tyhjät maitopurkit hyötykäyttöön...
tyhjät maitopurkit hyötykäyttöön...
Terve!
Tässä varsinainen nuukan miehen "niksipirkkasäästövinkki"... ;-)
Puuliiteriä siivotessani, keräsin lattialle kertyneen puunmoskan/ silpun ja laitoin hakkeen tyhjiin maitopurkkeihin. Siellä ne nyt palaa saunan kiukaassa iloisesti. Siinä pääsi kätevästi eroon sekä puuroskasta että purkeista.
Kiuas kannattaa sytyttää normaalilla puulatauksella ensiksi ja laittaa kuumaan pesään noi "maitopurkkihalot"
ettei piippu nokeennu turhaan.
terv. Ari
Tässä varsinainen nuukan miehen "niksipirkkasäästövinkki"... ;-)
Puuliiteriä siivotessani, keräsin lattialle kertyneen puunmoskan/ silpun ja laitoin hakkeen tyhjiin maitopurkkeihin. Siellä ne nyt palaa saunan kiukaassa iloisesti. Siinä pääsi kätevästi eroon sekä puuroskasta että purkeista.
Kiuas kannattaa sytyttää normaalilla puulatauksella ensiksi ja laittaa kuumaan pesään noi "maitopurkkihalot"
ettei piippu nokeennu turhaan.
terv. Ari
"hyvää tuloo vaikka tavallista yrittää"
-
Tinakenkäpoika
- Jäsen

Re: tyhjät maitopurkit hyötykäyttöön...
Meillä tuli kellarista tuota höttöä sellanen 12 jätesäkillistä(entinen puuvarasto oli siellä) Nyt vähän tuskasta että mihin ihmeeseen ja kummaan koko sen määrän laittaa,kun ei se saakutti palakkaan oikein nuotiossakaan kun ollut maapohjaa vasten ne puut ja hirvee hommahan se on lapiolla niitä saunan uuniinki tunkee puhumattakaan siitä savumäärästä. Olisko jollain tarvetta tollaselle mujulle, ei maksa mitään. Leijupedissä ne varmaan palais.. 
Mitäs jos kompostois ne?
"Hyvä tuppaa tuleen vaikka keskinkertasta yrittää "
Vanhat jauhopussit ja ryynipaketit käy myös mainiosti puumoskan polttoon.
-
Tinakenkäpoika
- Jäsen

Aika iso komposti kyll saa olla, tai sitten usealle vuodelle siin kompostoitavaa, jos tohon 300 litraseen ne tunkee..HillyMan kirjoitti:Mitäs jos kompostois ne?
Meniskö toi kama puskien juurilla katteena?Tinakenkäpoika kirjoitti:Meillä tuli kellarista tuota höttöä sellanen 12 jätesäkillistä(entinen puuvarasto oli siellä) Nyt vähän tuskasta että mihin ihmeeseen ja kummaan koko sen määrän laittaa....
"hyvää tuloo vaikka tavallista yrittää"
Ajattelin lähinnä että kasais ne ja multaa päälle, aika hautakummun näköinenhän siitä tulisi mutta sinne ne maatuisi.Tinakenkäpoika kirjoitti:Aika iso komposti kyll saa olla, tai sitten usealle vuodelle siin kompostoitavaa, jos tohon 300 litraseen ne tunkee..HillyMan kirjoitti:Mitäs jos kompostois ne?
"Hyvä tuppaa tuleen vaikka keskinkertasta yrittää "
-
Tinakenkäpoika
- Jäsen

Vois olla ihan hyve idea päästä niistä eroon, ehkä jo huomenna voisi tuohon puuvartiseen tarttua, niin yksi homma olisi taas "listalta" poissa. Puutavaraa saa haudata omalle tontilleen ihan surutta?HillyMan kirjoitti:Ajattelin lähinnä että kasais ne ja multaa päälle, aika hautakummun näköinenhän siitä tulisi mutta sinne ne maatuisi.Tinakenkäpoika kirjoitti:Aika iso komposti kyll saa olla, tai sitten usealle vuodelle siin kompostoitavaa, jos tohon 300 litraseen ne tunkee..HillyMan kirjoitti:Mitäs jos kompostois ne?
-
Schaza
- Jäsen

