Ilmasta-veteen lämpöpumppu harkinnassa?

Keskustelu lämmitysjärjestelmien valinnasta ja huollosta, ilmanvaihdosta, putkisto- ja sähköremonteista ja muusta näihin liittyvästä.
räpsöö56
Uusi jäsen

Ilmasta-veteen lämpöpumppu harkinnassa?

Viesti Kirjoittaja räpsöö56 »

Olen itse pähkäillyt uudeksi lämmitysmuodoksi joko maalämpöä tai ilmavesilämpöpumppua ja kustannusten järkevyyden kannalta olen päätymässä jälkimmäiseen, lähes sama hyöty puolet pienemmällä investoinnilla. Laitteiden hintataso vaan edelleenkin sitä luokkaa, että tuleekohan sitä koskaan hankittua tällähetkellä toimivan lämmityksen tilalle?! Laatupelien hinnat kun ovat tuhansia euroja ja mihinkään "nettikaupan" laitteisiin en uskalla luottaa, vaikka sellaisen saisikin huomattavasti halvemmalla?! Euroopassa näiden ilmavesipumppujen hinnat ovat selkeästi halvemmat kuin Suomessa ja ajattelin, että jos tarpeeksi monella olisi kiinnostusta saada laatulaite (esim. Daikin Altherma) selkeästi Suomen hintoja halvemmalla, niin järkevää olisi tehdä "kimppatilaus" joltain Euroopan isolta tukkurilta ja säästää siinä hyvässä lykyssä tonni tai pari?! Voisin selvitellä asiaa ja kiinnostuneet voivat laitella vaikka viestiä, niin katsellaan, että millaisilla hinnoilla sieltä saisi näitä laitteita? Täällä tietoa esim. Daikinista: http://www.lining.fi/yritysesittely/altherma.htm
Putkimiess

Re: Ilmasta-veteen lämpöpumppu harkinnassa?

Viesti Kirjoittaja Putkimiess »

räpsöö56 kirjoitti:Olen itse pähkäillyt uudeksi lämmitysmuodoksi joko maalämpöä tai ilmavesilämpöpumppua ja kustannusten järkevyyden kannalta olen päätymässä jälkimmäiseen, lähes sama hyöty puolet pienemmällä investoinnilla. Laitteiden hintataso vaan edelleenkin sitä luokkaa, että tuleekohan sitä koskaan hankittua tällähetkellä toimivan lämmityksen tilalle?! Laatupelien hinnat kun ovat tuhansia euroja ja mihinkään "nettikaupan" laitteisiin en uskalla luottaa, vaikka sellaisen saisikin huomattavasti halvemmalla?! Euroopassa näiden ilmavesipumppujen hinnat ovat selkeästi halvemmat kuin Suomessa ja ajattelin, että jos tarpeeksi monella olisi kiinnostusta saada laatulaite (esim. Daikin Altherma) selkeästi Suomen hintoja halvemmalla, niin järkevää olisi tehdä "kimppatilaus" joltain Euroopan isolta tukkurilta ja säästää siinä hyvässä lykyssä tonni tai pari?! Voisin selvitellä asiaa ja kiinnostuneet voivat laitella vaikka viestiä, niin katsellaan, että millaisilla hinnoilla sieltä saisi näitä laitteita? Täällä tietoa esim. Daikinista: http://www.lining.fi/yritysesittely/altherma.htm
Mites sitten kun tulee eteen huolto-, varaosa- tai takuukysymyksiä? Laitteen virallinen maahantuoja kun ei taida olla vastuussa muista kun itse myymistään laitteista?! Maahantuojan kate ei ol epelkästään voita leivän päälle vaan siihen sisältyy myös lukueriä em toiminnoista. Mikään kun ei ole ilmaista. Edelleenkään.
Koivu
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Koivu »

