Talo vm-70 jossa hyvin rakennettu ja hyvässä kunnossa oleva valesokkelilla toteutettu maanvarainen laattaperustus.
Siis hyvässä kunnossa, ja tarkoitus sellaisena pitääkin, eli jos kaivan maata tarpeeksi tieltä pois, laitan patolevyn seinään joka ylettää 5cm maanpinnan yläpuolelle ja patolevyn ulkopuolelle pystyyn 40mm finnfoamin. Vai mitenpäin?
Mille kuulostaa?
tarviiko enää finnfoamin viereen laittaa kapillaarikatkosta soveltuvalla soralla?
Sokkeli suojaan
-
samisalama
- Jäsen

- Viestit: 10
- Liittynyt: To Joulu 06, 2007 0:29
- Paikkakunta: KVL
-
sofi
- Jäsen

- Viestit: 406
- Liittynyt: Su Tammi 27, 2008 5:16
- Paikkakunta: Takaisin maalla
- Paikkakunta: Takaisin maalla
Re: Sokkeli suojaan
Jos on eri kohdista otetuin porausnäyttein varmistuttu että lähes 40 vuotta vanha valesokkeliperusta, joka varmastikin vielä altapäin eristämätön, on hyvässä kunnossa, ei se varmasti enää ilman toimenpiteitäkään pilaantumaan lähde. Jos salaojitus on, ei sekään - mikäli on talon ikäinen ja huoltamaton - enää ainakaan kunnolla toimi, ja silti perusta on kunnossa (jos siis on tutkimuksin terveeksi todettu). Viittaa siihen että talo on perustettu hyvälle paikalle eikä kapillaarisuusongelmaa juuri ole. Miksi tehdä mitään?