Yläkerran portaikon valaistus valokuidulla tai ledeillä

Keskustelu lämmitysjärjestelmien valinnasta ja huollosta, ilmanvaihdosta, putkisto- ja sähköremonteista ja muusta näihin liittyvästä.
Vastaa Viestiin
jukred
Uusi jäsen

Yläkerran portaikon valaistus valokuidulla tai ledeillä

Viesti Kirjoittaja jukred »

Onko kukaan toteuttanut portaitten valaistusta kyseisillä tavoilla. Tarkoitus olisi laittaa portaitten sivuun puolipanelointi ja siitä aina joka portaalle valo. Valojen hankintapaikkavinkit tervetulleita. Kokemuksia kumpi valaistus halvempi ja helpompi asentaa.
Kenguru
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Kenguru »

Itseasiassa samainen pohdinta menossa täälläkin suunnalla.
Ajatuksena itselläni on laittaa ledivalaistus seinässä olevan kaiteen "taakse", eli tekisin kaiteeseen pienen kotelon alareunaan johon ledit osoittamaan alaspäin.

Testasin sellaisella valoletkulla kuinka hyvin se valaisee rappusia jos sen laittaa kaiteen ja seinän väliin. Letkun antama valo riitti aivan hienosti rappusten turvalliseen kulkemiseen, vaikka olikin vihreää väriltään :-D

Kotikoneella on muistissa loistava ledi ja kuituvalo nettikapuan osoite. Laitan sen jatkoksi tähän tänään illalla. Sieltä saa sekä valmiita sarjoja että rakennussarjoja.
tumppi776
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja tumppi776 »

Mä katotin huuto.net:stä omani TeeSeItse periaatteella kun olen lähdossä

http://huuto.net/fi/showitem.php3?itemid=71245859

Noita tarvikkeita saisi eletkroniikka liikkeestä murto-osaan tuosta hinnasta mutta en jaksa itse alkaa juottamaan etuvastuksia.

Tuli kolmelle 10ledin paketille hintaa 70€

Jostain HongKongista tai Tarjoustalosta kannattaa bongailla valmispaketteja. Eivät ole hinnalla pilattuja nekään. Taitavat olla nykyään jo halvempia kuin nämä TI paketit :-)
rautarunnari
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja rautarunnari »

galleriasta löytyy kuvia siitä, miten tuo on toteutettu. sitten vain pommittamaan postaajaa ?
H
Kaikkien alojen erikoisasiantuntija
Anu
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Anu »

Minä haluaisin valot siihen askelman... hmmm... etureunaan. Siis siihen joka on kulkijaan päin siinä portaassa, se etuosa. (hohhoijaa... :roll: )

Jossain sisustuslehdessä oli maalattu rapun seinä vaaleanlilaksi ja laitettu kaiteen taakse valot. Valot oli jokaisen kiinnikkeen välissä keskellä. Kaide oli pyöreä ja siinä oli metallikiinnikkeet. Portaat oli harmaat. Sen toisen seinän väriä ei näkynyt, mutta jotenkin tekstistä tuli kuva, että se oli vaaleampi. Oli ainakin kuvassa upean näköinen.
jope
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja jope »

Ledit on halvempia kuin kuidut ja ihan ok. systeemi jos vaan sattuu löytämään silmää miellyttävän värisävyn. Kuidussa on yleensä nätimpi sävy.
shit happens
iso perhe
Jäsen
Jäsen

kaiteen takana

Viesti Kirjoittaja iso perhe »

meillä siis led valot rappusten kaiteen takana, kaide koteloitu, siellä menevät johto ja ledit upotettu nätisti sinne. Toimivat vielä liike tunnistimella joten illalla/yöllä on mukavampi käydä vessassa kun näkee mihin astuu. Olleet nyt vuoden käytössä eikä mitään ongelmia ole ollut.
Kenguru
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Kenguru »

Se mistä itse katselin rakennustarpeita ja muuntajia oli http://www.nadenex.fi/online/index1.html

Sivut tuntuu nyt olevan hieman jumissa. Hinnat ei varmaan ole sieltä halvimmasta päästä mutta saapahan vertailupohjaa ainakin.
Vastuksia ja ledejä yms askartelutarvikkeita olen tähän mennessä tilannut http://www.kouluelektroniikka.fi
väiski75
Uusi jäsen

Viesti Kirjoittaja väiski75 »

Itse olen käyttänyt ledejä mm saunassa. kannattaa ostaa jostain alehallista, esim. hong kong, tokmanni,tai joku muu koska myyvät tänä päivänä aivan samaa tavaraa mikä maksaa muualla paljon enemmän. Esimerkki: Kolme vuotta sitten kysyin K-raudasta 12 ledin pakettia hinta oli jotain 200e
Laitoin äskettäin saunaan ledit "jälkiasennuksena" maksoi paikallisella tokmannilla 15e muuntajineen, ja ihan sama tavara mutta eri paketissa.
Eikä muuten hassumpi tarjous tälläkään Huuto.netin kaverilla!
Purola
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Purola »

http://www.hebeiltd.com.cn/?p=led.strips

Tuo Flexible LED Strip on minun valintani. Valoteho ok ja kestotesti on juuri menossa. Tuon ohuen nauhan saa pätkittyä kolmen ledin palasiin ja jokaisella satsilla on oma esivastuksensa. Ledit ovat helposti upotettavissa kaiteen taakse jyrsittävään uraan. Piirilevyn ja muuntajan voin piilottaa viereiseen huoneeseen.

Ajattelin kokeilla seuraavaa kytkentää: Kaiteen ylä- ja alapäähän kytkin. Painamisen jälkeen ledit palavat esim. 5 minuuttia ja sammuvat sitten itsekseen. Virranlähteenä toimii verkkomuuntaja, mutta sähkökatkoksien varalta se on varmennettu pattereilla. Elikkä katkoksien aikana näkee hyvin kulkea rappusia pitkin.

Tuo kytkimien sijoitus on vielä suunnitteluvaiheessa. Yksinkertaisin tapa lienee asettaa se kaiteen sisäreunaan piiloon, josta se on sitten helposti painettavissa päälle. Toinen tapa voisi olla mikrokytkimen asettaminen kaidepuun ja -tuen väliin, jolloin valot aktivoituisivat kaidetta painamalla. Tämän suhteen hyviä ideoita otetaan mielellään vastaan, liiketunnistimen kanssa en halua alkaa touhumaan.
Vastaa Viestiin