Onko mitään muuta keinoa rikkoa kalliota kuin räjäyttäminen? Meillä lähtee heti saunan takaa kallio jyrkästi ylöspäin niin, että ulkorakennuksen kiertäminen kävellen normaalisti on hemmetin hankalaa. Tekis mieli tehdä siihen kallioon sellainen metrin levyinen ja korkuinen lovi.
Tietysti konsti sais olla halpa ja maallikon toteutettavissa. Ja sellainen ettei siinä samalla riko sitä ulkorakennusta. Olen kuullut jostain hitaista räjähteistä jotka rikkoo kiveä jotenkin kemiallisesti laajenemalla?
Miten kallio rikki?
Miten kallio rikki?
ikämajaRajamäki
Re: Miten kallio rikki?
Tarkoittanet etanadynamiittia?Kiveen porataan vähintään 25 mm reikiä vieri viereen haluttuun halkaisukohtaan ja laitetaan etanaa täyteen ja tulppa päälle.Sitten vain odotellaan aineen reagointia ja halkeamista.wekkuli kirjoitti:Olen kuullut jostain hitaista räjähteistä jotka rikkoo kiveä jotenkin kemiallisesti laajenemalla?
Suurin työ tuossa on noiden reikien poraaminen ja siihen on syytä hommata kunnon kone ja terä.
Mulla muuten on tota etanaa pari kiloa joutilaana.
Jos se olis helppoo,olisin tehnyt sen jo.
Toinen helppo työkalu on sellainen haulikon panoksilla toimiva halkaisija, mutta taitaa vain toimia isoihin kiviin. Kalliota tuolla ei ehkä voi halkoa... tuollaisella meillä halkaistiin mökillä parikymmentä isoa kiveä.
EDIT: Tarkemmin kun mietin, niin kyllä olen kuullut, että tuollaisella on kalliota halkaistu. Joku oli jysäytelly talon alta muhkuroita pois.
En kyllä tiedä mikä noiden lupakäytäntö on.
EDIT: Pekka ehtikin jo kaivaa tuon kivikiilakeskustelun esille, kannattaa katsoa. Uskomatonta mitä saa aikaan muutamalla kiilalla.
EDIT: Tarkemmin kun mietin, niin kyllä olen kuullut, että tuollaisella on kalliota halkaistu. Joku oli jysäytelly talon alta muhkuroita pois.
En kyllä tiedä mikä noiden lupakäytäntö on.
EDIT: Pekka ehtikin jo kaivaa tuon kivikiilakeskustelun esille, kannattaa katsoa. Uskomatonta mitä saa aikaan muutamalla kiilalla.
Viimeksi muokannut JJ, Ke Helmi 13, 2008 17:39. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
-
Pekka Huhta
- Moderaattori

Etana on hidasta ja vaatii isot reiät. Kivikiilat onnistuvat pienemmillä rei'illä ja toimivat nopeasti, tosin siinä pitää olla vähän "kättä" että saa umpikiveen ensimmäisen alun.
Katselepa http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic ... dynamiitti
Ketjussa juteltiin ihan samasta asiasta, ja vielä kuvien kanssa.
Pekka
Katselepa http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic ... dynamiitti
Ketjussa juteltiin ihan samasta asiasta, ja vielä kuvien kanssa.
Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
Armas isäni on harrastanut "kallionpolttoa" jo vuosikausia. Asuu paikassa, jossa kallio nousee pari metriä talon nurkalta ja voitte vain kuvitella miten sade- ja sulamisvedet käyttäytyivät. Viiden viimeisen vuoden aikana kallio on pikkuhiljaa vetäytynyt jo ainakin pari metriä siten, että isäni on poltellut nuotioita kalliota vasten ja lämmittämisestä lohkeilleen kallion sitten hakannut käsipelillä pois. Polttopuuta on kulunut enemmän kuin sisätiloissa, aikaa kulunut ja voimia mennyt, mutta niin vain on nöyrtynyt kalliokin