Purujen poisto yläpohjasta/työturvallisuus

Kaipaatko vinkkiä ikkunoiden kunnostukseen? Mitä tehdä pinkopahveille?
KMS
Jäsen
Jäsen

Purujen poisto yläpohjasta/työturvallisuus

Viesti Kirjoittaja KMS »

Hei,

Tarkoituksenani on poistaa taloni vintiltä tiiviiksi painunut turve/hiekka/purukerros, jotta yläpohjan rakenteita päästään tutkimaan sekä laittaa lopulta tilalle selluvillaa tai muuta vastaavaa eristettä. Olen ajatellut hoitaa poiston lapioimalla tavaraa saaviin ja dumppaamalla saavilliset yläkerran ikkunasta putkea pitkin lavalle. Nyt kysyisinkin vertailun vuoksi teiltä, jotka ovat vastaavan projektin tehneet, miten olette itse toimineet ja miten olette suojautuneet siltä valtavalta pölymäärältä, joka tämmöisessä urakassa väistämättä syntyy? Minulla on käytössäni tavallinen vaihdettavilla patruunoilla varustettu "kuonokoppa"-tyyppinen hengityssuojain, mutta pelkään sen menevän pölystä ja hengityshöyryistä tukkoon.

terv,

Kaapo
Hep
Jäsen
Jäsen

Re: Purujen poisto yläpohjasta/työturvallisuus

Viesti Kirjoittaja Hep »

Hommaa paikalle imuauto tai rakennuskonevuokraamostakin kuulemma saa imureita tällaiseen hommaan.
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta »

Mä olen aina tommosen turvesavotan jälkeen miettinyt että pitäisköhän perustaa remonttimiesten ritarikunta Mustan Rään Ritarit :-D Ei se pöly mitenkään hirveän vaarallista ole, mutta kyllä sitä riittää suojaimista huolimatta.

Kyllä semmoinen tavallinen sikanasse-puolinaamari kestää. Turve on kyllä paljonkin purua hankalampaa, se tukkii suodattimet aika äkkiä, hengittämisestä tulee sikamaisen raskasta. Suodattimia voi aina välillä kopsia puhtaaksi. Olen myös ohjeiden vastaisesti käyttänyt tylysti imuria paukkujen putsaukseen, koska turvehommissa niitä menee muuten paljon. Kertakäyttömaskit ei missään tapauksessa riitä, eli kyllä puolimaski on oltava. Sellaisella olen itse pärjännyt hyvin, ettei sitä sen kummempaa avaruusmaskia tarvitse hankkia.

Pölyä ei sitten ovet pysäytä, vaan kaikki ovet puhtaisiin tiloihin pitää teipata vaikka maalarinteipillä.

Yksi hieno hippikonsti mulla noihin turvehommiin on: apteekissa ja luontaiskaupoissa myytävä nenäkannu

http://www.verkkoapteekki.fi/product_in ... ucts_id/54

Joku työkaveri suositteli tuollaista pahaan flunssaan ja tuli sitten hankittua. Se on flunssaankin hyvä, mutta olen ruvennut käyttämään tota ihan säännöllisesti pahimpien pölistelypäivien jälkeen. Huuhtelu tekee kyllä todella paljon paremman olon nenään kun on päivän impannut turvetta, purua tai selluvillaa ja bonuksena ei sittten tarvitse kaivaa naminamiylläreitä nenästä koko seuraavaa päivää Kuva

Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
maalari
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja maalari »

Tai sitten annat ne vanhat eristeet olla siellä ja vain lisäät uutta päälle! joko purua tai sitten muuta luonnon matskua.. välttämättä ei ole järkeä vanhojen pois otossa koska kyllä nekin eristää osaltaan.
Maaseutu huutaa kurkkunsa käheäksi, PERINNETTÄ PRke:les

T:R
KMS
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja KMS »

