Lattian oikaisu ja parketti päälle.
Lattian oikaisu ja parketti päälle.
On kyse alakerran n. 30m2 huoneesta, jossa lattian pinta kallistelee hieman sinne tänne. Talo on rossipohjainen ja alajuoksujen päällä on lastulevy sekä muovimatto.
Olisi tarkoitus suoristaa lattia siten, että vanha lattia jätetään paikalleen ja juoksujen päälle tehdään oikausu pitkillä eripaksuisilla rimoilla. Tämän hässäkän päälle sitten uusi lastulevylattia, solumuovi ja parketti.
...vai mikä mahtaisi olla paras tapa oikaista lattia?
Olisi tarkoitus suoristaa lattia siten, että vanha lattia jätetään paikalleen ja juoksujen päälle tehdään oikausu pitkillä eripaksuisilla rimoilla. Tämän hässäkän päälle sitten uusi lastulevylattia, solumuovi ja parketti.
...vai mikä mahtaisi olla paras tapa oikaista lattia?
-
leomirala
- Jäsen

- Viestit: 48
- Liittynyt: Ke Marras 23, 2005 22:58
- Paikkakunta: Helsinki
- Paikkakunta: Helsinki
Uusi parketti
Jos vanhan lattian päälle laitat oikaisurimoja + lastulevyn + uuden parketin (mikäli ymmärsin oikein), niin lattia nousee 4-5 cm. Kynnyksien ja ovien kanssa tulee ongelmia.
Kokemuksesta voin sanoa, että tällöin pienetkin epätasaisuudet sekä lastulevyn ja parketin joustavuus saa lattian taipumaan askelien alla ja kenties narisemaan.
Itse tein keittiössä niin että muovimaton päälle levitin lattiatasoitetta. Sen päälle solumuovi ja parketti. Tässä on se etu, että lattia tulee jäykemmäksi kuin sinun suunnitelmassa. Pinta pitää saada erittäin tasaiseksi, minä en malttanut tehdä kunnolla.
Eikö kannattaisi purkaa vanha muovimatto sekä lastulevy ja panna paksu lastulevy juoksujen päälle oikaisun jälkeen? Eihän se tietäisi paljoa lisätyötä.
Kokemuksesta voin sanoa, että tällöin pienetkin epätasaisuudet sekä lastulevyn ja parketin joustavuus saa lattian taipumaan askelien alla ja kenties narisemaan.
Itse tein keittiössä niin että muovimaton päälle levitin lattiatasoitetta. Sen päälle solumuovi ja parketti. Tässä on se etu, että lattia tulee jäykemmäksi kuin sinun suunnitelmassa. Pinta pitää saada erittäin tasaiseksi, minä en malttanut tehdä kunnolla.
Eikö kannattaisi purkaa vanha muovimatto sekä lastulevy ja panna paksu lastulevy juoksujen päälle oikaisun jälkeen? Eihän se tietäisi paljoa lisätyötä.
-
Harry
Tulihan se sieltä :DMM kirjoitti:Miksi lastulevyä ja parketti? Eikö lankkulattia sopisi paremmin rintsikan henkeen?
Itse tekisin juuri niin kuin leomirala yllä ehdotti. Jos oikaisu ei silti onnistu, kannattaa selvittää antavatko niskat missä periksi.sikamassa kirjoitti:On kyse alakerran n. 30m2 huoneesta, jossa lattian pinta kallistelee hieman sinne tänne. Talo on rossipohjainen ja alajuoksujen päällä on lastulevy sekä muovimatto.
Olisi tarkoitus suoristaa lattia siten, että vanha lattia jätetään paikalleen ja juoksujen päälle tehdään oikausu pitkillä eripaksuisilla rimoilla. Tämän hässäkän päälle sitten uusi lastulevylattia, solumuovi ja parketti.
...vai mikä mahtaisi olla paras tapa oikaista lattia?
mää kyllä (tiätysti) olen taas kallellaan tuon aidon lankkulattian puolelle. eikös siellä alajuoksujen päällä mahtaisi olla ne alkuperäiset lankutkin?
ja samalla kun lattian purkaa eristeisiin asti, tulee tutkituksi sekin pikkuseikka, että minkä takia se lattia on kuoppainen.
jos vaikka tarttee joku alajuoksu vaihtaa. hoituu myös lattiaeristeen painuman korjaus, jos sellaista on, eli uutta eristettä (perinteistä
) päälle. sitten vaan tasoituspuut niskoille ja lattia suoraan.
yleensäkin korjauksissa kannattaa tutkia myös vian syy ettei vain oiretta hoida, eli 'kerran pirust ettei ain lirust'
ja samalla kun lattian purkaa eristeisiin asti, tulee tutkituksi sekin pikkuseikka, että minkä takia se lattia on kuoppainen.
