Uudet ikkunat kellariin
Uudet ikkunat kellariin
Olisi tarkoitus uusia kaikki kellarikerroksen ikkunat ja kysyisinkin raadilta mielipiteitä ja kokemuksia. Oletteko laittaneet näitä puu/alumiini-yhdistelmiä ja sisäänpäin aukeavia? Minusta ainakin pesu- ja pukuhuoneessa olis parempi tämä vanha malli jossa ulkopoka aukeaa ulospäin ja sisäpokan voisi ottaa kesällä kokonaan pois.
Entä saranointi, sivusta vai ylhäältä?
Entä saranointi, sivusta vai ylhäältä?
Re: Uudet ikkunat kellariin
Ovatko ikkunat oikeasti vaihtokunnossa?
Itse kunnostin kellarin ikkunat, kun oli niin huonoja kokemuksia ikkunoiden vaihtamisesta (asuinkerroksen ikkunarempan jäljiltä).
Itse kunnostin kellarin ikkunat, kun oli niin huonoja kokemuksia ikkunoiden vaihtamisesta (asuinkerroksen ikkunarempan jäljiltä).
Teetin puusepällä perinteiset ylhäältä saranoidut ikkunat.
Jos se olis helppoo,olisin tehnyt sen jo.
Juu, ikkunat on aikaslailla lahot eli korjauskelvottomat. Tuo puusepällä teettäminen voisi onnistua paikallisella verstaalla. Onkohan ulkopokissa käytetty kyllästettyä tavaraa?
Ei ole tarvetta käyttää kyllästettyä.Perinteisesti hyvälaatuinen sydänpuu on paras vaihtoehto ja maaliksi oikea pellavaöljymaali.
Jos se olis helppoo,olisin tehnyt sen jo.
Kyllästetty puu on yleensäkin semmosta harvaa p**kaa, kun käyttävät sitä, jotta kylläste uppoaa siihen paremmin. Ikkunapuiden kun pitäis olla mahdollisimman tiheää tavaraa. Toisekseen, jos puuseppä alkaa työstää kyllästettyä puuta, niin äkkiä suurin osa kyllästeestä menee sinne puruimuriin lastujen mukana.
Ystävällisin terveisin Mize
Ei puuseppä yleensä kyllästettyyn koske. Aika harvinaista, että kellarin ikkunat ovat lahoja: yleensä laho on suorassa suhteessa ikkunan pinta-alaan ja kellarin ikkunat siksi hyvässä kunnossa. Itse vaihdan kellarin ikkunat siksi, että kaikki muut on jo vaihdettu PVC-ikkunoihin. Ovat loistavia, täysin huoltovapaita ja ennustan niiden syrjättävän puuikkunat aivan samoin kuin puuveneet jäivät lasikuituveneiden jalkoihin - mutta eivät sovi projekteihin, joissa halutaan säilyttää talon vanha tyyli.
Tai jos haluat hyvälaatuiset "uudet" puuikkunat, kannattaa katsastaa esimerkiksi Metsänkylän navetan taikka Billnäsin rakennusapteekin tarjonta: niistä saattaa löytyä sopivat ikkunat jopa karmeineen. Myös tämän foorumin ostetaan-palstalle kannattaa laittaa mitat haettavista ikkunoista (ja kuva vanhasta), saattaa tämänkokoisella porukalla olla nurkissaan vaikka mitä... sitten vaan uutta maalia pintaan!. Vanhojen ikkunoiden puuaines on usein ylivertaista moderneihin höttöihin sekä alumiiniviritelmiin verrattuna.mage kirjoitti:Tuo puusepällä teettäminen voisi onnistua paikallisella verstaalla.
Saranointi on makuasia, mielestäni mainitsemasi vanha malli (ulkopoka aukeaa ulos, sisäpoka sisään) on toimiva etenkin pienissä tai kapeissa tiloissa. Omassa pukuhuoneessani on pitkä ja leveä tupla-sisäänaukeava ja se on kapeassa tilassa todella hankala.
Mihin tahansa ratkaisuun päädytkin, kannattaa ottaa kaikki saranat talteen ja kunnostaa ne samalla jos muuten ovat toimivat. Ne ovat oivallisena apuna kun ymppäät uusia tai uusittuja pokia paikalleen!
pelkka
-
Pekka Huhta
- Moderaattori

Keltsun ikkunat on usein lahot sen takia että maanpinta on noussut liikaa seinustalla, niin että katsele sekin asia kuntoon samalla kun korjaat ikkunat, ettei mene homma uusiksi jonkun vuoden päästä.
