korkkilattiasta
korkkilattiasta
Heips, olemme miettineet keittiön lattiamatariaaliksi korkkia. Virallisissa asennusohjeissa sanotaan, ettei lattiakallistusta saisi juurikaan olla ja tämä on aika paljon vaadittu vanhassa talossa. Onko kokemuksia lattian asentamisesta ja pitääkö lattian oikeasti olla lähes täysin vaaterissa? Toinen arveluttava juttu on kova hinta. Onko vinkkejä mistä saisi ehkä hieman halvemmalla kuin nuo netistä löytämäni 50-60 e /neliö?
En ole koskaan korkkia laitellut mutta mitä olen linoleumilattioita joskus fundeerannut sivusilmällä niin nollasaumalla mennään joten tarkka pitää olla jotta ei lähde sauma juoksemaan. Vaaterissa sen ei tarvi olla mutta tosiaan kaatoja tai pyöreyttä ei saa olla tai sitten lähtee sauma karkaamaan johonkin suuntaan.
En tiedä miten niitä laattoja lähdetään asentelemaan mutta itse lähtisin keskeltä huonetilaa niin karkaamis matka on mahdollisimman pieni.
En tiedä miten niitä laattoja lähdetään asentelemaan mutta itse lähtisin keskeltä huonetilaa niin karkaamis matka on mahdollisimman pieni.
shit happens
-
Pekka Huhta
- Moderaattori

Tein korkkilattian pari vuotta sitten lautalattian päälle ja hyvin se on tähän asti pysynyt. Lautalattian päälle tuli kuitulujitettu kiviainespohjainen lattiatasoite (yhtä rkelettä levittää, mutta tuli tehtyä
) ja siihen liimalla irtokorkkilaatat. Hellan laatta jäi vähän lautapinnasta koholleen, mutta nekin paikat sain aika kohtuudella laitettua ilman että saumat olis juuri irvineet. Eli hyvin se on tehtävissä, eikä vinous haittaa. Mitään hirmu hyppyjä sinne nytei tieten ole syytä jättää, muta pelkkä tasainen kaltevuus tai kaato ei haitaa mitään.
Ja tuon korin vedenkestävyydestä: jos se viinipullon suulla pärjää vuosikaudet, niin se ei juuri mehulasillisesta ole moksiskaan
Meillä korkki on vahattua, eli senkin puoleen se kestää hyvin.
Pekka
Ja tuon korin vedenkestävyydestä: jos se viinipullon suulla pärjää vuosikaudet, niin se ei juuri mehulasillisesta ole moksiskaan
Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
Juup, eilen tuli käytyä rautakaupassa hiplaamassa korkkijuttuja, tuossa kaupassa oli pieni valikoima. Olikohan laatat kooltaan jotain 300x600...,no ei kuitenkaan neliskanttisia.
Minkä kokoisista laatoista Pekalla tuli korkkilattia?
Oliko se vahaus jo alkujaan vai tehty myöhemmin (....jaa voikohan sitä edes tehdä jälkeenpäin.
) ?.
Viinipulossa "korkkikorkki" toimii mutta miten tosiaan jos olen poksauttanut pullosta korkin pois ja sitä Cono Sur:a roiskahtaa sille korkkilattialle.? Imaseeko värin tms?
Minkä kokoisista laatoista Pekalla tuli korkkilattia?
Oliko se vahaus jo alkujaan vai tehty myöhemmin (....jaa voikohan sitä edes tehdä jälkeenpäin.
Viinipulossa "korkkikorkki" toimii mutta miten tosiaan jos olen poksauttanut pullosta korkin pois ja sitä Cono Sur:a roiskahtaa sille korkkilattialle.? Imaseeko värin tms?
-
Pekka Huhta
- Moderaattori

Mun korkki oli ihan 30x30-senttisiä lattiaan liimattavia levyjä, jotka siis on umpikorkkia eikä kovalevyn päälle liimattuja lukkoponttihärvellyksiä. Se oli valmiiksi vahattua ja vetäisin pari kerrosta Osmoa pintaan asennuksen jälkeen. Pinta on kestänyt hyvin käyttöä, kulutusta ja likaa; vaikka meillä ei juuri hirveästi lattiaa pesekellä joka viikko niin kaikki on lähtenyt mitä lattialle on kaadettu ja pinttynyt. Jouluksi klottasin sen puhtaaksi ja vedin yhden kerroksen Osmoa lisää, eikä sitä uudesta erota.
