Poltto puut itse tehden...
Poltto puut itse tehden...
Hauska laskeskella minkä hintaiseksi tulee pinomottti puita itse tehden.
[url]http://www.rakentaja.fi/artikkelit/4041/tulikivi_säästä_sähköä.htm[/url]
[url]http://www.rakentaja.fi/artikkelit/4041/tulikivi_säästä_sähköä.htm[/url]
Re: Poltto puut itse tehden...
Itse teen sekaklapia, jonka hinta on suunnilleen seuraava, jos omalle työlle ei laske hintaa.
30 kiintoa koivua, mäntyä ja kuusta yht: 300 euroa
moottorisaha 50 euroa (250e/5vuotta)
bensat ym. sahaan 50 euroa
=> noin 400 euroa / 60 heittomottia klapia => heittomotti noin 7 euroa
Valmiina sekaklapi taitaa olla noin 30 e/heittomotti eli 60x23e suunnilleen säästää, mutta esim. ylitöitä painamalla tienaisi varmasti paremmin. Ei tule aivan muutamassa päivässä nuo klapit nimittäin valmiiksi. Pinokuutiotahan tuosta tullee jotain 45 ja kun kyse on sekapuusta saa varmaaan noin 1000kw/h per pinomotti. Mitäs se sähkö nyt kokonaisuudessaan maksaa? noin 45000kwh noista puista kuitenkin suunnilleen tulee.
Valmiina sekaklapi taitaa olla noin 30 e/heittomotti eli 60x23e suunnilleen säästää, mutta esim. ylitöitä painamalla tienaisi varmasti paremmin. Ei tule aivan muutamassa päivässä nuo klapit nimittäin valmiiksi. Pinokuutiotahan tuosta tullee jotain 45 ja kun kyse on sekapuusta saa varmaaan noin 1000kw/h per pinomotti. Mitäs se sähkö nyt kokonaisuudessaan maksaa? noin 45000kwh noista puista kuitenkin suunnilleen tulee.
Sitten on tietysti vaikeasti laskettavissa olevia juttuja: kun kaikki remonttihommat on tehty on varmaan hyvä hakkaa miehekkäästi isolla kirveellä halkoja, rouva lämpenee sitä katsellessaan kesällä ja torppa sit talvella...kaikki voittaa
V-MS
V-MS
Näinhän se on, että jos omalle työlle laskee hintaa niin klapit tulee kalliiksi, tai sitten homma pitäisi hoitaa täysin koneellisesti ja se vasta sitoisi pääomaa, etenkin kun niitä ei saa ikinä klapihommassa kuoletettua.Tähkä kirjoitti:Itse teen sekaklapia, jonka hinta on suunnilleen seuraava, jos omalle työlle ei laske hintaa.
edit: Väsyneenä kun kirjoittelee, tulee asiavirheitä. Tarkoitan, että ammattikäytön klapikoneet ovat turhan hintavia näin harrastelijakäyttöön, vaikka ne kovin hienoja olisivatkin.
Perhana kun on omalla tontilla vielä puhdistettavaa. Olis paljon näppärämpää kun joku tois pihaan valmista propsia, josta vois lähteä pienimään. Jäis taas enemmän aikaa muihin hommin... Ehkä tulevaisuudessa, kun omat puut on kaadettu. /edit.
Mielenkiinnosta voisin laskeskella hieman omia kuluja klapihommista. Se saattaa kyllä pelästyttää niin pahasti, että heikompia hirvittää.
Tähkä:
Oletko ihan käsipelillä halkonut pöllit katkaisun jälkeen?
laskelman pariin
-J
Oma työn kulku on ollut seuraava, ostin puut kun ne olivat omalla pellolla pinossa naapurin uudistushakkuun jälkeen, eli noin 50-70 metriä pitää sahauksen jälkeen liikuttaa pätkiä. Pollien järeys on ollut 20-50 senttiä. Kirveellä olen sen jälkeen pilkkonut, alle 25 senttiset pienemmällä fiskarssilla ja isommat toiseksi suurimmalla fiskarssilla. Omasta mielestä klapien teko on ihan mukavaa, jonkun 2-3 tuntia kun tekee kerrallaan tulee huolehdittua vähän kunnostaankin, kun ei meinaa lenkille ehtiä remontin aikana. Vielä on pilkkomatta noin 15 kiintoa, ja tuntuu että kaikki paikat on klapeja täynnä.