Tuo saranointi riippuu ikkunan mittasuhteista ja käytettävissä olevasta tilasta. Itse saranoisin sivusta jos tila antaa periksi ja ikkunan mittasuhteet sen kestää - kovin pitkää ikkunaahan ei saa päästä roikotettua. Meillä on noita ylhäältä saranoituja laseja ollut ja on tässäkin talossa, enkä ole niistä koskaan oikeen oppinut tuulettamaan. Toisaalta taas kellarissa sisälasin saa helposti nostettua kattoa vasten ja jos ulkolasissa on kunnon haka, niin käy se tuuletus ylhäältäkin saranoidun kanssa. Se vaan edellyttää paremmin suunniteltuja ja mietittyjä hakoja ja hanikoita kuin sivusta saranoitu.
Pekka
Tuo saranointi riippuu ikkunan mittasuhteista ja käytettävissä olevasta tilasta. Itse saranoisin sivusta jos tila antaa periksi ja ikkunan mittasuhteet sen kestää - kovin pitkää ikkunaahan ei saa päästä roikotettua. Meillä on noita ylhäältä saranoituja laseja ollut ja on tässäkin talossa, enkä ole niistä koskaan oikeen oppinut tuulettamaan. Toisaalta taas kellarissa sisälasin saa helposti nostettua kattoa vasten ja jos ulkolasissa on kunnon haka, niin käy se tuuletus ylhäältäkin saranoidun kanssa. Se vaan edellyttää paremmin suunniteltuja ja mietittyjä hakoja ja hanikoita kuin sivusta saranoitu.
Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
Meillä on muuten alhaalta saranoidut ikkunat kellarissa.
Sekä tuplasisäkarmi että ulkokarmi aukeaa sisäänpäin.
Helppoa kun ei tarvi tukea niitä tuuletettaessa.
Sekä tuplasisäkarmi että ulkokarmi aukeaa sisäänpäin.
Helppoa kun ei tarvi tukea niitä tuuletettaessa.
Tein itse ikkunat 43 mm riman pätkistä ja ihan hyvät tuli. Ajoin pöytäsirkkelillä kummallekin puolelle L-lovet eli terä n. 12mm ja ajo toinen aloitus toisesta päästä ja taas ajo toisesta päästä toiseen suuntaan. Listasuikaleen otin talteen listoitusta varten. Ikkunoiden teko on helpompaa kuin aikoinaan kuvittelin. Nyt tein ulko-oveen uudet pokat, enää puuttuu vain lasi. Yhdistin pokat silleen, että sahasin pätkän siitä kohoumasta pois ja liitin yhteen, mitään upotuksia en nytkään tehnyt. Sitten vain reiät pidempiin pokiin ja ruuveilla kiinni ja pellavaöljy tms maali. Ja tulee hyvät ja juuri mittojen mukaan tehdyt.
Tuo halpis pöytäsirkkeli on ollut yksi parhaimpia ostoksia mitä olen tehnyt. Jos tekee pokat itse niin joutuu purkamaan suojukset pois, se riman pitää päästää ajossa läpi asti ja se ei onnistu jos suojus on paikallaan.
Eli terän korkeus n. 12mm ja sahausleveys sama. Jos sattuu fiba sekin on helppo korjata jälkikäteen, säätää vaan terän tai etäisyyden uusiksi ja eikun saha laulamaan
Tuo halpis pöytäsirkkeli on ollut yksi parhaimpia ostoksia mitä olen tehnyt. Jos tekee pokat itse niin joutuu purkamaan suojukset pois, se riman pitää päästää ajossa läpi asti ja se ei onnistu jos suojus on paikallaan.
Eli terän korkeus n. 12mm ja sahausleveys sama. Jos sattuu fiba sekin on helppo korjata jälkikäteen, säätää vaan terän tai etäisyyden uusiksi ja eikun saha laulamaan
-Madde-
viisas oppii omista virheistään, älykäs oppii muiden tekemistä virheistä, tyhmä ei opi mistään, koska hän tietää jo kaiken
viisas oppii omista virheistään, älykäs oppii muiden tekemistä virheistä, tyhmä ei opi mistään, koska hän tietää jo kaiken
OO TEE (Re: Uudet ikkunat kellariin)
Mulla tuli heti tuosta suojuksettomalla halpissirkkelillä ajelusta mieleen että käsivamma, käsivamma! ja sormet puruimurissa. Kumma miten sitä välillä assosioi... Sitten luin seuraavan virkkeenmadde kirjoitti:Jos sattuu fiba sekin on helppo korjata jälkikäteen
että kaikenlaiseen säätämiseen on ainakin täällä maalla aikaa, kun ambulanssia odottelee - itelle tulisi jo noin 25 minuutissa jos tulisivat LUJAA! Siksi olen opetellut tekemään puristussiteen itse, ja yleensä kuljen joku naru taskussa kun teen tuommoisia hommia. Useimmiten kyllä telon itseni naulaan, siinä olen hyvä.säätää vaan terän tai etäisyyden uusiksi ja eikun saha laulamaan :cool
pelkka
Se on se ammattitaito
eli tietämätön tekee varoen, ammattilainen vetää kokemuksella
. Vanhassa talossa kun asuu on pakko opetella tekemään jotain itse, ei voi olla uusavuton. Koneita ei kannata pelätä, normaali itsesuojeluvaisto ja suojaimet niin pärjää pitkälle.
