Sähköllä varaava "pönttöuuni"

Keskustelu lämmitysjärjestelmien valinnasta ja huollosta, ilmanvaihdosta, putkisto- ja sähköremonteista ja muusta näihin liittyvästä.
Vastaa Viestiin
Rakkinet
Uusi jäsen

Sähköllä varaava "pönttöuuni"

Viesti Kirjoittaja Rakkinet »

Auttakaapa tyhmää,kyseessä vanha talo jossa tulisijat poistettu lukkuunottamatta makkarin pönttöuunia. Tai miksi sitä nyt haluaakin kutsua. Siitä on tehty sähköllä varaava.. kysymys kuuluu siis: Voiko tuota kohtuullisella vaivalla saada takaisin puu lämmitteiseksi? :roll:

En tiedä itse aiheesta mitään. :-D
johny_t
Jäsen
Jäsen

Re: Sähköllä varaava "pönttöuuni"

Viesti Kirjoittaja johny_t »

Pönttöuuni on ihan oikein, jos kyseessä on lieriönmallinen, peltikuorinen uuni. :-)

Millätavalla siitä on tehty sähköllä varaava?
Onko savupellit tallella ja liikuteltavissa? Onko piipun kunto OK?
Ennen uunin käyttöönottoa hormit kannattaa/pitää nuohota. Siitä en ole varma pitääkö paikalla käydä myös palotarkastajan...

Meillä uunin tulipesään on laitettu vastukset, jotka vaikuttavat samanlaisilta kuin sähkösaunan vastukset. Uunia ei ole muuten modifioitu mitenkään, joten siitä saa puillalämmitettävän vastukset poistamalla, johdonreiän tukkimalla ja pellit avaamalla.

-Johny
virtavuo
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja virtavuo »

Meillä myös kaksi kaakeliuunia muutettu sähköllä lämpiäviksi. En ole vielä tarkemmin tutkinut voiko muuttaa takaisin puukäyttöisiksi. Asiaa olen kyllä harkinnut varsinkin alakerran uunin kohdalla. Meillä uunit lämpiävät nyt tarvittaessa yölämmöllä.
Emme juurikaan ole uunien vastuksia kuitenkaan päällä pitäneet.
Onko kukaan vertaillut onko edullisempaa lämmittää tuollaisia vastusuuneja yölämmöllä, verrattuna normi sähköpatterilämpöön. Varaava yösähkö, mutta onko sen edullisempi? Esim. meneekö lämpöä hukkaan vaikka hormiin?? Meillä kyllä piipun päällä "lakit" uunien hormien päällä.
Rakkinet
Uusi jäsen

Viesti Kirjoittaja Rakkinet »

Joo semmonen peltisen näkönen lieriömalli tuo on:D

En tiedä miten tarkalleen on muutettu sähköllä varaavaksi, vastuksethan siellä jossain on.. :? Pellit olisivat toimintakuntoiset kuten myös piippu, joka tietysti sitten pitäisi nuohouttaa jos puilla alkais lämmittelemään. Niin ja seinässä sekä pöntön kyljessä on säätö vitkuttimet, seinässä olevassa 1,2,3-vaihtoehdot (ilmeisesti liittyy niihin vastuksiin) ja pöntön kyljessä asteita kuvaava rulla,olikohan 30-90asteeseen,se sitten kai tarkoittaa pöntön sisäistä lämpöä.

No nyt vaikuttaisi että se on säädetty siihen 70 asteen tienoille kun säädöillä ei ole vaikutusta lämpeämiseen.

Niin ja Minua kiinnostaisi myös tietää tuosta pönttöuunin sähkön kulutuksesta, kun itse olen tässä mökissä asustellut vasta kolmisen kuukautta :-D Josta pönttöuunia on pidetty päällä aktiivisesti noin kuukausi. Täällä ollut nimittäin kylmät yöt. Ja makkarissa ei ole yhtään patteria.

