Syttypaperi -GALLUP

Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

Re: Syttypaperi -GALLUP

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta »

Maatilallinen kirjoitti:Kattilan sytytys tapahtuu ruiskuttamalla fairypullosta polttoöljyä alimpiin puihin ja sytkärillä sytyttämällä, aina syttyy. Takkaan en viitsi polttoöljyä kantaa, haisee mukavasti, joten sinne ruiskutetaan sytytysnestettä tai lakkabensiiniä ja sytytetään.

Paperin kanssa tuhraaminen on vaikeaa, polttoöljy pelaa paremmin.
Niin, minkähän takia se teidän nuohooja mahtoikaan niin kovasti manailla niitä teidän hormeja rassatessaan... :lol: :?: Ettei nyt kumminkin vois olla vähänpikkusen asenteessa vikaa eikä vaan hassuissa hormeissa jotka vaan omia aikojaan nokeentuu? :wink:

Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
jtbo
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja jtbo »

Itse olen luopunut papereista oikeastaan kokonaan, koivutuohi tuntuu olevan vain niin paljon helpompi tapa :-D
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta »

jtbo kirjoitti:Itse olen luopunut papereista oikeastaan kokonaan, koivutuohi tuntuu olevan vain niin paljon helpompi tapa :-D
Ninno, meillä sytytetään höylänlastuilla (tarkennuksena, että höylänlastuilla eikä kutterinpurulla, jossa on vissi ero :lol: ). Paperi ei todellakaan ole se paras tapa, mutta sytyt pitää pilkkoa sen mukaan että kuinka hyvää sytykettä on käytössä.

Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
tuuma
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja tuuma »

Pekka Huhta kirjoitti:
jtbo kirjoitti:Itse olen luopunut papereista oikeastaan kokonaan, koivutuohi tuntuu olevan vain niin paljon helpompi tapa :-D
Ninno, meillä sytytetään höylänlastuilla (tarkennuksena, että höylänlastuilla eikä kutterinpurulla, jossa on vissi ero :lol: ). Paperi ei todellakaan ole se paras tapa, mutta sytyt pitää pilkkoa sen mukaan että kuinka hyvää sytykettä on käytössä.

Pekka
Vastaan nyt kuitenkin vaikka ainoa tulisija onkin tuo kiuas ja kun tuo Pekka on ilmeisemmin puuseppä, oikeassa elämässään, niin sanomalehti on aika huono mun mielestä jos vertaa maitopurkkeihin, jotka vissiinkin on nykyään kielletty polttaa nekin :shock: Yksi hyvä kaveri, puuseppä, tuo pajalta silloin tällöin jämäpuuta ja seassa sellaisia höylälastuja ja ne on vähän pärettä vastaavia paksuudeltaan niin ai että kun voi vaan nakata pari haituvaa tuleen ja sitten noita "puusepänkuivia" perään niin ei tarvitse jäädä kököttämään, syttykö?

Maatilalliselle vielä vinkki, malta odottaa niiden puiden kuivumista. Ei niitä ennen sitä ole mitään järkeä sinne pesään heittää kiehumaan. Uskoakseni tiedät käsitteen höyrystymislämpö ja vedellä se on huomattavan suuri ja se koko polttoöljyn teho kuluu vain puiden kuivatukseen ja kondenssivesi sitten piipussa saattaa rapauttaa piipun nopsaan huonoon kuntoon.
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
naapikka
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja naapikka »

"voi vaan nakata pari haituvaa tuleen ja sitten noita "puusepänkuivia" perään niin ei tarvitse jäädä kököttämään, syttykö?"

Nauratti ihan ääneen tämä virke - kuulin nimittäin pienessä kallossani tuon huudon "SYTTYKÖ?" kun joko minä tai mies könyää pannuhuoneesta tahi saunasta kuuluville. Lienee tuttu karjaisu monessa taloudessa.

Meillä on ruvettu puhdetöinä keräämään tuohta sekä pilkkomaan pieniin pari kalikkaa silloin tällöin. Pikku palikoita on leivinuunin päällä kuivamassa ja syttykö-huudot ovat vähentyneet. Nyt jos ei syty niin lähinnä sen ilmoituksesta seuraa hämmästynyt TÄ?

Päreitäkin on polteltu. 60 vuotta kuivuneet ovat kätevää tavaraa sytykkeeksi.
Seinää kaadettu, ulkolaudoitukset vaihtoon ja taloon uusi väri. Kuistin purkua ja uusia pintoja. Sitten onkin jo syksy 2010.
Tinakenkäpoika
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Tinakenkäpoika »

Ääni noille höylän lastuille. Ne on perhanan hyviä sytykkeitä ja kun 5 saunan sytytyskerran lastut höylää, niin saa kivan pienen hien päällekkin. Se on muuten aika terapeuttista puuhaa kun höylä soi.
ultimate welder
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja ultimate welder »

