Kesämökin saunan savupelti

Rintamamiestaloista ja muusta
Tiida
Jäsen
Jäsen

Kesämökin saunan savupelti

Viesti Kirjoittaja Tiida »

Elikkä omistetaan vanha perintö rintamameistalo porukalla. Talossa on erillinen ulkosauna. Osa porukasta on sitä mieltä, että lämitettyään saunan ja kylvettyään niin on aivan sama vaikka savupeltit jättää auki. Eli ne saa toisten mielestä olla jatkuvasti auki. Itse olen aina illalla sulkenut ne, kun ei ole enää hehkuvia hiiliä pesässä. Mitä merkitystä näillä saunan savupelteillä oikeesti on, jos niitä ei koskaan suljeta. Nytkin mökki oli viikon käyttämättä ja saunan peltit olivat auki.
Kertokaa kumpi on oikea tapa ? Ja mitä haittaa/hyötyä on jos nämä peltit on aina auki ?
saunassa on ns. jatkuvalämmitteinen kiuas.
juh
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Re: Kesämökin saunan savupelti

Viesti Kirjoittaja juh »

Pellin kiinni pistämisellä estetään lämmön karkaaminen harakoille. Lisäksi sillä estetään ilman vaihtuminen painovoimaisesti piipun kautta. Itse olen pitänyt kesäkaudet peltejä auki - näin ilma vaihtuu tehokkaammiin. Ja jos kyseessä on kylmä pihasauna, niin tarviikos tuota peltiä koskaan sulkea? Lämmityskaudella peltien sulkemisella on oikeasti merkitystä asuinrakennuksissa. Eli itse antaisin pellin olla auki..
peukalo keskellä kämmentä...
apache
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: http://mettahyvonen.blogspot.com
Viesti:

Viesti Kirjoittaja apache »

juh kirjoitti:Pellin kiinni pistämisellä estetään lämmön karkaaminen harakoille. Lisäksi sillä estetään ilman vaihtuminen painovoimaisesti piipun kautta. Itse olen pitänyt kesäkaudet peltejä auki - näin ilma vaihtuu tehokkaammiin. Ja jos kyseessä on kylmä pihasauna, niin tarviikos tuota peltiä koskaan sulkea? Lämmityskaudella peltien sulkemisella on oikeasti merkitystä asuinrakennuksissa. Eli itse antaisin pellin olla auki..
Näin minäkin olen asian pähkäillyt. Olen aina jättänyt peltin auki, eikös se ole parempi että ilma pääsee vaihtumaan saunassa. Eikös se tuon peltin tarkoitus ole nimenomaan se että pidetään lämpö rakennuksessa, joka nyt ei ulkosaunassa ole kovin merkityksellistä.
duppa
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja duppa »

Jos piipussa ei ole hattua, niin pellin kiinni pitäminen saa helposti sateella mustan/ruosteisen vanan hormin kylkeen, kun sadevesi valuu pellin päältä peltiaukosta. Eli pelti auki kesällä myös tämänkin takia, lisäksi tosiaan vaihtaa ilmaakin paremmin. Talveksi voi sitten piipun päälle viedä jonkun levyn ja pari tiiliskiveä painoksi lumen/veden pääsyn estämiseksi hormiin.
Oto Hascak
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: www.suorakon.com
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Oto Hascak »

Kun pelti jätetään saunomisen jälkeen auki, niin ilma vaihtuu ja sauna kuivuu. Voi sen sitten laittaa muutaman tunnin kuluttua saunomisesta kiinni tai vasta aamulla.