Ulkomailta suosiolla. Vanhingossa ostin pellettipolttimen suomesta, mutta siitäpitäen kaiken muun tekniikan olen rahdannut muualta kun tulee paljon työn puolesta reissattua. Aivan yhtä helposti (tai vaikeasti) toimii kuten suomalaisen maahantuojan takuuasiatkin. Mulle tuli Virosta astianpesukoneen poistopumppusiivilä systeemi aika joutuistasti postissa kun valittelin että on rikki takuuaikana. Alussa pyysivät tilaamaan huoltomiehen paikalle katsomaan että mikä vika ja sitten ilmoittamaan heille jolloin he lähettävät osan ja maksavat hyvityksen huoltomiehen käynneistä. Tiesin vian itse, lähettivät osan postissa ja hyvittivät kodinkonehuollon laskun summan IBAN tilisiirrolla pumpun paikalleenasennuksesta jota en viitsinyt tehdä itse. Muita takuuongelmiapa ei vielä ole tullut vaikka on jo jääkaappi, astianpesukone ja huippuimuri ulkomailta ostettua. Noissa laitteissa ei edes ole mitään kartellia että täytyisi käyttää suomen edustajia kuten vaikka sonyn playstationissa. Mahdollinen haastekin on helppo nostaa jos homma kusee. jos noihin lämpöpumppuihin tulee lähdettyä tuon toki suosiolla jostain toisesta eu maasta. Täällä hinnat on kertoimella 2 jota ei viitsi maksaa.

Yleensä aina ruotsista aloitan ja käyn saksalaiset rautakaupat läpi kun lähden hintaa haarukoimaan (joilla on yleensä hyvät nettisivut hintoineen)

http://www.hetluften.se/index1.html?gcl ... uwod6GjBZA , miltäs ruotsin hintataso näyttää verrattuna suomalaiseen (daikin laite löytyy tuolta ilma-vesi valikosta. En saa sitä suoraan linkattua)?
räpsöö56
Uusi jäsen

Laitteilla on varmasti 1-2vuoden takuu ja kun puhutaan laadukkaista laitteista, niin ne varmasti kestävät vähintäänkin tuon 2vuotta...eli sama ongelma on edessä jos laite "kyykkää" vaikka 5vuoden kohdalla...takuu on loppu...viiden vuoden kohdalla on vain kyse siitä, että oletko maksanut laitteesta alunperin 7000€ vaiko esim. 4900€...ja tiettävästi maahantuojalta saa varaosia ks. pumppuun vaikka se ois alunperin ostettu mistä tahansa...tuolla erotuksella (2100€) korjauttaa rikkoutunutta laitetta jo jonkinmatkaa, eikö?! Itse valitsen mieluummin esim. 5000€ laatupelin ulkomailta, kun maksan vaikka "Ultin" ks. laitteesta sen saman rahan vuoden takuulla...ja tosiaan, onhan tuolla ulkomaillakin laitetakuut ihan samoin, kuin meilläkin...joskus takuuasiat toimivat hyvinkin, niinkuin tuon pesukoneen pumpun kanssa kävi?! Mutta ettei tästä kehkeydy mitään sen suurempia "vänkäilyjä", niin jokainen valitkoon tuotteensa ja merkkinsä mistä tahtoo, joko edukkaammin tai kalliimmin... :cool:

Itse en usko, että kovin suurta riskiä on jos pysyttelee tosiaan esim. Daikinin tasoisissa oman alansa edelläkäviöissä, eikä tyydy ulkoa tuotuun kaikkein "halvimpaan" tuotteeseen...tuohan moni Euroopasta autojakin ilman sen suurempia riskianalyysejä...pitää luottaa vain siihen, että laatuauto on laadukas myös rajojemme ulkopuolella... viini
Putkimiess

Viesti Kirjoittaja Putkimiess »

Juu, tulihan se jo tuossa käsiteltyä :)
tuuma
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja tuuma »

Itse toin itse tai siis tuotatin. Kaukoidän ihme. Laatu oli todella positiivinen yllätys. Kyllä pitäisi suomalaisten hieman hävetä omia FIBOX -koteloon kyhättyjä vimpaimia. Kaikki johdotukset siististi kouruissa, holkitettuina jne. Käyttöpääte hyvälaatuinen ja selkeä nestekidenäyttö jne. Laitoksen osat tunnetuilta valmistajilta mm. Copeland jenkki kompressori ja muutkin rikki menevät osat standardi kamaa. Kustannus jotain puolet mitä Suomessa vastaava. En voi kun ihmetellä kuka vetää välistä ja kuinka paljon...
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
JukkaI
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JukkaI »

Itse lähdin leikkimään asialla ja tilasin tehtaalta laitteen hintaan about 1200€ veroineen ja kuluineen.