1.Tuohi
2.HERÄTKÄÄ!
3.Vartiotorni

Vaihtoehdot 2. ja 3.,näitä löytyy säännöllisen epäsäännöllisesti eteisen lattialta. Mielenkiintoiseksi asian tekee se,että ovessa ei ole postiluukkua,olenkin nimennyt tämän ilmiön ilmaiseksi lämpövuotomittaukseksi-jos lehden saa ujutettua oven ja karmin välistä, on tiivisteissä parantamisen varaa.
http://www.kuvaboxi.fi/julkinen/2bc6d+u ... r-mms.html

-Kaikkea se piru hullulla teettää-
Schaza
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: http://koti.mbnet.fi/h_j/

Viesti Kirjoittaja Schaza »

Jo vain on aikoihin eletty kun roskapostia tunkee jo sähköpostin lisäksi ovien tiivisteitten välistäkin... ja jo vain tiivisteet fuskaa, jos tuommoinen nippu paperia kulkee läpi... tai sitten ovat melko sinnikkäitä.... prkl.

En ole Herätkää- tai Vartiotorni-lehteä nähnytkään onneksi kohta 15 vuoteen... :lol:
Otan vastaan vanhoja purkkeja, tuotepakkauksia, ym. vanhaa arvotonta tavaraa "vintti-museooni".
-Voi tätä kaikenkarvaisten allekirjoitusten koskaan kuivumatonta rämettä.-
tyy
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: www.tyyn.vuodatus.net

Viesti Kirjoittaja tyy »

En ole kyllä kokeillut itse, mutta... http://paivanpesanelamaa.blogspot.com/2 ... usuin.html
näytti mukavalta :-)
?keskellä kämmentä
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja ?keskellä kämmentä »

IIIhania!!
Onneksi on kananmunakennoja kerättynä (=kertyneenä :oops: ) runsaasti!
Nyt on suvun joululahjaonkelmat ratkaistu kertaheitolla!!!! (...ja kennojen määrästä päätellen moneksi vuodeksi :lol: )
Kiitos mainiosta linkistä!
jos ei tee mitään, ei tule vahinkojakaan :)
Schaza
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: http://koti.mbnet.fi/h_j/

Viesti Kirjoittaja Schaza »

tyy kirjoitti:En ole kyllä kokeillut itse, mutta... http://paivanpesanelamaa.blogspot.com/2 ... usuin.html näytti mukavalta :-)
Aikas mahtava keksintö... itse olen tähän asti muhjunnut kennot kompostiin muun tavaran mukana, mutta nytpä löytyi uusi käyttötarkoitus. :lol:

Olen toisinaan (joulujen jälkimainigeissa) kokeillut noita kaikkia virityksiä mitä kynttilänjämistä voi tehdä, mutta eivät ole oikein toimineet... mm. pihakoristeeksi/"soihduksi" uudelle vuodelle puinen kuppi, jossa on steariinia ja männynkäpy. Ei vain siksi oikein toimi, koska käpy palaa aina nopeammin tuhkaksi kun mitä se ehtii imeä itseensä steariinia. Yksi mainio konsti tuli sitten tästä mieleen noiden uusavuttomien sytytyspalojen korvikkeeksi: steariiniin kastettu pullea männynkäpy. Sytyttää takan kun takan, ja nuotion kun nuotion. Ovat myös grillipuuhissa aivan verrattomia, ja sopii varsinkin käpygrillaajalle.
Otan vastaan vanhoja purkkeja, tuotepakkauksia, ym. vanhaa arvotonta tavaraa "vintti-museooni".
-Voi tätä kaikenkarvaisten allekirjoitusten koskaan kuivumatonta rämettä.-
MarkusT
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja MarkusT »

Tuo kananmunakenno-sytytin on tääläkin hyväksi havaittu. Tosin toteutettuna yksinkertaisempi: sula steariini vain kaadetan tasaisesti koko kennoston päälle tasaisesti jokaiseen kuppiin. Steariinia ei edes tarvitse paljoa olla jolla sytytin palaa sen 3-5minuuttia. Mitä tulee noihin sanomalehtiin sytykkeinä niin "käytännössä" kaikki maakuntalehdet kuten myös hesari ovat lähes samaa paperia. ilmaisjakeluista gigantit, expertit, paikallislehdet toimivat. Muut mainokset ihan suosiolla johonkin muuhun käyttöön.
Kirjoitusten oikeellisuudesta niin tiedä, mutta parhaani mukaan arvailen.
Petsamo
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Petsamo »

1) tervas, jos sitä nyt sitten sattuu olemaan
2) Tuohi
3) Hesari, jos ei muuta ole

Kuivat puut auttavat ;)
ramirez
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: http://www.helevetintunarit.com/

Viesti Kirjoittaja ramirez »

1. Maitopurkit
2. Kananmunakennot
3. Tuohi

Tiedäs että maitopurkkeja ei saisi käyttää sytykkeenä mutta.....
Kiwikasa.
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Kiwikasa. »

Kaljalaatikon pahvi.
En niin niistä muuten välitä... ihan sytykkeeksi vaan... :wink: viini
Tuohi paras.
Ei se mene kuin elokuvissa...
Vastaa Viestiin