Remontin alla on 1910-20-luvulla rakennettu (emme ole vielä saaneet tarkkaa tietoa rak.vuodesta) hirsitalo.
Olemme ottaneet yhden huoneen väliseinän hirrelle auki, koska halusimme komeista hirsistä tehtyä seinää hiukan jonnekin näkyville. Muille seinille tulee uudet paperitapetit. Hirsien välissä on tietenkin vanhaa rivettä ja muuta tilkettä, mm. juuttisäkkiä paikoin.
Ja kysymys kuuluukin: onko kellään omia kokemuksia tai hyviä ideoita, voisiko näitä tilkkeitä mahdollisesti jollain aineella käsitellä mahdollisimman huomaamattomasti, etteivät tulevaisuudessa pölyäisi kovasti? Mitään öljyä tai vahaa ei voine laittaa, etteivät härskiinny, tms., mutta onkohan kukaan käsitellyt tilkkeitä pintapuolisesti vaikka jollain värittömällä lakalla?
Pölyähän ne parrut toki keräävät aina, mutta samaa tekevät pyyhkimättömät kirjahyllytkin ja patterit, joten se näkökohta on jo tiedossa..
Hirsiseinäpinnan aion jättää sillensä, se on karunkaunis sellaisenaan.
Hirsiväliseinän tilkkeiden käsittely?
-
Grace
- Uusi jäsen
Hirsiväliseinän tilkkeiden käsittely?
A dream is just a dream. A goal is a dream with a plan and a deadline. (Harvey Mackay)
Re: Hirsiväliseinän tilkkeiden käsittely?
Minä revin " pahimmat " roikaleet pois ja loput jätin. Eipä nuo ole pölisseet, tai ainakaan en ole huomannut.
-
Pekka Huhta
- Moderaattori

Ota säkinriekaleet pois ja päksyttele irtohamppua tilalle. Muuta niille ei voi tehdä, eikä niin isosti tarvitsekaan. Mulla on verstaanseinät paljaalla hirrellä ja pölyä riittää, mutta kyllä ne saa harjaamalla ja kevyesti imuroimalla (kerta pari vuodessa) ihan siistiksi.
Eihän semmoista ainetta olekaan joka sen hampun tukkisi niin ettei sille pöly laskeudu.
Pekka
Eihän semmoista ainetta olekaan joka sen hampun tukkisi niin ettei sille pöly laskeudu.
Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
Itse otin enimmät roippeet hirsien välistä mattoveitsen avulla.
Sanoit, että kyseessä on väliseinä, joten ei liene lämpöeristeenäkään paljon merkitystä. Voi vaikka repiä kokonaan, jos haluaa.
Sanoit, että kyseessä on väliseinä, joten ei liene lämpöeristeenäkään paljon merkitystä. Voi vaikka repiä kokonaan, jos haluaa.
Itse naputtelin pellavakaistaa hirrenrakoihin. Tosin näkyville niistä ei jäänyt yhtäkään, kun ei ollut yhtäkään ehjää (vanhoja ikkuna- ja oviaukkoja) tai edellisten remontoijien rauhaanjättämää seinää. Mutta jokusen metrin harjoittelun jälkeen alkoi jälki olemaan ihan nättiä. Sellaista pientä palkoa, vähän kuin helmiponttia, mutta aivan eri mittasuhteilla. Vanhat tilkkeet tungin edellä syvemmälle hirrenrakoon.