- Kotisivu: http://koti.mbnet.fi/h_j/
Siinähän ne kompostoituu "haudassakin". Itse tässä hämmästelen mihin voisin hävittää raivauksien jäljiltä yli 10 mottia risuja. Paikallinen energiapuuyrittäjäkin haukkui että on niin pieni kasa ettei kannata tulla hakemaan. Varmaan teen vain niin, että työntelen risuja kaikkiin mahdollisiin monttuihin ja lyön multaa niskaan. Kyllä ne ajan mittaa siitä häviää.
Otan vastaan vanhoja purkkeja, tuotepakkauksia, ym. vanhaa arvotonta tavaraa "vintti-museooni".
-Voi tätä kaikenkarvaisten allekirjoitusten koskaan kuivumatonta rämettä.-
Onko kokemusta hävittää eristeenä ollutta sahanpurua saunassa samalla tavalla? Tumppaisi purkkiin purua mahdollisimman tiiviisti ja lisäisi purkin pesään, kun liekit lyövät jo kunnolla. Toimisiko vai miksei?
Jussi
Jussi
Jätettä ei enää saa haudata maahan, ei edes omalle tontille. Sen kieltää laki (jota tosin ei valvo kuin omatunto).Tinakenkäpoika kirjoitti:Puutavaraa saa haudata omalle tontilleen ihan surutta?
Tuollaisen orgaanisen matskun maahan hautaaminen on sitäpaitsi hidasta hommaa: teet ensin työtä ja sitten oottelet vuosikausia... kompostoiminen tosiaan hoitaa homman nopeammin, siinä kun on kyse palamisesta (vaikkakin aika alhaisilla lämpötiloilla).
Jos ei itellä ole tavaralle käyttöä niin kannattaa näin kevään korvilla laittaa vaikkapa paikallislehteen tai kaupan ilmoitustaululle ilmo niin kyllä viherpeukalot kiljuen noutaa, tuo kun on erinomaista katemateriaalia! (Tai tarjoat vaikka kuljetuksen kaupan päälle).
pelkka
Täälläpäin paikallinen jäteasema ottaa vastaan kohtuullisia määriä risuja, joiden joukossa ei ole muuta (eli joka ei vaadi lajittelua heidän päässään). Tuo "kohtuullinen" lienee sovittavissa. Omassa kunnassa on tuota tavaraa käyttävä voimalaitos, eli täällä otetaan nuo mieluusti vastaan.Schaza kirjoitti:Itse tässä hämmästelen mihin voisin hävittää raivauksien jäljiltä yli 10 mottia risuja.
Itte olen kerännyt taannoisten hakkuiden jäljiltä isoja oksa- ja risukasoja, joita sitten talvisin ulkona polttelen samalla kun ulkohommissa muutenkin olen. Siinä on kiva käydä lämmittelemässä vieressä ja nauttimassa evästä.
On: ei oikein toimi. Itse purkki leimahtaa palamaan tosi nopeasti, ja samalla purut rapsahtavat sen sisuksista arinan läpi tuhkan sekaan. Oon itse asiassa kokeillu aika monta kertaa kun en helpolla aina uso... haaveilin jo jossain vaiheessa ratkaisseeni lämmitysongelmat vuosiksi eteenpäin. Kattilat ovat sitten asia erikseen, niiden käyttöä en juuri tunne.yussipee kirjoitti:Onko kokemusta hävittää eristeenä ollutta sahanpurua saunassa samalla tavalla? Tumppaisi purkkiin purua mahdollisimman tiiviisti ja lisäisi purkin pesään, kun liekit lyövät jo kunnolla. Toimisiko vai miksei?
Noita risutölkkejä tulee joskus tehtyä kun on päivän hommat plakkarissa muttei vielä malttaisi mennä sisälle. Iloisesti palavat.
-
Schaza
- Jäsen

