Perustusten ja saunan korjaus edessä. Neuvot tarpeeseen...

Keskustelua maanpinnan alapuolelta - kellari, salaojat, sokkeli jne.
Vastaa Viestiin
meffari
Jäsen
Jäsen

Perustusten ja saunan korjaus edessä. Neuvot tarpeeseen...

Viesti Kirjoittaja meffari »

Vuonna -30 rakennettu rintamamiestalo kyseessä. Hirsirunkoinen ja muuten hyväkuntoinen mutta kellariremontti edessä. Kellarissa korkeutta noin 200 cm, betonilattia, saunassa sähkökiuas ja lattialämmitys, saunan yläpuolella keittiö ja välissä puurakenne. Keittiössä muovimatto. Talossa betoniportaat joita routa nostanut keväisin niin että perustukset haljennut siltä seinämältä. Salaojitukset tietenkin puuttuu. Tarkoitus on purkaa betoniportaat, korjata kivijalka ja salaojittaa. Kuinkahan tuon kivijalan korjaaminen kannattaa suorittaa? Tuollaiseen korjaukseen tarvitsee tietty rakennusinsinöörin tekemän korjaussuunnitelman ja parempi antaa ammattilaisen tehtäväksi. Sauna puretaan myös ja siitä olen kuullut jo niin monta korjausehdotusta että ajattelin kuitenkin udella vielä hiukan lisää. Pihalla neljä isohkoa koivua lähellä rakennusta, olisiko syytä kaataa pois vai onkohan tuo ollut vaan hyvä asia koska salaojia ei ole ollut? Talokaupat tehdään ensiviikolla jos hometarkistus ei tuo mittavia muita korjaustarpeita. Kiitos etukäteen neuvoista.
Remppa-pappa
Jäsen
Jäsen

Ajatuksia

Viesti Kirjoittaja Remppa-pappa »

Moi,

hyvin paljon tästä aihepiiristä löydät tuolta kellari ja sokkeli osiosta kun vaan jaksat penkoa ja hakea. Kuitenkin pari huomiota jotka itse olen tässä parin vuoden aikana tehnyt ja osittain tämän palstan avulla. Mielenkiintoista olisi kuulla herättääkö muissa minkäänlaisia ajatuksia ja argumentointia?

Wanhan talon asukin muistilista:

1. Älä aliarvioi remonttitarvetta / kustannuksia joita salaojittamiseen, eristämiseen, pintoihin ja kalustamiseen menee.
Itsellämme ainakin remonttibudjettiarviomme on tähän mennessä ylittynyt (kellariremontti ja kaksi makuuhuonetta, salaojitukset, eristys, kosteussuojaus ja ilmanvaihto) kutakuinkin 100%... ja vielä puuttuu paljon pintaa ja kalusteita...

2. Erityisesti talon ostovaiheessa kannattaisi minusta miettiä noita remonttitarpeita ja haluja kuin myös realistisesti pyrkiä arvioimaan kustannuksia (tässähän paljon vaikuttaa se paljonko pystyy itse tekemään ja paljonko joutuu muualta vastaavasti työn osalta ulkopuolisilta ostamaan mutta kanssa esim nykyinen lämmitysjärjestelmä ja tulevaisuuden investointitarpeet), sekä ehdottomasti kantsii miettiä: Mihin aikansa haluaa käyttää? Tämän kun vielä suhteuttaa omaan elämäntilanteeseen ja jos edelleen päätyy siihen että "hommiin ryhdytään" niin helpottanee ainakin sitten tulevaa remonttikrapulaa joka uskoakseni väistämättä tulee eteen uuden talon alkuhuuman ja muutaman viikon ahkeran puurtamisen jälkeen. (Itsellämme töiden ohella ja itse tehden aikaa on mitä erilaisimpiin remontteihin ja fiksauksiin mennyt kohta toista vuotta ja homma jatkuu.)

