Lueskelin huvikseni eli ilman erityistä tarvetta Parocin sivuilta vuori- tai lasivillan käytöstä ohjeita. Löysin mielenkiintoisia juttuja kysyyvastaa -palstalta, mm. tämmöisen:
K: Talven kova lumimyrsky puhalsi räystään alta lunta vintille ja villojen päälle. Kolasin kyllä enimmät pois, mutta osa jäi sinne ja luulisin että sulaa vappuun mennessä. Naapurin mies, joka yleensä tietää kaiken (paitsi ei tulevia säitä) sanoi että villat on ehdottomasti vaihdettava, muutoin talo homehtuu.
Mitä teen, pitääkö kaikki vaihtaa vai riittääkö vain päällimmäisten villojen vaihto?
V: Hetkellinen kastuminen, kuten kuvaamasi lumi ja sen sulaminen, ei aiheuta ongelmia. Vuorivilla ei lainkaan ime vettä ja jos vesi tunkeutuu villan sisään, eriste kuivuu erittäin nopeasti sisä- ja ulkolämpötilan eron vaikutuksesta. Villat todennäköisesti kuivuvat jo talvella muutamassa viikossa. Puu ja orgaaninen materiaali homehtuu ensin ja niistä kosteusvaurion jatkuessa mikrobit voivat levitä myös mineraalivilloihin ja muihin epäorgaanisiin materiaaleihin. Home vaatii kuitenkin pitempiaikaisen kosteusrasituksen ja lämpötilan plussan puolella. Joten villoja ei kannata turhaan vaihtaa. Mutta miten sen selittää sitten naapurin isännälle onkin eri juttu.
Minä jo kerkesin aikanaan ahdistua kun sittemmin homehtuneen Jyväskylän polliisitalon villoja säilytettiin rakennusaikana ilkosillaan sateessa. Mutta ei huolta, vuorivilla saakin ohimennen kastua, kyllä kesä kuivaa ja talvi kanssa!
Vuorivilla ja kosteus?
- PetteriKivimäki
- Jäsen

- Viestit: 2045
- Liittynyt: To Touko 17, 2007 11:32
- Paikkakunta: Jyväskylä
Vuorivilla ja kosteus?
Jumalauta, saunan takana on tilaa!
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.
Re: Vuorivilla ja kosteus?
Hometaloja olisi Suomessa moninkertainen määrä nykyiseen nähden, jos rakennusaikainen kastuminen johtaisi aina pysyviin ongelmiin. Jos rakennusaikaisen suojauksen puutteet haluaa positiivisesti nähdä voi sitä kutsua valitun rakenneratkaisun koestamiseksi: ilman kulkuteiden aukiolo testataan ikään kuin tuoreeltaan...
Samaa periaatetta sovellettiin kyllä 80-luvulla joillakin työmailla myös helloihin, ehkä niitäkin pidettiin sateessa ikään kuin laadnvarmsitusprosessin osana?
Samaa periaatetta sovellettiin kyllä 80-luvulla joillakin työmailla myös helloihin, ehkä niitäkin pidettiin sateessa ikään kuin laadnvarmsitusprosessin osana?
Re: Vuorivilla ja kosteus?
Itsellä lunta tuiskutellut talvisin sopivalla tuulella kymmenen vuotta yläpohjaan villojen päälle.
Kesällä kun yläkolmiossa on saunaolosuhteet niin kohtuulliset kosteudet on haihtuneet.
Nyt remontin yhteydessä kun avasin oli villat kuivat.
Mjoo,tarvii nyt nuo harjapellit kuitenkin korjata korjata.
Poliisitalon ongelmat on moninaisemmat.
Kesällä kun yläkolmiossa on saunaolosuhteet niin kohtuulliset kosteudet on haihtuneet.
Nyt remontin yhteydessä kun avasin oli villat kuivat.
Mjoo,tarvii nyt nuo harjapellit kuitenkin korjata korjata.
Poliisitalon ongelmat on moninaisemmat.
Re: Vuorivilla ja kosteus?
Jos talossa on paksulti eristettä(minvillaa,esim) (150mm) muttei sisäpuolista "höyryn" sulkua niin osan aikaa vuodesta eristeet on usein märkiä.
Mitäs tuosta kun ne taas kuivuu kun kelit vaihtelee!
Se ois hurjaa jos ne ois kokoajan märkinä!
Mitäs tuosta kun ne taas kuivuu kun kelit vaihtelee!
Se ois hurjaa jos ne ois kokoajan märkinä!
