Tämä kosteusjuttu alkoi kiinnostamaan sen jälkeen kun alkoi tuntua kostealta. Eli meillä huomaa ihan selkeän eron kosteana kautena ja kuivana kautena. Lautalattiat on yksi mistä huomaan kosteuden / kuivumisen. Toinen juttu on sellainen tietty nihkeys. En osaa sitä sen kummemmin selittää. Sen jälkeen hommattiin mittari, kun alkoi mietityttämään, että miten paljon täällä kosteus vaihtelee eri vuodenaikoina ja toisaalta jopa päivittäin. Meillä on huhtikuusta tuonne lokakuulle jatkuvasti ilmakosteus yli 60. Tätä on kyselty, että haittaako ja jos haittaa, miten haittaa ja vastausta on tullut laidasta laitaan. Ehkä se, mikä tässä eniten mietityttää on se, että emme ole saaneet varmistusta sille, että kosteus ei haittaisi emmekä sille, että se haittaa. Viime talvena oli myös kosteampaa kuin ennen, kiitos leudon talven.
Eikä meillä siis varsinaisesti ole mitään pakkomiellettä tuon kosteuden mittaamiseen ja laskemiseen. Olisi kivaa, jos se olisi tasaisempi, eikä pitkiä aikoja (minusta puoli vuotta on pitkä aika) korkealla. Ilp ostettiin lämmittämistä varten.Koska siinä on tuo kosteustoiminto, ajateltiin kokeilla. Ei se nyt ihan niin toiminut kuin ajattelimme. Tulien polttaminen kesällä ei ole laskenut kosteutta. Olen arvellut tämän johtuvan siitä, että ulkoa tuleva korvausilma on kosteaa. Olenko väärässä? Sama juttuhan on kai sitten tuon ilpinkin kanssa?
Olen tässä vaan pähkinyt, että kai talon pitää joskus myös kuivaa? Nyt kun talvet on lämpimämpiä ja kosteampia, milloin kuivaminen tapahtuu?
Ja alkuperäiseen viitaten... kysymys oli lähinnä siitä, että mitä pitää tehdä jos ilpillä haluaa kosteutta poistaa.

"Huojuva talo, äiti kuule minua, voimat ei riitä, en tiedä mitä tehdä..." laulaa Anna E kauniisti.