Moi taas,

Suurkiitokset vastauksista. Aloitan hommat sillä puolinaamarilla ja pidän vintin kummankin pään ikkunat auki (täähän on tämmöinen avoullakko), jotta tulee vähän tuuletusta. Alunperin ajattelin, että lisäisin vaan eristystä noiden vanhojen päälle, mutta päädyin kuitenkin koko yläpohjan puhdistamiseen, jossa pääsen tutkimaan, missä kunnossa rakenteet ovat.

terv,

K
maalari
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja maalari »

-Rakenteet pääsee tutkimaan, ottamatta kaikkia eristeitä pois!
-Jos kuitenkin otat, vältä läpivetoa, tai siis yleensäkin kaikkea vetoa!! pöllytä hetki ja häivy paikalta odottamaan
että pöly laskee, tuo eristeen pöllytys on vaan semmoista että se menee raosta kuin raosta joka paikkaan ja helposti sinulla on asuintilat niin täynnä pölyä-.... :cool:
Maaseutu huutaa kurkkunsa käheäksi, PERINNETTÄ PRke:les

T:R
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta »

Yläpohjan hiekka on ehkä kumminkin semmoinen syy jonka takia on ihan perusteltua ottaa turpeita pois. Meillä ainakin turpeet oli painuneet ja sekoittuneet hiekkaan, niin että se loppu oli saastasen raskasta tavaraa joka ei juuri eristänyt. En ottanut läheskään kaikkea pois, mutta hiekkoja kaivelin niin syvältä kuin viksusti sai. Liput sai jäädä ja vuoden 1918 ja 1919 sanomalehdet pohjimmaiseksi :)

Harkitsin imuria, mutta mulle on arvo sekin että joku löytää ne vanhat sanomalehdet joskus myöhemmissä remonteissa. Seuraavan iloksi laittelin myös nykypäivän lehtiä remontin päiväykseksi.

Mutta noin muuten ala- ja välipohjien eristeissä turve saa olla. Hiirenpesät kannattaa kaivella pois ja painumat täyttää sellulla, mutta esim. alapohjassa turve estää happamana myös erilaisten lahosienien toimintaa.

Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
Hep
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Hep »

Pekka Huhta kirjoitti:Harkitsin imuria, mutta mulle on arvo sekin että joku löytää ne vanhat sanomalehdet joskus myöhemmissä remonteissa. Seuraavan iloksi laittelin myös nykypäivän lehtiä remontin päiväykseksi.
No juu, ei imurilla talon historiaa tarvitse tuhota, mutta tuohon pölyongelmaan se on hyvä. Ja jos on ahtaat tilat, niin saavin tms. kanssa saa könytä ihan jokusen kerran. Imurilla ei tarvitse mennä kuin kerran, kunhan vain on toisessa päässä tyhjentäjä.
Pekka Huhta kirjoitti:Mutta noin muuten ala- ja välipohjien eristeissä turve saa olla. Hiirenpesät kannattaa kaivella pois ja painumat täyttää sellulla, mutta esim. alapohjassa turve estää happamana myös erilaisten lahosienien toimintaa.
Jostain olen kuullut, että turve on siitä hyvää ainetta, että se ei kelpaa hiirille, juuri tuon happamuutensa takia. Eli "hiirivaaran" vuoksi sitä ei kannata turhan takia poistaa.
Olli
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Olli »

Varovaisuutta purun kanssa!!!! Nimim. sarveiskalvo meni silmästä, että hujahti kun purua sattui väärään paikkaan...
Uskotteko, että ei tuntunut hyvälle ja kirveli pitkään :mad:
Onneksi tohtorit osaa nykyään hommansa ja silmä saatiin korjattua, tosin silmä sinisenä (myös se valkoinen osa) piti pari viikkoa kulkea.
#Ei ole sellaista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys eivät ratkaisisi#
HillyMan
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja HillyMan »