3. Ole valikoiva lukemisen suhteen ja erityisen varovainen ns. "asiantuntijalausuntojen" suhteen -ainakin jos alkaa tuntua että asiantuntija on mallia "expert", eli ns. "kaikkien alojen asiantuntija" ja suunapäänä joka asiassa tarjoamassa profetaalisia viisauksia.
Itselläni ainakin kesti liian kauan sisäistää se että loppujen lopuksi vain ja ainoastaan itse tässä kaikesta ja kaikista ratkaisuistaan kuitenkin vastaa joten paras on tutustua asioihin hyvin etukäteen ja omaksua se mitä pystyy ja kykenee ja sitten sovittaa asiat omiin tarpeisiin ja budjettiin jne.

4. Kun päätöksen olet tehnyt ja hommiin alkanut niin pysy päätöksissäsi. Minusta ainakin kannattaa välttää eri tekniikoiden ja ratkaisujen rajua yhdistämistä ilman painavaa syytä / varmaa tietoa.

Vielä ja ei niin vakavasti:

5. Jos olet naimisissa:
a) kerro sisustusbudjetti vielä kerran ainakin kahdella,
b) peruuta kaikki rouvasi sisustuslehtitilaukset tai ainakin sensuroi ne etukäteen (ehdottomasti poistettavia osioita: "kysy asiantuntijalta palsta", kaikki homeaiheiset "oikean elämän kauhukokemukset", "piha kuntoon helposti ja halvalla" propaganda jne.)
c) estä television käyttö sunnuntaiaamuisen esim sulakkeiden avulla (oikeasti se on kirottu päivä: Inno, TILA, Joka kodin asunto...)

Tsemppiä!
"Kukaan ei ole hyödytön. Aina voi olla edes huonona esimerkkinä."
meffari
Jäsen
Jäsen

Joo, näinhän se menee että ikuinen projekti tuollainen vanha talo on ja siihen on varauduttu että töitä riittää mutta riittääkö rahat, sen näkee sitten. Idea myös se että mikä korjataan ja laitetaan niin se pitää tehdä kerralla hyvä koska ei talous kestä tehdä väliaikaisia ratkaisuja, kuitenkin kun yhden paikan laitoit kuntoon niin toinen homma jo odottaa edessä plus sitten mahdolliset yllätykset. Olen lukenut näitä sivuja kans paljon ja itsekkin miettinyt että kyselen neuvoja ja käytän suomalaista maalaisjärkeä ja peräänantamattomuutta ja harkitsen vaihtoehtoja tarkkaan jotta ei löisi päätään mäntyyn jatkuvasti. Virheistä voi viisastua mutta niihin ei ole varaa.
Yrjänä
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Yrjänä »

Jep. Itte maksaa ja päättää ja aina on jälkeenpäin joku sanomassa että kuinkas noin teit olisit tehnyt näin ja jos ratkaisusi jostain syystä tyydyttää niin tuolta olisit saanyt ainakin halvemmalla. Kaikki tietää valtavasti asioita mutta niitä jotka todella tietää on todella vähän eivätkä nekään joka asiaa osaa ratkaista. Lue kaikkea mikä sivuaa rakentamista ja kun olet päättänyt kehu omaasi niin kaikki muutkin tekevät. Masentajaa ja neuvojaa piisaa varsinkin jälkikäteen.

Mutta Onnea Stemppistä Rohkeutta sekä lehmän hermoja uudelle talon omistajalle!
meffari
Jäsen
Jäsen

Homekoira Team kävi ja sai mielen mustaksi. Ilmeisesti olis syytä räjäyttää koko yläkerta uusiksi ja samallahan sen vesikaton voisi laittaa kun ei -50 luvulla rakennettun katon alle kannata mitää uusia (mun mielipide), ja keskikerroksen keittiön alla on se sauna ollut niin olis ne lattiatkin auki otettava ja tehtävä pihanperälle sauna...Taitaa tämä kohde jäädä hankkimatta ja siirrytään etsimään seuraavaa....
Vastaa Viestiin