Perversseintä tässä on se, että Wicandersin (valmistaja) sivuilta ei tahtonut löytyä tätä liimatavaa umpikorkkia ollenkaan vaan vain kaikenlaista muuta hitekkiä.
http://www.wicanders.fi/products.asp
Voitte kuvitella, minkä näköiseksi mun naama menee kun hehkutetaan "Perinteistä vinyylipinnoitettua korkkilattiaa". Mä laitan semmosta lattiaani sitten kun
...
No, maahantuoja Korkkitrion sivuilla sitä laattaa sentään on, löytyy nimellä korkkiparketti.
http://www.korkkitrio.fi/tuotteet.htm
Asennus oli aika helppoa, ainoo ongelma oli siinä tasoitteessa jota laitoin liika ohuen kerroksen ja se pakkasi jossain kohtaa murenemaan niin ettei laatat meinanneet pysyä. Mutta se tasote nyt ei ollutkaan valmistajan suosituksissa muutenkaan.
Mutta muuten se oli yhden iltapäivän homma niin etten mä nyt oikeen osaa nähdä että missä niiden lukkopontillisten etu varsinaisesti on, varsinkin kun ne pitää sahata muotoon kun toi umpikorkki menee veitsellä leikaten. Mutta kai se lukkopontti on sitä "nykypäivää"
Pekka
Perversseintä tässä on se, että Wicandersin (valmistaja) sivuilta ei tahtonut löytyä tätä liimatavaa umpikorkkia ollenkaan vaan vain kaikenlaista muuta hitekkiä.
http://www.wicanders.fi/products.asp
Voitte kuvitella, minkä näköiseksi mun naama menee kun hehkutetaan "Perinteistä vinyylipinnoitettua korkkilattiaa". Mä laitan semmosta lattiaani sitten kun
...No, maahantuoja Korkkitrion sivuilla sitä laattaa sentään on, löytyy nimellä korkkiparketti.
http://www.korkkitrio.fi/tuotteet.htm
Asennus oli aika helppoa, ainoo ongelma oli siinä tasoitteessa jota laitoin liika ohuen kerroksen ja se pakkasi jossain kohtaa murenemaan niin ettei laatat meinanneet pysyä. Mutta se tasote nyt ei ollutkaan valmistajan suosituksissa muutenkaan.
Mutta muuten se oli yhden iltapäivän homma niin etten mä nyt oikeen osaa nähdä että missä niiden lukkopontillisten etu varsinaisesti on, varsinkin kun ne pitää sahata muotoon kun toi umpikorkki menee veitsellä leikaten. Mutta kai se lukkopontti on sitä "nykypäivää"
Pekka
Korkkitrion sivujen perusteella olen arvannut, että korkkiparketti ei olisi Wicandersin vaan Ipocorkin valmiste: http://www.ipocork-online.de/2_1_Kork-Klebeparkett.php
Tuotevalikoimassa mainittu 8 mm paksu 300x300 mm laatu kuulostaisi aika jämäkältä :-)
Me ollaan meinattu samanmoista oikeaa liimattua korkkilattiaa yläkertaan, kunhan saadaan uloskannetun lastulevylattian korvaava ponttivanerilattia paikoilleen. Mahtaako muuten välipohjapalkkien n. 600 mm:in koolausväli yhdessä tavallisen 18 mm lattiahavuvanerin kanssa tuottaa notkumattoman lattian, vai pitääkö käyttää paksumpaa vaneria (jota ei taida ilman eri tilausta saada pontattuna) tai syödä huonekorkeutta ristiinkoolauksella?
(Edit, ylläpito korjannut linkin)
Tuotevalikoimassa mainittu 8 mm paksu 300x300 mm laatu kuulostaisi aika jämäkältä :-)
Me ollaan meinattu samanmoista oikeaa liimattua korkkilattiaa yläkertaan, kunhan saadaan uloskannetun lastulevylattian korvaava ponttivanerilattia paikoilleen. Mahtaako muuten välipohjapalkkien n. 600 mm:in koolausväli yhdessä tavallisen 18 mm lattiahavuvanerin kanssa tuottaa notkumattoman lattian, vai pitääkö käyttää paksumpaa vaneria (jota ei taida ilman eri tilausta saada pontattuna) tai syödä huonekorkeutta ristiinkoolauksella?