Meillä kotona on pihasauna ilman peruslämpöjä. Kesäisin ei peltejä suljeta laisinkaan. Talvella pellit suljetaan muutama tunti saunomisen jälkeen.
Rakennuskonservaattori, restaurointirakentaja ja restaurointikisälli
http://www.suorakon.com
mstone
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja mstone »

Savupellillä rajoitetaan liian kovaa vetoa. Jos on liian kova veto, niin kiuas ja hormi saattavat
vaurioitua. Sopivalla vedolla lämpö jää myös kiukaaseen.
Kiukaan peltiä tuskin tarvitsee sulkea,
takkojen ja uunien lämmityskäytössä "a"sialla merkitystä enemmänkin.
:-D
Viimeksi muokannut mstone, Pe Elo 15, 2008 8:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
duppa
Jäsen
Jäsen

mstone kirjoitti:Kiukaan peltiä tuskin tarvitsee sulkea,
takkojen ja uunien lämmityskäytössä sialla merkitystä enemmänkin.
Voi vitsi kun voi lauseen sisältö muuttua yhden a-kirjaimen puuttumisesta :-)
Rupes oikein huvittamaan, vaikka tässä töissä joutuu olemaankin smiley_074
?keskellä kämmentä
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja ?keskellä kämmentä »

Savupellillä rajoitetaan liian kovaa vetoa.
Mä olen luullut, että vetoa säädellään lähinnä
kiukaan ilmanottoaukkoja pienentämällä/suurentamalla? :shock:
Ja olen ihmetellyt,
kun jossain olen nähnyt kiukaan,
jonka ilmanottoa ei ole päässyt säätämään oikein millään lailla,
mutta jos niitä sitten säädellään tuolla savupellillä?
jos ei tee mitään, ei tule vahinkojakaan :)
johny_t
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja johny_t »

Keväällä nuohoojan kanssa turistessa tuli samainen asia esille.
Peltien ollessa auki sauna tosiaan kuivuu näppärästi. Itse jätän saunomisen päätteeksi vielä pari puuta palamaan kiukaaseen varmistaakseni saunan hyvän kuivumisen. Sitten hieman myöhemmin voi sulkea pellit.
Nokikolari oli asiasta samaa mieltä, mutta sitten puhuimme tästä vedonrajoittamisesta pellillä. Siitä hän sanoi jyrkän ein:
Jos vetoa rajoittaa peltiä kiinni/sisäänpäin työntämällä pellin alapinta nokeentuu. Näin kuulemma vaikka polttaisi kuivaakin puuta, koska savukaasut alkavat pyörteillä pellin alapinnassa.
Voisiko joku vetoa pellillä rajoittava tarkistaa onko pellin alapinta musta? Saataisin konkreettisia tutkimustuloksia :)

Nuohooja kuitenkin totesi, että hiipuvan tulen, esim takan hiilloksen vetoa voi rajoittaa pellillä. Se on eriasia, koska hiillos ei tarvitse enää niin runsaasti paloilmaa kuin mitä piippu vetää.

Loppuviimeeksi kiteytettynä:

Mielestäni kesäsaunan pellit voivat olla hyvin auki koko kesän. Piipunhattu olisi joka tapauksessa hyvä (ja taas asian sivusta...)
Kiukaan vetoa ei tulisi kuristaa pellillä, vaan paloilman saantia rajoittamalla.

-J
PETEBJ75
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja PETEBJ75 »

johny_t kirjoitti: Kiukaan vetoa ei tulisi kuristaa pellillä, vaan paloilman saantia rajoittamalla.

-J
Aivan.
Ammattimies saa hyvästäkin huonon!
Hyvin suunniteltu ei ole vielä yhtään tehty!
Oto Hascak
Jäsen
Jäsen
Viesti:

johny_t kirjoitti:Itse jätän saunomisen päätteeksi vielä pari puuta palamaan kiukaaseen varmistaakseni saunan hyvän kuivumisen.
Sama systeemi käytössä.
duppa
Jäsen
Jäsen

Oto Hascak kirjoitti:
johny_t kirjoitti:Itse jätän saunomisen päätteeksi vielä pari puuta palamaan kiukaaseen varmistaakseni saunan hyvän kuivumisen.
Sama systeemi käytössä.
Sama tyyli käytössä.