jos vaikka tarttee joku alajuoksu vaihtaa. hoituu myös lattiaeristeen painuman korjaus, jos sellaista on, eli uutta eristettä (perinteistä
yleensäkin korjauksissa kannattaa tutkia myös vian syy ettei vain oiretta hoida, eli 'kerran pirust ettei ain lirust'
- maanma
- Moderaattori

- Viestit: 2371
- Liittynyt: Ma Tammi 10, 2005 22:21
- Paikkakunta: Turku
- Paikkakunta: 80m2, talo -48/50, pelletti, aurinko, sähkö, öljy
Vaan laittaisitteko pehmusteita
Vaan laittaisitteko pehmusteen (äänenvaimennuskalvon) myös noiden juoksujen ja tasoituspuiten väliin - ettei ala kitiseen?
Juoksujen päältä on joskus maailmassa nypitty pois lattialankut, jotka on korvattu lisäeristeellä, lastulevyillä ja muovimatolla. Kun lattiakorkeuden n.5cm nousu ei tässä tapauksessa haittaa niin ajattelin, että vanha lattia saa jäädä alle, jolloin sen purkamiseen ei tarvitse tuhlata aikaa ja energiaa. Ja ehkä sillä säästää hieman lämpöenergiaagin(?)
Talon alle kurkannut kuntotarkastaja totesi, että niskat ovat kunnossa. Talo on vain puolivuosisadan aikana hieman painunut ja siksi koiran kuset lattialla tuuppaavat puroutumaan. Tarkoitus on ensi keväänä kattoremontin yhteydessä keskittyä myös sadevesien poisohjaamisen talon ympäriltä sekä mahdollisesti salaojitukseen.
Mainitsemani parketti on muuten Timberwisen harjattua ja öljyttyä lankkuparkettia, joka on silmää hivelevän kaunista. Ajan henkeenkin se sopii ulkoisesti ihan kivasti. Paremmin, kuin digiboxi, johtoviidakko, laajakaistayhteys ja moccamaster
Tuo äänenvaimennuskalvo kuulostaa hyvältä. Pikainen nettihaku ei tuottanut tulosta, joten voisiko joku vielä hieman täsmentää?
Talon alle kurkannut kuntotarkastaja totesi, että niskat ovat kunnossa. Talo on vain puolivuosisadan aikana hieman painunut ja siksi koiran kuset lattialla tuuppaavat puroutumaan. Tarkoitus on ensi keväänä kattoremontin yhteydessä keskittyä myös sadevesien poisohjaamisen talon ympäriltä sekä mahdollisesti salaojitukseen.
Mainitsemani parketti on muuten Timberwisen harjattua ja öljyttyä lankkuparkettia, joka on silmää hivelevän kaunista. Ajan henkeenkin se sopii ulkoisesti ihan kivasti. Paremmin, kuin digiboxi, johtoviidakko, laajakaistayhteys ja moccamaster
Tuo äänenvaimennuskalvo kuulostaa hyvältä. Pikainen nettihaku ei tuottanut tulosta, joten voisiko joku vielä hieman täsmentää?
on suoraan timberwisen asennusohjeista, http://www.timberwise.fi/fi/install.html ja --> lisää ohjeita.Äänieristevaihtoehtoja ovat:
1. Korkkiraehuopa on bitumilla sivelty pahvi, johon on siroteltu korkkirouhetta, tuote toimii ääni eristeenä.
2. Vaahdotettu umpisoluinen 3 mm polyeteenikalvo toimii ääni - ja kosteuseristeenä.
3. Aaltopahvi aalto ylöspäin asennettuna toimii vain askeläänen eristeenä. Kosteussuluksi on asennettava esim. 0,2 mm muovikalvo saumat limitettynä 200 mm
tuo timbba on aika mielenkiintoinen 'uutuus', jos käytät sitä niin laittele asennus/käyttökokemuksia. saattaa olla, että tässä uustuote on toimivampi kuin originaali...jopa tällaisen puristin mielestä.
meillon muuten nuo kaikki neljä mainitsemaasi syntiä
Meillä sama linja. Pääsääntöisesti niin, että kiinteät rakenteet säilytetään tai uudistetaan epookkiin sopiviksi, mutta irtaimisto (kuten myös asukkaiden pukeutuminen! 8) ) on perintöhuonekaluja lukuunottamatta tätä aikaa. Kellarihuone on mietinnässä, saattaa olla että emme ryhdy naamioimaan ikäistään vanhemmaksi, vaan liittolevykatto saa näkyä.
