Kosteusmittareiden yms. anturien koot?
-
Khyron
- Jäsen

- Viesti:
Kosteusmittareiden yms. anturien koot?
Mulla olis vessaremppa kesken ja tuli tässä mieleen että ennen kun pistän lattian kiinni ni olis helppo pistää sinne purujen sekaan pari putkea naapurihuoneen nurkasta lattiakaivon kohdalle joista voisi sitten tarvittaessa tunkea jotain kosteusantureita ja tarkastella oisko lattiakaivon kohdalla ylimääräistä kosteutta. Onko toi ihan älytön idea ja jos ei niin mimmostahan putkea sinne kannattais laittaa? Ei varmaan kosteusanturit kovin paksuja ole? Joku sileäreunainen vähän jäykkä mutta silti taipuisa putki olisi varmaan hyvä?
Naulat tykkää kun niitä lyödään.
minä tein itse 'kosteusantureita' vessan alle puruihin. periaatteessa kaksi paljasta sähköjohdinta noin 1 centin päähän kosteutta imevään materiaaliin (ohut puu, pahvi, kangas...) ja niistä johdinpari ulos. Kuivana yleismittarilla mitattu vastus näyttää ääretöntä (mittari ei hievahda),kosteassa tippuu n. 1 Mohmiin, ja märkänä n. 100 Kohmiin. Ajoin sirkkelilla parin mm paksuiset puusäleet, joiden väliin sentin päähän toisistaan kapeahkot kupariteipit, puusaleet liimasin yhteen,teippien päihin juotin johdinparit ja ne ulos. Helponta olisi käyttää vanhaa kosteutta läpäisevää sähköjohtoa (kangaspäällysteinen?)