Sanotaanhan sitä sähkösaunojallekin, että on väärin säästää siinä, että ottaa kiukaan liian aikaisin pois päältä. Eli ei saa ottaa esim. vähän ennen viimeisiä löylyjä, koska silloin kiuas viilenee, eikä kuivata paikkoja. Lisäksi viimeiset löylyt puoli kylmällä kiukaalla tuottaa hypersuper ison vesihöyrymäärän. Jos sähkösaunassa haluaa säästää, niin säästö tulee siinä, ettei pidä saunaa päällä montaa tuntia etukäteen, eikä suotta lämmitä sata-asteiseksi, n.70riittää.

Toisaalta, kuka nyt sähkösaunassa kävisi, kun puilla lämmitettävä saunakin on keksitty :mrgreen: ....ja on se vaan niin lokoisaa lämmittää vesi padassa ja puljata niiden kuumien ja kylmien vesien kanssa ja kauhalla annostella vettä pestyihin hiuksiin :-D Eläköön suomalainen puusauna viini
pelkka
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja pelkka »

duppa kirjoitti:
mstone kirjoitti:Kiukaan peltiä tuskin tarvitsee sulkea,
takkojen ja uunien lämmityskäytössä sialla merkitystä enemmänkin.
Voi vitsi kun voi lauseen sisältö muuttua yhden a-kirjaimen puuttumisesta
Mä luin tuon sika-lauseen kun tulin kuuden päivän rankan työputken jälkeen kotiin, joka oli aika viileä. Ollu sateista, ja kun vinniltä on osa eristeistä jo poissa niin kämppä oli aika kylmä, kosteus% jotain 60.

Vedin verkkarit ylle, vilkaisin netistä "uutiset" eli Rintamamiespalstan kuulumiset, ja hengähdin kuuluvasti tuon virkkeen kohdalla. Sitten väsymyksestä hihitellen painuin pehkuun, pohtien samalla miten mukava olisi semmoinen lämmityssika, joka mun hohottaessani vällyissä hakisi puita, virittelisi tulet ja säätäisi pellin hiljaa, niin hiljaa. Laittelisi sitten keittiön puuhellalla mulle puuroa, ja herättäisi kun on aika laittaa pellit kiinni. Painuisi sitten nöyrästi pahnoilleen, tai hakkaamaan halkoja, tai mitä ne energiasiat nyt tuppaavat vapaa-aikanaan tekemään.

Kiitos! Hyvä virke oli.

pelkka

p.s. salliskohan EU-direktiivit tollasen elikon kloonaamisen?

(ette usko mutta viimeisen virkkeen kirjoitettuani hiipi ikkunan taa ilves ja jäi paikoilleen istumaan pariksi minuutiksi. Olen kyllä tajunnut keväisistä kiimahuudoista ja pimeässä ravaamisesta että niitä täällä asustaa, mutta en ole ikänä nähnyt. Nyt olen. Voi mikä askel.)
duppa
Jäsen
Jäsen

pelkka kirjoitti: Olen kyllä tajunnut keväisistä kiimahuudoista ja pimeässä ravaamisesta että niitä täällä asustaa, mutta en ole ikänä nähnyt. Nyt olen. Voi mikä askel.)

Toivoitko kuitenkin salaa, että se ois ollu naapurin emäntä, joka siellä ulkona huuteli, eli tuliko kuitenkin lievänä pettymyksenä, että siellä olikin "vain" ilves?? :wink:
Oto Hascak
Jäsen
Jäsen
Viesti:

pelkka kirjoitti:ette usko mutta viimeisen virkkeen kirjoitettuani hiipi ikkunan taa ilves ja jäi paikoilleen istumaan pariksi minuutiksi.
Se tuli maistamaan sitä sun lämmityssikaa! :lol:
Vastaa Viestiin