Mineriitti

Kokemukset kuntien ja kaupunkien rajoituksista ja määräyksistä. Toisissa kaupungeissa ei rajoituksia ole lainkaan ja joissakin hyvinkin tiukat määräykset vanhan rakennuskannan säilyttämiseksi. Kerro kokemuksesi.
Vastaa Viestiin
miksei
Jäsen
Jäsen

Mineriitti

Viesti Kirjoittaja miksei »

Mitenkäs olette toimineet kun pitäis vaihtaa mineriittilevyt ulkoseinistä lautavuoraukseen? Oliko miten tarkkaa asbestityön kanssa eli saitteko itse tehdä purkuhomman? Taitaa olla ongelmajätettä se tavara mitä varovasti saa seinästä poistaa...
Rautu
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Rautu »

Vanhoissa mineriittilevyissä on käytetty asbestikuitua lujitteena. Sitä on siinä tietääkseni alle 10%. Asbesti ei lähde liikkeelle, jollei mineriittilevy rikkoudu. Itse purin omasta talostani mineriitit. Arvelin, että altistus ulkoilmassa pölysuojaa käyttäen jää aika vähäiseksi, tuulisena päivänä varsinkin. Rikkomatta mineriittilevyä saa purettua sellaisia levyjä, joihin pääsee hyvin käsiksi. Käytännössä taisin saada puolet ehjinä pois. Kaatopaikalle levyt menivät sekajätteenä. Kellarista löytyi joitakin aitojakin asbestilevyjä, jotka kaatopaikalla halusivat ottaa erikseen.
miksei
Jäsen
Jäsen

Tuntuu olevan samasta asiasta montaa ei käsitystä. Helpoimman neuvon sain joskus insinööriltä, pura ja laita roskiin mutta ilmoittaa pitää roskakuskille pöntön sisällöstä. Ehjänä tässäkin kohteessa on tarkoitus levyt ottaa, kiinnitykset pienillä nauloilla näkyvistä kohdista.
Kait se on vaan hengityssuojain ja haalarit laitettava, varovasti työstettävä ja puraattava itse vanhat pois. Kiittää neuvoista ja Hyvää Pääsiäistä avittaneille!
Kari56
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Kari56 »

Mulla teki ulkopuolinen firma homman, oli haalarit ja ekana päivänä hengityssuojat. Sanoivat ottavansa levyt irti ehjinä niin ei tarvitse pelätä asbestin irtoamista. Saivat ehkä 1/3 laatoista ehjänä, lavalle säkkeihin ja kaatikselle. Tokana päivänä ei näkynyt naamareita kun tuli kuulemma niin kuuma... Itse olisi säästänyt pitkän pennin kun olisi hommaan ryhtynyt. No markka-aikaan 75000mk purku-putsaus-tuulensuojalevyt-vaakalaudoitus ja rännit. Nyt tuskin saisi 12kEUR edes julkisivua, saati purkua.
Tuomo
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Tuomo »

miksei kirjoitti:Tuntuu olevan samasta asiasta montaa ei käsitystä. Helpoimman neuvon sain joskus insinööriltä, pura ja laita roskiin mutta ilmoittaa pitää roskakuskille pöntön sisällöstä. Ehjänä tässäkin kohteessa on tarkoitus levyt ottaa, kiinnitykset pienillä nauloilla näkyvistä kohdista.
Kait se on vaan hengityssuojain ja haalarit laitettava, varovasti työstettävä ja puraattava itse vanhat pois. Kiittää neuvoista ja Hyvää Pääsiäistä avittaneille!
Niin....

Asbestihan on ongelmajätettä ja käsiteltävä sen mukaan. Mutta kaikkeahan saa tehdä, jos ei jää kiinni... Vai miten se meni?

P2 luokan suojain riittää. Homman saa tehdä itse. Ja kun purkamista ei ammatikseen tee, niin ei yhden talon vuorauksen purkamisesta vielä ammattitautia saa.

Ja ihan varmaa on, että levyjä menee rikki. Mutta mitä sitten? Ja tosiaan asbestiahan irtoaa mahdollisesti vain silloin, kun levy menee rikki.