Kävin hakemassa kaverilta yhden kuorman hemmetin järeää mantyä jotain 70 senttiä oli suurimat pöllit. Toista kuormaa en sitten hakenutkaan, kun oli vähän turhan hankalaa pilkottavaa.
Ensi talvena joudun varmaan ostamaan noin 5 mottia klapeja, kun ei viitsi puolikuivaa polttaa, mutta sen jälkeen pysyy varmaan omissa klapeissa. Ensi vuonna pitäisi ostaa jostain 15-20 kiintoa rankaa, sen jälkeen alkaa riittää vähempikin. Talon energian kulutuksen pitäisi vähetä aika paljon, kun laitan yläpohjaan 15-20 sentin kutteri eristyksen tilalle 40-45 senttiä ekovillaa. Viime talvena meni lokakuu-huhtikuu ajalla noin 18 heittomottia klapeja, tosin eihän se mikään talvi edes ollut. Talvella meni sähköä keskimäärin 800kwh kuukaudessa, vaikka patterit oli aika pienellä.
Kävin hakemassa kaverilta yhden kuorman hemmetin järeää mantyä jotain 70 senttiä oli suurimat pöllit. Toista kuormaa en sitten hakenutkaan, kun oli vähän turhan hankalaa pilkottavaa.
Ensi talvena joudun varmaan ostamaan noin 5 mottia klapeja, kun ei viitsi puolikuivaa polttaa, mutta sen jälkeen pysyy varmaan omissa klapeissa. Ensi vuonna pitäisi ostaa jostain 15-20 kiintoa rankaa, sen jälkeen alkaa riittää vähempikin. Talon energian kulutuksen pitäisi vähetä aika paljon, kun laitan yläpohjaan 15-20 sentin kutteri eristyksen tilalle 40-45 senttiä ekovillaa. Viime talvena meni lokakuu-huhtikuu ajalla noin 18 heittomottia klapeja, tosin eihän se mikään talvi edes ollut. Talvella meni sähköä keskimäärin 800kwh kuukaudessa, vaikka patterit oli aika pienellä.
Itse en ole mitään hintaa laskenut, mutta halvalla mennään.
Puut ovat "omasta" pihasta kaadettuja koivuja, saha ja halkaisukone isältä lainassa.
Puukatokseenkin sain anopilta lavoja pohjaksi, pellit kaverilta ja laudat jotain vanhoja mitä löysin vajasta.
Joten lähinnä tuo on vain aikaa vienyt, mutta sehän se kallista onkin
Puut ovat "omasta" pihasta kaadettuja koivuja, saha ja halkaisukone isältä lainassa.
Puukatokseenkin sain anopilta lavoja pohjaksi, pellit kaverilta ja laudat jotain vanhoja mitä löysin vajasta.
Joten lähinnä tuo on vain aikaa vienyt, mutta sehän se kallista onkin
-
Markku&Rintsikka
- Jäsen

Itse tehden, kun materiaali ei ole maksanut rahaa. Kyllä siinä palkoille pääsee, kun omalle työlle ei laske hintaa.
Rintsikka asuja jo vuodesta 2005. Noin 200m2 kolmessa kerroksessa, on siinä sinkulla siivoamista.
En minä mikään utelias ole .... een
- Rosvolinna
- Jäsen

Joo itse tehden kyllä. Naapurikaupunkien puisto-osastoilta olen saanut hakea puistoalueiden siistimisessä ylijääneitä rankoja - ihan kelpo tavaraa, kaikki kättä paksummat kelpaa minulle. Sahaan rangat paikan päällä pölleiksi ja nakkaan autoon. Puhteiksi jää halkomisen ilo, joko koneella tai kirveellä. Riippuen jaksamisasteesta.