No laitehan hajosi ja tuossa tarinaa sen korjailusta: http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=3991.0
JukkaI
Jäsen
Jäsen
Viesti:

JukkaI kirjoitti:Itse lähdin leikkimään asialla ja tilasin tehtaalta laitteen hintaan about 1200€ veroineen ja kuluineen.

No laitehan hajosi ja tuossa tarinaa sen korjailusta: http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=3991.0
Muutaman kuukauden kokemuksella suosittelen ILP tai VILP tai ILP+VILP hankintaa asumiskustannusten pienentämiseen ja asumismukavuuden parantamiseen.
whiski
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja whiski »

Näistä ulkomailta hommatuista laitteista sen vertaa, että on hienoa kun pystyy niitä sieltä tuomaan ja keskustelemaan tehtaan edustajan kanssa suoraan. Olisi kaikille vain niin helppoa tuo, niin ehkä Suomessakin hinta ja laatu kohtaisivat paremmin toisensa. Ongelman ydin on kaksi jakoinen! Valtaosa suomalaisista ei kulje työn perässä maailmalla ja niitäkin, kuten meikäläinen on, ettei ole saanut englannin kielen koulutusta kansakoulussa ja työelämä on ollut sellainen, ettei ole pystynyt/ jaksanut opiskella, sekä vielä terveyskin vie osan ja aika suuren osan opiskelu mahdollisuuksista. :(
Wanha wirttynyt Whiski

Jollet tiedä, ymmärrä tai osaa ole edes hauska tekemällä itsesi naurettavaksi, joten
tervetuloa Suomen pelkokertoimeen, tänään vuorossa Kotikokin erikoinen!
räpsöö56
Uusi jäsen

Monella on varmasti samainen ongelma kuin wiskilläkin...siksipä juuri ois hyvä, jos ihan meillä tavallisillakin "tallaajilla" ois mahdollisuus saada esim. "vilppi" kohtuuhintaan jostain muualta tuotuna...meille se muutamakin tonni on suuri raha... :?
Juuri tätä ajatellen mietin sitä jonkinlaista "kimppatilausta"... :wink:
tuuma
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja tuuma »

Jos ei ihan hätä ole niin kannattaa odottaa mitä tuo mun projekti tuo tullessaan. Testit alkaa kesän aikana ja talven jälkeen olisi kokemusta ja tietoa todellisuudesta. Jos siinä on potentiaalia niin takuulla saisitte tilata suomenkielellä ja myös haukkua suomeksi :-), katsotaan mitä syntyy. En halua mitään ihan surkeaa aseveljille välittää :wink: . Numeroiden ja koon mukaan järeä laite mutta ei käy kuitenkaan ainoaksi lämmönlähteeksi. Hintahaarukka arvio jotain 2200-2400. 2.3kW yksivaiheinen sähkö sisään ja parhaimmillaan 9.2kW ulos (+7°C ulkolämpötilassa). Tietty hyytyy -10°C lämpötilassa, jonka jälkeen löydyttävä öljy, sähkö tai puu avuksi...mutta nämä talvet on viimeaikoina olleet mitä on... niin mulle ainakin kelpaa.
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
?keskellä kämmentä
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja ?keskellä kämmentä »