Eli ei muutakuin sorkkarauta käteen ja homma käyntiin.
jonin
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja jonin »

Jos nuo levyt on niitä pieniä jotka on parilla naulalla kiinni niin hohtimilla vaan naulat irti niin levy irtoaa ehjänä. Ellei sitten heitä maahan tai lavalle. Olen useasti irroittanut yksittäisiä levyjä kun on pitänyt asennella erilaista putkea seinään tuuletuksia varten.
miksei
Jäsen
Jäsen

Olisko kooltaan jotain 30 x 60 ja kolmella naulalla alareunastaan kiinni. Pieniä kampanauloja ne oli kun muutamaa kans jouduin irrottamaan ikkunavaihdon takia.
jope
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja jope »

Täälläpäin oli yksi mineriittitalon omistaja tehnyt rohkean vastavirtaratkaisun. Oli vaihtanut rikki menneet levyt ja maalannut seinät yli säilyttäen vanhat mineriitit. Samassa yhteydessä kivijalka korjattu kuten katto ja räystäät. Lopputulos oli aika vaikuttavan hieno ja mielestäni erittäin järkevää rahan ja materiaalin käyttöä. Siis jos nyt vaikka vertaa kun vaihdetaan mineriittiä toiseen vastaavaan eli vinyyliin. Ja eipä tuo ero mitenkään radikaali ollut kirkkaasti maalattuun paneliinkaan.
shit happens
jonin
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja jonin »

jope kirjoitti:Täälläpäin oli yksi mineriittitalon omistaja tehnyt rohkean vastavirtaratkaisun. Oli vaihtanut rikki menneet levyt ja maalannut seinät yli säilyttäen vanhat mineriitit.
Saisitko selville millä maalilla maalasi ja kuinka pitkään maalit ovat nyt olleet seinässä? Saisi vähän perspektiiviä omiin ratkaisuihin (siis lähinnä millä ne levyt maalaisi).
ppokkyla
Uusi jäsen

Viesti Kirjoittaja ppokkyla »

Ainakin pääkaupunkiseudulla mineriitin voi purkaa itse, kunhan sen sitten huolehtii ongelmajätteenä käsittelypaikalle. Muistaakseni siellä maksetaan kuorman mukaan eikä se kauheita ole.

Mitenkäs Jope tuo mineriitin maalaus? Tarviiko jonkun erikoismaalin vai käykö joku ihan standardi?
jope
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja jope »

En tunne töllin laittajaa ja olen vaan katellut ihastuneena ohi ajaessani.
Soittelin paikalliselle maalikaupiaalle aiheesta ja kyselin idean yleisyyttä. Sanoi jotta kyllä niitä vieläkin maalaillaan ja mineriitin maalaamisen tekniikka ei ole mitenkään haasteellista. Eli pinta kierretään kolmeen kertaan. Siivous,pohjustus ja maalaus. Mainitsi jotakin tuotemerkkejä mutta ei muista enää. Eli ihan soppa ei käy mutta ei käyvätkään mitään kivimaaleja eksoottisempia olleet.
shit happens
HIISI80
Uusi jäsen

Re: Mineriitti

Viesti Kirjoittaja HIISI80 »

Minä olen saanut rakennusvirastolta infoa ,ettei ainakaan vanhoilla "asbestia" sisältävillä mineriittilevyillä saisi saneerata.Meinasin vaan että jos jollekkin on jäänyt vanhoja levyjä kellariin niin ei saa saneerata niillä. :shock:
ankkuli
Jäsen
Jäsen

Re: Mineriitti

Viesti Kirjoittaja ankkuli »

HIISI80 kirjoitti:Minä olen saanut rakennusvirastolta infoa ,ettei ainakaan vanhoilla "asbestia" sisältävillä mineriittilevyillä saisi saneerata.Meinasin vaan että jos jollekkin on jäänyt vanhoja levyjä kellariin niin ei saa saneerata niillä. :shock:
saneerata= "tervehdyttää, järjestää terveelle kannalle". vaan mitäpä se saneeraus korjailuhommissa sitten on? onko saneeraamista vasta, jos vaihtaa koko ulkovuorauksen? yhden seinän osalta? neliön alalta? vain yhden laatan?

sinänsä tulkinta on ihan järkeenkäypä, ei saa käyttää kiellettyä ainetta sisältävää rakennusmateriaalia. ehkä tässä on kuitenkin järjen käyttö sallittu. itse ainakin korvaan rikkinäiset laatat kellarista löytyneillä ehjillä.

laattoja saa muuten leikeltyä kätevästi kaakelileikkurilla, tai lasiveitsen avulla. kulmien poistossa rautasaha on ihan kätevä. pölisee vähämmän ku rälläkällä :mrgreen:

naapuri maalasi omat mineriittinsä kivitalomaalilla 15v sitten. muisteli maalin olleen Kivitex-merkkistä, eikä siitä ole maalit juuri rapisseet. vähän tummunut tuo on, mutta mikäpä maali ei tuossa ajassa vaihda väriä.
Vastaa Viestiin