Kuten yleensäkkin pölyävissä töissä niin tuossakin kokeilisin käyttää alipaineistajaa, eli kunnon puhallinta joka puhaltaa ikkunasta ulos. Ruudun paikalle vaneri johon sen puhaltimen letku. Läpiveto ei riitä vaan tarvii kunnon liikkeen siihen ilmaan. Suojalasit päähän, kuten yllä sanottiin niin ei ole kivaa kaivaa silmistä purua. En tiedä saako vuokraamoista näitä alipaineistajia mitä asbestipurkumiehetkin käyttää mutta jos saa niin sellanen on hyvä.
"Hyvä tuppaa tuleen vaikka keskinkertasta yrittää "
Cimbe
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Cimbe »

Meidän projektissa tyhjentyi juuri maanantaina yläpohja sahanpuru-hiekka-turve yhdistelmästä. Ihan käytettiin lapiota, kottikärryjä ja viljan kuljetukseen tarkoitettua traktorin peräkärryä. Eli ikkunasta vaan dumpattiin lihasvoimalla kamat kärryyn. n. 75 neliötä tuotti kaksi ja puoli peräkärryllistä pellon montun täytettä. Pölyistäkin toki oli, mutta kyllä mä hengissä olen vaikka vain kertakäyttöisiä suojia käytin.

Hiekkaa ja pölyä meni kyllä tosiaan paljon myös alakertaan, mutta kun sekin on vielä alkuvaiheessa, ei tästä ollut suurta haittaa. Vielä pitää naapurin teollisuushalliin tarkoitetulla imurilla käydä kaikki paikat läpi, mutta kaikenkaikkiaan olen kyllä tyytyväinen tähän valintaan. Taas jäi monta sataa kalj.... kalusteisiin :cool:
pelkka
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja pelkka »

Jos jollakulla on tietoa silmäsuojasta joka ei ole huurtunut umpeen vartin työskentelyn jälkeen niin saa vinkata.

En ole vielä tavannut sellaista mallia jonka lävitse näkisi kunnolla: olen vuosien varrella ostanut kuutisen mallia ja kokeillut vielä useampia. Puolinaamarin (=hengityssuojaimen) käyttö ei myöskään helpota ongelmaa: yleensä tulevat toistensa tielle. Ainoa järkevä (ja kallis) testaamani on ollut semmoinen paineistettu kokonaamari, jollaista ei kotiin ole varaa hankkia.

Olen testannut rei´itettyjä ("hengittäviä") malleja ja huurteenestoaineita, yhtä tyhjän kanssa. Varsinkin lasi- ja metallihommia tehdessä olisi kiva olla toimivat suojalasit, viimeksi tuli männäkesänä uusiin silmälaseihin oikean linssin lukukenttään syvä monttu metallinsirpaleesta. Optikko vaan lohdutteli, että parempi metalli rillissä kuin silmässä ja onhan se niinkin, kerran on silmämunasta porattu metallia irti eikä sitä kokemusta tahtoisi uusia.

Asia on jälleen ajankohtainen kun puran 30 kuutiota lasivillaa yläpohjasta. Kaiken muun saa suojattua paitsi silmät, ja ne ovat kyllä hemmetin kipeät pari päivää jälkeenpäin, sitten helpottaa. Perkeleellistä tavaraa.

pelkka

p.s. itsekin vanhana nuukailijana imuroin (ei-täydellä-teholla) noita suodattimia kun hengittäminen alkaa käydä raskaaksi. Kun proggis on ohi niin sitten vaihtoon.
hellman
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hellman »

Itse en ole vielä kokeillut mutta voiskos sukelluslasit toimia noissa pölyävissä töissä? Saa siitä ainakin kylähullun maineen kun jättää snorkkelin roikkumaan siihen.
vesamaan
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

Mä puhaltelin yläpohjan selluvillat armeijan nasse päässä :lol: Ei huurtunut...
PETEBJ75
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja PETEBJ75 »

Olen purut poistanu kolmesta talosta. Ensimmaiset kaksi lapiolla ja viimeisin imuautolla. Jos joskus joudun viela samaa asiaa miettimaan ei lapio tule olemaan edes vaihtoehtona.
Ammattimies saa hyvästäkin huonon!
Hyvin suunniteltu ei ole vielä yhtään tehty!
Vastaa Viestiin