastaa näitä iki kiukaita.
"Hyvä tuppaa tuleen vaikka keskinkertasta yrittää "
Täällä on tapana muutaman kerran vuodessa pöllyttää mutkarassilla kaikki tulisijat, kiukaat mukaanlukien hormeineen piipunhatusta tuhkalaatikkoon, joka nurkka huomioiden. Pätkääkään ei jää tarkastamatta. Joka kerta kiukaassa on ollut vajaan millin nokivarvi, ei edes huomaa jossei rapsuta. Useammassa mökkisaunassa kiukaan voima on parantunut merkittävästi pikku puunauksella, kymmenen vuoden unohduksen jälkeen.juh kirjoitti: Mutta tarviikos noita lieskaputkia kuinka usein ees putsailla - mitenkäs esim perinteisen kiukaan palotilat ja poskikanavat? - eikai niitäkään koskaan nuohoilla?
En tiedä miten muut huoltavat omansa, olisi mukava kuulla?
-Rami
Nuohoaminen itsessään kyllä meillä onnistuu, koska piipun alapäässä on luukku sitä varten. Eli kiuasta ei tartte siirtää piipun nuohouksen ajaksi mihinkään.
peukalo keskellä kämmentä...
-
Markku&Rintsikka
- Jäsen

Kiuasta en ole juurikaan nuohonnut. Joutuu vaihtamaan niin usein? Keskimäärin lämpimänä 13 kertaa kahdessa viikossa. Syö nähtävästi kiuasta. Tuhkat poistan joka toinen lämmitys kerta. Mutta muuripata on nuohottava vähintään joka kolmas kuukausi, mielummin joka toinen. Jotta säilyy veto. Eli pata tyhjäksi ja pihalle jossa harjataan puhtaaksi. Pahimmillaan on ollut vain noin 5mm rako padan ja kuoren välissä, josta savukaasujen on pitänyt mahtua.
Jos muuripata savuttaa, älä ensimmäiseksi pyydä nokisutaria paikalle. Vaan tarkista onko tukossa.
Jos muuripata savuttaa, älä ensimmäiseksi pyydä nokisutaria paikalle. Vaan tarkista onko tukossa.
Rintsikka asuja jo vuodesta 2005. Noin 200m2 kolmessa kerroksessa, on siinä sinkulla siivoamista.
En minä mikään utelias ole .... een
En minä mikään utelias ole .... een