Kuulostaa houkuttelevalta :-D
jos ei tee mitään, ei tule vahinkojakaan :)
JukkaI
Jäsen
Jäsen
Viesti:

whiski kirjoitti:Näistä ulkomailta hommatuista laitteista sen vertaa, että on hienoa kun pystyy niitä sieltä tuomaan ja keskustelemaan tehtaan edustajan kanssa suoraan. Olisi kaikille vain niin helppoa tuo, niin ehkä Suomessakin hinta ja laatu kohtaisivat paremmin toisensa.
:(
Sorry en tullut ajatelleeksi tuota, että kaikkihan ei tietty pysty kommunikoimaan suoraan valmistajan kanssa. Itse sain kuitenkin tahtoni läpi täällä kotimaassa ja kirjoitteluni kirvoittamana eräs maahantuoja otti kyseisen laitteen tuontiohjelmaansa ja kesästä alkaen laitetta saa kotimaisen maahantuojan toimesta ihan kohtuulliseen hintaan. Maahantuojalla on sitten lainsäädännön takia huimasti velvoitteita joten hinta ei tietenkään ole se mitä itse maksoin tehtaalle. Esimerkiksi kuluttajansuojalaki tuo ehkä 20-100% hintaa lisää.

whiski kirjoitti: Ongelman ydin on kaksi jakoinen! Valtaosa suomalaisista ei kulje työn perässä maailmalla ja niitäkin, kuten meikäläinen on, ettei ole saanut englannin kielen koulutusta kansakoulussa ja työelämä on ollut sellainen, ettei ole pystynyt/ jaksanut opiskella, sekä vielä terveyskin vie osan ja aika suuren osan opiskelu mahdollisuuksista. :(
Juu tuota en osannut ajatella kun kirjoittelin tarinaa. Tarkoitukseni oli alun alkaen lämmittää talo minimibudjetilla. Mopo taisi karata käsistä kun homma olikin niin kivaa :-D
Toisaalta kyllä minä ainakin opin ne englannin alkeet siellä kansa- ja kansalaiskoulussa. Joskus 60-luvun ihan loppumnetreillä meiltä ainakin kysyttiin, että haluatteko aloittaa ruotsin- vain englanninopiskelun.

EDIT: Näitä samoja pumppuja on tuotu jo useita samasta tehtaasta yksityishenkilöiden toimesta. Laivarahti on ollut paljon edullisempi kuin tuo käyttämäni lentorahti.
whiski
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja whiski »

Juu oli meilläkin englantia kansalaiskoulussa 60 luvun loppupuolella. Ihan kokonaista kaksi tuntia syyslukukaudella ja toiset kaksi tuntia kevätlukukaudella. Me kun oltiin sellainen väliinputoaja ikäluokka, niin meille sitten vain esiteltiin tätä kansainvälisyyttä :twisted: .

Englantia kun alettiin opettaa vuotta nuoremmalle ikäluokalle jo kolmannesta lukuvuodesta alkaen, mutta kun ei ollut meidän ikäluokalle pakko, niin ei opetettu. Oltiin viimeinen ikäluokka mikä kävi 7 vuotta kansakoulua ja vuoden kansalaiskoulua, seuraavat olivatkin sitten 6 vuotta kansakoulussa ja kaksi peruskoulun yläasteella ja saivat kieliopetusta. Samoin kävi ammattikoulussa, me ei sitä saatu, mutta seuraaville ikäluokille tuli siihen mahdollisuus.

Yritin kyllä aikanani tuota opetella työväenopistolla, mutta kiitos työnantajan, niin sekin sitten kariutui, kun riittävän usein niinä päivinä oli iltavuoro.....
Wanha wirttynyt Whiski

Jollet tiedä, ymmärrä tai osaa ole edes hauska tekemällä itsesi naurettavaksi, joten
tervetuloa Suomen pelkokertoimeen, tänään vuorossa Kotikokin erikoinen!
?keskellä kämmentä
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja ?keskellä kämmentä »

Hei Whiski!
Tuolla positiivareiden sivuilla olis ny semmonen helpompi keino alottaa englanninkielen opiskelu: cd.
Siis http://puoti.positiivarit.fi/Product.aspx?ProductId=765
Siellä on ääninäytekin!
Ei, en saa provikkaa :wink:
Sää kun olet käsittääkseni miäs, joka osaa investoira laatuun :-D
Tähän pääsee kiinni kai alle 30e sijoituksella.
Ja sitä voi kuunnella missä vaan, missä on cd-soitin, jos vaikka automatkat...
jos ei tee mitään, ei tule vahinkojakaan :)
Vastaa Viestiin