- Kotisivu: http://koti.mbnet.fi/h_j/
Ehkä tämä on meidänkin vaihtoehtomme. Isolle kasalle risut keskelle käyttämätöntä pellon osaa, ja ressu päälle ensilumiin asti. Jos ei tuo risuautoilija sitä hae ennen talven tuloa ohi mennessään.pelkka kirjoitti:Itte olen kerännyt taannoisten hakkuiden jäljiltä isoja oksa- ja risukasoja, joita sitten talvisin ulkona polttelen samalla kun ulkohommissa muutenkin olen. Siinä on kiva käydä lämmittelemässä vieressä ja nauttimassa evästä.
Jos tunnet jonkun jolla on turve- tai muu stokeri, niin sinne vain. Itse hävitin edellisen talomme turvestokerissa hirvittäviä määriä sahanpurua ja olkia eristeremontin jäljiltä, sinne meni myös pienet risut ja puunlehdet pihalta, mainokset postilaatikosta, kahvinporot ja muu kuivempi aines mitä keittiöstä olisi mennyt roskiin.pelkka kirjoitti:On: ei oikein toimi. Itse purkki leimahtaa palamaan tosi nopeasti, ja samalla purut rapsahtavat sen sisuksista arinan läpi tuhkan sekaan. Oon itse asiassa kokeillu aika monta kertaa kun en helpolla aina uso... haaveilin jo jossain vaiheessa ratkaisseeni lämmitysongelmat vuosiksi eteenpäin. Kattilat ovat sitten asia erikseen, niiden käyttöä en juuri tunne.
Pääpointti tietenkin on, että töhkät sekoitetaan siihen oikeaan polttoaineeseen. Itsellä oli suunnilleen sekoitussuhde 1/5-2/5 riippuen vähän mitä ylijäämää sekaan laittoi. Sanottakoon, että mitä nopeammin palavaa materiaalia laittaa, sitä enemmän sitä voi sotkea sekaan. Ei kuitenkaan enempää kuin puolet jos meinaa säädöt pitää suunnilleen samoina.
Polttopään sisällä lämpötila tuossakin oli asentajan mukaan 500-750 astetta, joten se oli aikalailla sama mitä sinne laittoi kunhan vain kierukkaan mahtui. Tuhkaa vain ropisi kaukaloon pirusti, mutta sitä lajia tuli turpeen kanssa muutenkin valtavia määriä.
Tuon muun aineksen koko ja sitkeys/kovuus on se rajoittavin tekijä. Kaikki aines piti olla sellaista, että tokerin mylly sai sen paloiteltua tai sitten piti olla silputtu valmiiksi. Jos jonkun mainoskuorenkin heitti sellaisenaan, niin kierukkaan mentyään se pyörähti koko kierukan ympäri. Sitten kun kierukka työnsi mainosmytyn polttopäähän, niin tulet sammui kun ei tullut hetkeen turvetta.
Toinen hyväksi havaittu keino on heittää sahanpurut syksyllä pihanurmelle kuin lannoite konsanaan. Keväällä kun lumi sulaa, ja heinä alkaa kasvaa niin puruja ei enää paljoa näy. Jos ei tämä keino tunnu mukavalle, niin käy levittämässä vaikka läheiseen metsään jos sellainen on.
Otan vastaan vanhoja purkkeja, tuotepakkauksia, ym. vanhaa arvotonta tavaraa "vintti-museooni".
- vesahy
- Jäsen

Risut voi kääräistä pakettiin sanomalehden sivuun ja sen jälkeen niitä voi viskellä saunan pesään ihan kuin klapejakin.