Liiteri on täynnä eri kuivumisvaiheessa olevia pinoja ja kekoja. On meditatiivista halkoa ja lajitella klapeja. Omalle työlle ei voi laskea hintaa. Muutaman kerran on tullut ostettua heittokuutioita - jotenkin saitaa sapettaa laittaa niitä uuniin, kun ilmaistakin puuta tuntuu löytyvän. Myös kaikki kuormalavat ja puusepän nyrkkiä suuremmat jämäpalikat kelpaa meidän uuneille.
Kaukomaiden kuormalavoissa ja kuljetuslaatikoissa käytetään usein meille melko eksoottisia puulajeja - Joskus uuni syö mahonkia tai semmoista pianon hajuista kalikkaa :)
Liiteri on täynnä eri kuivumisvaiheessa olevia pinoja ja kekoja. On meditatiivista halkoa ja lajitella klapeja. Omalle työlle ei voi laskea hintaa. Muutaman kerran on tullut ostettua heittokuutioita - jotenkin saitaa sapettaa laittaa niitä uuniin, kun ilmaistakin puuta tuntuu löytyvän. Myös kaikki kuormalavat ja puusepän nyrkkiä suuremmat jämäpalikat kelpaa meidän uuneille.
Kaukomaiden kuormalavoissa ja kuljetuslaatikoissa käytetään usein meille melko eksoottisia puulajeja - Joskus uuni syö mahonkia tai semmoista pianon hajuista kalikkaa :)
Casa La Utoja
OT (Re: Poltto puut itse tehden...)
Huh, huushollin piano on onneksi kolmen metrin päässä uunista niin ettei uuni sitä helposti pääse haukkaamaan. Mutta kerro ihmeessä miltä (palava?) piano haisee!Rosvolinna kirjoitti:Joskus uuni syö mahonkia tai semmoista pianon hajuista kalikkaa :)
pelkka
- ripe
- Jäsen

- Kotisivu: http://www.fiarosa.fi
Re: OT (Re: Poltto puut itse tehden...)
Mulla saunan kiuas söi äsken tammipuuta, vaan eipä ne löylyt ollut en kummosemmat.pelkka kirjoitti:Huh, huushollin piano on onneksi kolmen metrin päässä uunista niin ettei uuni sitä helposti pääse haukkaamaan. Mutta kerro ihmeessä miltä (palava?) piano haisee!Rosvolinna kirjoitti:Joskus uuni syö mahonkia tai semmoista pianon hajuista kalikkaa :)
pelkka
-
Markku&Rintsikka
- Jäsen

Tulee kyllä katsottua mitä tulee heitettyä mihin tulipesään. Saunan kiukaaseen menee mitä vaan, mutta muuripataan vain kotimaisia puulajeja. Syy vetää huomattavasti huonommin kuin kiuas, eli savuttaa välillä sisälle. Ja en todellakaan halua jotain järkyttävää hajua pilaamaan tunnelmaa. Makkarin pönttöön vain koivua. Kaksi syytä. Puuttuu se kipinäluukku siitä sisäpuolelta ja jos menee makkaran paistoksi, niin tietää mitä puuta on poltettu.
Rintsikka asuja jo vuodesta 2005. Noin 200m2 kolmessa kerroksessa, on siinä sinkulla siivoamista.
- Rosvolinna
- Jäsen

Kyllä se meidänkin piano on säästynyt uuninkidalta. Laitoin taannoin klapeiksi flyygelin kuljetuslaatikkona olleen lautahökötyksen. Flyygeli tuli minun vanhaan työpaikkaani ja loota jäi tähteeksi. Laatikko oli rakennettu saman hajuisesta puulajista kuín sisällä ollut soitinkin. Palavan pianon haju - jotain mahorkan ja afrikkakaupan väliltä.
Tuli ei tunnu välittävän kummalla pallonpuoliskolla puu on lapsuutensa viettänyt:) koivua ja kuusta pääsääntöisesti polttelemme - juhlapäivinä sademetsän jämiä. Parhaat eksoottiset palikat laitan ylisille talteen nikkarointia varten.