(Edit, ylläpito korjannut linkin)
-
Pekka Huhta
- Moderaattori

Ainakin meidän korkkipaketit oli Wicandersin logoilla koristettuja, ja ne oli läpeensä samaa korkkirouhetta, toisin kuin nuo Ipocorkin, joissa on korkkiviilu pinnassa. Ei siinä mitään, samaa "umpikorkkia" nuo ipocorkitkin on, siis ilman PVC:tä, sarvia ja hampaita
Vahattua perinteisempi korkkilattia olisi vain pehmeällä öljylakalla lakattu lattia, eli jos jostain saa vielä käsittelemättömiä niin ne voi lakata joustavalla öljylakalla. Meidän taannoinen 50-luvun keittiönlattia oli lakattua korkkia ja jokseenkin yhtä kiva kuin nykyinen vahattu. Kivempikin ehkä, mutta toisaalta 50 vuotta tekee tollekin lattialle ihan toista luonnetta. Eihän nyt herrajjee 50 vuotta vanhoja saa uutena
Sekorkin alle laitettu tasote oli tosiaan suoraan laudan päällä. Oikeessa olit jope että se oli ns. "en uskaltais"-juttuja, se ei ollut hirmu hyvä. Mut toisaalta se kuitulujite pitää kaman kasassa siten että korkin saumat pysyy ruodussaan vaikka se jostain kohtaa nousis irti laudasta. Vain yhdessä kohtaa töppäsin ja laitoin niin ohuen siivun että sekä pito lautaan että pito sauman yli petti. Piti ottaa kaksi riviä kaapin alta ylös ja tehdä uudestaan.
Mulle yritettiin puhua että oisin korvannu ne meidän kahden tuuman lattialaudat paljon paremmalla ja stabiilimmalla lattialastuleyllä. Mä en oo ihan varma että ilmaisisinko sen sillä tavalla että "mä en ihan lämmennyt ehdotukselle" vai että "mä vähän lämpenin".
Lastulevy on metkaa tavaraa uutena, mutta vähän kostuneena se voi ns. notkua suunnilleen reittä myöten
Pekka
Vahattua perinteisempi korkkilattia olisi vain pehmeällä öljylakalla lakattu lattia, eli jos jostain saa vielä käsittelemättömiä niin ne voi lakata joustavalla öljylakalla. Meidän taannoinen 50-luvun keittiönlattia oli lakattua korkkia ja jokseenkin yhtä kiva kuin nykyinen vahattu. Kivempikin ehkä, mutta toisaalta 50 vuotta tekee tollekin lattialle ihan toista luonnetta. Eihän nyt herrajjee 50 vuotta vanhoja saa uutena
Sekorkin alle laitettu tasote oli tosiaan suoraan laudan päällä. Oikeessa olit jope että se oli ns. "en uskaltais"-juttuja, se ei ollut hirmu hyvä. Mut toisaalta se kuitulujite pitää kaman kasassa siten että korkin saumat pysyy ruodussaan vaikka se jostain kohtaa nousis irti laudasta. Vain yhdessä kohtaa töppäsin ja laitoin niin ohuen siivun että sekä pito lautaan että pito sauman yli petti. Piti ottaa kaksi riviä kaapin alta ylös ja tehdä uudestaan.
Mulle yritettiin puhua että oisin korvannu ne meidän kahden tuuman lattialaudat paljon paremmalla ja stabiilimmalla lattialastuleyllä. Mä en oo ihan varma että ilmaisisinko sen sillä tavalla että "mä en ihan lämmennyt ehdotukselle" vai että "mä vähän lämpenin".
Lastulevy on metkaa tavaraa uutena, mutta vähän kostuneena se voi ns. notkua suunnilleen reittä myöten
Pekka
-
sofi
- Jäsen

Re: korkkilattiasta
Isäni rmt-talossa, vm. -51, olivat korkkilattiat hienosti paikallaan yli 20 vuotta, eivätkä lattiat (pohjat) ole ko. talossa kaikilta osin tosiaankaan suorat/tasaiset.