Eikun saha laulamaan
Eikun saha laulamaan
-Madde-
Menee tuuman verran ohi alkuperäisestä aiheesta, mutta kun tähän on tultu, niin antaa palaa..
Pöytäsirkkeli on siitä kiva kaveri että 99-prosenttisesti sen kanssa touhutessa kaikki menee suunitelmien mukaan. Ongelmia tulee jos sahassa on huono tai puuttuva halkaisuterä (se hainevä siellä sahaterän takana) ja halkaistu kapula hyppää takaterästä pilkkeeksi silmäkulmaan. Tai kun kokematon sahuri ajattelemattomuuksissaan sahaa tehokkaalla sahalla kiilakappaletta, joka sitten änkeytyy terän ja ohjarin välistä kohti sahuria.
Ei kai kukaan oikeasti työnnä käsiään pyörivään terään, jos tavoiteena on sahata jotain muuta?
Vaatetukseen kannattaa kiinnittää sen verran huomiota ettei terä pääse kiinni löysiin hihoihin. Kravatin voi sahauksen ajaksi ottaa pois.
Ai niin; Jos halkaisuhommissa terän ja ohjaimen väliin jää ohut lista, niin kannattaa etukäteen hommata joku hyväkätinen kaveri vetämään sitä listaa sahan läpi. Yksin värkätessä voi työntää tavarat seuraavalla kappalella ja/tai hukkapaloilla läpi. Ihan vaan sen takia, ettei se lista lennä kahtasataa versataan seinään. Tai johonkin pehmeään kudokseen... Auts!
Pöytäsirkkeli on siitä kiva kaveri että 99-prosenttisesti sen kanssa touhutessa kaikki menee suunitelmien mukaan. Ongelmia tulee jos sahassa on huono tai puuttuva halkaisuterä (se hainevä siellä sahaterän takana) ja halkaistu kapula hyppää takaterästä pilkkeeksi silmäkulmaan. Tai kun kokematon sahuri ajattelemattomuuksissaan sahaa tehokkaalla sahalla kiilakappaletta, joka sitten änkeytyy terän ja ohjarin välistä kohti sahuria.
Ei kai kukaan oikeasti työnnä käsiään pyörivään terään, jos tavoiteena on sahata jotain muuta?
Vaatetukseen kannattaa kiinnittää sen verran huomiota ettei terä pääse kiinni löysiin hihoihin. Kravatin voi sahauksen ajaksi ottaa pois.
Ai niin; Jos halkaisuhommissa terän ja ohjaimen väliin jää ohut lista, niin kannattaa etukäteen hommata joku hyväkätinen kaveri vetämään sitä listaa sahan läpi. Yksin värkätessä voi työntää tavarat seuraavalla kappalella ja/tai hukkapaloilla läpi. Ihan vaan sen takia, ettei se lista lennä kahtasataa versataan seinään. Tai johonkin pehmeään kudokseen... Auts!
Silloin kun ajetaan esim. ikkunpokia pitää halkaisuterä ottaa pois ja sen irroittaminen onnistuu "kaatamalla" p-sirkkeli. Minun mallissa se on kiinni kahdella kuusiokoloruuveilla, joten terä lähtee kyllä ihan nätisti, sijoitus- ja irroituspaikka on vain tympeä. Eli pääsuojus ja halkaisuterä pois ja sen jälkeen syvyys ja korkeussäädöt kohdalleen ja eikun ajamaan. Yllättävän nättiä pokaa saa aikaiseksi. Kuulosuojaimet ja lasit päähän ja sitten sahan mukana tuleva ohjuria kantsii oikeesti käyttää. Minun sirkkelistä ei ole lennellyt mitään irtopalasia tai listanpätkää, minulla ne jää terän toiselle puolelle ja kun terä pysähtynyt niin listan pätkä pois. Koneiden käytössä pitää muistaa, et hullu saa olla mut ei tyhmä. Mä jännitän enemmän klapisirkkeliäni kun pöytäsirkkeliä, siinä katkottava puu saattaa kierouden takia OIKEESTI lentää ja pompahtaa päin naamaa.
-Madde-