Tuli ei tunnu välittävän kummalla pallonpuoliskolla puu on lapsuutensa viettänyt:) koivua ja kuusta pääsääntöisesti polttelemme - juhlapäivinä sademetsän jämiä. Parhaat eksoottiset palikat laitan ylisille talteen nikkarointia varten.
Casa La Utoja
- vesahy
- Jäsen

Saksassa asuva siskoni tuli pitkästä aikaa kylään ja ajattelin saunottaa hänet oikein kunnolla. Liiterissä oli syreenipuskan raivauksen jäljiltä kuivumaan jätettyjä kapuloita ja niinpä päätin tehdä systerille oikein hyväntuoksuisen juhlasaunan. Mutta kissan viikset, palava syreeni haisi ihan kamalalta, kuin olisi kumitossuja pesässä poltettu.
Muuten teen klapini itse anopin metsistä, aseina moottorisaha ja hydraulinen halkaisin. Moottorisaha on 45-kuutioinen, ei sitten ihan pienimpiä. Siinä on tehoa sen verran, että se menee oksakohdista läpi aiheuttamatta takapotkua. Ja Bauhausin halkaisimessa sähkökatkaisin jumittaa mutta ei kai sitä kannata alkaa vaihtamaan. Uuden koneen kun saa samaan hintaan.
Muuten teen klapini itse anopin metsistä, aseina moottorisaha ja hydraulinen halkaisin. Moottorisaha on 45-kuutioinen, ei sitten ihan pienimpiä. Siinä on tehoa sen verran, että se menee oksakohdista läpi aiheuttamatta takapotkua. Ja Bauhausin halkaisimessa sähkökatkaisin jumittaa mutta ei kai sitä kannata alkaa vaihtamaan. Uuden koneen kun saa samaan hintaan.
Minkäs verran miehillä palaa puita talvessa?
Tähkällä kuluu vajaa 20 mottia talvessa, mutta miten muut?
Tähkä: Minkä kokoinen torppa sulla on ja kuinka monta uunia?
En ole omaa puunkulutusta kovin tarkasti mitannut, mutta kyllä tänä syksynäkin on jo varastoon tullut näkyvää lovea, ihan tarkoituksella tosin (-> Viittaus vierasmajaksi projektiin.) Kai sitäkin olis hyvä vähän seurata...
Laskelma / ajatusten kokoaminen puun kierrosta metsästä takkaan on vielä vaiheessa, mutta hyvällä mallilla kumminkin
-J
Tähkällä kuluu vajaa 20 mottia talvessa, mutta miten muut?
Tähkä: Minkä kokoinen torppa sulla on ja kuinka monta uunia?
En ole omaa puunkulutusta kovin tarkasti mitannut, mutta kyllä tänä syksynäkin on jo varastoon tullut näkyvää lovea, ihan tarkoituksella tosin (-> Viittaus vierasmajaksi projektiin.) Kai sitäkin olis hyvä vähän seurata...
Laskelma / ajatusten kokoaminen puun kierrosta metsästä takkaan on vielä vaiheessa, mutta hyvällä mallilla kumminkin
-J
Meillä on reilut 15x9 metriä ulkomitoiltaan oleva mökki. Lämmitystä on vain keskikerroksessa, kolme pönttistä ja leivinuuni tällä hetkelä käytössä. Vielä viime talvena oli lisänä leinoliesi, sen paikalle tulee muurattu puuhella kun vaan joutaa tehdä taa saa muurarin tekemään. Lisäksi hommataan työhuoneeseen vielä yksi pönttis tai pyöreä kaakeliuuni. Yläkerrassa olevassa huoneessa on pönttis, mutta kyseinen huone on vain varasto käytössä, joten siellä pitää noin 10 asteen lämpötilaa sähköpatteri.
Tosta noin 18 motista varmaan motti meni saunassa. Jatkossa saunassa menee enemmän ja talossa toivottavasti vähemmän.
Tosta noin 18 motista varmaan motti meni saunassa. Jatkossa saunassa menee enemmän ja talossa toivottavasti vähemmän.