Meillä on edellinen omistaja tehnyt eteisen lattian pari kolme vuotta sitten tuosta Wiccork 2000 HPS:stä ja muutamat laatat irvistelee aika rumasti. Pohjana on vanha muovimatto enkä ole varma onko liimaus pettänyt matosta vai laatasta. Omasta mielestä tuommoisen kuittien mukaan yli 70€/m2 maksavan lattian kanssa kannattaisi tehdä pohjat kerralla kuntoon...
[quote="Pekka Huhta"]Ainakin meidän korkkipaketit oli Wicandersin logoilla koristettuja, ja ne oli läpeensä samaa korkkirouhetta, toisin kuin nuo Ipocorkin, joissa on korkkiviilu pinnassa. Ei siinä mitään, samaa "umpikorkkia" nuo ipocorkitkin on, siis ilman PVC:tä, sarvia ja hampaita :-D [/quote]
Ach so... Wicandersilla on siis "vielä aidompaa" korkkilattiaa. Hyvä tietää, niin osaa etsiä ja vaatia, kun lähtee korkkikaupoille.
Ach so... Wicandersilla on siis "vielä aidompaa" korkkilattiaa. Hyvä tietää, niin osaa etsiä ja vaatia, kun lähtee korkkikaupoille.
Vähän olen kanssa sitä mieltä että jos jotakin tekee niin yleensä se kannattaa tehdä niin ettei tarvi alkaa uudestaan tekemään sen vuoksi kun säästi pohjissa vähäsen. Harmittaa välillä töissä kun pyydetään tekemään joku pikkupinta juttu ja sitten kun paikkoja avataan niin selviää ettei se nyt käykkään ihan pintajuttuna kun pohjat ei ole vakaat.Pitää purkaa puoli taloa että saadaan lujat pohjat.
Tottatosiaan jos laittaa lattiaan korkit 70e/m niin pohjat ois viisasta olla vakaat. Tasoitteita ei kyllä mielestäni kannata alkaa sotkemaan minkään puupohjaisen materiaalin päälle koska puu elää. Tasoite ei. Se irtoaa jossakin vaiheessa alustastaan. Jos puun päälle tekee kivellä niin sen ois hyvä olla uiva. Eli raudoitettu laatta.
Toinen vaihtoehto kipsistä tai jostakin muusta elämättömästä tavarasta.
Vanerista en näe lattiassa juuri mitään etuja. Se toimii siellä suurinpiirtein samoin kuin lastukin. Jos kosteus on sitä luokkaa että vanerin paremmalle kosteuskestävyydelle tulee käyttöä niin ongelmia ja avaamista tulee joka tapauksessa. Vanerin jäykkyyskään ei poikkea tod.näk. oleellisesti lastusta joten koolinkijakoa tuskin voi harventaa vanerin ansiosta.
Tottatosiaan jos laittaa lattiaan korkit 70e/m niin pohjat ois viisasta olla vakaat. Tasoitteita ei kyllä mielestäni kannata alkaa sotkemaan minkään puupohjaisen materiaalin päälle koska puu elää. Tasoite ei. Se irtoaa jossakin vaiheessa alustastaan. Jos puun päälle tekee kivellä niin sen ois hyvä olla uiva. Eli raudoitettu laatta.
Toinen vaihtoehto kipsistä tai jostakin muusta elämättömästä tavarasta.
Vanerista en näe lattiassa juuri mitään etuja. Se toimii siellä suurinpiirtein samoin kuin lastukin. Jos kosteus on sitä luokkaa että vanerin paremmalle kosteuskestävyydelle tulee käyttöä niin ongelmia ja avaamista tulee joka tapauksessa. Vanerin jäykkyyskään ei poikkea tod.näk. oleellisesti lastusta joten koolinkijakoa tuskin voi harventaa vanerin ansiosta.
shit happens
Menee jo vähän otsikosta sivuun, mutta kuinka paksu vanerilattian pitäisi olla, että olemassaolevien välipohjapalkkien 600 mm:n jaolla saataisiin aikaiseksi notkumaton lattia?
Lastulevy on varmaan ihan hyvä ja stabiili lattiamateriaali, mutta kun meidän talossa on samanlaiset selektiiviovet kuin Huhdan Pekallakin: lastulevy kulkee vain ulospäin :-)
Lastulevy on varmaan ihan hyvä ja stabiili lattiamateriaali, mutta kun meidän talossa on samanlaiset selektiiviovet kuin Huhdan Pekallakin: lastulevy kulkee vain ulospäin :-)