Puilla pääsisi varmasti halvemmalla ja siksi mietinkin tuota muutosta (puut saisin ilmaiseksi :mrgreen: )
HillyMan
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja HillyMan »

Tänne on joku joskus ottanut tuon toisen takan vastuksilla ja ekana talvena oli päällä kun ei ollut puita riittävästi, sen totesin että aivan käsittämätön virtasyöppö se oli. Tarkkoja lukuja ei ole mutta mittarin valo vilkkui kuin ois ollu pesukone päällä. En mä tehny sille muuta kun nappasin sen ohjainyksikön töpselin irti ja aloin lämmittää puilla, ei mua kiinnostanu yhtään mitä sille typerälle vastukselle tapahtuu. Eihän se nyt voi olla niin tyhmästi että olisi joko tai, pakkohan sen on kestää puita polttaa tai sen takan ois voinu korvata tulipesättömällä kivikasalla.

Ilman muuta puita pesään jos hormi ja uuni on muuten kunnossa, ne on laiskojen hapatuksia nuo vastukset ja laiskuudesta saa maksaa tässäkin tapauksessa.
"Hyvä tuppaa tuleen vaikka keskinkertasta yrittää "
pvalila
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja pvalila »

Piipun kautta tapahtuva jäähtyminen on todennäköisesti yritetty estää jotenkin muutoinkin kuin vain sulkemalla pelti.
HillyMan
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja HillyMan »

pvalila kirjoitti:Piipun kautta tapahtuva jäähtyminen on todennäköisesti yritetty estää jotenkin muutoinkin kuin vain sulkemalla pelti.
Tuo pitäisi olla helppo selvittää kun avaa pellin ja panee vähän paperia palamaan pesään tai piipunjuureen nuohousluukusta, jos ei vedä yhtään niin joku tukko sinne on tehty. Muutenkin se hormi kannattaa tutkituttaa ja putsauttaa nuohoajalla ennen kun isommat valkeat laittaa, voihan olla että hormin rapistuessa on pantu vastus kun ei ole ollut enää turvallista polttaa puita.
"Hyvä tuppaa tuleen vaikka keskinkertasta yrittää "
johny_t
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja johny_t »

Rakkinet kirjoitti: En tiedä miten tarkalleen on muutettu sähköllä varaavaksi, vastuksethan siellä jossain on.. :? Pellit olisivat toimintakuntoiset kuten myös piippu, joka tietysti sitten pitäisi nuohouttaa jos puilla alkais lämmittelemään. Niin ja seinässä sekä pöntön kyljessä on säätö vitkuttimet, seinässä olevassa 1,2,3-vaihtoehdot (ilmeisesti liittyy niihin vastuksiin) ja pöntön kyljessä asteita kuvaava rulla,olikohan 30-90asteeseen,se sitten kai tarkoittaa pöntön sisäistä lämpöä.

No nyt vaikuttaisi että se on säädetty siihen 70 asteen tienoille kun säädöillä ei ole vaikutusta lämpeämiseen.

Niin ja Minua kiinnostaisi myös tietää tuosta pönttöuunin sähkön kulutuksesta, kun itse olen tässä mökissä asustellut vasta kolmisen kuukautta :-D Josta pönttöuunia on pidetty päällä aktiivisesti noin kuukausi. Täällä ollut nimittäin kylmät yöt. Ja makkarissa ei ole yhtään patteria.

Puilla pääsisi varmasti halvemmalla ja siksi mietinkin tuota muutosta (puut saisin ilmaiseksi :mrgreen: )
Täällä samanlainen ohjausyksikkö uunin vieressä seinässä kiinni. Mitä näet jos avaat uunin luukut? Meillä edessä, tulipesässä siis, tönöttää kolme vastusta. Ne poistamalla (ja tietysti piipun vedon ja kunnon tarkistamalla) uunin saa taas käyttökuntoon. Kytkimessä olevat kolme vipua, joissa jokaisessa on asennot 0 ja 1, ovat vastusten ohjaamiseen. Ne saa siis kytkettyä päälle ja pois :-D Ikinä en ole kolmea käyttänyt, kovimmilla pakkasilmoilla kahta. Sähköä taitavat viedä 1 kW per vastus eli aikamoisia syöppöjä... Onneksi lämpiävät yösähköllä.

Puilla meillä tosiaan lämmitetään about 50-70% tarvittavasta lämmityksestä. Pitäis varmaan pitää tarkempaa kirjanpitoa asiasta.

-J
Vastaa Viestiin